تأثیر درمان عقلانی ـ عاطفی ـ رفتاری الیس بر ارتقاء سرمایۀ روان شناختی
الموضوعات :
1 - دانشگاه پیام نور، تهران
الکلمات المفتاحية: سرمایة روان شناختی مداخلة عقلانی ـ عاطفی ـ رفتاری الیس,
ملخص المقالة :
چکیده: امروزه سرمایة روان شناختی به جهت آموزش پذیری و تأثیر بر متغیرهای شغلی، یکی از انواع مهم سرمایه های نامشهود سازمانی تلقی می شود. پژوهش حاضر، به بررسي اثربخشي مدل مداخله ای الیس بر ارتقای سرمایۀ روان شناختیِ كارشناسان شاغل در مراكز صنعتي پرداخت. این پژوهش از نوع نيمه تجربي با طرح پيش آزمون و پس آزمون است. جامعة آماري آن مشتمل بود بر كارشناسان شاغل در شركت ايران خودرو ديزل به تعداد 650 نفر که از بين آنها، 60 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي منظم انتخاب شدند و با گمارش تصادفي، در دو گروه 30 نفري جای داده شدند. ابزار سنجش، پرسشنامة سرمایة روان شناختی بود. ابتدا اين پرسشنامه به صورت پيش آزمون اجرا شد و سپس گروه آزمايش در 10 جلسة دو ساعته با روش عقلانی ـ عاطفـی ـ رفتاری الیس آموزش ديـدند. به منظور جمع آوری داده های پـس آزمون و پیگیری، هر دو گـروه در دو مـرحلة دیـگر، مجدداً به ایـن آزمون پـاسخ دادند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که نمره های مؤلفه های امید، خوش بینی، خودکارآمدی، و تاب آوری در گروه آزمایش در پس آزمون و پیگیری که تحت تأثیر مداخلة الیس بودند، بالاتر از گروه کنترل بود. نتايج آزمون هاي تک متغيري نشان داد که مؤلفه های امید، خوش بینی، خودکارآمدی و تاب آوری مطابق نتايج توصيفي معنادار است و نشان دهندۀ پایداری اثر مداخلۀ الیس در مرحلۀ پیگیری و افزایش اثرگذاری بر مؤلفۀ خوش بینی است. مدل مداخلاتي و روش الیس موجب ارتقای سطح سرمایۀ روان شناختیِ كارشناسان شاغل شد.
شریفی، حسنپاشا؛ شریفی، نسترن ) .(1387روشهاي تحقیق در علوم رفتاري. تهران: سخن.
شیولسون، ریچارد ) .(1390استدلال آماري در علوم رفتاري ـ جلد دوم. )ترجمه علیرضا کیامنش(.
تهران: جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی. )تاریخ انتشار به زبان اصلی، .(1996
صـرامی فـروشانی، غلامـرضا؛ آخـوندي، نیـلا؛ علیپور، احمد؛ و اعراب شیبانی، خدیجه ).(1393 اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه سرمایه روانی در کارشناسان شرکت ایران
خودرو دیزل. ن
مطالعات روا شناختی دانشگاه الزهرا، ).95-110 ،10(3
فارسییدالهی، جهانگیر؛ و رضوي، سیدمصطفی ) .(1391نـقش سرمایـۀ اجتماعی و سرمایـۀ انـسانی
درکارآفرینی جوانان در روستاهاي بخش کربال. پژوهشهاي جغرافیاي انسانی، .103-115 ،79
فروهر، محمد؛ هویدا، رضا؛ و جمشیدیان، عبدالرسول ) .(1390تبیین رابطه سرمایۀ روانشناختی و
کارآفرینی سازمانی اعضاي هیات علمی دانشگاه. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، )،2(8
.83-100
گلمحمدیان، محسن؛ سجادي، سیده نسیم ) .(1395نقش سرمایه روانشناختی و رفتـار شهرونـدي
سازمانی در پیشبینی فـرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتـدایـی مـدارس استثـنایـی. فصلنـامـه
روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی، ).109-133 ،6(24
Afzal, A., Atta, M., & Malik, N. I. (2016). Role of positive psychological capital
in prediction of emotions and subjective wellbeing among adolescents. Jour
nal of the Indian Academy of Applied Psychology, 42(1), 72-81.
Bernard, M. E. (2010). Rationality and the pursuit of happiness: The legacy
of Albert Ellis. Chichester: Wiley-Blackwell.
Bernard, M. E., Froh, J. J., DiGiuseppe, R., Joyce, M. R., & Dryden, W.
