عوامل کلیدی موفقیت جمع سپاری در توسعه توانمندیهای مقصد گردشگری (مورد مطالعه: شهر یزد)
الموضوعات :حامد فلاح تفتی 1 , مهدیه زحمتکش سردوراهی 2 , بهاره گورنگی 3
1 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
3 -
الکلمات المفتاحية: جمع سپاری, مشارکت اجتماعی گردشگران, توسعه توانمندیهای مقصد, تحلیل شبکهای فازی,
ملخص المقالة :
امروزه فناوری اطلاعات، امکان استفاده از نظرات افراد مختلف را با دیدگاههای متنوع فراهم آورده است و یکی از مواهب آن پیدایش روشهای آسان بهرهگیری از نظرات عموم است که جمع سپاری نامیده میشود. ازاینرو هر جا که بهرهگیری از مشارکت اجتماعی منجر به تسهیل در شناسایی و حل مسائل شود جمع سپاری ابزاری کارآمد تلقی میشود. بررسی مطالعات پیشین نشان میدهد تلاش چندانی برای ترغیب مشارکت اجتماعی گردشگران در شناسایی فرصتهای توسعه زیرساختهای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی در مقصدهای گردشگری انجام نشده است. شهر یزد یکی از مقصدهای گردشگری تاریخی فرهنگی ایران است که اخیراً در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است و توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است و ازاینرو نیاز به توسعه توانمندیها و زیرساختهای گردشگری در آن به خوبی احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف شناخت معیارهای موفقیت جمع سپاری میان گردشگران در ارائه راهکارهای مناسب در توسعه گردشگری شهر یزد انجام شده است. بدین منظور ابتدا معیارهای ابتدایی در اجرای موفق جمع سپاری با استفاده از ادبیات پژوهش استخراج گردید، سپس با غربالگری آنها با استفاده از روش دلفی، 25 معیار در شش دسته کلی شناسایی شدند. جهت رتبهبندی معیارها نظرات خبرگان حوزه گردشگری شهر یزد در قالب مقایسات زوجی گردآوری و با روش تحلیل شبکهای فازی تحلیل و رتبهبندی شدند. نتایج نشان میدهد معیار اصلی سرمایههای انسانی با وزن 28/0 و شاخصهای فرهنگی با وزن 21/0 بیشترین اهمیت را در موفقیت جمع سپاری میان گردشگران دارا است.
"ابراهیم¬زاده، عیسی و ولاشجردی فراهانی، راضیه. (1392). «تحلیلی بر انگیزه گردشگران و تأثیر عامل جنسیت و درآمد بر آن، مطالعه موردی: گردشگران نوروزی شهرستان محلات». فصلنامه مطالعات شهری، 4(3)، 1-10.
جمشیدیها، غلامرضا؛ پروایی هره دشت، شیوا؛ پیری، صدیقه و ادیب حاج باقری، ثریا. (1393). «بررسی نقش احساس تعلّق محلّهای در افزایش مشارکت اجتماعی (موردمطالعه: محله قزل قلعه تهران)». مطالعات جامعهشناختی شهری، 4(12)، 1-24.
جوادزاده، نیما و بنی فاطمه، حسین. (1394). «بررسی جامعهشناختی میزان مشارکت مدنی و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز». مطالعات جامعهشناسی، 8(29)، 57-73.
رفیعیان، مجتبی و احمدزاده نانوا، حسین. (1391). «سنجش ظرفیتهای مشارکت اجتماعی در سیاستهای مداخله در محلات ناکارآمد شهری». رفاه اجتماعی، ۱۲ (۴۶)، ۴۰۷-۴۲۹.
زارع، بیژن و روهنده، مجید. (1394). «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت اجتماعی- سیاسی مطالعهای در باب شهروندان بالای 18 سال شهر کرج». مجله مطالعات اجتماعی ایران، 9(2)، 64-87.
سفیری، خدیجه و تمیز، رقیه. (1390). «فراتحلیل مطالعات مشارکت اجتماعی». مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 3(3)، 123-132.
منتظری، مرجان و براتی، ناصر. (1392). «برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری، رهیافتی کارآمد جهت تحقق گردشگری پایدار (مطالعه موردی: شهر یزد (هفت شهر)»، 4 (شماره 47 و 48)، 40-57.
