ظهور و خفای وجود در فلسفه ملاصدرا و هایدگر
الموضوعات :فریبا هادوی 1 , عزیزاله افشار کرمانی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: وجود , ظهور , خفا , ملاصدرا , هایدگر. ,
ملخص المقالة :
نحوه نگرش آدمی به مساله وجود محور افکار و اعمال آدمیان است. و غفلت از وجود سبب بی معنا شدن زندگی و جهان آدمی می شود. وجود محور نظام فلسفی صدراست و بر اساس آن رابطه آدمی با عالم واقع و مساله حقیقت تبیین می شود. هایدگر در جهان معاصر جزء نادر اندیشمندانی است که وجود را محور اندیشه خود و درمان پوچ گرایی جهان معاصر را در کشف وجود و رابطه آدمی با آن می داند. در این نوشتار که به روش کتابخانه ای انجام شده است با تحلیل و مقایسه نظر این دو متفکر روشن می گردد که هر دو از اصالت ماهیت عبور می کنند به اصالت وجود می رسند و حقیقت را مبتنی بر ظهور وجود در آدمی می دانند و به ظهور و خفای وجود توام با هم معتقدند زیرا وجود همواره در جلوه ای خاص بر آدمی پدیدار می شود و هرگز وجود به طور کامل برای آدمی مکشوف نمی شود.
بیمل ، والتر ( 1381) ، بررسی روشنگرانه اندیشه های مارتین هایدگر ، ترجمه بیژن عبدالکریمی ، سروش ، تهران
پروتی ، جیمز ،ل (1373) ، الوهیت و هایدگر ، ترجمه محمدرضا جوزی ، انتشارات حکمت، تهران
جمادی ، سیاوش(1385) ، زمینه و زمانه پدیدارشناسی ، ققنوس ، تهران
خاتمی ، محمود(1386) ، مدخل فلسفه غربی معاصر ، نشر علم ، تهران
لاهیجی ، ملامحمدجعفر(بی تا ) ، شرح رساله المشاعر ملاصدرا ، تعلیق ، تصحیح و مقدمه سید جلال الدین آشتیانی ، مرکز النشر، تهران
لوکنر ، آندرئاس (1394) ، درآمدی به وجود و زمان ، ترجمه احمدعلی حیدری ، انتشارات علمی ، تهران
مک کواری ، جان (1397) ، هایدگر و مسیحیت ، ترجمه شهاب الدین عباسی ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه ، تهران
ملاصدرا (1981) ، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه ، جلد 1 و 3 ، داراحیاء التراث ، بیروت
ملاصدرا (1360) ، الشواهد الربوبیه ، تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی ، المرکز الجامعی للنشر ، مشهد
ملاصدرا (1380) ، المبداء والمعاد ، تصحیح سیدجلال آشتیانی ، دفتر تبلیغات اسلامی ، قم
ملاصدرا (1342) ، المشاعر ، با مقدمه و ترجمه فرانسوی هانری کربن ، انجمن حکمت و فلسفه ، تهران
وال ، ژان(1375) ، بحث در مابعدالطبیعه ، ترجمه یحیی مهدوی و همکاران ، انتشارات خوارزمی ، تهران
ویلر، مایکل (1395) ، مارتین هایدگر ، ترجمه سیدمسعود حسینی ، انتشارات ققنوس، تهران.
هایدگر ، مارتین (1392) ، مسائل اساسی پدیدارشناسی ، ترجمه پرویز ضیاءشهابی ، انتشارات مینوی خرد ، تهران.
هایدگر ، مارتین(1383) ، متافیزیک چیست ، ترجمه سیاوش جمادی ، ققنوس ، تهران.
هایدگر ، مارتین(1393) ، هستی و زمان ، ترجمه عبدالکریم رشیدیان ، نشر نی ، تهران.
یانگ ، جولیان(1394) ، هایدگر واپسین ، ترجمه بهنام خدابنده ، انتشارات حکمت ، تهران.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 260 ـ 243
ظهور و خفای وجود در فلسفه ملاصدرا و هایدگر
فریبا هادوی 1
عزیزالله افشار کرمانی 2
چکيده
نحوه نگرش آدمی به مساله وجود محور افکار و اعمال آدمیان است. و غفلت از وجود سبب بی معنا شدن زندگی و جهان آدمی می شود. وجود محور نظام فلسفی صدراست و بر اساس آن رابطه آدمی با عالم واقع و مساله حقیقت تبیین می شود. هایدگر در جهان معاصر جزء نادر اندیشمندانی است که وجود را محور اندیشه خود و درمان پوچ گرایی جهان معاصر را در کشف وجود و رابطه آدمی با آن می داند. در این نوشتار که به روش کتابخانه ای انجام شده است با تحلیل و مقایسه نظر این دو متفکر روشن می گردد که هر دو از اصالت ماهیت عبور می کنند به اصالت وجود می رسند و حقیقت را مبتنی بر ظهور وجود در آدمی می دانند و به ظهور و خفای وجود توام با هم معتقدند زیرا وجود همواره در جلوه ای خاص بر آدمی پدیدار می شود و هرگز وجود به طور کامل برای آدمی مکشوف نمی شود.
واژگان کلیدی
وجود ، ظهور ، خفا ، ملاصدرا ، هایدگر.
[1] . دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Email: Fariba.hadavi1347@gmail.com
[2] . دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) Email: K.afshar.a@gmail.com
تاریخ دریافت: 17/8/1400 پذیرش نهایی: 2/11/1400