ارائه الگویی برای بررسی تأثیر ارتباطات توصیه ای آنلاین بر قصد سفر به مقصد گردشگری
الموضوعات :محمد غفاری 1 , کیوان مام رمضانی 2
1 - پردیس فارابی دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: ارتباطات توصیه ای آنلاین تصویر ذهنی مقصد گردشگری اعتماد به مقصد گردشگری قصد سفر به مقصد گردشگری,
ملخص المقالة :
با توجه به پیشرفت های تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی در دنیای امروز، بسیاری از گردشگران تمایل دارند اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری جهت سفر به مقاصد گردشگری را از طریق ارتباطات توصیه ای آنلاین جمع آوری کنند. بنابراینهدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای بررسی تاثیر ارتباطات توصیه ای آنلاین بر قصد سفر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را آن دسته از گردشگران خارجی تشکیل دادند که در شهریور سال 1395 به شهر تهران سفر کرده بودند. بر همین اساس نمونه ای به حجم 200 نفر و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، برای گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ای حاوی 24 سوال در نظر گرفته شد و با مرور ادبیات پژوهش روایی و پایایی پرسشنامه مورد نظر مورد بررسی و تائید گردید. یافته های پژوهش حاضر نشان داد ارتباطات توصیه ای آنلاین بر تصویر ذهنی مقصد گردشگری و تصویر ذهنی مقصد گردشگری بر اعتماد به مقصد گردشگری و قصد سفر به مقصد گردشگری تاثیر معنی داری دارد؛ اعتماد به مقصد گردشگری بر قصد سفر به مقصد گردشگری تاثیر معنی داری دارد؛ ارتباطات توصیه ای آنلاین بر اعتماد به مقصد و قصد سفر به مقصد گردشگری به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر معنی داری دارد.
انصاري، آذرنوش و اسدي، علی. (1395). «ارزیابی وفاداري گردشگر به مقصد با رویکرد داده کاوي گردشگرا ن داخلی شهر اصفهان». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگري، سال یازدهم،شماره 35، پاییز 1395 ،صفحات 85-105.
پور احمد، احمد؛ اروجی، حسن؛ علیزاده، محمد(1392). « اولویت سنجش راهبردهای توسعه ی گردشگری فرهنگی در منطقه الموت قزوین». پژوهش های جغرافیای انسانی. دوره 45، شماره ی سوم، صفحات 17-1.
حامدی، ل. (1392) بررسی پتانسیل گردشگری سلامت با توجه به توسعه پایدار در استان مازندران با تأکید بر رتبه¬بندی خواص درمانی و گردشگری چشمه¬های آب¬معدنی و آبگرم. پایان¬نامه کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش برنامه¬ریزی توسعه، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آبا.
زاهدی، مهدی و محمدی، عمید. (1394). «نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری. پژوهش حقوق خصوصی». 4(13), 87-118.
سعیدنیا، حمیدرضا؛ جمالی نژاد، سحر(1389). «ارزیابی تاثیر درگیری محصول بر میزان وفاداری به برند تلفن های همراه، (مطالعه موردی: دانشجویان)». مجله مدیریت بازاریابی، 193-167.
سقائی، محسن؛ امینی نژاد، غلامرضا و صبوحی, غلامرضا. (1395). «بررسی توانمندیهای گردشگری شهر ساحلی بوشهر بر اساس مدل سوات و تاپسیس». جغرافیا و برنامه ریزی محیطی. 27(1), 103-130.
عماری، حسین، زنده دل، احمد(1391)، «ارزیابی تاثیر واسطه ای تصویر ذهنی برند روی شکل گیری ارزش ویژه ی برند». فصلنامه فراسوی مدیریت، دوره 5، شماره 20، صفحات 78-59.
غفاری، محمد؛ رضایی دولت آبادی، حسین؛ دهقانی اناری، فرشید. (1393). «تحلیل عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: گردشگران خارجی سفرکرده به شهر اصفهان)». مدیریت فرهنگ سازمانی، 12(3)، 551-568.
