اولویت¬بندی انگیزه¬های گردشگران عراقی بازدید کننده از شهر مقدس مشهد
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: انگیزش گردشگری مذهبی عوامل رانشی عوامل کششی بازاریابی مقصد,
ملخص المقالة :
با وجودی که در سال های اخیر تحقیقات بسیاری در مورد انگیزه های گردشگری انجام شده است، اما می توان گفت تحقیق در مورد انگیزه های گردشگری مذهبی در دوران نوباوگی خود قرار دارد و مطالعات انگشت شماری در این زمینه صورت گرفته است. محققان این حوزه تا کنون در ایجاد تمایز میان بخش های گردشگری مذهبی و زیارتی به اجماع دقیقی نرسیده اند. موفقیت بازاریابی مقصد باید از طریق یک تحلیل جامع از انگیزش گردشگران هدایت شود، و بدین دلیل این مقاله به بررسی و اولویت بندی انگیزه های گردشگران مذهبی عراقی پرداخته است. مرور ادبیات گذشته در مورد انگیزش نشان می دهد که تحلیل انگیزه ها بر اساس دو بعد عوامل رانشی و کششی مورد قبول بسیاری از پژوهشگران گردشگری بوده است. این تحقیق توصیفی- پیمایشی مبتنی بر مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و استفاده از پرسشنامه است. در این مطالعه 385 پرسشنامه در میان گردشگران عراقی شهر مشهد توزیع شد. 38 گویه و 10 متغیر پنهان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل متغیرهای اصلی از روش تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شد. پس از بازبینی نهایی، 247 پرسشنامه پذیرفته شدند. روایی، پایایی و برازش داده ها تأیید، و در نهایت برای رتبه بندی عوامل از آزمون فریدمن بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که در میان عوامل رانشی انگیزه های معنوی و خودشکوفایی از بالاترین اولویت برخوردارند و بعد از آن انگیزه احترام و کسب پرستیژ، انگیزه خانوادگی، جست وجوی امنیت و آرامش، انگیزه تفریحی و فراغتی، انگیزه یادگیری و کنجکاوی، انگیزه فرهنگی و در میان عوامل کششی به ترتیب انگیزه های مذهبی- فرهنگی، جاذبه های تفریحی و ویژگی های زیرساختی قرار دارند.
سنجری، محمدرضا (1388). روش های تحقیق در مدیریت، تهران، انتشارات عابد و انتشارات مهرگان قلم.
صادقی، ت و لشکری، م (1390). بررسی تأثیر احساسات و ادراک از نام نشان تجاری (برند) در خرید عطرهای زنانه و مردانه، مجله مدیریت بازاریابی. شماره 11.
Backman, K. F., Backman, S. J., Uysal, M., & Sunshine, K. M. (1995). Event tourism: an examination of motivations and activities. Festival Management and Event Tourism, 3, 15-24.
Bideci .M, Albayrak. T,(2016) Motivations of the Russian and German tourists visiting pilgrimage site of Saint Nicholas Church, Tourism Management Perspectives 18 (2016) 10–13.
Bremer, T. S. (2004). Blessed with tourists: The borderlands of religion and tourism in San Antonio. Chapel Hill: The University of North Carolina Press.
Caber, M & Albayrak, T (2016), pull or push? Identifying rock climbing tourists motivations, tourism management 55 (74-84).
Cohen, E. (1992). Pilgrimage centers, concentric and excentric. Annals of Tourism Research, 19(1), 33–50
Collins-Kreiner, N., & Kliot, N. (2000). Pilgrimage tourism in the Holy Land: the behavioural characteristics of Christian pilgrims. GeoJournal, 50(1), 55-67.
Crompton, J. L. and McKay, S. L. (1997). Motives of visitors attending festival events. Annals of Tourism Research, 24(2), 425–439.
Cochrane J., 2009. Spirits, nature and pilgrimage: The other' dimension in Javanese domestic tourism. Journal of Management, Spirituality & Religion, 6(2), 107-120. Dann, G. (1977). Anomie, ego-enhancement and tourism. Annals of Tourism Research, 4, 184–194.
Morinis, A. (1984). Pilgrimage in Hindu tradition: A case study of West Bengal. Delhi: Oxford University Press.
Digance, J. (2003). Pilgrimage at contested sites. Annals of Tourism Research, 30(1), 143-159
Drule M, Chis A, Bacila M, Ciornea R, A new perspective of non-religious motivations of visitors to sacred sites: evidence from Romania, Procedia - Social and Behavioral Sciences 62 ( 2012 ) 431 – 435.
Eliade, M. (1964). Myth and reality. London: Allen & Unwin.
Fleischer, A. (2000). The tourist behind the pilgrim in the Holy Land. Hospitality Management, 19, 311-326.
Fodness, D. (1994). Measuring tourist motivation. Annals of Tourism Research, 21(3), 555-581.
Gnoth, J. (1997). Tourism motivation and expectation formation. Annals of Tourism Research, 24, 283-304.
Hakobyan, K. 2010 Conceptualización del turismo religioso y su aplicación en el proyecto Catalonia Sacra. unpublished master thesis, Girona University.
Hair, J. E., Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
http://www2.comcec.org/UserFiles/File/WorkingGroups/Tourizim4/Tourism-Outlook-2014-R.pdf, accessed Septamber 2015.
http://81.91.157.27/ DocLib2/ Approved%20Policies/Offered%20General%20Policies/ policy 21-10-1387% 20fifth% 20developement %20program. aspx. html, accessed septamber 2015.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shia_Islam, accessed September 2015.
