توسعه مدل ترکیبی DEMATEL- CODASجهت شناسایی راهبردهای موثر در اعتماد سرمایهگذاران به پروژههای تأمین مالی جمعی در حوزه گردشگری معنوی
الموضوعات :محمد یحیائی 1 , محمدحسن ملکی 2 , محمدرضا پورفخاران 3 , حسین ایزدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی- مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - گروه مدیریت ، دانشگاه قم، قم، ایران.
3 - گروه حسابداری ، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ،قم، ایران.
4 - گروه مدیریت مالی ، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: اعتماد سرمایهگذاران, تأمین مالی جمعی, گردشگری معنوی, مدل دیمتل, مدل کداس,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر تحقیقات زیادی در رابطه با گردشگری مذهبی و گردشگری با رویکرد معنوی انجام شده است. در این راستا پروژهها، کسبوکارها و ایدههای کارآفرینانه فرهنگی و معنوی زیادی برای ارائه محصولات و خدمات فرهنگی توسعه یافتهاند. یکی از الزامات اساسی موفقیت چنین پروژهها و کسبوکارهایی، تامین مالی موثر است. با توجه به ماهیت خاص کسبوکارهای حوزه گردشگری معنوی، روش تامین مالی جمعی ابزار مناسبی برای تامین مالی این پروژهها و کسبوکارهاست. به همین خاطر هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر روی جلب اعتماد سرمایهگذاران در پروژههای تامین مالی جمعی حوزه گردشگری معنوی میباشد. تحقیق حاضر از نظر جهتگیری، پژوهشی کاربردی است و از منظر روششناسی، رویکردی کمی دارد. برای تحلیل دادهها از سه روش دلفی فازی، دیمتل و کداس استفاده شد. در گام اول، 15 عامل موثر بر جلب اعتماد سرمایهگذاران پروژههای تامین مالی جمعی در گردشگری معنوی از طریق مرور سیستماتیک پیشینه احصا شد. در گام دوم این عوامل با بکارگیری تکنیک دلفی فازی غربال شدند و شش عامل کنار گذاشته شد. سپس با کاربست تکنیک دیمتل، 9 عامل باقیمانده از منظر اثرگذاری مورد بررسی قرار گرفتند. در این مرحله، پنج عامل دارای خالص اثر مثبت بودند که معنای اثرگذاری بیشتر آنها نسبت به سایر عوامل بود. در نهایت این پنج عامل با تکنیک فاصلهای کداس اولویتبندی شدند که عوامل سیاستگذاری فرهنگی در سطح کلان، اثرات مثبت فرهنگی و معنوی پروژه روی جامعه و تجربیات و تخصص کارآفرین در پروژههای فرهنگی و معنوی به ترتیب بیشترین اولویت را داشتند.
ازنب، الهام؛ کریمی، آصف؛ مهرنوش، مینا (1400). «شناسایی عوامل تاثیرگذار بر موفقیت رفتار تامین مالی جمعی (مورد مطالعه: خانه سرمایه گذاری)»، مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، 19(60)، 353-375.
نکویی، وحید؛ حسن زاده سروستانی، حسین؛ سلیمانی، محمد (1400). «بررسی مدل مشارکت تامین مالی جمعی کسب وکارهای نوپا و بنگاه های خرد در اقتصاد ایران»، نشریه راهبرد توسعه، 17(1)، 194-219
صلواتیان، سیاوش؛ حسینی، بشیر؛ نوری محب، صابر (1399). «امکان سنجی استفاده از روش تامین مالی جمعی تولیدات نمایشی سازمان صداوسیما»، مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی، 14(28)، 106-130
چیت سازان، هستی؛ کولجی، ساره؛ باقری، افسانه (1398). «شناسایی عوامل پیشبرنده استفاده از تامین مالی جمعی توسط کارآفرینان (مورد مطالعه: صنعت گردشگری)»، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 12(1)، 21-40
شجاعی آرا، مهناز؛ ملکی، محمدحسن؛ رحیمیان، محمدمهدی (1401). «ارائه چارچوبی برای شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب وکارهای فعال در گردشگری با رویکرد معنوی». مدیریت عملیات. 2(5)، 155-129.
