شناسایی مؤلفه¬های بازاریابی گردشگری با استفاده از روش فراترکیب
الموضوعات :عزیز ارفعی 1 , فرشید نمامیان 2
1 - علوم تحقیقات
2 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
الکلمات المفتاحية: گردشگری, بازاریابی گردشگری, روش فرا ترکیب ,
ملخص المقالة :
گردشگری به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان توانسته توجه بسیاری از مدیران و پژوهشگران را به خود جلب نماید. لذا شناسایی عوامل بازاریابی این خدمت و ارائه راهکارهای بهینه به منظور تسهیل جذب گردشگر حائز اهمیت است. با توجه به اینکه پژوهش های صورت گرفته در این زمینه هرکدام به جنبه ای از عوامل بازاریابی پرداخته اند، در نتیجه هدف پژوهش حاضر بررسی نظام مند ادبیات گسترده در مورد بازاریابی گردشگری می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نتیجه، کاربردی و روش اجرای آن نیز با توجه به رویکرد کیفی فراترکیب یا بررسی نظام مند است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام شده در بازه زمانی بین سال های 2000 تا 2020 میلادی و 1380 تا 1399 خورشیدی می باشد. در این راستا 580 پژوهش در زمینه موضوع مورد نظر ارزیابی و در نهایت 87 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوطه با روش کد-گذاری باز، محوری و انتخابی، در مجموع 78 کد 21 مفهوم، شش مقوله کلیدی طی فرایند جستجو و ترکیب نظام مند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد مهمترین مقوله های کلیدی شناسایی شده شامل بازاریابی یکپارچه (آمیخته های ترفیعی تشویقی)، رضایت، بازاریابی رابطه مند، بازاریابی داخلی، بازاریابی الکترونیک و مؤلفه هایICT می باشد. این پژوهش درک عمیق از ادبیات موجود در مورد بازاریابی گردشگری ارائه می دهد.
آچاک،آرمین؛ حمیدی،ناصر و بابایی همتی، روشن. (1393). «توسعه اقتصادی گردشگری مبتنی بر الگوی آمیخته بازاریابی». فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری،.شماره6.
آذری، امین و صادق¬زاده، مهدی. (1397). «اولویت¬بندی ابزارهای بازاریابی الکترونیک و بررسی میزان قابلیت اجرای آن¬ها در جذب گردشگر (مطالعه موردی شهرتهران)». یازدهمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و هشتمین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری های باز.تهران.
اسماعیل¬پور، مجید و جمالی،آزاده. (1393). «ارائه مدلی جهت معرفی عوامل موثر بر بازاریابی الکترونیکی در صنعت گردشگری» اولین کنفرانس ملی رویکرد نوین در مدیریت کسب وکار.دانشگاه تبریز.
اشجع، رضا؛ تبریزی، نازنین و میرزایی، روزبه. (1398). «ارزیابی رضایتمندی گردشگران سلامت بر اساس مدلACSI». نگرش-های نو در جغرافیای انسانی.سال یازدهم.شماره4.
ارفعی، عزیز و نمامیان، فرشید. (1399). «طراحی و ارائه مدل مفهومی بازریابی تام برای تسهیل جذب گردشگر مبتنی بر دیدگاه بازاریابی کل¬نگر با استتفاده از مدل ISM». فصلنامه پژوهش¬های گردشگری و توسعه پایدار.سال سوم.شماره3.
ارفعی، عزیز. (1391). مطالعه ارتباطات بازاريابي يکپارچه (آميخته ترفيعي و تشويقي) جهت جذب گردشگر.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه مرکز.
اکبریان، سعیدرضا و رستگار، ابراهیم. (1398). «تحلیل و اولویت¬بندی مؤلفه¬های آمیخته بازاریابی در توسعه گردشگری شهری مورد کلان¬شهر شیراز». فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی شهری.دوره 10.شماره38.
برقی، حمید و کاظمی، زینب. (1392). «ارزیابی و اولویتبندی مؤلفههای آمیخته بازاریابی(P7) در توسعه توریسم روستایی (مطالعه موردی شهرستانهای آمل و بابل)». جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، دوره 24، شماره 3، صص 152-141.
بیدختی، علی¬اکبرامین و نظری، ماشاءالله. (1388). «.نقش بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری ». چشم انداز مدیریت. شماره32.
تباوار، اصغر. (1397). «تأثير ابعاد ارتباطات بازاریابی یکپارچه در بهبود تجربه مشتریان در صنعت گردشگری ساحلی» پژوهش-های مدیریت عمومی.سال یازدهم.شماره42.
توکلی¬نیا، جمیله و هرائینی، مصطفی. (1397). «ارزیابی میزان رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات گردشگری بر اساس مدل کانو و سروکوال». نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیا.سال هجدهم. شماره49.
تقوی سنوکش، ندا و اصغری آژیری، بابک. (1398). «طراحی مدل بازاریابی الکترونیکی برای توسعه اکوتوریسم». شباک. 5. شماره49. 79-84.
