مقایسه الگوی نگرشی مردان و زنان به برنامه ریزی و توسعه گردشگری پاک و ارزان دوچرخه سواری ساحلی (نمونه مطالعاتی شهر بابلسر)
الموضوعات :مهدی رمضان زاده لسبوئی 1 , فرشته دوستی 2
1 - دانشگاه مازندران
2 - علوم انسانی و اجتماعی
الکلمات المفتاحية: الگوی نگرشی, برنامه ریزی و توسعه, گردشگری دوچرخه سواری, بابلسر,
ملخص المقالة :
در جوامع سنتی به نقش و جایگاه جنسیت توجه نمی شود درحالی که این مقوله در فرایند توسعه و برنامه ریزی گردشگری نقش اساسی را ایفا می کند. روابط جنسیتی حاکم در جامعه به افراد هویت بخشیده و میزان قدرت و مشارکت آن ها را در روند اجرای امور اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی مشخص می سازد. تمامی انواع گردشگری از جمله گردشگری دوچرخه سواری ، بر میزان توزیع عادلانه قدرت و منابع مالی و مشارکت و حمایت قشرهای جامعه به خصوص زنان و جوانان نقش مؤثری دارد. شهرستان بابلسر با دارا بودن 27 کیلومتر نوار ساحلی بیشترین طول نوار ساحلی شنا را در استان مازندران داراست که در اغلب فصول سال پذیرای انواع گردشگران است. نوار ساحلی این شهر با ارتقای استانداردهای مخصوص، قابلیت جذب گردشگران دوچرخه سوار و حتی برگزاری مسابقات دوچرخه رانی در کشور را داراست. در این پژوهش به مقایسه ی الگوی نگرشی مردان و زنان به توسعه گردشگری دوچرخه سواری و عوامل انگیزشی موثر بر زنان پرداخته شده است. دویست پرسشنامه به صورت تصادفی در بین گردشگران ساحل بابلسر توزیع و جمع آوری گردیده است. داده ها در نرم افزار SPSS با استفاده از روش آماره تی و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج می توان ذکر کرد که بیشتر زنان همانند مردان تمایل بالایی به استفاده از این وسیله در صورت فراهم نمودن شرایط محیطی داشته و خواهان ایجاد زیرساخت های استاندارد هستند تا بتوانند مهارت خود را ارتقا بخشند. از بین مؤلفه های انگیزشی از نقطه نظر زنان، مولفه ی نگرش های طرفدار و ادراک مثبت دارای بیشترین میزان تاثیرگذاری در توسعه گردشگری دوچرخه سواری در شهر بابلسر هستند.
ابراهيم زاده، عیسی و آقاسي زاده، عبداله. (1388). «تحليل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگري در ناحيه ساحلي چابهار با استفاده از مدل راهبرديSWOT ». مطالعات و پژوهشهاي شهري و منطقه¬اي، سال اول، شماره اول، 128-107.
افتخاری، رکن الدین عبدالرضا، رمضان نژاد، یاسر و پورطاهری، مهدی. (1395). «سنجش اثرات گردشگری ساحلی بر توسعۀ پایدار روستاهای ساحلی استان گیلان». مجله آمایش جغرافیایی فضا، دوره 6، شماره 20، صص160-145.
افتخاری، رکن الدین عبدالرضا و پرچکانی، پروانه. (1395). «تحلیل ظرفیتهای گردشگری داخلی و بینالمللی کرانههای اقیانوسی شرق ایران». همایش ملی فرآوری پتانسیلهای ژئوپلیتیکی توسعه در کرانههای اقیانوسی جنوب شرق کشور.
بیک محمدی، حسن و حاتمی، مجتبی. (1389). «تحلیلی بر ظرفیتها و ارزشهای اکوتوریستی سیستان و بلوچستان». چهارمین کنگره بینالمللی جغرافی¬دانان جهان اسلام. دانشگاه سیستان و بلوچستان. زاهدان.
پرچکانی، پروانه؛ هاشمی، سیدسعید و افتخاری، رکن الدین عبدالرضا. (1396). «ارزیابی شاخصهای برند پایدار در مقاصد گردشگری ساحلی». فصلنامه علمی – پژوهشی گردشگری و توسعه، دوره دوم، شماره13.
پرچکانی، پروانه؛ هاشمی، سیدسعید و افتخاری، عبدالرضا رکن الدین. (1396). «تأثیر عوامل تعیین¬کننده در برندینگ پایدار مقاصد گردشگری ساحلی». فصلنامه برنامه¬ریزی و آمایش فضا، دوره 21 شماره 4.
خاتمی فیروز آبادی، علی، عسکری پور، حسین و بخشنده، قاسم. (1392). «رتبه¬بندی سواحل گردشگری جنوب ایران». نشریه مدیریت گردشگری، دوره 8، شماره 23، صص96-71.
دادورخانی، فضیله، قاسمی، ابوطالب و قنبری نسب، علی. (1388). «بررسی اثرات گردشگری ساحلی با تکیه بر نظرسنجی از خانوارهای روستایی؛ مطالعه موردی: روستای چمخاله، شهرستان لنگرود». پژوهشهای جغرافیای انسانی، سال 1، شماره 4، صص64-51.
