تأثیر رهبری برندگرا بر رفتار شهروندی برند در صنعت هتل داری
الموضوعات :محمد باقر فلاحی 1 , سید محمد طباطبایی نسب 2 , مهدی سبک رو 3
1 - دانشگاه یزد
2 - دانشگاه یزد
3 - دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: رهبری برندگرا#تناسب فرد-برند#تعهد به برند#رفتار شهروندی برند,
ملخص المقالة :
صنعت هتلداری از زیربناهای اساسی توسعۀ گردشگری است، که یکی از نیازهای مهم مدیران هتلها شناسایی راههایی برا توسعۀ رفتارهای منطبق با برند در کارکنان است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر رهبری برندگرا بر رفتار شهروندی برند، با نقش میانجی تناسب فرد-برند و تعهد به برند انجام شد، که از نظر روش توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری را 1005 نفر از کارکنان هتلهای پنج ستارۀ شیراز تشکیل دادند، که 278 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامۀ استاندارد رهبری برندگرا، تناسب فرد-برند، تعهد به برند و رفتار شهروندی برند استفاده شد، که روایی آنها از طریق روایی محتوایی و روایی سازه، و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تأیید شد. تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای Amosو SPSS انجام شد. نتايج آزمون فرضيهها نشاندهندة تأثير مستقيم رهبري برندگرا بر رفتار شهروندی برند، تأثير مستقيم رهبري برندگرا بر تناسب فرد-برند، و تأثیر مستقیم رهبری برندگرا بر تعهد به برند بود. همچنين نتايج پژوهش نشان داد كه تناسب فرد-برند و تعهد به برند در تأثير رهبري برندگرا بر رفتار شهروندی برند، نقش ميانجي ايفا ميكنند.
ابراهیمینژاد، مهدی؛ دهقانی سلطانی، مهدی؛ فارسیزاده، حسین و همتی، امین. (1396). «تأثیر برندسازی داخلی بر عملکرد برند در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتلهای بینالمللی لاله و پارسیان استقلال در شهر تهران). « فصلنامه علمی-پژوهشی گردشگری و توسعه. 6 (3). 99-80.
حسینی، ابوالحسن؛ طبیبی، محمدرضا و علینتاج خراسانی، پریسا. (1397). «تأثیر شدت رقابت بر عملکرد سازمانی با نقش مدیریت منابع انسانی راهبردی و تصویر برند (مورد مطالعه: هتلهای استان مازندران)». برنامهریزی و توسعه گردشگری. 7(24). 82-101.
Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 63(1), 1-18.
Baker, T. L., Rapp, A., Meyer, T., & Mullins, R. (2014). The role of brand communications on front lie service employee beliefes, behavior and performance. J. Acad. Mark. Sci, 42(6), 642–657.
Buil, I., Martínez, E., & Matute, J. (2016). From internal brand management to organizational citizenship behaviours: Evidence from frontline employees in the hotel industry. Tourism Management, 57, 256-271.
Burmann, C., & Zeplin, S. (2005). Building brand commitment: A behavioural approach to internal brand management. Brand Management, 12(4).
Burmann, C., Zeplin, S., & Riley, N. (2009). Key determinants of internal brand management success: An exploratory empirical analysis. Journal of Brand Management, 16(4), 264-284.
Cable, D. M., & DeRue, D. S. (2002). The convergent and discriminant validity of subjective fit perceptions. Journal of Applied Psychology, 87(5), 875-884.
Carter, M. Z., Mossholder, K. W., Feild, H. S., & Armenakis, A. A. (2014). Transformational leadership, interactional justice, and organizational citizenship behavior: The effects of racial and gender dissimilarity between supervisors and subordinates. Group & Organization Management, 39(6), 691-719.
Chang, A., Chiang, H.-H., & Han, T.-S. (2015). Investigating the dual-route effects of corporate branding on brand equity. Asia Pacific Management Review, 20(3), 120-129.
Chow, H. W., Ling, G. J., Yen, I. Y., & Hwang, K. P. (2017). Building brand equity through industrial tourism. Asia Pacific Management Review, 22(2), 70-79.
Erkmen, E., & Hancer, M. (2015). Linking brand commitment and brand citizenship behaviors of airline employees: “The role of trust”. Journal of Air Transport Management, 42, 47-54.
Fernandez-Lores, S., Gavilan, D., Avello, M., & Blasco, F. (2016). Affective commitment to the employer brand: Development and validation of a scale. BRQ Business Research Quarterly, 19(1), 40-54.