زرندی، سعید؛ عساکره، سجاد؛ افشارپور، محسن(1394). «مطالعه تطبیقی مدل های کسب و کار پلتفرم های برتر تامین مالی جمعی در جهان»، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 3(2)، 127-150
Alarussi, A. S., and S. M. Alhaderi. "Factors affecting profitability in Malaysia." Journal of Economic Studies, (2018).
Aldyan, R. A. "The Commodification of Religious Tourism in the Tomb of Sunan Kudus." Cultural Tourism Research 2, no. 7 (2020): 32-47.
Allison, T. H., Davis, B. C., Webb, J. W., & Short, J. C. "Persuasion in crowdfunding: An elaboration likelihood model of crowdfunding performance". Journal of Business Venturing, 32(6), (2017): 707-725.
Ambrož, M., & Ovsenik, R. "Tourist origin and spiritual motives". Management: journal of contemporary management issues, 16(2), (2011): 71-86.
Arabi, S. H., Maleki, M. H., & Ansari, H. (2024). "Future study of revenue sources in the social security organization with the scenario planning approach". Foresight, 26(2), (2024): 315-336.
Bakar, B. A. "Integrating spirituality in tourism higher education: A study of tourism educators' perspective." Tourism Management Perspectives 34 (2020).
Bhalla, R., Chowdhary, N., & Ranjan, A. Spiritual tourism for psychotherapeutic healing post COVID-19. Journal of Travel & Tourism Marketing, 38(8), (2021): 769-781.
Belleflamme, P., T. Lambert, and A. Schwienbacher. "Crowdfunding: Tapping the right crowd." Journal of Business Venturing 29, no. 5 (2014): 585-609.
Bernardino, S. J. Q., & de Freitas Santos, J. "Crowdsourcing ideas for public investment: the experience of youth participatory budgeting in Portugal". In CROWDASSET: Crowdfunding for Policymakers (pp. 353-379). (2020).Bi, S., Z. Liu, and K. Usman. "The influence of online information on investing decisions of reward-based crowdfunding." Journal of Business Research, (2017): 10-18.
Blomfield, B. "Markers of the heart: finding spirituality in a bus marked “Tourist”." Journal of Management, Spirituality and Religion 6, no. 2 (2009): 91-105.
Camilleri, M. A. "The tourism industry: An overview." In Travel Marketing, Tourism Economics and the Airline Product, by M. A. Camilleri, 3-27. Cham, Switzerland: Springer Nature, 2018.
Cheer, J. M., Belhassen, Y., & Kujawa, J. "The search for spirituality in tourism: Toward a conceptual framework for spiritual tourism". Tourism Management Perspectives, 24, (2017): 252-256.
Fathi, M. R., M. H. Maleki, C. D. Koksal, N. Yuzbaşıoğlu, and V. Ahmadi. "Future Study of Spiritual Tourism based on Cross Impact Matrix and Soft Systems Methodology." International Journal of Tourism & Spirituality 3, no. 2 (2019a): 19-41.
Fathi, M. R., Maleki, M. H., Boroomand, M., & Koksal, C. D. Strategic Planning of Tourism with an emphasis on Spirituality Based on New Integration of Multi-Criteria Decision-Making Techniques. International Journal of Tourism, Culture & Spirituality, (2019b), 4(1), 2019: 93-123.
Gardner, F., H. Tan, and B. Rumbold. "What spirituality means for patients and families in health care." Journal of Religion and Health 59, no. 1 (2020): 195-203.
Gerber, E. M., J. S. Hui, and P. Y. Kuo. "Crowdfunding: Why people are motivated to post and fund projects on crowdfunding platforms." Proceedings of the International Workshop on Design, influence, and social technologies: techniques, impacts, and Ethics 2, no. 11 (2012).
Habibi, A., F. F Jahantigh, and A. Sarafrazi. "Fuzzy Delphi technique for forecasting and screening items." Asian Journal of Research in Business Economics and Management 5, no. 2 (2015): 130-143.
Hasanzadeh, M. R., Maleki, M. H., Jahangirnia, H., & Gholami Jamkarani, R. "Identifying and Prioritizing the Factors Affecting the Resilience of the Iranian Capital Market". Industrial Management Journal, 12(1), (2020): 172-205.
