تاثیر تماشاچيان بر میزان توانمندی، عملکرد و موفقیت تيم ليگ برتر والیبال ايران
الموضوعات :
1 - دانشگاه امام حسین (ع
2 - دانشگاه امام حسین (ع)
الکلمات المفتاحية: تماشاچي, كارايي تيمي, ليگ برتروالیبال, عملکرد تیم¬ها, لیگ برتر,
ملخص المقالة :
امروزه، مربیان فرایند آماده سازی و برنامه تمرینی جهت توسعه عملکرد انفرادی و تیم های ورزشی را با بهره گیری از روش های تحلیل آماری طراحی می کنند. تماشاچيان درکناربازيکنان همچون منابعي غني مي باشند که باکمک روانشناسان ورزش شناسايي وبا توجه به درنظرگيري ويژگي هاي فردي بازيکنان وفراهم سازي شرايط بهينه حمايت بازيکنان از طريق حمايت هاوتشويقات تماشاچيان وبرنامه ريزي صحيح مربيان ومسئولان مربوطه تلاش وگامهاي اساسي در جهت افزايش کارآمدي تيمي وموفقيت تيمي برداشت.دراين راستا ضرورت تحقيق حاضر که به بررسي اثرات حضورتماشاچي بروي کارآمدي تيمي بازيکنان ليگ برتروالیبال مردان ایران پرداخته شد که جامعه آماري تحقيق شامل کليه بازيکنان ليگ برتروالیبال مردان ايران و تمامي تيم هاي والیبال استقلال زرين قشم، دانشگاه آزاد اسلامي، صنايع پتروشيمي فولاد ماهان اصفهان، مهرام تهران ، پتروشيمي بندرامام، افرا خليخ فارس تهران، تکماش قزوين، نيروزميني ارتش ذوب آهن اصفهان وهمياري زنجان که جمعا ۱۲تيم وحدود۱۴۴ نفر بازيکن و۲۴مربي بوده است. .تيم ماهشهر تيم آزمايشي وتيم همياري زنجان که ازلحاظ امتيازي جدول وشرايط بسيار به تيم ماهشهر نزديک بوده، به عنوان متغير کنترل در نظر گرفته شده است.ومتغير حضورتماشاچي بعنوان متغيرمستقل آزمايشي(حضور در خانه )برتيم آزمايشي ماهشهر وارد گرديده وبازي در خانه ماهشهر برگزار شده است والبته حضورتماشاچي بر ماهشهر تاثير نداشته است وبه اين دليل به عنوان متغير کنترل در نظر گرفته شده ومتغير کارآمدي تيمي (متغير وابسته)تحت بررسي نيمه آزمايشي با پس آزمون بوده است.روش نمونه گيري هدفمند مي باشدونمونه 12بازيکن ماهشهر به عنوان متغير تحت آزمايش و۱۲بازيکن همياري زنجان به عنوان متغير کنترل مي باشد. دراين تحقيق از پرسشنامه کارايي مشارکتي فلتز و ليرج(۱۹۹۸) استفاده شده است. اين پرسشنامه مشتمل بر ۴۹سوال و شامل( ۵ خرده مقياس تلاش، ثبات تيمي، آمادگي، اتحاد و توانايي )مي باشد. براي تعيين درجه اهميت هر کدام از متغيرها از مقياس ۵ رتبه اي استفاده گرديد. محقق در اين تحقیق بدليل طبيعي بودن توزيع داده ها، ازآزمون t مستقل استفاده کرد. حضور تماشاچيان بر ميزان تلاش،اتحاد،ثبات تيمي ،توانايي ،کارايي تيمي وآمادگی بازيکنان والیبال لیگ برتر مردان ایران تاثير معناداري داشته است ودر نهایت پیشنهاد می شود تحقیق حاضر بر روی گروهای مختلفی صورت بگیرد.
• آقاپور، سید مهدی. (1380). پژوهش تحلیلی در جامعه شناسی ورزش، تهران؛ سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران.
• اژدری، محمد و همکاران(1390 )، تاثیر عامل اولویت¬های تماشاگران بر جذب آنان به مسابقات لیگ برتر، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی
• الهی، علی رضا (1387)، موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال ایران، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
• الهی، علیرضا. (1383). بررسی عملکرد سازمان لیگ حرفه ایی فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با سازمان لیگ ژاپن. کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
• بختياري، محمد، (1389)، بررسي ميزانرضايتمندي تماشاچيان ليگ برتر فوتبال از ارائه خدمات گوناگون، پايان نامه كارشناسي ارشد تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تهران.