موسوی، میرطاهر. (1384). «تحلیل مشارکت اجتماعی در تهران (رویکرد خردهفرهنگ دهقانی راجرز)». رفاه اجتماعی، ۵ (۱۹)، ۳۰۱-۳۳۰.
Alonso, O., Rose, D. E., & Stewart, B. (2008, December). Crowdsourcing for relevance evaluation. In SIGIR forum (Vol. 42, No. 2, pp. 9-15).
Arrow, K. J., Forsythe, R., Gorham, M., Hahn, R., Hanson, R., Ledyard, J. O., ... & Neumann, G. R. (2008). The promise of prediction markets.
Bakhtishodovich, B. S., Khamidov, O., Mamayunusovich, P. O., Ramos-Ramos, S. E. R. G. I. O., Bobirshoyvich, M. S., & Mukhamadaminovich, B. N. (2015). The role of social media, user generated platforms and crowd sourcing in the development of tourism destinations. Journal of Hospitality Management and Tourism, 6(4), 30-38.
Brabham, D. C. (2013). Crowdsourcing. Mit Press.
Brabham, D. C. (2008). Crowdsourcing as a model for problem solving: An introduction and cases. Convergence, 14(1), 75-90.
Campos, M. M., Hildebrand, A., La Piana, D., & Gowdy, H. (2009). Convergence: How five trends will reshape the social sector.
Chang, D. Y. (1996). Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European journal of operational research, 95(3), 649-655.
Cheng, C. H. (1997). Evaluating naval tactical missile systems by fuzzy AHP based on the grade value of membership function. European Journal of Operational Research, 96(2), 343-350.
Chua, R. Y., Roth, Y., & Lemoine, J. F. (2015). The impact of culture on creativity: How cultural tightness and cultural distance affect global innovation crowdsourcing work. Administrative Science Quarterly, 60(2), 189-227.
Deng, H. (1999). Multicriteria analysis with fuzzy pairwise comparison. International journal of approximate reasoning, 21(3), 215-231.
Gogus, O., & Boucher, T. O. (1998). Strong transitivity, rationality and weak monotonicity in fuzzy pairwise comparisons. Fuzzy Sets and Systems, 94(1), 133-144.
Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired magazine, 14(6), 1-4.
Fuller, J., Hutter, K., & Koch, G. (2016). Crowdsourcing in the Tourism Industry: From Idea Generation Towards Merchandizing User-Generated Souvenirs. Open Tourism: Open Innovation, Crowdsourcing and Co-Creation Challenging the Tourism Industry, 277.
Kahraman, C., Ertay, T., & Büyüközkan, G. (2006). A fuzzy optimization model for QFD planning process using analytic network approach. European Journal of Operational Research, 171(2), 390-411.
Kittur, A., Chi, E. H., & Suh, B. (2008, April). Crowdsourcing user studies with Mechanical Turk. In Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems (pp. 453-456). ACM.
Material, O. S., Estimation, D. R., Difference, S. R. & Population, E. (1968). “a<X<B U (a) = U,” vol. 4102, no. 1, p. 32.
Kohler, T., Stribl, A., & Stieger, D. (2016). Innovation for volunteer travel: Using crowdsourcing to create change. In Open tourism (pp. 435-445). Springer, Berlin, Heidelberg.
Prpić, J., Shukla, P. P., Kietzmann, J. H., & McCarthy, I. P. (2015). How to work a crowd: Developing crowd capital through crowdsourcing. Business Horizons, 58(1), 77-85.
Richard, B., Perry, W. P., & Ford, R. C. (2016). Crowdsourcing in the lodging industry: innovation on a budget. In Open Tourism (pp. 79-94). Springer, Berlin, Heidelberg.
Stemler, A. R. (2013). The JOBS Act and crowdfunding: Harnessing the power—and money—of the masses. Business Horizons, 56(3), 271-275.
Surowiecki, J. (2005). The Wisdom of Crowds. Knopf Doubleday Publishing Group.
Welch, E. W. (2012). The relationship between transparent and participative government: A study of local governments in the United States. International Review of Administrative Sciences, 78(1), 93-115.
Wicks, R. H., Wicks, J. L., Morimoto, S. A., Maxwell, A., & Schulte, S. R. (2014). Correlates of political and civic engagement among youth during the 2012 presidential campaign. American Behavioral Scientist, 58(5), 622-644.
"