زاهدی، شمس السادات. (1376). «توریسم و بومگردی پایدار». تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
علیقلی زاده فیروزجایی، ناصر. (1391). «ضرورت و اهمیت توسعۀ گردشگری در سواحل مکران». اولین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران.
قرهچاهی، عطاءاله و نصیری نوش، افسانه. (1391). «احداث دهکده ورزشهای آبی- ساحلی ایران در چابهار گامی برای توسعه جنوب شرق ایران». اولین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران.
یعقوب زاده، مریم؛ دانه کار، افشین؛ جباریان امیری، بهمن و اشرفی، سهراب. (1391). «اولویت¬بندی حساسیت اکوسیستمهای نوار ساحلی جنوب کشور». اولین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران.
Aaker, Jennifer L. (1997). “Dimensions of Brand Personality.” Journal of Marketing Research. ABI/INFORM Global, No:4 p. 347.
Barney,J.B.(1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management. 17 (1): 99-120. Barney, J. B. (1986a). Organizational Culture: Can It Be a Source of Sustained Competitive Advantage? Academy of Management Revie.11(3), 656–665.
Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999b). US international pleasure travelers' images of four Mediterranean destinations: a comparison of visitors and nonvisitors. Journal of Travel Research, 38(2), 144e152.
Blain, C., Levy, S.E. and Brent, J.R. (2005). “Destination Branding: Insights and Practices from Destination Management Organizations.” Journal of Travel Research, 43(4):328-338.
Boo,S.,Busser,J.,&baloglu,S.(2009).A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations. Tourism management. (30) 219–231.
Borrini, Feyerabend, Boyd, S., and Butler, R. W. (1996).“Managing Ecotourism: An Opportunity Spectrum Approach.” Tourism Management vol. 17 no. (8) pp. 557–566.
Bosnjak, M. (2010). Negative symbolic aspects in destination branding: exploring the role of the “undesired self” on web-based vacation information search intentions among potential first-time visitors. Journal of Vacation Marketing.
Bowen , William . M. AHP,(1993), “Multiple Criteria Evaluation . in Klosterman , R. et al (Eds) , Spreadsheet Models for Urban andRegional Analysis New Brunswick: Center for Urban Policy Research.
Brian King and Michael Pearlman (2012). Tourist destination brand equity and internal stakeholders. Journal of Vacation Marketing. 17 (1): 51-63.
Butler R.(1990), Alternative Tourism: Pious Hope or Trojan Horse? Journal of Tourism Research 28(3): 40-45.
Butler, R.W. McCartney, G., Bennett, M.(2008). Positive tourism image of New Zealand. Journal of Vacation Marketing, 9(3),pp 285-299.
Doxey,G,V.(1976).Acausation Theory of Visitor-Resident Irritants:Methodology and research inferences. The impact of tourism. In: Sixth annual conference .Proceedings of the Travel Research Association, san Diego California,pp.195-98.
Cooper C, Fletcher J, Gilbert D, Shepherd R, & Wanhill S (1998). Tourism : principles and practice. 2nd edition Harlow : Longman.
Faulkner, B. (2001). “Towards a Framework for Tourism Disaster Management.” Tourism Management, 22 (2): 135-47.
Faulkner, H. W. (2002) Swings and roundabouts in Australian tourism. Tourism Management, 11, 1, 29-37.
Hall, M.C. (2001) ‘Trends in Ocean and Coastal Tourism: The End of the last Frontier?’ Ocean and Coastal Management.44(9): 601–18.
Mathieson, A, and Wall,G.(1984). Tourism:Economic,Physical and Social Impacts. Newyork: Longman House.
Mintzberg, H. (1981). Organizational design: Fashion or fit? Harvard Business Review, 59(1), 103–116.
Murphy. Methuen, Peter E. Inc. A Community Approach. (29 West 35th St. New York, NY 10001,. USA) ISBN O-416-39790-5,. 1985, 200 +xvi pp.
Pearlman, D., & O. Melnik (2008). Hurricane Katrina‟s effect on the perception of New Orleans leisure tourists. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(1), 58-67.
Penrose, E. (1959). The Theory of The Growth of The Firm (Fourth., p. 301). Oxford University Press.
Pike, S. (2009). Destination brand positions of a complexity. Journal of Product & Brand Management. 14(4): 258–259
Porter, M. (1981). From Competitive Advantage to Corporate Strategy. Harvard Business Review. May-June: 35-51.
Smith, Lawson F. , B. Baudeboy (1979).“Ecological Effects of Visitors in the Countryside.” In A. Warren, ed. , and F. B. Goldsmith .(Eds.), Conservation in Practice (pp. pp. 217–231). London: Wiley.
Tucson.A , Jenkins,S.O (1998). Differential roles of brand-name associations in new product evaluation. Advances in Consumer Research. .” Annals of Tourism Research vo l.
Wernerfelt, B. (1984). A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, 5(2), 171–180.