عوامل اجتماعی مؤثر بر اختلال رابطه ای در مناسبات گردشگر- ميزبان در شهر مشهد
الموضوعات :
1 - پژوهشکده گردشگری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
2 - پژوهشکده گردشگری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
الکلمات المفتاحية: گردشگر, ميزبان, رابطه اجتماعی, اختلال رابطه ای ,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این مطالعه، بررسي وضعيت اختلال در روابط اجتماعي گردشگران با جامعه ميزبان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن است. جامعه آماری شامل شهروندان و گردشگران داخلی است و حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران 676 نفر در نظر گرفته شد از روش نمونه گیری طبقه اي متناسب با حجم برای انتخاب گردشگران و از نمونه گیری خوشه ای برای انتخاب شهروندان استفاده گردید. در این پژوهش ابزار سنجش، پرسشنامه بود و اعتبار آن از طریق اعتبار صوري و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید گردید. براي تبيين متغير اصلي از تحليل رگرسيون استفاده و در نهایت تحليل مسير مدل نهايي ترسيم شد. همچنين به منظور بررسي مدل و نيز روابط بين متغيرهاي پيش بيني کننده و سازه هاي پژوهش و تعيين سهم وزني ابعاد تشکيل دهنده آن، از مدل سازي معادلات ساختاري استفاده گردید. نتایج نشان داد که در روابط بین گردشگران با شهروندان، در سازه رابطه اجتماعی، بیشترین میانگین مربوط به بعد شدت 17/44 (100-0) و کمترین به بعد قرینگی 37/35 (100-0) است. در روابط بین شهروندان با گردشگران بیشترین میانگین مربوط به بعد قرینگی رابطه و کمترین مربوط به بعد چگالی بود. در روابط گردشگران با شهروندان اختلال زیاد و بسیار زیاد 8/58 درصد، اختلال بینابین 4/23 درصد و اختلال کم و بسیار کم 7/17 درصد حاصل گردید. در روابط شهروندان با گردشگران اختلال زیاد و بسیار زیاد 7/86 درصد، اختلال بینابین 3/8 درصد و اختلال کم و بسیار کم 5 درصد بود و پيشنهاد به ارتقای اعتماد اجتماعی در مناسبات گردشگر ـ ميزبان شده است.
استرایکر, شالدون و دیگران (1376). مبانی روان¬شناسی اجتماعی. ترجمه: جوادطهوریان. مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
اصغرپور ماسوله، احمدرضا ؛ صدیق اورعی، غلامرضا. (1389). «عدم توافق ارزشی و تاثير آن بر ناسازگاری زوجين در مشهد». مجله مطالعات ایران ،3 ، 85-64.
پاشا، غلامرضا؛ آتش¬پور، سیدحمید(1385). روانشناسی تعاملات بین فردی. تهران: جندی شاپور.
چاک، گی. وای. (1386). جهانگردی در چشم¬انداز جامع. ترجمه: سید. محمد. اعرابی. تهران: دفتر پژوهش¬های فرهنگی.
چلبی، مسعود. (1375). جامعه¬شناسی نظم. تهران: نشر نی.
خزائی پول، یاسر ؛ خزائی پول، جواد. (1391). «تحلیل تأثیر اعتماد اجتماعی بر تمایل به سفر مجدد به مقاصد گردشگری (مطالعه موردی: شهر ساحلی نوشهر)». اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم، نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.
رازقی مله، هادی ؛ ابراهیمی، قربانعلی . (1397). «تحلیل رابطه علی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار گردشگری (مطالعه موردی: شهروندان شهر ساری)»، نشريه برنامه ريزي و توسعه گردشگري ، دوره 3، شماره 25، ص 71-46.
رهنما، محمد رحیم & خواجه زاده، ش. (1382). بررسی نيازهای خدماتی جهانگردان در شهر مشهد. مشهد: فرهنگ خراسان.
ساروخانی، باقر(1370). درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی. تهران: کیهان.
ساروخانی، باقر. (1373). جامعه¬شناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات.
گودیکانست، ویلیام (1383). پیوند تفاوت¬ها: راهنمای ارتباط کارآمد بین گروهی. ترجمه: علی کریمی و مسعود هاشمی. تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
گیدنز، آنتونی. (1377). پیامدهای مدرنیت. ترجمه: م. ثلاثی. تهران: مرکز.
مزینانی، عادله ؛ فتحانی، محمدحسن . (1395). «اعتماد اجتماعی و امنیت فضاهای شهری در توسعه گردشگری». همایش ملی نگاهی نو به شهرسازی، امنیت و پیشگیری از وقوع جرم در فضاهای شهری، تبریز، شهرداری کلان شهر تبریز، دادگستری کل استان آذربایجان شرقی.
هزار جريبي، جعفر (1389). اعتماد اجتماعي و توسعه گردشگري. مطالعات و پژوهش¬هاي شهري و منطقه¬اي،دوره 2،شماره 7،ص 70-53.
يوسفی، علی. (1388). «اثرسفر زيارتي بر ارتباطات ميان فرهنگي اجتماعات شيعي». دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد.
یوسفی، علی؛ اصغرپور ماسوله، احمدرضا. (1388). «قوم¬مداری و اثر آن بر روابط بین قومی در ایران». دانشنامه علوم اجتماعی. دوره 1، شماره 1، ص 125-144.
Giles, h., & Coupland, n. (1991). Contexts of accommodation. new york: Cambridge University Press.
Ignatius, , E., & Marja , K. (2007). Factors contributing to verbal self-disclosure . Nordic Psychology, 59 (4), 362–391.
Jensen , S., Svendsen , G. (2016). Social Trust, Safety and the Choice of Tourist Destination. Business and Management Horizons , Vol. 4, No. 1, 1-9.
Moyle, b., Groy, g., & Weiler, b. (2010). tourism interaction on islands:the community and visitor social exchange. international journal of Culture, Tourism and Hospitality Reaserch, 4(2), 96-107.
Pizam, A., Uriely, N., & Reichel, A. (2000). The intensity of tourist-host social relationship and its effects on satisfaction and change of attitudes: the case of working tourists in Israel. Tourism Management, 21, 395-406.
Skipper, T. (2009). Understanding Tourist-Host Interactions and their Influence on Quality Tourism Experiences. Theses and Dissertations (Comprehensive). Paper 949. Retrieved from:Tourism Commons. http://scholars.wlu.ca/etd.
Strzelecka, M., Okulicz-Kozaryn, A. (2018). Is tourism conducive to residents’ social trust? Evidence form largescale social surveys",Tourism Review, https://doi.org/10.1108/TR-05-2017-0091..
West, R., & Turner, L. H. (2010). Introducing Communication Theory: Analysis and Application. Newyork: McGraw-Hill.