فتحی، سعید؛ رنجبریان، بهرام؛ امامی، علی رضا. (1393). «تصویر ذهنی ادراک شده از یک کشور و تأثیر آن بر قصد بازدید گردشگران (مورد مطالعه: ایران)». تحقیقات بازاریابی نوین، 4(3)، 133-148.
گندمکار، امیر. (1390). «تعیین تقویم گردشگری استان هرمزگان بر اساس آسایش اقلیمی». مجموعه مقالات هفتمین همایش خلیج فارس.
منصوری موید، فرشته؛ سلیمانی، سمیرا. (1391). «ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دوره هفتم، شماره 18، صفحات110-93.
محمودی، سمیه؛ رنجبریان، بهرام و فتحی، سعید. (1395). «توسعه مدل تصویر ذهنی گردشگران بالقوه از مقصد گردشگری ایران». مطالعات مدیریت گردشگری، 10(29)، 21-44.
نصرالهی وسطی، لیلا؛ جلیلوند، محمدرضا؛ فاتح راد، مهدي. (1392). «تأثیرتبلیغات شفاهی بر تصمیم گردشگران». فصلنامه مدیریت بازرگانی. 5 ( 4) 99 – 120.
نیک سرشت، فرامرز؛ زهره کیانی و مرضیه دلشادخرم آبادی. (1395). «مروری بر نظریه های پایه گردشگری سلامت و پزشکی و شناخت تسهیل گران گردشگری پزشکی و ویژگی های آنان». کنفرانس بین المللی گردشگری، جغرافیا و باستان شناسی، برگزاری بصورت وبینار، موسسه نمودار توسعه داتیس، https://www.civilica.com/Paper-ITUR02-ITUR02_006.html
Aaker, David. A. (1991). Managing Brand Equity. New York, The FreePress.
Abubakar, A. M., & Ilkan, M. (2013). More adverts or more e-WOM's.Journal of Business Financial Affairs,2(2), 129.
Abubakar, A. M., & Ilkan, M. (2014a).eWOM and the 3W's: Who, why and what.Germany: Morebooks.
Abubakar, A. M., & Ilkan, M. (2016). “Impact of online WOM on destination trust and intention to travel: Amedical tourism perspective”, Journal of Destination Marketing & Management. http://dx.doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.12.005i.
Arsal, I., Backman, S., & Baldwin, E. (2008). Influence of an online travel community on travel decisions In: P. O’Connor, W. Heopken, & U. Gretzel (Eds.), Information and communication technologies in tourism 2008. Vienna, Austria: SpringerVerlag.
Berezina, K., Cobanoglu, C., Miller, B. L. & Kwansa, F.A. (2012), The impact of information security breach on hotel guest perception of service quality, satisfaction, revisit intentions and word-ofmouth, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24 (7), 991 – 1010.
Chen, C.-F.y Tsai, D. (2007). “How Destination Image and Evaluative Factors AffectBehavioralIntentions?”. Tourism Management, 28 (4), 1115–1122.
Chen, C.-F.y Tsai, D. (2007). “How Destination Image and Evaluative Factors Affect Behavioral Intentions?”. Tourism Management, 28 (4), 1115–1122.
Chen, Y., Shang, R., & Li, M. (2014). The effects of perceived relevance of travel blogs' content on the behavioral intention to visit a tourist destination.Computers in Human Behavior,30(1), 787–799.
Faullant, R.; Matzler, K.; Fu¨ ller, J. (2008). “The Impact of Satisfaction and Image on Loyalty: The case of Alpine ski resorts”. Managing Service Quality. 18 (2), 163–178.
Faullant, R.; Matzler, K.; Fu¨ ller, J. (2008). “The Impact of Satisfaction and Image on Loyalty: The case of Alpine ski resorts”. Managing Service Quality. 18 (2), 163–178.
Filieri, R., & McLeay, F. (2014). E-WOM and accommodation: An analysis of the factors that influence travelers' adoption of information from online reviews.Journal of Travel Research,53(1),44–57.
Gretzel U. and Yoo K.H., Online travel review study: Role and impact of online travel reviews, Laboratory for Intelligent Systems in Tourism, 2007, Texas A&M University.
