روشهای تربیت عقلانی در رویکرد فیضمحور افلوطین
الموضوعات :اکبر غلامی 1 , رضاعلی نوروزی 2 , محمدحسین حیدری 3 , مجتبی سپاهی 4
1 - دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی گروه فلسفه تعلیم وتربیت
2 - دانشگاه اصفهان
3 - دانشگاه اصفهان
4 - دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: فیضمحوری, روشهای تربیت عقلانی, حیات معقول, تجاریسازی دانش,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تحلیل مفهوم حیات عقلی در رویکرد فیضمحور افلوطین به منظور استنتاج روشهای تربیت عقلانی در پاسخ به چالش بازاری شدن دانش در تعلیموتربیت امروز بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی به روش تحلیلی و قیاس عملی فرانکنا میباشد. استنتاج روشها در قالب قیاس عملی مرکب از مقدماتی هنجارین شامل اهداف واسطی و یا اصول تعلیموتربیت و مقدماتی واقعنگر روشی که بیانگر فنون و روشهای نیل به اهداف تعلیموتربیت صورت گرفت که منجر به توصیههای هنجاری روشی برای رسیدن به اهداف تعلیموتربیت و توصیههای عملی برای تربیت قوای شناختی و عملی گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که روشهای تربیت عقلانی مبتنی برتحول وجودی شامل: خیرخواهی، تعالی معرفتی نفس، کنشگری و روشهای مبتنی بر تحول معرفتی شامل: تأملات عقلانی، شهودی، بصیرت و درون بینی و روشهای مبتنی بر اعتدال و عقل عملی شامل: تمرین فرزانــگی و تهذیب نفس بودند. بنابراین دانش با محوریت عقلانیت حقیقی و با بکارگیری روشهای استخراج شده در اندیشه افلوطین ظرفیت مقاومت در مقابل پدیده تجاریسازی دانش در تعلیموتربیت امروز را دارد و به کارگیری این روشها میتواند در مقابله با مظاهر عقلانیت ابزاری هم چون ثروت اندیشی، صنعت فرهنگی، سطحی نگری، ظاهرگرایی و قدر ت زدگی موثر باشند.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (۱۳۹۴). از محسوس تا معقول، تهران: انتشارات حکمت و فلسفه.
افلوطین (۱۳۸۹). مجموعه آثار افلوطین (جلد ۱ و ۲). (محمدحسن لطفی،مترجم). تهران: خوارزمی.
باقری، خسرو؛ باقری، محمدزهیر(۱۳۹۰). نگاهی انتقادی به رویکرد فیض محور در فلسفه اسلامی وپیامدهای آن در تعلیموتربیت، پژوهشنامه مبانی تعلیموتربیت، ۱ (۱): ۲۴- ۵.
باقری، خسرو؛ طیبه، توسلی؛ نرگس، سجادیه (۱۳۸۹). رویکردها وروشهاپژوهش درفلسفهٔ تعلیموتربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی.
باقری، خسرو (۱۳۸۹). فلسفهٔ تعلیموتربیت جمهوری اسلامی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
باقری، خسرو (۱۳۹۱). تأملی بر روابط فرهنگ بازار و دانشگاه. مجلهعلوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، ۶ (۲):۷-۲۲
باقری، خسرو (۱۳۹۴). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (جلد ۲)، تهران: انتشارات مدرسه
بریه، امیل (۱۳۷۴). تاریخ فلسفه (علی مراد داوودی، مترجم). جلد دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
بدیعیان، راضیه؛ نجفی، محمد؛ حیدری، محمد حسین (۱۳۹۸). تحلیل جایگاه خودگردانی در سند بنیادین تحول در آموزشوپرورش. مجله پژوهش در مسایل تعلیم وتربیت، ۲۷ (۴۲): ۱۸۵ -۱۶۱
پالمر، جوی.آ (۱۳۹۳). پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی. (محمد جعفر پاک سرشت، مترجم). تهران: انتشارات سمت.
