اثر کیفیت اطلاعات توصیه¬های شفاهی در شبکه¬های اجتماعی-آنلاین بر رفتار گردشگر
الموضوعات :نرجس دیرگندم 1 , محمد نجارزاده 2 , سید عباس ابراهیمی 3
1 - دانشگاه سمنان
2 - دانشگاه سمنان
3 - دانشگاه سمنان
الکلمات المفتاحية: اعتبار, توصیه های شفاهی آنلاین, رفتار گردشگر, کیفیت اطلاعات,
ملخص المقالة :
زندگی روزمره افراد در پی گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین تحت تأثیر قرار گرفته است. تعامل بین افراد تا حد زیادی در شبکه های اجتماعی آنلاین صورت می پذیرد، ازاین رو ارتباطات بین افراد از دایره دوستان و آشنایان و خانواده فراتر رفته و شامل برقراری ارتباط با افراد غریبه نیز می شود. از طرفی با تعاملی شدن اینترنت، شبکه های اجتماعی فرصت ها و ابزار نوینی را در اختیار مدیران بازاریابی محصولات و خدمات گردشگری قرار داده است. یکی از این ابزارها، بازاریابی توصیه های شفاهی آنلاین می باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر کیفیت اطلاعات توصیه های شفاهی آنلاین بر رفتار گردشگر در شبکه های اجتماعی انجام گرفت. بدین منظور 332 پرسشنامه از گردشگران داخلی دریافت شد که از این میان 310 پرسشنامه از گردشگرانی که تجربه استفاده از توصیه های شفاهی آنلاین را برای سفر خود داشتند، در تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفتند. داده های به دست آمده توسط آزمون معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی مورد سنجش قرار گرفت. یافته های حاصل از تجزیه و-تحلیل اطلاعات نشان داد منابع توصیه های شفاهی آنلاین، کیفیت اطلاعات و اعتبار منابع تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار گردشگر دارد؛ همچنین توصیه های شفاهی آنلاین و کیفیت اطلاعات بر اعتبار منبع اثر مثبت و معناداری دارد. با وجود اهمیت اثر توصیه های شفاهی آنلاین بر رفتار گردشگران، تاکنون تحقیقی در ارتباط با عواملی هم چون اعتبار منبع و کیفیت اطلاعات توصیه های شفاهی آنلاین انجام نگرفته بود. نتیجه این تحقیق تأثیر مستقیم و معنادار این متغیرها بر رفتار گردشگر را تأیید نمود.
پیرس، فیلیپ ل. (1391). رفتار گردشگر بن مایه¬ها و طرح¬های مفهومی. ترجمه: حمید ضرغام بروجنی؛ زهره جوادی سبدانی و سید محمد حسن حسینی. چاپ دوم. تهران: مهکامه.
حمیدی¬زاده، محمدرضا؛ قره¬چه، منیژه؛ هادی¬زاده مقدم، اکرم و سلیمی¬پور، سیروس. (1394). «تأثیر تبلیغات توصیه¬ای بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری». چشم انداز مدیریت بازرگانی. شماره 23. 49-67.
صلواتیان، سیاوش و معظمی گودرزی، مریم. (1393). «راهبردهای چگونگی استفاده از محتوای کاربرساخته در اخبار صدا و سیما». فصلنامه مطالعات ماهواره و رسانه¬های جدید. سال سوم. شماره 9. 65-90.
Abrantes, J. L., Seabra, C., Lages, C. R., & Jayawardhena, C. (2013). Drivers of in-group and out-of-group electronic word-of-mouth (eWOM). European Journal of Marketing, 47(7), 1067-1088. doi:10.1108/03090561311324219
Abubakar, A. M., & Ilkan, M. (2016). Impact of online WOM on destination trust and intention to travel: A medical tourism perspective. Journal of Destination Marketing & Management, 5(3), 192-201. doi:10.1016/j.jdmm.2015.12.005
Ahrens, J., Coyle, J. R., & Strahilevitz, M. A. (2013). Electronic word of mouth: The effects of incentives on e-referrals by senders and receivers. European Journal of Marketing, 47(7), 1034-1051. doi:10.1108/03090561311324192
Ayeh, J. K., Au, N., & Law, R. (2013). “Do We Believe in TripAdvisor?” Examining Credibility Perceptions and Online Travelers’ Attitude toward Using User-Generated Content. Journal of Travel Research, 52(4), 437-452. doi:10.1177/004728751247
Berthon, P., Pitt, L., & Campbell, C. (2008). When Costumers Creat The Ad. California management review, 50(4), 6-30. DOI: 10.2307/41166454
Bronner, F., & Hoog, R. D. (2011). Vacationers and eWOM: Who Posts, and Why, Where, and What? Journal of Travel Research, 50(1), 15-26. doi:10.1177/004728750935
Bronner, F., & Hoog, R. D. (2016). Travel websites: Changing visits, evaluations and posts. Annals of Tourism Research, 57, 94-112. doi:10.1016/j.annals.2015.12.012
Buhalis, D., & Jun, S. H. (2011). E-Tourism. Woodeaton, Oxford, OX3 9TJ: Goodfellow Publishers Limited.