• بـرنيکرهوف، روبرت؛ درسلر، دنيس، (1377)، اندازه گيري بهرهوري: راهنمايي براي مديران و متخصصان، ترجمه دکتر محمود عبدالله زاده، انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگي.
• پارسائيان، علی (۱۳۷۹)، مبانی رفتار سازمانی، تهران، دفتر پژوهش¬های فرهنگی.
• پاركز، ژانتبي؛ بيورليآر، كيزنگز؛ كواتر، منجروم، (1382)، مديريت معاصر در ورزش، ترجمه محمداحساني، دانشگاه تربيتمدرس، دفتر نشر آثار علمي.
• تجاری، فرشاد؛ ترك فر، احمد (1390). تاثیر دوستان، موقعیت اجتماعی و خانواده بر انگیزش جذب تماشاگران، مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهش¬هاي مديريت ورزشي و علوم حركتي. سال اول، شماره 2
• جليليان، غلامرضا. (1383). توصيف وضعيت باشگاه¬هاي حرفه اي ايران و مقايسه آن با چند كشور منتخب، رساله دكتري، دانشگاه تربيت معلم
• حميدي، مهرزاد، (1382)، ارتباط بين ساختار سازماني، اثربخشي و تعهد سازماني در حوزه¬هاي ستادي سازمان¬هاي ورزشي كشور؛ پايان نامه دكتري تخصصي، دانشكده تربيت بدني دانشگاه تهران.
• دهقان قهفرخی، امین و همکاران (1389)، بررسی انگیزه¬های حضور هوادارن بازی¬های تیم ملی فوتبال ایران، مدیریت ورزشی شماره6، ص ص 168-153.
• رمضاني، نسرين، (1383)، بررسي عوامل موثر بر رضايتمندي مشتريان باشگاه¬هاي بدنسازي خصوصي بانوان شهر تهران، پايان نامه كارشناسي ارشد تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تهران.
• روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ و ابراهيمي، عبدالمجيد، (1375)، مديريت بازايابي، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت.
• ريحاني، محمدرضا، (1380)، عوامل مؤثر برجذب مشتري در بانك توسعه صادرات ايران با استفاده از بازاريابي خدمت از ديدگاه مشتريان، پايانكار كارشناسان ارشد، دانشگاه علامه طباطبايي.
• ساعت چیان، وحید؛ الهی، علیرضا؛ و رسولی، مهدی (1391). توازن قدرت: تحلیل روند تعادل رقابتی لیگ حرفه¬ای فوتبال ایران و لیگ¬های برتر اروپا با استفاده از شاخص HICB، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 15، صص 144-129
• شفيع زاده، اسرافيل، (1385)، كيفيت خدمات و رضايت مشتريان در عصر جديد جهانگردي؛ فصلنامه آموزشي و پژوهشي و اطلاع رساني مديريت كيفيت و بهره وري، شماره اول، ص، 13-20.
• شكرريز، فاطمه، (1383)، بررسي تأثير عوامل زيرساختي فني و كاربردی، پاياننامه كارشناسي ارشد مهندسي صنايع ـ سيستمهاي اقتصادي و اجتماعي، دانشگاه تهران.
• طیبی، بهمن، (1386)، بررسی میزان رضایتمندی کشتی گیران بزرگسال استان گلستان از باشگاههای کشتی استان گلستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
• عرب مازار، علي اکبر، (1374)، خصوصي سازي و تاثير آن بر اشتغال، مجله اقتصاد ومديريت.
• غفوری، فرزاد. قاسمی حمید. خلیلی علی اصغر(1390)، اندازه گیری ملی گرایی بعنوان انگیزه هواداران تیم ملی ایران، ششمین همایش ملی تربیت بدنی.
• فلاحی، احمد (1387)، مطالعه و اولویت بندی عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران با رویکرد بازاریابی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، .