پورجوادی، نصرالله (۱۳۷۹). درآمدی به فلسفه افلوطین، تهران: انجمن فلسفه
پینتریچ، پال. آر؛ شانک، دیل. اچ (۱۳۹۸). انگیزش در تعلیم وتربیت. (مهرناز شهر آرای، مترجم). تهران: نشر علم
رحمانی، غلامرضا (۱۳۹۰). فلسفه افلوطین، قم: بوستانکتاب تبلیغات اسلامی.
رضایی، محمد جعفر؛ نوروزی، رضاعلی؛ سپاهی، مجتبی (۱۳۹۷). کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی، پژوهش در مسایل تعلیموتربیت اسلامی، ۲۶(۳۸): ۵۳-۲۹.
حاجی خواجه لو، صالح رشید؛ ابوذر، حسامپور(۱۳۹۰). بهسوی پارادایمی جدید از علم (تأملی انتقادی در باب ماهیت فراعلمی الگوی دوم تولید علم). راهبرد فرهنگ، ۴(۱۴-۱۵): ۱۶۵ -۱۸۱
فاخوری، حنا؛ جر، خلیل (۱۳۸۶). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی. (عبدالمحمد آیتی، مترجم). تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
کاپلستون، فردریک (۱۳۸۰). تاریخ فلسفه. (جلالدین مجتبوی، مترجم). جلددوم، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
کاردان، علی محمد (۱۳۹۱). سیرآراءتربیتی. تهران: انتشارات سمت.
کریمی، جلیل (۱۳۹۳). صنعت آموزش (تحلیلی انتقادی از آموزشوپرورش). تهران: مطالعات جامعه شناختی،۲۱(۱): ۴۹-۶۲
لیوتار، ژان فرانسوا (۱۳۸۰). وضعیت پست مدرن:گزارشی دربارهٔ دانش. (مترجم،حسینعلی نوذری). تهران: گام نو
محمدی، حمدالله؛ زیباکلام، فاطمه (۱۳۹۳). نئولیبرالیسم وتجاریسازی تربیت: چالشی فرا روی تربیت اخلاقی. پژوهش نامه مبانی تعلیم وتربیت.۴(۲).۹۵-۱۱۶
نقیبزاده، میر عبدالحسین (۱۳۸۹). نگاهی به فلسفه آموزشوپرورش، تهران: انتشارات طهوری.
ورنر، شارل (۱۳۸۲). حکمت یونان. (بزرگ نادرزاده، مترجم). تهران: علمی و فرهنگی.
هرست، پل؛ وایت، پاتریسیا (۱۳۸۵). فلسفه آموزشوپرورش: موضوعات اصلی در سنت تحلیلی (بختیار شعبانی ورکی و محمد رضا شجاع رضوی، مترجمان). مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
یاسپرس، کارل (۱۳۸۹). افلوطین، (محمد حسن لطفی، مترجم) تهران: انتشارات خوارزمی
Armstrong, A. H. (2015). Elements in the thought of Plotinus at Variance with classical intellectualism. the journal of Hellenic studies, 93 (11). 13-23. doi ۱۰.۲۳۰۷/۶۳۱۴۴۹
Armstrong, A. H. (1971). Plotinus, The Enneads,Translated by Stephen MacKenna. Revised by B. S. Page. Foreword by E. R. Dodds. Introduction by Paul Henry, The Classical Review 8 (2):128-129.
Davies, B. Bansel, P. (2007). Neoliberalism and education International. Journal of Qualitative Studies in Edcation, 20 (3). 247-259. doi. org/۱۰.۱۰۸۰/۰۹۵۱۸۳۹۰۷۰۱۲۸۱۷۵۱
Edwards, M.C. (1962). Beauty and Aesthetic Value The Journal of philosophy, 59 (21), 617-628.
Emilsson, E. K. (2007). Plotinus on Intellect. Oxford: Oxford University Press.
Gerson, L. (2012). Plotinus on Happiness Journal of Ancient philosophy, 6 (1): 1-20.