شناخت درمانی با استمداد از گزاره های قرآنی با تأکید بر اضطراب و افسردگی
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: شناخت درمانی, قرآن, اضطراب افسردگی,
ملخص المقالة :
انسان در سراسر زندگى در معرض تنشها، ناكاميها و استرسها قرار دارد. فرد با اعتقاد به كلنگرى و جامعيت دستورات الهى و توجه به رهنمودهاى اسلامى از جمله ادای وظايف بندگى خدا، آموزشهاى هماهنگ با فطرت، توكل، ذكر، تمرين و آموزش روشهاى خودسازى، به خوبى مىتواند با پيامدهاى اضطراب و افسردگی مقابله كند. او هميشه با استرسهاى حاصل از تفاوت بين نيازها و ناتوانى خود در تأمين نيازها و موانع و محدوديتهاى موجود در محيط جهت رفع آنها، مواجه است و در هر لحظه به واسطه خواستهها و عدم امكان تأمين آنها در تنش بوده است. بر این اساس، شناخت عوامل ایجاد اضطراب و افسردگی به عنوان عامل مؤثر بر سلامت اهمیت می یابد. این پژوهش با بهرهگیری از روش پژوهش تحلیلی و استمداد از گزاره های قرآنی به شناخت درمانی اضطراب و افسردگی می-پردازد و سعی دارد برای تمام فاکتورهای تعریف شده در خطاهای شناختی مؤثر در بروز اضطراب و افسردگی، آموزهای از قرآن برای شناخت و درمان ارائه دهد. برخی گزارههای قرآنی به مثابه نظریهای روانشناختی در موازات شایعترین خطاهای شناختی (اضطرابآور و افسردهساز) قرار میگیرند و باور به آن در پیشگیری و درمان شایعترین اختلالات روانی، مؤثر است
قرآن کریم.#
نهج البلاغه.#
بلک برن، ماری ایوی و دیوید سون، کیت ام( 1374). شناخت درمانی افسردگی و اضطراب. ترجمه حسن توزنده جانی. مشهد: آستان قدس رضوی.#
بک ، جودیت اس(1390). شناخت درمانی: مبانی و فراتر از آن، مترجمان لادن فتی. فرهاد فرید حسینی. تهران : دانژه.#
بنجامین جمیزسادوک، ویرجینیا آلکوت سادوک(1390). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری/روانپزشکی بالینی.ترجمه فرزین رضاعی. تهران : ارجمند#
دیل، کارنگی(1370). دع القلق و ابدأ الحیاه (نگرانی را رها کن و زندگی را اغاز کن). ترجمه عبدالمنعم محمد الزیادی. چاپ پنجم. قاهره: مکتبه الخانجی.#
سیستانی، سید علی ( 1418). منهاج الصالحین. بیروت: دار المورخ العربی. #
سیوطی، جلال الدین (1421). الاتقان فی علوم القرآن. بیروت: دار الکتب العربی.#
طباطبایی، سید محمد حسین (1374ق). تفسیر المیزان. ترجمه محمد باقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات جامعه ی مدرسین حوزه علمیه قم.#
کلینی، محمد بن یعقوب (1369). اصول کافی. ترجمه¬ی هاشم رسولی . جواد مصطفوی. تهران: کتابفروشی علمیه اسلامیه،.#
مجلسی ، محمد باقر (1404 ق). بحارالانوارالجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهارعلیه السلام . بیروت: مؤسسه الوفاء.#
نجاتی ، محمد عثمان (1376). قرآن و روان شناسی. ترجمه عباس عرب. مشهد: آستان قدس رضوی.#
قرائتی، محسن (1383ق ). تفسیر نور ، تهران : مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.#
گنجی، حمزه (1376). بهداشت روانی. تهران: ارسباران.#
گیلبرت، پاول (1389). غلبه بر افسردگی. ترجمة سیاوش جمالفر. چاپ دوم. تهران: رشد.#
مکارم شیرازی، ناصر (1374ق). تفسسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه، #
هاشمی رفسنجانی، اکبر(1386). تفسیر راهنما. قم: بوستان کتاب.#
1. Somayya, Islamic Counselling and Psychotherapy Trends in Theory Development, New York, Plenum press, 2005; A. E. Reppentrop et al. "The relationship between religion/spirituality and physical health, mental health and pain in a chronic pain painpopulation", Journal of Pain, v 119(1), p 311-321.
2 -J. Ball et al. The relationship between religiosity and adjustment among African- American, Female, urbanadolescents, Journal of Adolescence, v 26, p 431-446.
مقالات
انصاری جابری، علی(1384). تأثیر آوای قرآن کریم بر افسردگی بیماران بیتری در بخش اعصاب و روان بیمارستان مرادی رفسنجان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره 10، شماره 2(مسلسل 36)، صفحه 42 تا 48.#