تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر کنترل رفتار زندانیان محکوم به قصاص نفس در زندان یاسوج
الموضوعات :حسن رضوان مقدم 1 , مسلم مرتضی پور 2 , داریوش بابایی 3 , سید حمید رضوی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
2 - دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)،
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
4 - دانشگاه یاسوج
الکلمات المفتاحية: آموزش تنظیم هیجانی, کنترل رفتار, زندانیان محکوم به قصاص نفس ,
ملخص المقالة :
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و مداخله ای با پیش آزمون و پس آزمون همـراه بـا گـروه کنتـرل بود. جامعه آماری ایـن پـژوهش را کلیـه زندانیان محکوم به قصاص نفس در زندان یاسوج تشـکیل دادنـد که بر اسـاس آمـار ارائه شـده از طرف اداره کل زندان های استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد آنها بین 30 تا 45 نفـر متغیـر بـوده اسـت کـه پس از توضـیح چگونگی و اهداف مطالعه و کسب رضایت آگاهانه، 25 نفر به روش نمونه گیـری در دسترس انتخاب و در طرح شرکت داده شدند. محتوای جلسه های آموزشی، برنامـه آمـوزش تنظیم هیجانی بر اساس مدل گراس در سـطح زنـدان، طی ٨ جلسه یک ساعته برگزار گردید سپس داده های جمـع آوری شـده بـا اسـتفاده از نرم افزار SPSS و آزمــون های آماری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی تنظیم هیجانی باعث کنترل رفتار زندانیان محکوم به قصاص نفس در زندان یاسوج گردید بنابراین تنظیم و مدیریت هیجان با آمـوزش های لازم، تصمیم گیری عقلایی و مهار تکانشـگری را بـه دنبـال دارد. ارزیابی مجدد، مهارت حل مسأله، ارتباط مؤثر و کارآمد و کنترل خشم بـه عنـوان راهبردهـای مثبـت و سازگارانه ای هستند که برای آحاد جامعه بـا آموزش تنظیم هیجان میسر می گردد، بنابراین پیشـنهاد می-شود این آموزش ها به عنوان بخشی از مهارت هـای زندگی نه فقط برای زندانیان بلکه برای آحاد جامعه متناسب با سن، جنس و تحصیلات مورد نظر باشـد و می تواند در اصلاح و توانمندی افرادنقش بالایی داشته باشد.
• بشارت، محمدعلی. (1387). نارسایی هیجانی و سبک های دفاعی. مجله اصول بهداشت روانی (39): 10، 181-.170
• روشنی دائم، مرادی قباد، علیزاده سپیده، شیخ احمدی شیلان، حبیبی سوگند، فرنیا مرضیه و همکاران. (1394). بررسی تأثیر آموزش رفتار درمانی عقلانی هیجانی بر وضعیت سلامت روان زنان زندانی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 2 (2): صص 79-70.
• قربانی جاجرم، زهرا، ملک زاده، غلامرضا، خوراکیان، علیرضا. (1395). بررسی نقش میانجیگریِ سبکهای تصمیمگیریِ عقلایی و شهودیِ مدیران بر رابطۀ هوش هیجانی و رفتارهای نوآورانه. مطالعات رفتار سازمانی. 5 (2): 84-51.
• نعامی، عبدالرضا و افشاری، علی (1389). رابطۀ سبک رهبریِ تبادلِ رهبر- عضو، سبک¬های حل مسئله و روابط گروه کاری با جو سازمانی نوآورانه و رفتار نوآورانه کارکنان، پژوهش¬های روان¬شناختی، دورۀ 13، ش 1،صص: 69-82.
• نجاتي وحيد و ملكي قيصر. (1391). رابطه بين تکانشگري و تامل گرايي با عملکرد حل مسأله. مجله تحقيقات علوم پزشكي زاهدان (طبيب شرق)، 14 (1). 81-76.
• مهربان، رقیه، لیوارجانی، شعله. (1397). بررسی اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان مبتنی بر فنون گراس بر تاب آوری، پرخاشگری واکنشی و هوش هیجانی در دانشآموزان دوره اول دبیرستان دخترانه وابسته به مهد قرآن تبریز. زن و مطالعات خانواده (39): 11. صص 119-83.
• Abramowitz A, Berenbaum H. Emotional triggers and their relation to impulsive and compulsive psychopathology. Personality and Individual Differences 2007; 43: 1356-65.
• Aldao A, Nolen-Hoeksema S. Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A Trans diagnostic examination. Behavior Research and Therapy 2010; 48: 974-83.
• Brodsky Malone K, Ellis's D, Man J. Characteristics of borderline personality disorder associated with suicidal behavior. American Journal of Psychotries 1997; 154: 1715-9.
• Clark L. Help with excitement: management of anxiety, anger and depression. Translator: Reza Rostami and Ali Nilofari, Tehran: Publishers Tabalvor; 2010
• Dillon DG, Ritchey M, Johnson BD, La-Bar KS. Dissociable effects of conscious emotion regulation strategies on explicit and implicit memory. Emotion 2007; 7(2): 354-65.
• Garnefski, N. , Teerds, J. , Kraaij, V. , Legerstee, J. , & van den Kommer, T. (2004). Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: differences between males and females. Personality and Individual Differences. 36, 267-276.
• Gross, J. J. , & Muñoz, R. F. (1995). Emotion regulation and mental health. Clinical Psychology: Science and Practice, 2(2) , 151-164.
• Gross J J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology (JP); 39(3): 281-291.
• Gratz KL, Roemer L. Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: envelopments, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. J Psychopathology and Behave 2004; Vol. 43. 51-59.
• Granefski N, Kraaij V, Spinhoven P. (2001). Manual for the use of the cognitive emotion regulation questionnaire. Leiderorp: Datec.
• Kenneth L. Critchfield Kenneth N, Levy John FC.The Relationship between impulsivity, aggression, and impulsive-aggression in borderline personality disorder: an empirical analysis of self-report measures. Journal of Personality Disorders 2004; 18(6): 555-70.
• Morris AS, Silk JS, Steinberg L, MayorsL, Robinson LR. The role of the family context in the development of emotion regulation. SocDev 2007; 16(2): 361-88
• Mennin DS, Farach FJ. Emotion and evolving treatments for adulth psychopathology. Clinical Psychology Practice 2007; 14 : 329-52.
• Martin, R. C. , & Dahlen, E. R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and Individual Differences. 39, 1249-1260.
• Porkord M. The relationship between self-efficacy, impulsivity, activation-behavioral inhabition and social skills in students with substance abuse. Graduate thesis. Ardabil: Ardabil University Researcher 2010; 93-101.
• Parker JD, Taylor RN, Eastabrook JM, Schell SL, Wood LM. Problem gambling in adolescence: Relationships with internet misuse،gamingabuse and emotional intelligence. Personality and Individual Differences 2008; 45: 174-80.
• Thompson RA. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monogr Soc Res Child Dev. ; 59(2-3):25-52.