بررسی تطبیقی ارزیابی شناختی در رویکرد روانشناسی شناختی و قرآن
الموضوعات :
1 - دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: شناخت رویکرد شناختی سلامت روانی روانشناسی قرآن,
ملخص المقالة :
ديدگاه هاي شناختي سلامت رواني و جسمي افراد را تحت تاثیر نوع تفسير آنها از خود و جهان پيرامونشان میدانند. هرچه دريافت افراد از محيط به واقعيت نزدیکتر و تفسيرشان از آنها منطقیتر باشد از آسیبهای رواني و جسمی به دور خواهند بود؛ در غير اين صورت دچار انواع آسیبهای رواني و جسمی خواهند شد. با توجه به رواج اين شيوه درماني در عصر حاضر و توجه خاص درمانگران به آن، اين پژوهش درصدد بررسي اين مسئله از ديدگاه قرآن است. اينکه درمانگران از چه شیوههای شناختي بهره گيرند تا به بهبودي سریعتر بيمار بينجامد؟ و اينکه اين مفهوم در قرآن به چه صورتي بيان شده است؟ پرسشهایی است که این پژوهش درصدد پاسخگویی به آنها بوده است. از آنجاییکه داده هاي روانشناسي بيش از داده هاي قرآن است، در این پژوهش از روش مقايسه اي نامتوازن بهره مي گيريم که تکيه آن بر روي بررسي واژگان مرتبط با موضوع است. يافته ها نشان داد که مسئله شناخت در ديدگاه قرآن از مسائل مهم انسانشناسی است و اين مفهوم تحت عنوان واژه هاي مختلف (حکمه، فقه ، فكر، نظر، تدبر، علم، عرف) مطرح شده است. در روانشناسي شناختی، صرف شناخت خود و محيط ازجنبه حسی و عقلی مطرح شده است؛ اما در ديدگاه قرآني با انواع دیگری از شناخت مثل قلبی و فطری (دارای دوبعد شناخت و گرایش)، وحیانی (کلام خدا و معصوم) و نوع خاصی از شناخت عقلی (عقل روحانی) مواجهیم. در این دیدگاه (شناخت شناسی الهی) باور به خدا و الزامات آن معیار تفکر منطقی و غیر منطقی است. حذف یا نقصان این باور (کفر ونفاق) منجر به اختلالات روانی و رفتاری می شود.