Fornell, C. and Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equatin models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
Gebert, D., Heinitz, K., & Buengeler, C. (2016). Leaders' charismatic leadership and followers' commitment — The moderating dynamics of value erosion at the societal level. The Leadership Quarterly, 27(1), 98-108.
Gill-Simmen, L., MacInnis, D. J., Eisingerich, A. B., & Whan Park, C. (2018). Brand-self connections and brand prominence as drivers of employee brand attachment. AMS Review.
Hasnizam, S., Salniza, M., & Zolkafli, H. (2012). Relationship between Brand Knowledge and Brand Rewards, and Employees’ Brand Citizenship Behavior: The Mediating Role of Brand Commitment. International Journal of Business and Society, 13(3), 335-354.
Hooman, H. A. (2005). Structural equation modeling using LISREL software. Tehran: SAMT Publication.
Hurrell, S. A., & Scholarios, D. (2013). "The People Make the Brand": Reducing Social Skills Gaps Through Person-Brand Fit and Human Resource Management Practices. Journal of Service Research, 17(1), 54-67.
Kara, D., Uysal, M., Sirgy, M. J., & Lee, G. (2013). The effects of leadership style on employee well-being in hospitality. International Journal of Hospitality Management, 34, 9-18.
Kelman, H. (1974). Social influence and linkages between the individual and the social system. Perspectives on social power. Chicago: Aldine, 125-171.
Kelman, H. C. (1961). Processes of opinion change. Public opinion quarterly, 25(1), 57-78.
King, C., & So, K. K. F. (2015). Enhancing hotel employees’ brand understanding and brand-building behavior in China. Journal of Hospitality & Tourism Research, 39(4), 492-516.
Lee, Y. H., Woo, B., & Kim, Y. (2018). Transformational leadership and organizational citizenship behavior: Mediating role of affective commitment. Journal of Sports Science & Coaching, 13(3) 373-382.
Liu, G., Chapleo, C., Ko, W. W., & Ngugi, I. K. (2013). The Role of Internal Branding in Nonprofit Brand Management. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 44(2), 319-339.
Morhart, F. M., Herzog, W., & Tomczak, T. (2009). Brand-specific leadership: Turning employees into brand champions. Journal of Marketing, 73(5), 122-142.
Nasra, M. A., & Heilbrunn, S. (2016). Transformational leadership and organizational citizenship behavior in the Arab educational system in Israel: The impact of trust and job satisfaction. Educational Management Administration & Leadership, 44(3), 380-396.
Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Ewing, M. T. (2015). The impact of franchisor support, brand commitment, brand citizenship behavior, and franchisee experience on franchisee-perceived brand image. Journal of Business Research, 68(9), 1886-1894.
Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Ewing, M. T. (2016). Franchisee-based brand equity: The role of brand relationship quality and brand citizenship behavior. Industrial Marketing Management, 52, 163-174.
Piehler, R. (2018). Employees’ brand understanding, brand commitment, and brand citizenship behaviour: a closer look at the relationships among construct dimensions. Journal of Brand Management, 25(3), 217-234.
Piehler, R., King, C., Burmann, C., & Xiong, L. (2016). The importance of employee brand understanding, brand identification, and brand commitment in realizing brand citizenship behaviour. European Journal of Marketing, 50(9/10), 1575-1601.
Porricelli, M. S., Yurova, Y., Abratt, R., & Bendixen, M. (2014). Antecedents of brand citizenship behavior in retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(5), 745-752.
Raju, S. (2017). Positive and negative effects of affective and continuance brand commitment in a service context. Indian Business Research, 9(2), 133-148.
Terglav, K., Ruzzier, M. K., & Kaše, R. (2016). Internal branding process: Exploring the role of mediators in top management's leadership–commitment relationship. International Journal of Hospitality Management, 54, 1-11.
Vallaster, C., Balmer, J. M. T., & de Chernatony, L. (2006). Internal brand building and structuration: the role of leadership. European Journal of Marketing, 40(7/8), 761-784.
Xie, L.-S., Peng, J.-M., & Huan, T.-C. (2014). Crafting and testing a central precept in service-dominant logic: Hotel employees’ brand-citizenship behavior and customers’ brand trust. Hospitality Management, 42, 1-8.
Xiong, L., & King, C. (2016). Examining the Role of Employee-Brand Value Congruence in Internal Brand Management. In Let’s Get Engaged! Crossing the Threshold of Marketing’s Engagement Era (pp. 191-192).