ثابت سروستانی، سهیلا و کاظمی، امیر. (1399). «بررسی تأثير مقصد بر قصد بازدید مجدد گردشگران از طریق بازاریابی رابطه¬مند». فصلنامه رویکرد های پژوهش نوین در مدیریت و حسابداری.سال4.شماره42.
ثمودی، امین و غفاری آشتیانی، پیمان. (1397). «تدوین استراتژی بهینه بازاریابی در بازارهای الکترونیکی(مورد مطالعه : بازار¬های الکترونیکی کشور)». دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت . اقتصاد و حسابداری.
حبیبی، آرش. (1392). برنامه مهارت های ارزیابی حیاتی. نشر الکترونیک پارس مدیر (ترجمه و تفسیر از سایت ارائهکننده).
حسینی کیا، سیدمحمد¬تقی. (1388). «طراحی مدل تحلیلی ارتباطات بازاریابی یکپارچه (آمیخته ترفیعی و تشویقی) مناسب جهت جذب توریست بیشتر به منطقه توریستس تنگی واشی وآبشار ساوشی شهرستان فیروزه¬کوه» فصلنامه مدیریت.سال هفتم.شماره20.
رسول زاده، مریم و حسن نژاد، مریم. (1391). «بررسی و اولویت¬بندی روش¬های تبلیغاتی مؤثر در جذب گردشگران در استان خراسان رضوی». مطالعات گردشگری. دوره اول.سال اول.شماره اول.
رضوانی، مهران؛ سید امیری، نادر و میرزایی، بهنام. (1399). «شناسایی تأثير بازاریابی کلامی الکترونیک در شبکه¬های اجتماعی بر خلق ارزش مشترک». پژوهشنامه مدیریت اجرایی.سال15.شماره23.
زیاری، کرامت ا...؛ امانپور، سعید؛ امیری فهیلیانی، محمدرضا. (1392). «بررسی عوامل مؤثر در توسعه صنعت گردشگری شهری با تاکید بر عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران» فصلنامه جغرافیای سرزمین.شماره37.
قدیری معصوم، مجتبی؛ باغیانی، حمیدرضا و نورانی، حمیده. (1391). «نقش گردشگری روستایی در روابط شهر و روستا در شهرستان طالقان » دوره 2.شماره1.
سادات حسینی، فاطمه و وصلی، الهام. (1397). «بررسی عوامل موثر بازاریابی مشتری¬گرا بر میزان فروش در بازاریابی الکترونیک (الگوی تعاملی)». دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت. اقتصاد وحسابداری.
سلمی کیانی، صدیقه و مهرابی، علی. (1396). «شناسایی عوامل مؤثر بر امنیت گردشگری و نقش آن در رضایت، وفاداری و جذب گردشگران». فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی. شماره52.
سعیدبخش، سعید؛ کاظمی، علی؛ نعمت¬بخش، محمدعلی و رنجبریان، بهرام. (1399). «طراحی مدل بازاریابی الکترونیکی گردشگری پزشکی جمهوری اسلامی». تحقیقیات بازاریابی نوین.دوره10.شماره2.
شوهانی، نادر؛ نیک سرشت، مهدی؛ تردست، زهرا و مقیمی، مهدی.(1397). «ارزیابی میزان رضایت گردشگران از محصول گردشگری با استفاده از مدل HOLSAT. » فصلنامه گردشگری شهری. دوره 5.شماره4.
شیرمحمدی، یزدان؛ هاشمی باغی، زینب و شاهسون، نسترن. (1397). «تحلیل اثر ارتباطات یکپارچه بازاریابی و فناوری اطلاعات پیشرفته بر ارزش ویژه برند گردشگری سلامت». فصلنامه گردشگری و توسعه.سال هفتم.شماره اول.
شیخی، داوود و پازکی، معصومه.(1396). «ارزیابی و اولویت¬بندی عوامل موثر بر بازاریابی گردشگری روستایی با استفاده از مدل آمیخته بازاریابی (7p) مورد مطالعه: دهستان جوزان شهرستان ملایر». فصلنامه پژوهش¬های روستایی، دوره 8، شماره 3، تهران، صص 491-501.
طهماسبی، اصغر و سوران روشنیان. (1396). « تأثير عوامل آمیختة بازاریابی خدمات بر انتخاب مقصد گردشگران خرید شهرستان بانه». فصلنامه گردشگری و توسعه، دوره 6، شماره 2، پیاپی 111، صص 1-21.
عباسی، عباس؛ رستم پورشهیدی، نیایش و بازیارحمزه خانی، اسماعیل.(1396). «شکل گیری وفاداری به مقصد با تجربه مقصد،تصویر مقصد و رضایت مقصد». فصلنامه کاوش¬های مدیریت بازارگانی، سال نهم،شماره17.
مانیان، امیر و رونقی،م حمد حسین. (1394). «ارائه چارچوب جامع پیاده سازی بازاریابی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب». مدیریت بازرگانی.دوره7.شماره4.
مروتی شریف¬آبادی، علی؛ عزیزی، فاطمه و جمشیدی، زینت. (1395). «تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد با استفاده از مدل دیمتل فازی ». فصلنامه مدیریت گردشگری.سال یازدهم. شماره33.
