بررسي تأثير اقتصاد ديجيتال در بازاريابي بر توسعه صادرات و رشد اقتصادي همدان رويکرد توابع کاپيولا
الموضوعات :علی پناهی فرد 1 , محمد پیری 2 , سعید کیان پور 3
1 - دانشگاه ملایر
2 - دانشگاه ملایر
3 - دانشگاه پیامنور
الکلمات المفتاحية: اقتصاد ديجيتال, بازاريابي, صادرات, رشد اقتصادي, رويکرد توابع کاپيولا.,
ملخص المقالة :
يکي از مهمترين و اثرگذارترين حوزههايي که هم از بعد تأثير آن بر بخش اقتصادي و پتانسيلهاي بازاريابي و هم با در نظر داشتن آثار فرهنگي- اجتماعي، تغييرات قابلتوجهي را با خود به همراه داشته است، توسعه فناوريهاي حوزه ارتباطات و بهتبع آن توسعه ابعادي همچون اقتصاد ديجيتال است. اين گستره وسيع، بازاريابيهاي الکترونيک مبتني بر ICT، و زيرمجموعه آن تجارت الکترونيک، تصميمگيري الگوريتمي در بازاريابي؛ که در مجموع اقتصاد الگوريتمي ناميده ميشود؛ استفاده از فناوريهاي ديجيتال خودکار در توليد را پوشش ميدهد. در اين مطالعه به بررسي تأثير اقتصاد ديجيتال در بازاريابي بر توسعه صادرات و رشد اقتصادي همدان طي سالهاي 1399-1391 پرداخته شده است. براساس نتايج اين تحقيق بين اقتصاد ديجيتال و رشد اقتصادي و همچنين اقتصاد ديجيتال و صادرات در استان همدان بازدهي مثبت وجود دارد و به عبارت ديگر سرايت وجود دارد. در ارتباط با فرضيه اول، شاخص اقتصاد ديجيتال نشاندهنده وجود رابطه مثبت و معناداري بر رشد اقتصادي استان دارد و اين نشان از آن دارد که با افزايش سرمايهگذاري در بخش اقتصاد ديجيتال، صادرات استان افزايش خواهد يافت ضمن اينکه در رابطه با فرضيه دوم هرگونه رونق از طريق نفوذ فناوريهاي ديجيتال بر توسعه صادراتي استان اثرگذار است و در ارتباط با وابستگي صادرات و اقتصاد ديجيتال ميتوان گفت کاپيولاي Tawn انتخاب شد که از جمله کاپيولاهايي است که قادر به توصيف ساختار وابستگي نامتقارن است، و نهايتاً هر دو فرضيه مورد تأييد قرار گرفت.
1- عليزاده، پريسا، اقتصاد ديجيتال 1. گروه مخابرات و فناوري اطلاعات، 1398.
2- بابايي، محمد جواد، خالصه مطالعات و اقدامات طرح توسعه بازاريابي و اشتغال پايدار (تکاپو) استان همدان، معاونت توسعه کارآفريني و اشتغال، 1395.
3- Harrison C, Donnelly I.A, A theory OF SMART CITIES. Retried from Cor. 2012.
4- Baumol WJ. The free-market innovation machine: Analyzing the growth miracle of capitalism Princeton university press. 2002.
5- World Bank, Malaysia’s Digital Economy: A A New Driver of Development, 2018.
6- Federal Ministry for Economic Affairs and Energy of Germany, Digital Strategy 2025. 2016.
7- Bell, D, The Coming of PostIndustrial Society: A Venture in Social Forecasting”, New York: Basic Books, 1973, ISBN 0-465-01281.
8- Fikirkoca A. Unravelling the paradoxes of the (new) digital economy: myths and realities. Critical perspectives on international business. 2007 Oct 30.
9- De Meyer A, Loh C, Impact of ICT on Government In novation Policy: An International Comparison. International Journal of Internet and Enterprise Management. 2004; 2(1): 1-29.
10- Welfens PJ. Digital social market economy—towards a new economic system. InDigital economic dynamics 2007 (pp. 25-61). Springer, Berlin, Heidelberg.
11- Palvia P, Baqir N, Nemati H. ICT for socio-economic development: A citizens’ perspective. Information & Management. 2018 Mar 1; 55(2):160-76.
12- Solomon EM, van Klyton A. The impact of digital technology usage on economic growth in Africa. Utilities policy. 2020 Dec 1;67:101104.
13- Godwin Myovellaa, Mehmet Karacuka, Justus Haucap,(2019), Digitalization and economic growth: A comparative analysis of Sub-Saharan Africa and OECD economies, Telecommunications Policy.
14- Habibi F, Zabardast MA. Digitalization, education and economic growth: A comparative analysis of Middle East and OECD countries. Technology in Society. 2020 Nov 1;63:101370.
15- Chen Y. Improving market performance in the digital economy. China Economic Review. 2020 Aug 1; 62:101482.
16- Shaikh AA, Sharma R, Karjaluoto H. Digital innovation & enterprise in the sharing economy: An action research agenda. Digital Business. 2020 Sep 1;1(1):100002.
17- Li K, Kim DJ, Lang KR, Kauffman RJ, Naldi M. How should we understand the digital economy in Asia? Critical assessment and research agenda. Electronic commerce research and applications. 2020 Nov 1; 44:101004.
18- Youssef AB, Boubaker S, Dedaj B, Carabregu-Vokshi M. Digitalization of the economy and entrepreneurship intention. Technological Forecasting and Social Change. 2021 Mar 1;164:120043.
19- Manyika J, Roxburgh C. The great transformer: The impact of the Internet on economic growth and prosperity. McKinsey Global Institute. 2011 Oct 1;1(0360-8581).
20- Hofman A, Aravena C, Aliaga V. Information and communication technologies and their impact in the economic growth of Latin America, 1990–2013. Telecommunications Policy. 2016 May 1;40(5):485-501.
21- Trusov M, Bucklin RE, Pauwels K. Effects of word-of-mouth versus traditional marketing: findings from an internet social networking site. Journal of marketing. 2009 Sep;73(5):90-102.
22- Viljoen KL, Dube L, Murisi T. Facebook versus Twitter: Which one is more credible in a South African context?. South African Journal of Information Management. 2016 Jan 1;18(1):1-7.