(2010). Albert Ellis: Unsung hero of positive psychology. The Journal of
Positive Psychology, 5, 302-310.
Criddle, W. D. (2007). Adapting REBT to the world of business. Journal of
Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 25(2), 87-106.
Dobson, K. S. (2010). Handbook of cognitive-behavioral therapies. New
York: The Guilford Press.
Ellis, A., Abrams, M. & Abrams, L. (2009). Personality theories: Critical
perspectives. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
Frisch, M. B. (2006). Quality of life therapy: Applying a life satisfaction
approach to positive psychology and cognitive therapy. New Jersey: John
Wiley & Sons, Inc.
Geraghty, A, Wood, A. M, & Hyland, M. E., (2010). Dissociating the facets of
hope: Agency and pathways predict dropout from unguided self-help therapy
in opposite directions. Journal of Research in Personality 44, 155-158.
Guangyi, L. I., & Shanshan, Y. A. N. (2016). Research on psychological capital
intervention strategy of enterprise employees. Canadian Social Science,
12(4), 46-50.
Holtan, M. T., Dieterlen, S. L., & Sullivan, W. C. (2015). Social life under
cover: Tree canopy and social capital in Baltimore, Maryland. Environment
and Behavior, 47(5), 502-525.
Katsikis, D., Kostogiannis, C., & Dryden, W. (2016). A Rational Emotive
Behavior Approach in Life Coaching. Journal of Evidence-Based Psycho
therapies, 16(1), 3.
Kwee, M. G. T., Gergen, K. J., & F. Koshikawa (Eds). (2006). Horizons in
Buddhist psychology: Practice, research & theory (Featuring a dialogue
between the Dalai Lama and Aaron T. Beck). Chagrin Falls, OH: Taos
Institute Publications.
Lim, J. Y., Kim, M.A., Kim, S. Y., Kim, E. J., & Lee, J. E. (2010). The
effects of a cognitive-behavioral therapy on career attitude maturity,
decision making style, and self-esteem of nursing students in Korea.
Nurse Education Today, 30(8), 731-736.
Luthans, F. (2012). Psychological capital: Implications for HRD, retrospective
analysis, and future directions. Human Resource Development Quarterly,
23(1), 1-8.
Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., & Peterson, S. J. (2010). The develop
ment and resulting performance impact of positive psychological capital.
Human Resource Development Quarterly, 21(1), 41-65.
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive
psychological capital: Measurement and relationship with performance
and satisfaction. Personnel Psychology, 60, 541-572.
Mousavinik, M. (2012). Effect of rational emotive behavior therapy on
depression in infertile women. ZENITH International Journal of
Multidisciplinary Research, 2(10), 77-84. Online ISSN: 2231-5780.
Neenan, M. (2008). Tackling procrastination: An REBT perspective for
coaches. Special issue on cognitive-behavioural coaching. Journal of
Rational-Emotive & Cognitive Behavior Therapy, 26(1), 53-62
Nguyen, T. D., Trang T., & Nguyen, M. (2012). Psychological capital, qua
lity of work life and quality of life of marketers: Evidence from Vietnam.
Journal of Macro-Marketing, 32(1), 87-95
Ofole, N. M., & Okopi, F. (2012). Therapeutic effect of rational emotive behavior
therapy in fostering self-efficacy amongst academically-at- risk- learners in
National Open University of Nigeria. Global Advanced Research Journal of
Educational Research and Review, 1(9), 211-218. (ISSN: 2315-5132).
Pal, D., & Srivastava, P. (2016). An Empirical Study on Psychological
Capital, Demography and Employee Happiness: A Relational Perspective.
Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 42(1), 63.
Robb, H. (2010). Two REBT therapists and one Client: Overview. Journal of
Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 28(3), 115-117.
Toor, S. R., & Ofori, G. (2010). Positive psychological capital (PsyCap) as a
source of sustainable competitive advantage for organizations. International
Journal of Project Management, 136(3), 341-352.
Vernon, A., & Bernard, M. E. (2006). Applications of REBT in schools:
Prevention, promotion, intervention. In A. Ellis & M. E. Bernard (Eds.),
Rational emotive behavioral approaches to childhood disorders. New York:
Springer.
Ward, F. L. (1994). Client-centered assessment. The Person-Centered Perio
dical, 1, 31-38.
Warren, J. M. (2010). The impact of social cognitive theory and rational emotive
behavior therapy interventions on beliefs, emotions, and performance of
teachers. A dissertation submitted to the Graduate Faculty of North Carolina
State University in partial fulfillment of the requirements for the Degree of
Doctor of Philosophy Counselor Education Raleigh, North Carolina.