Haq, S., P. J. Jackson, and J. Edge. "Speaker-dependent audio-visual emotion recognition." AVSP, 2009: 53-58.
Hsieh, H. C., Y. C. Hsieh, and T. H. C. Vu. "How social movements influence crowdfunding success." Pacific-Basin Finance Journal, 2019: 308-320.
Khoshkhoo, M., & Nadalipour, Z. In Search of a Common Experience Comparative study on Tourists' Spiritual Experiences in Relation to the Various Types of Tourism. International Journal of Tourism and Spirituality, 2(1), (2017): 45-66.
Jalonen, Petteri. Investor Behavior in Crowdfunding. Master's thesis, Aalto University School of Business, 2013.
Jokar, A., & Maleki, M. H. "Providing a framework for assessing the readiness of companies from the perspective of successor with the combined approach of gray and dimetile network analysis". Journal of New research in decision making, 2 (1), (2017): 74-94.
Kaartemo, V. "The elements of a successful crowdfunding campaign: A systematic literature review of crowdfunding performance." International Review of Entrepreneurship 15, no. 3 (2017): 291-318.
Kim, B., Kim, S., & King, B. Religious tourism studies: evolution, progress, and future prospects. Tourism Recreation Research, 45(2), (2020): 185-203.
Knoblauch, H. "Spirituality and popular religion in Europe." Social Compass 55, no. 2 (2008): 140-153.
Kujawa, J. "Spiritual tourism as a quest." Tourism Management Perspectives 24 (2017): 193-200.
Lagazio, C., and F. Querci. "Exploring the multi-sided nature of crowdfunding campaign success." Journal of Business Research 90 (2018): 318-324.
Liang, T. P., S. P. J. Wu, and C. C. Huang. "Why funders invest in crowdfunding projects: Role of trust from the dual-process perspective." Information & Management 56, no. 1 (2019): 70-84.
Maleki, M. H., Bahnamiri, M. J. Z., Vayeghan, B. G., Adeli, O. A., & Hasankhani, F. "Identifying and Prioritizing Risks Related to Time Delays in Oil and Gas Projects". Petroleum Business Review, (2023): 7(3).
Norman, A., and J. J. Pokorny . "Meditation retreats: Spiritual tourism well-being interventions." Tourism Management Perspectives 24 (2017): 201-207.
Norman, A. Spiritual Tourism: Travel and Religious Practice in Western Society. Bloomsbury Publishing, (2011).
Qomariah, N. "The Role of Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, And Work Motivation In Improving The Performance of Hotel Employees." SSRG International Journal of Economics and Management Studies (SSRG-IJEMS) 7, no. 6 (2020).
Sharpley, R., and P. Sundaram. "Tourism: A sacred journey? The case of ashram tourism, India." International Journal of Tourism Research 7, no. 3 (2005): 161-171.
Shieh, J. I., H. H. Wu, and K. K. Huang. "A DEMATEL method in identifying key success factors of hospital service quality." Knowledge-Based Systems 23, no. 3 (2010): 277-282.
Simons, A., L. F. Kaiser, and J. vom Brocke. "Enterprise crowdfunding: foundations, applications, and research findings." Business & Information Systems Engineering 61, no. 1 (2019): 113-121.
Stemler, A. R. "The JOBS Act and crowdfunding: Harnessing the power—and money—of the masses." Business Horizons 56, no. 3 (2013): 271-275.
Temelkov, Z., & Gulev, G. "Role of crowdfunding platforms in rural tourism development. SocioBrains", International scientific refereed online journal with impact factor, (56), (2019): 73-79.
Willson, G. B., A. J. McIntosh, and A. L. Zahra. "Tourism and spirituality: A phenomenological analysis." Annals of Tourism Research 42 (2013): 150-168.
Vukonić, Boris. Tourism and religion. Oxford : Pergamon, (1996).
Vergara, K. C., & Vergara, R. A. (2024). Crowdfunding and Social Capital: A Pathway for The Internationalization of MSMEs and Social Enterprises?. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 5(4), (2024): 1199-1206.