ارائه مدل علی تطبیقی عوامل مؤثر بر رفتارهای حفاظتی زیست¬محیطی مورد مطالعه: گردشگران داخلی و خارجی استان فارس
الموضوعات :محمد حسن صیف 1 , احمد رستگار 2 , سعید طالبی 3 , مرضیه تاجوران، 4
1 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - گروه علوم تربیتی،
4 - مدیریت آموزشی،
الکلمات المفتاحية: محیط زیست, انتساب مسئولیت, رفتارهای حافظ محیط زیست,
ملخص المقالة :
در سال های اخیر، موضوعات زیست محیطی، توجه روزافزونی در محافل علمی و حتی در سطحی وسیع تر، یعنی سطح جامعه دریافت داشته و بدین ترتیب، محیط زیست نسبت به گذشته، برای افراد بیشتری در جامعه تبدیل به یک موضوع اجتماعی با اهمیت شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رفتارهای حفاظتی گردشگران داخلی و خارجی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را گردشگران داخلی و خارجی استان فارس تشکیل می دهند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برابر با 260 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها در پژوهش حاضر پرسش نامه می باشد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS پردازش و با استفاده از آمارههای توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیش ترین تأثیر در گردشگران داخلی مربوط به متغیر رفتارهای حافظ محیط زیست و کم ترین تأثیر مربوط به متغیر انتساب مسئولیت است. همچنین بیش ترین تأثیر در گردشگران خارجی مربوط به متغیر رفتارهای حافظ محیط زیست و کم ترین آن مربوط به متغیر انتساب مسئولیت بر رفتارهای حفاظتی محیط زیست می باشد.
ادهمی، عبدالرضا؛ اکبرزاده ، الهام. (1390). «بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر حفظ محیط زیست شهر تهران و مطالعه موردی مناطق 5 و 18 تهران». جامعه¬شناسی مطالعات جوانان. سال 1. شماره 1. صص 62-37.
اکبری، حسین. (1391). «نقش زنان در توسعه پایدار محیط زیست». زن در توسعه و سیاست. دوره 10. شماره 4. صص 56-37.
حسن زاده، فریبا. (1394). «گردشگری سبز، محیط زیست و توسعه پایدار». فضای گردشگری. سال 4. شماره14. صص 47-39.
حقیقتیان، منصور؛ پورافکاری، نصرالله؛ جعفری نیا، غلامرضا. (1391). «تأثیر رفتارهای اجتماعی زیست¬محیطی بر توسعه اجتماعی مورد مطالعه کارکنان پارس جنوبی( عسلویه)». مطالعات توسعه اجتماعی ایران. سال 5. شماره1. صص 152-135.
حقیقی، محمد؛ خلیل، مریم. (1390). «بررسی جایگاه بازاریابی سبز در رفتارخرید مصرف کنندگان». مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 9. شماره2. صص 102-83.
علیقلی¬زاده فیروزجایی، ناصر؛ رمضان زاد سبویی، مهدی؛ اسمعیلی، مجید. (1394). «سنجش رفتارهای زیست¬محیطی گردشگران در مقصدهای کویری و بیابانی، مطالعه موردی نواحی روستایی شهرستان خور و بیابانک». پژوهش¬های روستایی. دوره 6. شماره 2. صص 274-253.
فیروزجائیان، علی اصغر؛ غلامرضازاده، فاطمه.(1394). «شرایط محیطی اثر گذار بر زباله پراکنی در استان مازندران با تأکید بر شرایط محیطی تسهیل کننده آن». مطالعات مدیریت گردشگری. سال 10. شماره 29. صص 144-123.
نخعی، آرزو؛ خیری، بهرام.(1391). «بررسی تاثیر عوامل منتخب بر قصد خرید محصولات سبز». مدیریت بازاریابی. شماره15. دوره7. صص 130-105
Birdir, S., Unal,€ O., Birdir, K., & Williams, A. T. (2013). Willingness to pay as an economic instrument for coastal tourism management: Cases from Mersin, Turkey. Tourism Management, 36,279-283
Brehm, J. M.; Eeisenhauer, B. W. & Krannich, R. S. 2006. Community attachments as predictors of local environmental concern: The case for multiple dimensions of attachment. American Behavioral Scientist, 50(2): 142-165.
Buckley, R. (2011). Tourism and Environment. In A. Gadgil, & D.M. Liverman (Eds.), Annual Review of Environment and Resources, 397–416. Burgin, S. & Hardiman, N. (2011). The direct physical, chemical and biotic impacts on Australian coastal waters due to recreational boating, Biodiversity and Conservation, 20(4): 683-701.
Cheng, J. C. H., & Monroe, M. C. (2012). Connection to Nature : Children's Affective Attitude Toward Nature, Environment andBehavior, 44(1): 31-49 Chiu, Y.-T. H., Lee, W.-I., & Chen, T.-H. (2014). Environmentally responsible behavior in ecotourism: Antecedents and implications,Tourism Management, 40, 321-329
Griscom, H.P. & Ashton, M.S. (2011). Restoration of dry tropical forests in Central America: a review of pattern and process, Forest Ecology and Management, 261(10): 1564-1579.
Halpenny, E. A. (2010). Pro-environmental behaviours and park visitors: The effect of place attachment, Journal of Environmental Psychology, 30(4), 409-421.
Imran, S. Alam. KH, Beaumont.N,.(2014). Environmental orientations and environmental behaviour: Perceptions of protected area tourism stakeholders,Tourism Management,40, 290–299.
Jang, Y., Kim, W., Bonn, M.( 2011).Generation Y consumer s selection attributes and behavioural intentions concerning green restuarants, Int. J. Hosp. Manag,30 (4),803-811.
Kafyri, A., Hovardas, T., Poirazidis, K.(2012). Determinants of Visitor Pro-Environmental Intentions on Two Small Greek Islands: Is Ecotourism Possible at Coastal Protected Areas? Environmental Management, 50, 1, 64–76
Lee, T. H., Jan, F.-H., & Yang, C.-C. (2013). Conceptualizing and measuring environmentally responsible behaviors from the perspective of community-based tourists,Tourism Management, 36, 454-468.
Lee, W.S., Graefe, A.R. & Hwang, D.( 2013).Willingness to Pay for an Ecological Park Experience, Asia Pacific,Journal of Tourism Research, 18(3), 288–302.
Papadopoulos, I., Karagouni, G., Trigkas, M. Platogianni, E. (2010). Green marketing: The case of Greece in certified and sustainably managed timber products, EuroMed Journal of Business, 5, 2, 166-190
Quintal,V.A., Julie Anne Lee,J.A,. Soutar,G.N.(2010). Risk, uncertainty and the theory of planned behavior: A tourism example, Tourism management. 31(6):797-805.
Stubelj Ars.M.(2014). Decision Support in the Implention of Sustainable Development in Protected Areas Regarding Environmental Education and Ecotourism,University of Nova Gorica Graduate School.
Walker, G. J., & Chapman, R.( 2003). Thinking like a park: The effects of sense of place, perspective-taking, and empathy on pro-environment intentions, Journal of Park and Recreation Administration, 21(4): 71-86.
Wang, P.-W., & Jia, J.-B. (2012). Tourists' willingness to pay for biodiversity con- servation and environment protection, Dalai Lake protected area: Implications for entrance fee and sustainable management, Ocean & Coastal Management, 62, 24-33.