Han, H. (2013). The healthcare hotel: Distinctive attributes for international medical travelers.Tourism Management,36(1), 257–268.
Han, H., & Hyun, S. (2013). Image congruence and relationship quality in predicting switching intention: Conspicuousness of product use as a moderator variable.Journal of Hospitality and Tourism Research,37(3), 303–329.
Hiscock, J. (2001). Most trusted brands.Marketing,1(1),32–33.
Isa, M. S. & Ramli, L. (2014) "Factors influencing tourist visitation in marine tourism: lessons learned from FRI Aquarium Penang, Malaysia", International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 8 (1), 103-117.
Jalilvand, M. R. & Samiei, N. (2012). The effect of word of mouth on inbound tourists' decision for traveling to Islamic destinations (the case of Isfahan as a tourist destination in Iran), Journal of Islamic Marketing, 3 (1), 12 – 21.
Jalilvand, M. R. & Samiei, N. (2012b). The impact of electronic word of mouth on a tourism destination choice: testing the theory of planned behavior (TPB), Internet Research, 22 (5), 591-612.
Jalilvand, M. R., Samiei, N., Dini, B. and Yaghoubi Manzari, P. (2012), Examining the structural relationships of electronic word of mouth, destination image, tourist attitude toward destination and travel intention: An integrated approach, Journal of Destination Marketing & Management 1 (2), 134-143.
Jorge, A. G., Francisco, J. R. C. & Patricio, E.R.C. (2013) Social identity, electronic word-of-mouth and referrals in social network services, Kybernetes, 42 (8), 1149 – 1165.
Ladhari, R., & Michaud, M. (2015). E-wom effects on hotel booking intentions, attitudes, trust, and website perceptions.International Journal of Hospitality Management,46(1),36–45.
Lawson, F.; Baud-Bovy, M. (1977). Tourism and Recreational Development. London, Architectural Press.
Litvin, S. W., & Ling, S. N. S. (2001). The destination attribute management model: An empirical application to Bintan, Indonesia. Tourism Management, 22,481-492.
Llamero , L. (2014). Conceptual mindsets and heuristics in credibility evaluation of e-Word of Mouth in tourism, Online Information Review, 38 (7), 954 – 968.
Michell, P.; King, J.; Reast, J. (2001). “Brand Values Related to Industrial Products”. Industrial Marketing Management, 30 (5), 415–.524.
Pavlou, P. A., Liang, H., & Xue, Y. (2007). Understanding and mitigating uncertainty in online exchange relationships: A principal-agent perspective.MIS Quarterly, 31(1), 105–136.
Raina AK. Ecology Wildlife and Tourism development: Principles, Practices and Strategies. New Delhi: Published by Sarup;2005.
Roodurmun, J., & Juwaheer, T.D. (2010). Influence of trust on destination loyalty: An empirical analysis the discussion of the research approach. International Research Symposium in Service Management (pp. 24–27). Mauritius: Le Meridien Hotel, August 2010.
Sparks, B. A., & Browning, V. (2011). The impact of online reviews on hotel booking intentions and perception of trust.Tourism Management,32(6), 1310–1323.
Srivastava, V. K., & Mahajan, S. (2011). Practice management with dental lasers.Journal of Laser Dentistry,19(2), 213–215.
Triantafillidou , A. & Siomkos, G. (2014) "Consumption experience outcomes: satisfaction, nostalgia intensity, word-of-mouth communication and behavioural intentions", Journal of Consumer Marketing, 31 (6/7), 526 – 540.
Trusov, M., Bucklin, R., & Pauwells, K. (2009). Effects of word-of-mouth versus traditional marketing: Findings from an internet social networking site.Journal of Marketing,73(5),90–102.
Tsai, C. Y., & Chiu, C. C. (2004). A purchase-based market segmentationmethodology. Expert Systems with Applications, 27(2), 265-276.
Velázquez , B. M., Blasco , M. F. & Saura, I. G. (2015) "ICT adoption in hotels and electronic word-of-mouth", Academia Revista Latinoamericana de Administración, 28 (2), 227 – 250.
Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., & Lu, L. (2014), Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis, Tourism Management, 40, 213-223.