بررسی تأثیر هوش هیجانی بر رفتار شهروندی سازمانی در صنعت هتلداری
الموضوعات :شمس السادات زاهدی 1 , ابتهال زندی 2
1 - دانشگاه علامه
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرلن غرب
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, رفتار شهروندی سازمانی, مهارتهای اجتماعی, کارکنان هتلهای آریا,
ملخص المقالة :
امروزه روانشناسان بر این امر تأکید دارند که کارکنان سازمانها باید فراتر از وظایف رسمی خود عمل کنند. با توجه به تعامل فراوان و رو در رو با مشتری و ماهیت خدمات، این مفهوم در بخشهای خدماتی اهمیت بیشتری مییابد. یکی از مهارتهایی که میتواند به کارکنان در این راه کمک کند، «رفتار شهروندی سازمانی» است. به علاوه از جمله عواملی که نقش بسیار مهمی را در انجام موفق وظایف شغلی ایفا میکند، «هوش هیجانی» است؛ چرا که افراد دارای هوش هیجانی بالا، هنر تعامل و مهارت کنترل و ادارة احساسات دیگران را دارا هستند. به همین منظور پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر مؤلفههای هوش هیجانی و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی کارکنان هتل است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش، کارکنان گروه هتلهای آریا به تعداد 500 نفر هستند. حجم نمونه، به شیوه فرمول تعیین حجم نمونه 112 نفر و با روش نمونهگیری طبقهبندی شده تعیین گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و t دو نمونهای مستقل) انجام شد. نتایج نشان میدهد که بین مؤلفههای هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان هتل، رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین بین نظرات کارکنان هتل در مورد هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به جنس، سابقۀ خدمت و مدرک تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نگردید.