نقش شدت درگیری با کرونا و استرس کرونا در پیشبینی نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای با میانجیگری پرخاشگری والدین
الموضوعات :
1 - گروه روانشناسی، واحد بندرعباس دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
الکلمات المفتاحية: درگیری با کرونا, استرس کرونا, پرخاشگری, اختلال نافرمانی مقابلهای,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش شدت درگیری و استرس کرونا در پیشبینی نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای با میانجیگری پرخاشگری والدین انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در سال 1400 بودند که والدین آنها به علت مشکلات نافرمانی فرزند درخواست خدمات مشاورهای داشتند که 260 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفتهشده، مقیاس استرس کرونا (CSS-18)، مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای (ODDRS)، پرسشنامه پرخاشگری اهواز (AAQ) و یک سؤال محقق ساخته برای اندازهگیری شدت درگیری با بیماری کرونا بود. دادهها از طریق همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و نرمافزارهای SPSS-26 و AMOS-23 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد شدت درگیری با بیماری کرونا (0/20)، استرس کرونا (0/27) و پرخاشگری (0/25) میتواند نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای را پیشبینی کنند. شدت درگیری با بیماری کرونا (0/33) و استرس کرونا (0/32) میتوانند پرخاشگری را پیشبینی کنند. شدت درگیری با بیماری کرونا (0/08) و استرس کرونا (0/08) میتوانند با میانجیگری پرخاشگری، بهصورت غیرمستقیم نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای را پیشبینی کنند. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که شدت درگیری و استرس کرونا در والدین میتواند بهصورت مستقیم و غیرمستقیم و از طریق افزایش پرخاشگری در والدین باعث پیدایش نشانگان اختلال نافرمانی در فرزندان شود.
آروند، حمید، عبدی، بهنام؛ عسکرزاد، نسرین و ارتقایی، حمیده (1400). عوامل ارتقا تابآوری کارکنان پرستاری درگیر در مراقبتهای بالینی از بیماران مبتلا به کووید-19. مجله روانشناسی، 4(25)، 570-560.
آریانپور، سعید و نیساری، مریم (1402). مشکلات روانشناختی مادران کودکان مبتلا به کاستیتوجه-بیشفعالی در دوره کووید-۱۹: نقش حمایت اجتماعی ادارکشده، حل مسئله اجتماعی و تابآوری. مجله روانشناسی، 1(27): 115-106.
زاهدیفر، شهین؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین (1379). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش پرخاشگری. مجله دستاوردهای روانشناختی، 7(1)، 102-73.
سلیمی، هادی؛ حاجی علیزاده، کبری؛ عامری سیاهویی، مجتبی و بهدوست، پریسا (1400). نقش میانجی استرس کرونا در رابطه بین اعتیاد به اینترنت با تعارضات و خشونت زناشویی و خانوادگی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12(45)، 116-95.
سلیمی، هادی؛ عابدینی چمگردانی، سمیه؛ قاسمی نافچی، نیکو و تباشیر، سیروس (1399). ساخت و اعتباریابی مقیاس استرس کرونا (CSS-18) متناسب با سبک زندگی ایرانی. قرآن و طب، ۵(۴)، 31-23.
علیزاده فرد، سوسن و صفارینیا، مجید (1398). پیش بینی سلامت روان بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 9(36)، 141-129.
فرامرزي، سالار؛ عابدي، احمد و قنبري، آمنه (1391). تاثير آموزش الگوي ارتباطي مادران بر کاهش نشانگان اختلال نافرماني مقابله اي (ODD) فرزندان. مجله پزشکي دانشگاه علوم پزشكي تبريز، 34(2): 96-90.
مهدوی میدانی، محمد؛ شاهقلیان، مهناز و خانیپور، حمید (1401). ارتباط طرحوارههای مقابله با استرس و فضایل در عمل با پریشانی روانشناختی در دوره همهگیری کرونا: نقش میانجی تابآوری. مجله روانشناسی، 3(26)، 290-281.
Ahmed, O., Ahmed, M. Z., Alim, S. M. A. H. M., Khan, M. A. U., & Jobe, M. C. (2020). COVID-19 outbreak in Bangladesh and associated psychological problems: An online survey. Death Studies, 1-10.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Barican, J. L., Yung, D., Schwartz, C., Zheng, Y., Georgiades, K., & Waddell, C. (2021). Prevalence of childhood mental disorders in high-income countries: A systematic review and meta-analysis to inform policymaking. Evidence-Based Mental Health, 0, 1-9.
Burke, J. D., Rowe, R., & Boylan, K. (2014). Functional outcomes of child and adolescent oppositional defiant disorder symptoms in young adult men. Journal of child psychology and psychiatry, 55(3), 264-272.
Colizzi, M., Sironi, E., Antonini, F., Ciceri, M. L., Bovo, C., & Zoccante, L. (2020). Psychosocial and behavioral impact of COVID-19 in autism spectrum disorder: an online parent survey. Brain sciences, 10(6), 341.
DeBono, A., & Muraven, M. (2014). Rejection perceptions: Feeling disrespected leads to greater aggression than feeling disliked. Journal of Experimental Social Psychology, 55, 43-52.
Duan, H., Yan, L., Ding, X., Gan, Y., Kohn, N., & Wu, J. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on mental health in the general Chinese population: Changes, predictors and psychosocial correlates. Psychiatry research, 293, 113396.
