شناسایی ابعاد و مؤلفه های نظام آموزش اثربخش برای مدیران دوره ی ابتدایی
الموضوعات :زهرا تقیزاده قوام 1 , حمیده رشادت جو 2 , رسول داودی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران.
الکلمات المفتاحية: شناسایی, آموزش اثربخش, مدیران دوره ابتدایی, آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
هر قدر نظام آموزشی بهتر و بیشتر بتواند توانایی های بالقوه کارکنان را به فعل درآورد نه تنها، انسان در خود اعتبار و ارزش والاتری می بیند بلکه جامعه نیز بر او ارج بیشتری می نهد و این خود از هر جهت تقویت کننده ی روح و روان انسان است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه های نظام آموزش اثربخش برای مدیران دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد (خودظهور) انجام شده است. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزه ی علوم تربیتی و مدیریت آموزشی، در حوزه ی آموزش و پرورش است که شیوه انتخاب آن ها هدفمند از نوع گلوله برفی بود. در مجموع با 30 نفر متخصص و دست اندرکار حوزه ی آموزش و پرورش، مصاحبه به عمل آمد. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختارمند تا رسیدن به نقطه اشباع نظری و حداکثر اطلاعات ادامه یافت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار مکس کیودا استفاده شده است. که در قالب الگوی مفهومی بدین صورت شکل گرفت: شرایط علی (رهبری و خط مشی گذاری، ساختار مدیریتی)، مقوله اصلی (آموزش اثربخش)، شرایط زمینه-ای (مدیریت اجرایی)، شرایط مداخله گر (الزامات اجرایی)، راهبردها (طراحی آموزشی، برنامه ریزی آموزشی) و پیامد (ارزشیابی و پایش) است که به عنوان ابعاد آموزش اثربخش نقش مهمی در تحقق رسالت مدیران مدارس ایفا می کنند. در نهایت نیز بر مبنای یافته ها و نتایج به دست آمده، رهنمودهایی برای عملی شدن برنامه ارائه شده است.
1. Arif-nejad, M. Identifying and prioritizing the competence components of school principals with an emphasis on Islamic management. Journal of school management, 2016; 5(1): 151-172.
2. Maleki, Hassan. Preliminaries of lesson planning. 2016. Tehran: Samit Publications.
3. Hashmipour Petkoi E, Sohri A, Mohammad Khani K, Mohammad Davodi AH, Nazim F. Presenting a model of the effectiveness of in-service training for primary education managers in Hormozgan province. Journal of Psychological Sciences, 2019; 19(90): 754-745.
4. Sadeghzadeh A, Hasani M. The philosophy of formal and public education in the Islamic Republic of Iran, National Document of Education. 2021. Tehran: Secretariat of the Supreme Council of Education.
5. Kialashki H, Sohuri A, Mohammadkhani K, Khosravi Babadi, A. Providing a model of effective skill training to improve education in applied science centers. Jundi Shapur Educational Development Quarterly, 2021; 12(2): 596-608.
6. Mehromhammadi M. Explaining and recognizing the capacity of theories related to teaching values in the educational system from the point of view of effectiveness. Educational Innovation Quarterly, 2012; 12(46): 79-98.
7. Dasturpour M, Moradi M, Astabsari F, Zol Ali F. Explaining the understanding of professors and postgraduate students about the characteristics of effective education: Kerman University of Medical Sciences. Journal of the Center for Studies and Development of Medical Education, 2014; 12(4): 626-643.
8. Fathi Vajargah K, Nouri F. Learning management in organizations. 2021. Tehran: Alam Ostadan Publications.
9. Safai Mohd S, Hajizad M, Salehi K. Learning transfer rate: an innovative framework for effective evaluation of educational programs. Human Resources Education and Development Quarterly, 2019; 7(27): 20-41.
10. Hanaysha J, Tahir PR. Examining the Effects of Employee
Empowerment, Teamwork, and Employee Training on Job Satisfaction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2016; 2(19): 272-282.
11. Javadi Bora, MA, Izadi S. Effective education model in Farhangian University with emphasis on teacher-learner support approach. Curriculum Research Journal, 2016; 7(2): 39-56.
12. Elnaga A, Imran, A. The Effect of Training on Employee
Performance. European Journal of Business and Management, 2013; 5(4): 137-147.
13. Soleimani A, Rizki Shirsawar H, Shafizadeh H. Designing an effective teaching model based on learning styles in medical science education. Healthcare Management Quarterly, 2021; 2(12): 111-99.
14. Khazri S, Samari M. Presenting an effective teaching model in experimental sciences based on the teacher-learner support approach for students of primary schools in Mako city in the academic year 97-98. Journals of research in elementary education, 2020; 2(4): 10-21.
15. Kadir A, Rosyidi U, Rugaiyah B. High Criticism Taking Policies and Developing Effective Education Planning at Boarding Upgraded Boarding School During COVID-19. Italienisch Journal, 2021; 11(2): 601-616.
16. Abdulahi M, Arefi M, Fathi Vajargah K, Khorasani A. Designing a curriculum model for the improvement of elementary school teachers in Iran's educational system. Human Resources Education and Development Quarterly, 2022; 9(32): 25-51.
17. Merriam Sh, Tisdel E. Qualitative research; A Guide to Design and implementation. Translated by Alireza Kiamanesh and Maryam Dana Toos. 2019. Tehran: SAMT Publication.
18. Gall M, Borg W. Gall J. Quantitative and qualitative research methods in educational sciences and psychology (translated by Nasr Esfahani et al.). 2017. Tehran: SAMT Publication.
19. Creswell J, Miller D. Determining Validity in Qualitative Inquiry. Theory into Practice. 2000;39(3):124–30. Available online at: http://www.jstor.org/stable/1477543
20. Matiz L. Factors influencing the presentation of an effective organizational training system. Curriculum Journal, 2019; 23(4): 409-502.
21. Stalz F. Competencies required for an effective educational structure. Open Journal of Social Sciences, 2018; 4(02): 199-221.
22. Roaal V. Pattern of effective complementary skill training for different letters. Global Journal of Management and Business Research, 2018; 18(8): 121-133.
23. Tortop HS. Examination of Science and Technology Teachers’ Attitude and Opinions Related Giftedness and Gifted Education in TurkeyJournal for the Education of Gifted Young Scientists, 2017; 5(1): 37-54.
24. Tadhardari B, Khorshidi A, Aragiyeh A, Khosravi Babadi AA, Faqih Aram B. Providing a model of an effective training system for the staff of the Ministry of Petroleum. Quarterly journal of human resource management in the oil industry, 2020; 11(44): 372-343.
25. Arasteh H, Mahmoudi Rad M. Effective teaching: an approach based on teaching evaluation by students. Scientific journal of Semnan University of Medical Sciences, 2017; 8(5): 1-7.
26. Ezzati M, Yuzbashi A, Shatri K. Evaluating the current state of training courses and providing a qualitative model for improving the effectiveness of training courses (Tax Affairs Organization). Journal of Human Resources Education and Development, 2016; 4(12): 127-148.