Icep, 1997, Religious Tourism, Tourism Sources Markets, No. 12, pp. 30-33.
Iso-Ahola, S. E. (1980). Social psychological perspectives on leisure and recreation, Springfield, IL: Charles C Thomas.
Iso-Ahola, S. E. (1982). Toward a social psychological theory of tourism motivation: a rejoinder, Annals of Tourism Research, 9(2), 256-262.
Jang, S., & Wu, C. E. (2006). Seniors' travel motivation and the influential factors: an examination of Taiwanese seniors. Tourism Management, 27, 306e316.
Kamenidou, Irene; Vourou, Rafaela (2015), Motivation Factors for Visiting Religious Sites: The Case of Lesvos Island, European Journal of Tourism Research.
Keeling, A. (2000) Church tourism – providing a Ministry of Welcome to visitors. In: English Tourism Council (2000) Insights, Section A13, London.
Kasim, Azilah, 2011. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20:441-456, Balancing Tourism and Religious Experience: Understanding Devotee's Perspectives on Thaipusan in Batu Caves, Selangor, Malaysia.
Kendall, A., 1970, “Medieval Pilgrims”, London: Wayland Publishers. McIntosh, A.J. and R.C. Prentice, 1999, “Affirming authenticity: consuming cultural heritage”, Annals of Tourism Research, 26 (3), 589–612.
Lanczkowski, G. 1982 Die heilige Reise-Auf den Wegen von Gottern und Menschen. Freiburg: Herder Verlag.
Lee, C.-K. (2000). A comparative study of Caucasian and Asian visitors to a cultural expo in an Asian setting. Tourism Management, 21, 169e176.
Matheson.M, Rimmer.R, Tinsley.R, Spiritual attitudes and visitor motivations at the Beltane Fire Festival, Edinburgh, Tourism Management 44 (2014) 16-33.
Matheson, Rimmer, Tinsley, Understanding tourists in religious destinations: A social distance perspective, Tourism Management 48 (2015) 343-353.
Nolan, M. L., and S. Nolan,1989 Christian Pilgrimage in Modern Western Europe. London NC: The University of North Carolina Press.
Olsen, & T. Var (Eds.), VNR’s encyclopedia of hospitality and tourism (pp. 798–810). New York: Van Nostrand Reinhold.
Poria, Y. (2010). The story behind the pictures: Preferences for the visual display at heritage sites. In: Culture, Heritage and Representation (pp. 217–228). USA: Ashgate Publishing Company.
Poria, Y., Butler, R., & Airey, D. (2000). Clarifying heritage tourism: A distinction between heritage tourism and tourism in historic places. Annals of Tourism Research, 28, 1047–1049.
Raj, R, Morpeth. N.D, (2007), “Establishing Linkages between Religious Travel and Tourism", RELIGIOUS TOURISM AND PILGRIMAGE FESTIVALS MANAGEMENT, CAB International 1-15.
Richards. G, Fernandes. C (2007), "Rligious Tourism in Northern Portugal", Cultural Tourism: Global and Local Perspective, The Haworth Press, pp. 215-239
Rinschede, G. (1992), 'Forms of religious tourism', Annals of Tourism Research, vol. 19, no. 1, pp. 51-67.
Santos, M. D. G. M. P. (2003). Religious tourism: Contributions towards a clarification of concepts. In: C. Fernandes, F. Mcgettigan & J. Edwards (Eds.), The 1st expert meeting of ATLAS- religious tourism and pilgrimage research group. Fatima, Portugal: Tourism Board of Leiria.
Scott, D. (1996). A comparison of visitors’ motivations to attend three urban festivals. Festival Management and Event Tourism, 3, 121-128.
Shuo, Y., Ryan, C., & Liu, G. (2009). Taoism, temples and tourists: the case of Mazu pilgrimage tourism. Tourism Management, 30, 581-588.
Simone-Charteris, Maria Teresa & Boyd, Stephen W, 2011. The potential for Northern Ireland to Promote Politico-Religious Tourism: An Industry Perspective. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20, pp. 457-483.
Smith, V. L. (1992). The quest in quest. Annals of Tourism Research, 19(1), 1-17. Tarlo. E, 2011, Visibly Muslim: Fashion, Politics, Faith, Volume 59, Issue 1, Pages 181–183.
Tolman, E. C. (1959). Principles of purposive behavior. In S. Koch (Ed.), Psychology: A Study of a Science (Vol. 2, pp. 92–157). New York: McGraw-Hill.
Turner, V. (1973), 'The centre out there: pilgrim's goal', History of Religions, vol. 12, no. 3, pp. 191-230.
Uysal, M., & Hagan, L. R. (1993). Motivation of pleasure to travel and tourism. In M. A. Khan, M. D.
Wright, Kevin 2008. The Christian Travel Planner. Nashville, Tennessee, Thomas Nelson. URL: http:// www.amazon.com › ... › Travel › Reference & Tips › Guidebooks Quoted: 31.10.2011.
Wu, M. Y., & Pearce, P. L. (2014). Chinese recreational vehicle users in Australia: a netnographic study of tourist motivation. Tourism Management, 43, 22e35.
Yuan, S. and McDonald, C. (1990). Motivational determinates of international pleasure time. Journal of Travel Research, 29(1), 42–44.