Edwards, G., Barkley, R. A., Laneri, M., Fletcher, K., & Metevia, L. (2001). Parent–adolescent conflict in teenagers with ADHD and ODD. Journal of abnormal child psychology, 29(6), 557-572.
Feinberg, M. E., A Mogle, J., Lee, J. K., Tornello, S. L., Hostetler, M. L., Cifelli, J. A., ... & Hotez, E. (2021). Impact of the COVID‐19 Pandemic on Parent, Child, and Family Functioning. Family Process.
Gassman-Pines, A., Ananat, E. O., & Fitz-Henley, J. (2020). COVID-19 and parent-child psychological well-being. Pediatrics, 146(4).
Goldstein, L. H., Harvey, E. A., & Friedman-Weieneth, J. L. (2007). Examining subtypes of behavior problems among 3-year-old children, part III: Investigating differences in parenting practices and parenting stress. Journal of Abnormal Child Psychology, 35(1), 125-136.
Hommersen, P., Murray, C., Ohan, J. L., & Johnston, C. (2006). Oppositional defiant disorder rating scale: preliminary evidence of reliability and validity. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 14(2), 118-125.
Ko, C. H., Yen, C. F., Yen, J. Y., & Yang, M. J. (2006). Psychosocial impact among the public of the severe acute respiratory syndrome epidemic in Taiwan. Psychiatry and clinical neurosciences, 60(4), 397-403.
Lee, S. J., Ward, K. P., Lee, J. Y., & Rodriguez, C. M. (2021). Parental social isolation and child maltreatment risk during the COVID-19 pandemic. Journal of family violence, 1-12.
Li, I., Clark, D. A., Klump, K. L., & Burt, S. A. (2017). Parental involvement as an etiological moderator of middle childhood oppositional defiant disorder. Journal of Family Psychology, 31(6), 659.
Liang, L., Ren, H., Cao, R., Hu, Y., Qin, Z., Li, C., & Mei, S. (2020). The effect of COVID-19 on youth mental health. Psychiatric quarterly, 91(3), 841-852.
Lu, R., Zhao, X., Li, J., Niu, P., Yang, B., Wu, H., ... & Tan, W. (2020). Genomic characterisation and epidemiology of 2019 novel coronavirus: implications for virus origins and receptor binding. The lancet, 395(10224), 565-574.
Marchetti, D., Fontanesi, L., Di Giandomenico, S., Mazza, C., Roma, P., & Verrocchio, M. C. (2020). The effect of parent psychological distress on child hyperactivity/inattention during the COVID-19 lockdown: testing the mediation of parent verbal hostility and child emotional symptoms. Frontiers in psychology, 11, 3417.
Miranda, A., Marco, R., & Grau, D. (2007). Parenting stress in families of children with attention-deficit/hyperactivity disorder: The impact of ADHD subtype and oppositional defiant disorder comorbidity. In International perspectives. Emerald Group Publishing Limited.
Power, K. (2020). The COVID-19 pandemic has increased the care burden of women and families. Sustainability: Science, Practice and Policy, 16(1), 67-73.
Russell, B. S., Hutchison, M., Tambling, R., Tomkunas, A. J., & Horton, A. L. (2020). Initial challenges of caregiving during COVID-19: Caregiver burden, mental health, and the parent–child relationship. Child Psychiatry & Human Development, 51(5), 671-682.
Schmidt, S. J., Barblan, L. P., Lory, I., & Landolt, M. A. (2021). Age-related effects of the COVID-19 pandemic on mental health of children and adolescents. European journal of psychotraumatology, 12(1), 1901407.
Serra-Pinheiro, M. A., Schmitz, M., Mattos, P., & Souza, I. (2004). Oppositional defiant disorder: a review of neurobiological and environmental correlates, comorbidities, treatment and prognosis. Brazilian Journal of Psychiatry, 26, 273-276.
Szentiványi, D., & Balázs, J. (2018). Quality of life in children and adolescents with symptoms or diagnosis of conduct disorder or oppositional defiant disorder. Mental Health & Prevention, 10, 1-8.
Taylor, S., Landry, C., Paluszek, M., Fergus, T. A., McKay, D., & Asmundson, G. J. (2020). Development and initial validation of the COVID Stress Scales. Journal of Anxiety Disorders, 102232.
Von Soest, T., Bakken, A., Pedersen, W., & Sletten, M. A. (2020). Life satisfaction among adolescents before and during the COVID-19 pandemic. Tidsskrift for Den norske legeforening, 140(10), 32602316.
Wang, H., Liu, Y., Hu, K., Zhang, M., Du, M., Huang, H., & Yue, X. (2020). Healthcare workers’ stress when caring for COVID-19 patients: An altruistic perspective. Nursing ethics, 27(7), 1490-1500.
Yeung, N. C., Lau, J. T., Choi, K. C., & Griffiths, S. (2017). Population responses during the pandemic phase of the influenza A (H1N1) pdm09 epidemic, Hong Kong, China. Emerging infectious diseases, 23(5), 813.
Zisser-Nathenson, A. R., Herschell, A. D., & Eyberg, S. M. (2017). Parent-child interaction therapy and the treatment of disruptive behavior disorders. Evidence-based psychotherapies for children and adolescents, 103-121.