بررسی ظرفیتهای گردشگری غذا (مطالعه موردی: بررسی غذاهای بومی محلی استان قم)
الموضوعات :حسین صادقی 1 , محمد آقا زاده 2
1 - دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم
2 - دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری، قم
الکلمات المفتاحية: گردشگری, گردشگری غذا, غذاهای بومی محلی, توسعه گردشگری, قم,
ملخص المقالة :
نظام غذایی بهمثابه بخشی از میراث فرهنگی جامعه، دارای ظرفیتهای متعددی برای مطرحشدن در حوزه گردشگری است. نظام غذایی دریچههایی گشوده است که گردشگران باتجربه و چشیدن آن، به عمق فرهنگ محلی وارد شده و تفاوتی که درک و لمس آن مهمترین انگیزه است را با فرهنگ خود از طریق طعم و ذائقه درک میکند. گردشگری غذا در فـضای جغرافیایی خاص خود و در ارتباط با سایر بخشها از اهداف پرطرفدار و پردرآمد در کشورهای توسعهیافته در امر گردشگری محسوب میشود. گردشگری غذایی میتواند به منافع اقتصادی فراوانی منجر شود، و بـسیاری آن را ابـزاری برای توسعۀ محلی قلمداد کردهاند که میتواند به تحریک اقتصاد یاری رساند و از مشاغل موجود حفاظت کند و همچنین باعث ایجاد اشتغال گردد. هدف از این پژوهش، بررسی غذاهای محلی قم و میزان تأثیرگذاری آن بر جذب گردشگران و توسعه گردشگری این خطه از کشور است. مطالعه مزبور به لحاظ هدف کاربری و از نظر روش، توصیفی است. همچنین گرداوری اطلاعات و دادهها به شیوه مطالعات اسنادی – کتابخانهای انجام شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که غذاهای محلی قم، از ظرفیتهای بالایی در جذب و ماندگاری گردشگر برخوردار است و متولیان امر با بها دادن به این موضوع، میتوانند گردشگران بیشتری را در مدت زمانی طولانیتر در قم میزبانی کرده، و این خطه را از مزایای فرهنگی و اقتصادی آن بهرهمند سازند.
• آذر، عادل ؛ بیات ، کریم (١٣٨٧)، طراحی مدل فرآیند محوری کسبوکار با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ، دوره ١، شماره ١، پاییز و زمستان ١٣٨٧
• احدنژاد، روشتی ؛ محسن ، صالحی ؛ میشانی ، حیدر (١٣٩١)، ارزیابـی تـوزیع فضایی زیرساختهای گردشگری و تعیین نقش فرایندهای اقتصادی - سیاسی و رشد فیزیکی شهرها در شکلگیری آن (مطالعه موردی : شهر زنجان )، دو فصلنامه مطالعات گردشگری ، دوره اول ، سـال اول ، شـماره اول، بهار و تابستان ٩١
• اسماعیلی ، رضـا؛ گـندمکار، امیر؛ حبیبی نوخندان ، مجید (١٣٩٠)، ارزیابی اقلیم آسایش چند شهر اصلی گردشگری ایران با استفاده از شاخصهای دمای معادل فیزیولوژیک PET، پژوهشهای جغرافیای طبیعی ، شماره ٥٧
• امین، معصومه (1394)، بررسی نقش غذا در ارزیابی گردشگری غذا و جذب توریسم، اولین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیطزیست پایدار، همدان
• ایزدی ، حـسن (١٣٩٤)، گردشگری غذا، فرصتی بـرای تـوسعۀ پایدار روستایی در ایران ، پژوهشهای روستایی ، دوره ٦، شماره ١/ف بهار ١٣٩٤
• رنجبریان، بـهرام؛ خزاعی پول ، جواد؛ هادی بازوئی جامخانه (١٣٩١)، تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرایند سلسله مراتبی فازی، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، شماره ١، تابستان ١٣٩١
• جعفری مهرآبادی، مریم؛ اکبری، مجید؛ عطایی، فرزانه؛ رزاقی، فرزانه (1396)، مدلیابی ساختاری - تفسیری عوامل موثر بر توسعه گردشگری غذا، مطالعه موردی: شهر رشت، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، دوره12، شماره 3
