تأثير شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری بر تقاضای گردشگری خارجی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (منا)
الموضوعات :
1 - هیات علمی جهاد دانشگاهی
2 - دانشگاه سیستان و بلوچستان
الکلمات المفتاحية: کشورهای منا#تقاضای گردشگری#رقابت­, پذیری#الگوی پنل دیتا.,
ملخص المقالة :
امروزه نقش صنعت گردشگری در ایجاد زمینههای تعامل بین کشورهای دنیا مقولهای پذیرفته شده است و کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه آن را یکی از رویکردهای محوری ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمد سرانه و تنوع در منابع ایجاد درآمد میدانند. شاخصهای مختلفی بر توسعه این صنعت و میزان گردشگران جذب شده توسط کشورها، تأثير گذار است. باتوجه به اهمیت این موضوع، در این پژوهش تأثير شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری بر تقاضای گردشگری خارجی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بررسی میگردد. جهت سنجش تأثير این شاخصها، از مدل پانل دیتا برای سالهای 2019-2011 و برای 15 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) که اطلاعات مورد نظر آنها در گزارش رقابتپذیری سفر و گردشگری موجود است، استفاده میگردد. مطابق نتایج این تحقیق سه متغیر "زیرساخت حملونقل هوایی"،"بازار کار و منابع انسانی" و "رقابتپذیری قیمتی" بالاترین تأثير را در جذب گردشگران خارجی به کشورهای مورد بررسی، داشتهاند.
ابریشمی، حمید. (1378). اقتصادسنجی کاربردی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
اشرف زاده، ح و مهرگان، ن. (1387). اقتصادسنجی پانل دیتا. مؤسسه تحقیقات تعاون دانشگاه تهران، چاپ نخست، صفحات 138-81.
ایمانی خوشخو، م و علیزاده، و. (1392). «اقتصاد گردشگري (مروري بر پیشینۀ تحقیق در خارج و داخل) » . نشریه گردشگری. دوره 1، شماره1
برومند، ب و همکاران. (1397). «توسعة مدل بومی سنجش رقابت پذیری گردشگری مقاصد گردشگری ایران». فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال هشتم ، شماره دوم. صفحات 122-105.
راسخی و محمدی. (1396). «عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری کشورهای حوزه دریای خزر». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. سال دوازدهم، شماره 38 . صفحات 63-81.
زراء نژاد، منصور و انواری، ابراهیم. (1384). «کاربرد دادههای ترکیبی در اقتصادسنجی». فصلنامه بررسیهای اقتصادی، 2(4). 53-21.
سوری، علی. (1394). اقتصادسنجی همراه با کاربرد Eviews8 و Stata12. جلد 1 و 2. تهران: انتشارات فرهنگشناسی.
کریمیکانلو، زهرا و رنج پور، رضا. (1394). اقتصادسنجی دادههای تابلویی. تهران: انتشارات سمت.
مروت، ح؛ سالم، علی اصغر و خادم نعمت اللهی، محبوبه. (1397). «شناسایی عوامل مؤثر بر تقاضاي گردشگري خارجی». فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی. سال هجدهم، شماره 69. صفحات 306-275.
Baltagi, B.H. (2005). Econometric Analysis of Panel Data, Third Edition, England: John Wiley & Sons.
Caliskan, U et.al (2019). Panel cointegration analysis of relationship between international trade and tourism: Case of Turkey and Silk Road countries. Tourism Management Perspectives, Volume 31, July 2019, Pages 361-369.
Chaiboonsri, C., Sriboonjit, J., Sriwichailamphan, T., Chaitip, P., & Sriboonchitta, S. (2010). A Panel Cointegration Analysis: An Application to International Tourism Demand of Thailand. Annals of the University of Petrosani, Economics, 10(3), 69-86.
Cibinskiene, A., & Snieskiene, G. (2015). Evaluation of city tourism competitiveness. Social and Behavioral Sciences 213:105-110.
Craigwell, R. (2007). Tourism competitiveness in Small Island Developing States. Research Paper 19, UNU-WIDER, World Institute for Development Economics Research, United Nations University, and Retrieved from
https://www.wider.unu.edu/sites/default/files/rp2007-19.pdf
DaiKarimzadeh, S., Ghobadi, S., & Foroudastan, N. (2014). Factors affecting the International tourism demand in Iran: ARDL approach. Tourism Management Studies, 8(23), 131-154.
Darcy, S., & González, E. (2015). Competing for the Disability Tourism Market – A Comparative Exploration of the Factors of Aaccessible Tourism Competitiveness in Spain and Australia.Tourism Management .Volume 47, Pages 261-272.
Dwyer, L., Forsyth, P., & Dwyer, W. (2010). Tourism Economics and Policy. UK: Channel View Publications.
Echtner, C.M., & Ritchie, J.R.B. (2003). The meaning and Measurement of Destination Image, The Journal of Tourism Studies 14(1), p. 37-48.
Habibi, F., & Abbasinejad, H. (2011). Dynamic Panel Data Analysis of European Tourism Demand in Malaysia. Iranian Economic Review, Vol.15, No.29.
Ibrahim, M. A. (2013). The determinants of international tourism demand for Egypt: panel data evidence. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, ISSN, 1450-2275.
Khandaker, S., & Zia Islam, S. (2017). International Tourism Demand and Macroeconomic Factors.International Journal of Economics and Financial Issues, 2017, 7(5), 389-393.
Kusni, A., Kadir, N., & Nayan, S. (2013). International tourism demand in Malaysia by tourists from OECD countries: a panel data econometric analysis. Procedia Economics and Finance, 7, 28-34.
Carlos Leitao, N., (2015). Portuguese Tourism Demand: A Dynamic Panal Data Analysis. International Journal of Economics and Financial Issues, 5(3), 673-677.
Li, G., Song, H., & Witt, S. F. (2005), “Recent developments in econometric modeling and forecasting”, Journal of Travel Research, 44-82.
Onafowora, O., & Owoye, O.(2012). Modelling international tourism demand for the Caribbean. Tourism Economics 18(1):159-180.
Payne, J. E., & Mervar, A. (2010).Research note: The tourism–growth nexus in Croatia. Tourism Economics, 16(4), 1089-1094.
Pavlic, I., Perucic, D., & Portolan, A. (2011). Tourists’ satisfaction as an important tool for increasing tourism destination competitivness in the globalization conditions – the case of Dubrovnik-Neretva County, International Journal of Management Cases 13(3), and p. 591-599.
Said, w., & Faragalla, s. (2017). Econometric Analysis for Tourism Demand Function in Egypt a Dynamic Panel Date Approach. Economics and Organization Vol. 14, No 4, pp. 321 – 332.
Schwab, K. (2017). The Global Competitiveness Report 2017-2018, World Economic Forum, Geneva, Switzerland.
Serra, J., Correia, A., & Rodrigues, P. M. (2014). A comparative analysis of tourism destination demand in Portugal. Journal of Destination Marketing & Management, 2(4), 221-227.
Sharpley, R. (2009). Tourism development and the environment: Beyond sustainability? UK: Cromwell Press Group.
Sisaya Takele, Y. (2019). International Tourism Demand and Determinant Factor Analysis in Ethiopia. International Journal of Systems and Society (IJSS), 6(1).
Song, H., & Witt, S. F. (2000). Tourism demand modeling and forecasting: Modern econometric approaches. Cambridge: Pergamon.
World travel & tourism council (2019). Travel & Tourism Economic Impact 2019 World. Retrieved from https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/regions-2019/world2019.pdf.
World travel & tourism council (2019). The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019.
Russu, C., 1999. Management strategic, Bucuresti: Editura All Beck.