نسیمی، محمدحسن؛ رضایی، علی¬اکبر؛ صالحی امیری، سید رضا و عزیزآبادی فراهانی، فاطمه. (1398). «طراحی مدل آمیخته بازاریابی گردشگری با تأکید بر وفاداری ذینفعان». فصلنامه گردشگری. دوره6.شماره1.
ویسی، الهام؛ امانپور، سعید؛ حسینی، سیدرضا و جوهری، صدیقه. (1392). «نقش تبلیغات در توسعه گردشگری روستایی.اولین همایش بین المللی علمی-راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی، چالش¬ها و چشم اندازه¬ها.
هاتفی اردکانی، علیرضا و استعلاجی، علیرضا.(1398). «ارزیابی مؤلفه های ICT در بازاریابی گردشگری با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری». فصلنامه انجمن جغرافیای ایران. سال17.شماره62.
Abbasi, A., Moeinfard, M., Khabiri, M., & Shooshinasab, P. (2014). Marketing mix in Iran sport tourism industry. International Journal of Sport Studies, 4(11), 1336-44.
Biggs ,David., Swailes,stephen. (2006). Relation Commitment and Satisfaction in Agency Workers and Permanent Workers. Employee Relations.pp. 130-143.
Buhalis, D.O’Connor, P. (2005).Information Communication Technology– Revolutionising Tourism, Tourism Recreation Research. Vol. 30(3), 7-16.
Carlson, A., Palmer, C. (2016). A qualitative meta-synthesis of the benefits of eco-labeling in developing countries. Ecological Economics, 127, 129-145.
Chenail, R. J., Weiss, A. D. (2007). Utilizing qualitative Meta synthesis to conduct systematic reviews of primary healthcare research. Workshop presented at the 21 st Annual Primary Care Research Methods & Statistics Conference, San Antonio, TX.
Cooke, B. (2001). The social psychological limits of participation. London: Zeed Books.
Dennis, J. C. (1995). The Managerial Implications of the Learning Organization: A New Tool for Internal Marketing, Journal of Services Marketing, 9, 43-51.
Finlayson, K., Dixon, A. (2008). Qualitative meta-synthesis: a guide for the novice. Nurs.Res, 15 (2), 59–71.
Gronroos, C., (2000). service management and marketing:a customer relationshipmanagement approach. second edition, John Wiley
Gronroos, C. (1994) .From marketing mix to relationship marketing: Towards a paradigm shift in marketing.Management Decision, Vol. 32, No. 2, pp. 4-20
Han, H., Meng, B., Kim, W. (2017).Bike-traveling as a growing phenomenon: Role of attributes, value, satisfaction, desire, and gender in developing loyalty, Tourism Management, 59: 91-103.
Kotler, P and Armstrong, G. and Saunders, J and Wong, V(1999). Principles of marketing, Prentice-Hall, Upper Saddle River. New Jersey
Kamau, F., Waweru, F. K., Lewa, P., Misiko, A. J. (2015). The effects of the marketing mix on choice of tourist accommodation by domestic tourists in Kenya. International Journal of Novel Research in Marketing Management and Economics, 2(2), 25-34.
Krichherr, J., Pohlner, H., Chales, K. J. (2016). Cleaning up the big muddy: A meta-synthesis of the research on the social impact of dams. Environmental Impact Assessment Review, 60,115-125.
Laimer, P., Weiss, J. (2009). Portfolio analysis (PFA) as a strategic tool for tourism policy: An integrated analysis of overnight data. Tourism Review, 64(1), 17–31.
Mashhad tourism (Persian)] (Master thesis). Tehran: Tarbiat Modarres University
Sandelowski, M, and Barroso. (2007).Handbook for synthesizing qualitive research New York: springer.
Martínez, R. M., Galván, M. O., Lafuente, A. M. G. (2014). Public policies and tourism marketing: An analysis of the competitiveness on tourism in Morelia, Mexico and Alcala de Henares, Spain. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 148, 146–52. Doi: 10.1016/j.sbspro.2014.07.028.
Rezvani, MR. (2008). [Development of rural tourism with sustainable tourism approach (Persian)]. Tehran: Tehran University Press.
Sardi Mahkan, A. (2001). [Examining the role of marketing in the holy city of Tarbiat: Tehran). Thesis Master)] (Persian (tourism M .University Mo.
VanBeynen, M. (2007). “Tourism Industry”, the Christchurch Press WTO, http://www.world-tourism.org/newsroom/Release/2005/July, 2005.
Xinyan, Zhan, et al. (2009). "Tourism Supply Chain Management: A New Research Agenda", Tourism Management, 9, 1-14.
Yi, Y. (1989). A critical review of customer satisfaction, in Zeithhaml, V. A. (Ed), reviews of marketing, American marketing association, Chicago, IL, 68-123.
Zimmer, L. (2006). Qualitative meta-synthesis: A question of dialoguing with texts, Journal of Advanced Nursing, 53(3): 311– 318.