بررسی و راهکار شناخت زبانی بر افزایش و آمادگی و پیشرفت زبانی مناطق دو زبانه
الموضوعات :ثریا باستان 1 , نسرین عبداللهی 2 , شیدا سپیرانی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد سقز
2 - دانشگاه پیام نور
3 - دانشگاه آزاد سنندج
الکلمات المفتاحية: شناخت زبانی, پیشرفت زبانی, مناطق دو زبانه, فرهنگ,
ملخص المقالة :
تنوع زبانی، گویشی و فرهنگی، از عوامل اساسی پیشرفت بشر در حوزه های مهم فکری و اجتماعی است و دو زبانگی پدیده ای جهانی است که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد، اصطلاح دو زبانگی به استفاده منظم از دو زبان و یا بیشتر اطلاق می شود که با مفهوم فردی و اجتماعی به کار می رود. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که دو زبانگی در کشور ما همچون سایر کشورهای چند زبانه، از مسایل بحث برانگیز است و کودکان دو زبانه در بدو ورود به مدرسه به دلیل کنار گذاشتن زبان مادری و به تبع آن ناتوانی در درک مطلب با خطر افت تحصیلی و ترک تحصیل مواجه می شوند. به نظر می رسد برای کاهش اثرات این گونه مشکلات می توان در کوتاه مدت از تجارب، پیشنهادات و ابتکارات آموزگاران استفاده کرد. به همین منظور در این تحقیق سعی بر بررسی و راهکار شناخت زبانی بر افزایش و آمادگی و پیشرفت زبانی مناطق دو زبانه کرده اند، راهکارهایی موثر در جهت کاهش مشکلات زبانی دانش آموزان در مناطق دو زبانه ارایه گردد.
• احتشامی، طیبه، (1388). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اصفهان در سال تحصیلی 88 -87، مجموعه مقالات همایش ملی دو زبانگی و آموزش : چالش ها، چشم اندازها و راهکارها»، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی، تبریز
• استاینبرگ، دنی(1381). درآمدی بر روان شناسی زبان، ترجمه ارسلان گلفام، تهران: سمت
• براون، اچ. د (1381). اصول یادگیری و آموزش زبان، ترجمه منصور فهیم، تهران: رهنما.
• جهانگیری، نادر (1378)، «ارتباط غیر کلامی»، مجله دانشکده ادبیات؛ مشهد؛ دانشگاه فردوسی
• عباسی، زهرا (1390). بعدهای مغفول آموزش دستور زبان فارسی رویکردی نوین به آموزش دستور زبان فارسی، چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع / شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• عصاره، فریده (1385). روش ها و راهکارهایی برای زبان آموزی کودکان در مناطق دوزبانه، مجموعه مقالات همایش «نوآوری در برنامه های درسی دوره ابتدایی، انجمن مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز
• کریمی، عبدالعليم (1388). مقایسه دانش آموزان دو زبانه و تک زبانه در وضعیت سواد خواندن براساس مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن (2001PIRLS). تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، مطالعات آموزش و پرورش، دفتر پرلز.
• محمد پور، فرشته (1390)، تأثیر گویش های یک زبان در ترویج فرهنگ و ادب آن زبان چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• محمود سلطانی، سپیده (1390). راه کارهای ترویج فرهنگ و ادب پارسی از طریق آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع /شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• مدرسی، سولماز (1388)، عامل زبانی و میزان افت تحصیلی دانش آموزان دو زبانه، پژوهشنامه آموزشی ویژه نامه دوزبانگی، شماره 119، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، صص 32
• مهر آور گیگلو، قاسم (1390). راه کارهای ترویج فرهنگ و ادب پارسی از طریق آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان، چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع / شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
• هال، رها (1350)، زبان و زبان شناسی، ترجمه محمدرضا باطنی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
• وکیلی فرد، امیررضا میرزایی حصاریان، محمدباقر (1390). آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان: ویژگی های یک مدرس کارآمد، چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع / شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• یارمحمدی، لطف الله (1385). مسایل چند زبانگی و آموزش زبان فارسی رسمی در ایران و دشواری های موقعیت ارتباطی دانش آموزان غیر فارسی زبان در نظام آموزش و پرورش ایران مجموعه مقالات سمینارها و بررسی ابعاد دو زبانگی؛ تهران، وزارت آموزش و پرورش