شناسایی و صورتبندی موانع توسعهی صنایع خلاق در جمهوری اسلامی ایران: مورد مطالعه صنعت اسباببازی
الموضوعات :
1 - دانشگاه امام صادق (ع)
2 - دانشگاه امام صادق علیه السلام
الکلمات المفتاحية: صنایعخلاق, صنعت اسباببازی, توسعه, اسباببازی, تولید ملی,
ملخص المقالة :
صنایعخلاق یکی از عرصههای نوظهور ولی کلیدی در توسعهی صنعتی چه از جنبهی تولیدکالا و چه از جهت عرضهی خدمات است که علاوه بر ابعاد اقتصادی و مالی، دارای عناصر هویتساز اجتماعی و فرهنگی است و این امر در صنعت اسباببازی به عنوان یکی از مصادیق صنایعخلاق پررنگ است. پژوهش حاضر که با روش کیفی وکمّی انجامگرفتهاست، به شناسایی و صورتبندی موانع توسعه و پیشرفت صنعت پراهمیت اسباببازی در کشور ایران پرداختهاست. بدین منظور پس از مطالعات کتابخانهای و اخذ مصاحبههای اکتشافی با استفاده از روش تحلیلمضمون، مضامین اصلی و ثانویه شناسایی و پس از برگزاری جلسهی گروهکانونی، اعتبارسنجی شدهاند. رتبهبندی عوامل شناساییشده با استفاده از دو روش تاپسیس و تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) انجامگرفت و در نهایت توصیههای سیاستی در جهت رفع مشکلات و موانع موجود نیز ارائه شدهاست. نتایج پژوهش نشانمیدهند: بازاریابیوفروش، طراحیمحصول، حکمرانیوسیاستگذاری، پژوهش، ترویج و مواد اولیه، شش مضمون اصلی در موانع توسعهای صنعت اسباببازی ایران هستند ولی در رتبهبندی مضامین اولیه میتوان به مواردی همچون نوسانات قیمتی مواد اولیه، ضعف رسانهای و انتقال اطلاعات در حوزهی اسباببازی، ضعف علمی فعالان صنعت اسباببازی، عدم همسویی دانشگاه و صنعت اسباببازی و ضعف در شخصیتپردازی اشارهنمود. نتایج این پژوهش میتواند در تعیین اولویتهای سیاستگذاری و حکمرانی صنایعخلاق بر صنعت اسباببازی در کشور مورد استفاده قرارگیرد.
پیغامی، عادل ( 1390 ). مقاومت اقتصادي یا اقتصاد مقاومتی، نوشتاري از دکتر پیغامی پیرامون اقتصاد مقاومتی. برگرفته از سایت:http//farsi.khamenei.ir .
جوریان،نجمه؛ سیاوشی،الناز؛سیاوشی، بهناز،(1396)، "آسیبشناسی صنایعخلاق با رویکرد نوآوری کاربردمحور"،فصلنامه رشدفناوری،سال سیزدهم، شماره50. .
حسینی،سیدحسین؛ حموله،محسن؛ آقایی،سیدامیر؛تأملی،حامد 1397، "کتاب فناوریهای صنعت اسباببازی ایران"، دانشبنیان فناور(مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری. .
خبرگزاری ایسنا، کد خبر: 9708150749815 آبان 1397، https://www.isna.ir/news/97081507498/ .
خبرگزاری ایسنا، کد خبر: 96101608377 16 دی 1396، https://www.isna.ir/news/96101608377/ .
خبرگزاری شبستان، شناسه خبر:880970 ، 25 دی 1398، http://www.shabestan.ir/detail/News/880970.
خبرگزاری مهر، کد خبر 4191022، 14 دی 1396. https://www.mehrnews.com/news/4191022/ .
رفیعی،نفیسه؛ سعادتمند،زهره(1398)، "معیارهای هشت گانه ی انتخاب اسباب بازی"،نشریه پژوهش در برنامه ریزی درسی،شماره 61. .
رهبر،امیرحسین؛ لاهوتیان،علی؛ واحدی مقدم، محمود،(1394)، " ارائۀ سامانۀ پشتیبان تصمیم مکان یابی برای کسب وکارهای جدید؛ موردکاوی مکان یابی واحد اسباب بازی"، نشریه Journa; of information technology management، شماره 24. .
سپهرنيا، ربابه؛ دلاور، علي؛ صالحي اميري، سعيد (1391)، "بررسي جايگاه و رابطه صنايع فرهنگي خلاق در ارتقا سرمايه فرهنگي در ايران". ابتكار و خلاقيت در علوم انساني، 8 ، (1)، 164-145 .
سرمد،نوشین(1382)، "نقش بازی واسباب بازی در شخصیت کودکان"، مجلهی خانوادهی سبز، تهران، شماره100. .
شجاعی،محمدصادق(1387)، "بازی کودک در اسلام(بررسی پیامدهای تربیتی اسباب بازی کودکان)، تهران: چاپ سوم، انتشارات مؤسسه بوستان کتاب. .
شریفی،سیدمهدی؛ سعیدآبادی،محمدرضا؛ استیری،مهرداد؛ حسین تبار، عسکری(1398)، "طراحی مدل سیستمی آموزش وتوسعه ی سرمایهی انسانی در صنایع خلاق"،نشریه پژوهش های مدیریت منابع انسانی،شماره 35.
طبیبی،سیدجمال الدین؛نوری قاسم آبادی،ربابه؛مرادی،فاطمه(1390)، " تاثیر مدیریت شهری بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان نمونه موردی خانه های اسباب بازی شهر تهران"، نشریه مطالعات مدیریت شهری، شماره6. .
عابدیجعفری،حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ و شیخزاده، محمد(1390)، "تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی"، اندیشه مدیریت راهبردی،شماره2 . .