• فلاحي، احمد. (1388). مطالعه اولويت بندي عوامل تاثيرگذار بر حضور تماشاچيان فوتبال ليگ برتر ايران با تاكيد بر رويكرد بازاريابي، . پايان نامه كارشناسي ارشد. دانشگاه تهران
• فلاحی، احمد؛ اسدی، حسن؛ خبیری، محمد (1388)، مقایسه عوامل مؤثر بر حضور تماشاچیان گاهگاهی، منظم، و متعصب در مسابقات لیگ برتر فوتبال، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 2، صص: 247-270.
• قديمي، بهرام، ورزشدرشهرتهران (فرا تحليل مطالعات ورزش جوانان، بانوان و سالمندان)، اداره كل مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ: 1390
• قراخانلو، رضا؛ نيسيان، فريده (1383)، بررسي نگرش اقشار مختلف در خصوص حضور تماشاچيان زن در ميادين و رقابت-هاي ورزشيمردان، پژوهش در علوم ورزشي زمستان5(17) صص33-50.
• كاتلر، فيليپ، (1382)، مدیريت بازاريابي، تجزيه و تحليل، برنامه ريزي اجرا و كنترل، ترجمه بهمن فروزنده، نشر آتروپات.
• کاظمي، بابک؛ ابطحي، سيدحسين، (1379)، بهره وري، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني.
• کامکاری، کتایون(1392)استاندارسازی خودکارآمدی تمرینی، دانشگاه آزاد واحد مرکز.
• محمدي، اسماعيل، (1381)، مشتري مداري و تكريم ارباب رجوع، موسسه خدمات فرهنگي رسا، تهران.
• معصومی، سیاوش (1387)، بررسيانگيزههاوعواملمؤثربرحضورتماشاگراندربازیفوتبال. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
• معماری، ژاله (1386)، مدل سازی و تحلیل آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور (با رویکرد تصمیم محور)، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
• مقصودي، محمدحسين، (1380)، ارتباط بين رضايت مشتري با کارايي و اثربخشيفرايندها، مجموعه مقالات چهارمين کنفرانس مديران کيفيت.
• میرزاپور، علی اکبر و همکاران(1391)، بررسی عوامل موثر بر حضور و بروز پرخاشگری تماشاگران لیگ برتر، همایش بین المللی شمال
• الميری، مجتبي و همکارن (1388)، بررسي عوامل مؤثربرحضورتماشاگران فوتبال درورزشگاهها، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 3
• نظريان مادواني، عباس ، تندنويس، فريدون ومظفري، سيد امير احمد(1391). تاثير رفتارهاي مربي گري بر كارايي(كارآمدي) مربي گري و پويايي تيمي، دوفصلنامه پژوهش در مديريت ورزشي و رفتار حركتي، سال اول، شماره 2
• نعمتی، نعمت الله و همکارن(1391)، آزمون مدل نظری عوامل موثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ایران، مطالعات مدیریت ورزشی شماره 13، بهار 91، صص 122-107
• هاشمي، سید مهدی، (1386)، مقایسه رضایتمندی مشتریان استخرهای سرپوشیده دولتی وخصوصی استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شمال.
• وثوقی، منصور، خسروی نژاد، محسن 1388، بررسی عوامل فرهنگی- اجتماعی رفتار هیجانی تماشاگران فوتبال، پژوهش نامه علوم اجتماعی، سال سوم شماره اول، بهار88.
• یارقلی، حمیدرضا، غفوری فرزاد، فراهانی، ابوالفضل(1390)، نقش تماشای مسابقات ورزشی روی فعالیت بدنی تماشاگران و ارتباط آن با امکانات و تجهیزان ورزشی، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی.
• يحيايي ايله اي، احمد، (1384)، اصول مشتري مداري، انتشارات معتمد.
• Abel, Correia, and Sandra, Esteves (2007). An exploratory study of spectators’ motivation in football. Sport Management and Marketing, Vol. 2, 5/6
• Alan, Tapp (2000). From carefree casuals to professional wanderers: segmentation possibility for football supporters. European Journal of Marketing, 35,1248-1269.
• Alen, Derk R. , (2004). Customer Satisfaction Research Management A Comprehensive Guide to Integrating Customer loyalty and satisfaction Matrices in the management of complex organization. American Society for Quality , USA , (ASQ).
• Alonso, A. D. , &Oshea, M. (2013). Fans’ perceptions of club season membership: implications for sport organisations’ revenuemanagement, international journal revenue management, Vol. 7, No. 1, pp. 1-17.