تعالی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سبک های رهبر (عملگرا، تحول گرا، بدون رهبری)
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی – مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
الکلمات المفتاحية: ﺗﻌﺎﻟی ﺳﺎزﻣﺎﻧی, ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى, ﺗﺤﻮلﮔﺮا, ﻋﻤﻞﮔﺮا و ﺑﺪون رﻫﺒﺮى.,
ملخص المقالة :
ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚﻫﺎى رﻫﺒﺮى و ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در دانشکده های سما تهران اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎرى ١١٧ ﻧﻔﺮى ﻣﺘﺸﻜﻞ از ﻣﺪﻳﺮان ﻣﻴﺎﻧﻲ و ارﺷﺪ سازمان سما و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﺮﺷﻤﺎرى اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﻳﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﺪف و ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ، اﺑﺰار ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭼﻨﺪﻋﺎﻣﻠﻲ رﻫﺒﺮى و ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺪل EFQM ﺑﻮدﻧﺪ. ﻣﻴﺰان ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ در ﻣﻮرد روﺳﺎى سازمان سما ٦٦/٠ و در ﻣﻮرد ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻴﺰان ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ٨٧/٠ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. ﺑﺮاى ﺗﻮﺻﻴﻒ و اﺳﺘﻨﺒﺎط آﻣﺎرى دادهﻫﺎ در راﺳﺘﺎى ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻﻠﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚﻫﺎى رﻫﺒﺮى ﺑﺎ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎن در دانشکده های سما تهران راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد، از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ و ﻧﻴﺰ ﺑﺮاى ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎى ﻓﺮﻋﻲ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ راﺑﻄﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎى دو ﻣﺪل (ﺗﻌﺎﻟﻲ و ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى) اﺳﺖ، از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﭙﻴﺮﻣﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺑﺮاى ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﻬﻢ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎى ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ از روش رﮔﺮﺳﻴﻮن ﺧﻄﻲ ﺳﺎده اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚﻫﺎى رﻫﺒﺮى ﺑﺎ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎن در دانشکده های سما تهران راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدارى وﺟﻮد دارد. در ﻣﻮرد ﻧﻴﻤﺮخ ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى روﺳﺎى دانشکده های سما تهران، ﺑﺮ اﺳﺎس ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎى ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى ﺑﺪون رﻫﺒﺮى (٨/٧٥(M=% داراى ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮى در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ رﻫﺒﺮى ﻋﻤﻞﮔﺮا (٧٤(M=% ﺑﻮد و ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى ﻋﻤﻞﮔﺮا داراى ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮى ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﻫﺒﺮى ﺗﺤﻮلﮔﺮا (٦٣(M=% ﺑﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺳﺒﻚ ﻏﺎﻟﺐ در دانشکده های سما تهران، ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى ﺑﺪون رﻫﺒﺮى ﺗﻌﻴﻴﻦ ﮔﺮدﻳﺪ.
[1] Alison, J. Doherty.“Transformational and transactional leadership in interuniversity athletic management”. Journal of Sport Management(1996)
[2] Bass, B, Avolio, B. “Multifactor Leadership Questionnaire”. B. Inghamton University Center for Leadership Studies(1995)
[3] Branch, D. “Athletic director leader behavior as a predictor of intercollegiate athletic organization effect”. Journal of Sport Management(1995)
[4] Chukwunenye Anymele, S. “A study of leadership approache to quality improvement in University Management- Nigerian and Finnish cases”, Helsinki University Press Finland(2015)
[5] Chelladurai, P. “Multidimensionality and multiple perspectives on organizational effectiveness”. Journal of Sport Association Journal(2018)
[6] Dubas, Kh. “A test of the EFQM excellence model of TQM proceeding of the academy of marketing studies, volume2N10
[7] Joao, M , Amara, R. “A self-assessment of higher education institutions from the perspective of the EFQMexcellence model”(2010)
[8] Kalus, J. Zink. “The new EFQMexcellence model and it,s impact on higher education”. Sinergie Rapport Ricerea(2018)