شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت توریسم استان هرمزگان با توجه به قابلیتهای اکوتوریسم دریایی
الموضوعات :
1 - دانشگاه هرمزگان
الکلمات المفتاحية: اکوتوریسم دریایی, هرمزگان, جاذبه های گردشگری,
ملخص المقالة :
اكوتوريسم دریایی به عنوان یک بازار سریع در حال رشد و سودآور صنعت گردشگری در نظر گرفته می شود که در گروه گردشگری مبتنی بر طبیعت و گردشگری پایدار قرار دارد. پذیرش فزاینده ای از تأثیرات منفی وارد شده از محیط گردشگری به محیط طبیعی وجود دارد سواحل خلیج فارس با برخورداری ازثروت های بکر و طبیعی فراوان خود یکی ازگنجینه های مهم و درامدزای جنوب کشور درحوزه صنعت گردشگری است که ظرفیت های آن به دلیل عدم بازاریابی مناسب تاکنون مورد استفاده قرارنگرفته است درمقاله حاضر تحت عنوان شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت توریسم استان هرمزگان با توجه به قابلیتهای اکوتوریسم دریایی کوشیده است تا با استفاده ازروش تحلیلی توصیفی و کتابخانه ای پس ازشناخت قابلیتهای گردشگری این استان به تحلیل نقاط قوت ضعف فرصت و تهدید مرتبط با بازاریابی صنعت گردشگری آن پرداخته و بدین ترتیب قابلیتهای اکوتوریسم دریایی این استان را پیشنهاد نماید.
• امیری, فوژان, محبی, سراج الدین, رنجبر, محمدحسین, باقری, مهدی. (1398). شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی گردشگری و ارائه مدل مناسب اکوتوریسم و گردشگری روستایی (موردمطالعه: استان هرمزگان). فصلنامه علمی - پژوهشی برنامهریزی منطقهای, 9(35), 95-104.
• برقی, حمید, دهقان حسام پور, محمد, طوسی, رمضان, جمینی, داود. (1391). برنامهریزی توسعه پایدار گردشگری در منطقه خلیجفارس (مطالعه موردی: جزیره قشم). برنامهریزی فضایی (جغرافیا) 2(3), 75-94.
• رضایان, سحر, جوزی, سید علی, پیراسته, اسماء. (1392). ارایه برنامه مدیریت راهبردی توسعه طبیعتگردی جزیره قشم به روش SWOT. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیطزیست= 15(1), 91-109
• ضیایی, محمود, میرزایی, روزبه. (1388). چالشهای مدیریتی و توسعه گردشگری در مناطق تحت حفاظت سواحل جنوبی دریای خزر. مطالعات مدیریت گردشگری 3(10), 1-34.
• Douvere, F. a. (2010). The importance of monitoring and evaluation in adaptive. Special issue on Maritime Spatial Planning.
• Granataa, Maria Fiorella. Scavonea, Valeria (2016):A description model for regeneration through urban tourism in rural towns with underused historic real estate.2nd International Symposium NEW METROPOLITAN PERSPECTIVES-Strategic planning, spatial planning, economic programs and decision support tools, through the implementation of Horizon/Europe 2020. ISTH 2020, Reggio Calabria (Italy)
• M.C., Gössling, S., Scott, D., Hall, C.M. and Gladin, E., Simpson. (2008). Climate Change. Paris: Adaptation and Mitigation in the Tourism Sector: Frameworks, Tools and Practices
• Rastegar Khaled, A., Moslehi Jenabian, N., Salahi, A., & Taj, N. (2016). The Effect of New Technologies on Youth Leisure and Social Capital. Journal of Culture-Communication Studies, 17(33), 127-147.
• Ravaud, A., Motzer, R. J., Pandha, H. S., George, D. J., Pantuck, A. J., Patel, A., ... & Carteni, G. (2016). Adjuvant sunitinib in high-risk renal-cell carcinoma after nephrectomy. New england journal of medicine, 375(23), 2246-2254.
• Saeb, K., Hajati, R. J., & Rezai, S. (2012). An Investigation into Eco-tourism Potential of the Alamut Region of Iran using SWOT Analysis Model. Ecologia Balkanica, 4(1).
• Torres-Delgado, A., & Palomeque, F. L. (2014). Measuring sustainable tourism at the municipal level. Annals of Tourism Research, 49, 122-137.
• Wang, D. G., Niu, Y., & Qian, J. (2018). Evolution and optimization of China's urban tourism spatial structure: A high speed rail perspective. Tourism Management, 64, 218-232.