Chan, Y. Y., & Ngai, E. W. (2011). Conceptualising electronic word of mouth activity. Marketing Intelligence & Planning, 29(5), 488-516. doi:10.1108/02634501111153692
Cohen, S. A., Prayag, G., & Moital, M. (2014). Consumer behaviour in tourism: Concepts, influences and opportunities. Current Issues in Tourism, 17(10), 872-909. doi:10.1080/13683500.2013.850064
Cox, C., Burgess, S., Sellitto. C. & Buultjens, J. (2009). The Role of User-Generated Content in Tourists' Travel Planning Behavior. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(8), 743-764. DOI: 10.1080/19368620903235753
Dennhardt, S. (2014). User-generated content and its impact on branding how users and communities create and manage brands in Social Media. Wiesbaden: Springer Gabler. doi:10.1007/978-3-658-02350-8
Doosti, S., Jalilvand, M., Asadi, A., Khazaei Pool, J., & Mehrani Adl, P. (2016). Analyzing the influence of electronic word of mouth on visit intention: the mediating role of tourists’ attitude and city image. International Journal of Tourism Cities, 2(2), 137-148. doi:10.1108/IJTC-12-2015-0031
Eriksson, N. (2014). User categories of mobile travel services. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 5(1), 17-30. doi:10.1108/JHTT-10-2012-0028
Erkan, I. (2016). The Influence of Electronic Word of Mouth in Social Media on Consumers’ Purchase Intentions (Doctoral thesis), Brunel University.
Filieri, R. (2016). What makes an online consumer review trustworthy? Annals of Tourism Research, 58, 46–64. doi:10.1016/j.annals.2015.12.019
Filieri, R., Alguezaui, S., & McLeay, F. (2015). Why do travelers trust TripAdvisor? Antecedents of trust towards consumer-generated media and its influence on recommendation adoption and word of mouth. Tourism Management, 51, 174-185. doi:10.1016/j.tourman.2015.05.007
Filieri, R., & Mcleay, F. (2013). E-WOM and Accommodation: An Analysis of the Factors That Influence Travelers Adoption of Information from Online Reviews. Journal of Travel Research, 53(1), 44-57. doi: 10.1177/0047287513481274.”
Filieri, R. (2015). What makes online reviews helpful? A diagnosticity-adoption framework to explain informational and normative influences in e-WOM. Journal of Business Research, 68, 1261-1270. doi:10.1016/j.jbusres.2014.11.006
Hautz, J., Füller, J., Hutter, K., & Thürridl, C. (2014). Let Users Generate Your Video Ads? The Impact of Video Source and Quality on Consumers' Perceptions and Intended Behaviors Julia. Journal of Interactive Marketing, 28, 1-15. doi:10.1016/j.intmar.2013.06.003
http://www.internetlivestats.com/internet-users/iran/May 25, 2017
http://www.internetlivestats.com/one-second/May 25, 2017
https://www.amar.org.ir/Portals/0/News/1396/hsi-s95.pdf
Jalilvand, M., & Samiei, N. (2012). The impact of electronic word of mouth on a tourism destination choice: Testing the theory of planned behavior (TPB). Internet Research, 22(5), 591-612. doi:10.1108/10662241211271563
Leung, D., Law, R., Hoof, H. V., & Buhalis, D. (2013). Social Media in Tourism and Hospitality: A Literature Review. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30, 3-22. doi:10.1080/10548408.2013.750919
Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29, 458–468. doi:10.1016/j.tourman.2007.05.011
Noel, H. (2009). Basics Marketing 01: Consumer behavior. (Vol. 1, Basics Marketing (Book 1)). Switzerland: AVA Publishing.
Park, D., Lee, J., & Han, I. (2007). The effect of on-line consumer reviews on consumer purchasing intention: the moderating role of involvement. International Journal of Electronic Commerce, 11(4), 125-148.
Park, S., & Nicolau, J. L. (2015). Asymmetric effects of online consumer reviews. Annals of Tourism Research, 50, 67–83. doi:10.1016/j.annals.2014.10.007
Preacher, K. J., & Leonardelli, G. J. (2001). Calculation for the Sobel test. Retrieved January, 20, 2009. Scowsill, D. (2016). Travel & Tourism ECONOMIC IMPACT 2016 WORLD, (Available from:https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic%20impact%20research/regions%202016/world2016.pdf. Accessed on May 25, 2017)
Sigala, M. (2015). Social media marketing in tourism and hospitality. Inf Technol Tourism, 15, 181-183. doi:10.1007/s40558-015-0024-1
Smith, D., Menon, S. & Sivakumar, K. (2005). Online peer and editorial recommendations, trust, and choice in virtual markets. Journal of Interactive Marketing, 19(3), 15-37. doi:10.1002/dir.20041
Sun, T., Youn, S., Wu, G., & Kuntaraporn, M. (2006). Online Word-of-Mouth (or Mouse): An Exploration of Its Antecedents and Consequences. Journal of Computer-Mediated Communication, 11, 1104–1127. doi:10.1111/j.1083-6101.2006.00310.x
Wu, M. H. (2013). Relationships among Source Credibility of Electronic Word of Mouth, Perceived Risk, and Consumer Behavior on Consumer Generated Media (Master thesis), University of Massachusetts-Amherst. Paper 984. http://scholarworks.umass.edu/theses/984
Yoon, H. (2015). Use of Social Networking Sites and Word-of-Mouth in Tourism Services. Advances in Hospitality and Leisure, 11, 21-40. doi: 10.1108/S1745-354220150000011002