کربلایی حسینی غیاثوند،ابوالفضل؛ توکلینیا،معین(1399)،"ارائهی مدل تحلیلی به منظور شناخت و ارزیابی شاخصهای مؤثر بر ارتقاء تعاملاتاجتماعی در خیابانهای پیادهمدار با استفاده از تحلیل سلسلهمراتبی(AHP)"،نشریه علوم تکنولوژی محیطزیست، دوره بیست و دوم، شمارهی دو،(314-301). .
کیقبادی،مرضیه؛ فخرایی، مرضیه؛ علوی، سیدهسارا؛ فخرایی، سیدعبدالحمید(1387)، "از صنایع فرهنگی تا صنایع خلاق؛ مرور ادبیات موضوع با نگاهی به وضعیت صنایع فرهنگی در کشورهای پنج قارهی جهان"، قم: اداره کل تبلیغات اسلامی قم.
مبارکی، محمدحسن؛ رضوانی،مهران؛ یداللهی فارسی،جهانگیر؛ طغرایی، محمدتقی(1395)، "طراحی وتبیین مدل مفهومی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در کسب و کارهای خلاق هنری مورد مطالعه: صنایع خلاق"، نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 22.
مجله اقتصاد آنلاین، کد خبر 466410، 22 شهریور1399، eghtesadonline.com/بخش-بازرگانی-6/466410-ایرانی-ها-در-سال-چقدر-اسباب-بازی-می-خرند.
مجيب، فرشته. ( 1379 ). روانشناسي بازي. كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان. .
محمدرضابیکی،رضا؛ محمدی،مهدی؛ عبدالحمید، مهدی(1398)، "نقش صنایع خلاق در نمایش جذابیت های انقلاب اسلامی و راهکارهای ترویج جذبهی ملی"؛ نشریهی پژوهشنامهی انقلاباسلامی،سال نهم، شماره 1.
محمدزاده، مهدی، اسدفلسفی زاده، سارا(1393) ؛ "اسباب بازی های چوبی سنتی در ایران؛ تداوم فرهنگ بومی"؛ فرهنگ مردم ایران، شماره 38 و 39.
محمدی،مهدی(1397) ؛ "ارائهی الگوی بومی زنجیرهی ارزش صنایعخلاق در ایران" ؛ رساله دکتری.
مرکز پژوهش بازيهاي دیجیتال (دایرکت) ( 1395 )، بازيهاي ایرانی در بازار خارجی: کارنامه صادرات بازيهاي دیجیتال ایرانی. قابل بازیابی از .pdf139507 Direc.ir/Uploads/PersianExport .
مسجدجامعی،احمد(1380)، "پیامدهای فرهنگی اسباب بازی"، چاپ سوم،تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگ ودانش. .
مفیدی،فرخنده؛تیموری،زینب(1387)، " تاثیر اسباب بازی های آموزشی بر میزان یادگیری مفاهیم پیش از عدد ریاضی در کودکان پیش از دبستان شهر تبریز در سال86-1385"، نشریه آموزش وارزشیابی،شماره 2 . .
مهجور،سیامکرضا(1380)، "روانشناسی بازی"، چاپ هفتم، شیراز، نشرساسان. .
یحییزادهفر، محمود؛ شبابی، هومن؛ علیزادهثانی، محسن(1395)، "نقش سیاستگذاری نوآوری در جذب شرکتها به صنایعخلاق: بررسی حوزهی خاورمیانه و مقایسهی آن با کشورهای منتخب"، نشریهی سیاست علموفناوری، شمارهی 30.
Ahmadvand, M A (2002), Psychology of Play,Tehran: Payame Noor Publications. 81.{persian}.
AIJU (2019). Game and Toy. AIJU 3.0 Guide: (Juego y Juguete. Guía AIJU 3.0). Alicante: AIJU Instituto Tecnológico. .
Brunner, R., Emery, S., and Hall, R. (2009). Your Brand Is Not Your Logo: It Is an Experience that Lives in Your Customer’s Gut. London: Pearson Education. .
Chapain, C., Clifton, N., & Comunian, R. (2013). Understanding creative regions: bridging the gap between global discourses and regional and national contexts. Regional studies, 47(2), 131-134. .
Espinosa, C. R. J. Y. G. (2018). The Educational Toy Guide (Guía El Juguete Educativo), 2 Edn. Geneva: Cruz Roja Juventud. .
Flew, T., & Cunningham, S. (2010). Creative industries after the first decade of debate. The information society, 26(2), 113-123. .
Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class. And How It's Transforming Work, Leisureand Everyday Life. Basic Books. .
Glassy. D,Romano j. (2003) selectin appropriate toys for young children: the pediatrician’s role.pediatrics 111. .
Jadva.V.Hines. M Golombok.S (2010)”Infants preference for toys.colours and shapes:sex differences and similarities “.archives of sexual behavior journal. .
Juarez D, Tur-Viñes V and Mengual A (2020) Neuromarketing Applied to Educational Toy Packaging. Front. Psychol. 11:2077. .
Rifkin, J. (2000). the age of access: how the shift from ownership to access is transforming capitalism, London: Penguin Books.
Riggio Eliana,Kilbaneh Theresa.(2002), The international secretariat for child-friendly citied: a global network for urban children. Enviroment & Urbanization, Vol12,No2. .
Shojaei, MS (2006), Children's play in Islam, Qom, Bostan Institute Book. 72-71. {persian}.
UNCTAD (2010). Creative economy report 2010. Creative economy: a feasible development option. United Nations, Geneva. .
Wuwei, L. (2011), “How creativity is changing China”. A&C Black.London. .
Www.toyassociation.org, Toy Industry Product Categories. .