• حق ویسی، علیاکبر (1394)، کتاب خوراکهای بومی ایران، انتشارات اندیشه ماندگار، چاپ دوم، شابک: 9786006782706
• سرور، رحیم؛ اکبری، مجید و درویش، بهروز (1396)، طراحی مدل توسعه گردشگری غذا در ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، مجله جغرافیا، تابستان 1396، شماره 53
• غفاری، محمد؛ شفیعی رود پشتی، میثم؛ حاتمی ورزنه، ابوالفضل (1400)، عوامل تعیینکنندة موفقیت بازاریابی کششی در گردشگری غذا رهیافت فراترکیب، نشریه گردشگری و توسعه، پاییز 1400، شماره 28
• فـیروزجائیان ، علیاصغر؛ فیروزجائیان ، مجتبی ؛ پطرودی ، سیدحمید؛ هاشمی غلامرضازاده، فاطمه (١٣٩٢)، کاربرد تـکنیک مـدل سـازی ساختاری تفسیری در مطالعات گردشگری (تحلیلی با رویکرد آسیب شناسانه )، مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری سال دوم ، شمارهی ٦، پاییز ١٣٩٢
• کـرمانی ، مـجید و سعید امیریان (١٣٨٣)، بررسی اثرات اقتصادی توریسم در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تحلیل داده -ستانده ، فـصلنامه پژوهشهای بازرگانی
• کرمی ، فریبا؛ زینبی ، بهرام ؛ شجاعی وند، بهمن ؛ عمرانی ، خلیل (١٣٩٢)، بررسی و تحلیل نابرابری در تـوزیع زیرساختهای گردشگری (مطالعه موردی : استان گلستان )، دو فصلنامه مطالعات گردشگری ، دوره دوم ، شـماره سوم ، بهار و تابستان ٩٢
• کـشاورز، پرویز؛ اکبری ، مجید (١٣٩٢)، ارزیابی گردشگری غذا در توسعه شهری و منطقهای، اولین همایش ملی گردشگری ، جغرافیا و محیطزیست پایدار، انجمن ارزیابان محیط زیست هگمتانه
• مطیعی، صدیقه و زیاری، رضا (1396)، نقش غذا در توسعه گردشگری، اولین همایش ملی تکنولوژیهای نوین در علوم و صنایع غذایی و گردشگری ایران، بابلسر
• مولایی هشجین، نصرالله و رهنمایی، محمدتقی و رهنمایی، سهیلا، (1394)،گردشگری غذا و نقش آن در جذب گردشگر (مطالعه موردی: شهرستان تالش)، همایش ملی تالش شناسی، رشت
• Azman Ashley Marie, (2012), Food Tourism in Special Events and Festivals in Appalachian Ohio, Master thesis, Ohio University;
• Grbac Bruno & Milohanovic Ana, (2008), Contribution of Food Products in Creating Cultural Identity of Tourist Destination, WSEAS International Conference on Cultural Heritage and Tourism (CUHT'08), Heraklion, Crete Island, Greece, July 22-24, PP. 83-88;
• Horng, Jeou-Shyan & Tsai, Chen-Tsang.(2010), Government websites for promoting East Asian culinary tourism: A cross-national Analysis Tourism Management,Pages 74-85;
• Kabassi, K (2010), .Personalizes recommendations for tourists, Journal of Telematics and Informatics, Vol. 27, Pp. 51-66;
• Lin Yi-Chin, Pearson Thomas E. & Cai Liping A., (2011), Food as a Form of Destination Identity: A Tourism Destination Brand Perspective, Tourism and Hospitality Research, 11, PP. 30-48.
• Matlovičová Kvetoslava & Pompura Michal, (2013), The Culinary Tourism in Slovakia Case Study of the Traditional Local Sheep's Milk Products in the Regions of Orava and Liptov, GeoJournal of Tourism and Geosites, No. 2, Vol. 12, PP. 129-144;