تبیین رویکردهای اخلاقی متفاوت در پیشایندها و پیامدهای خرید نمایشی بانوان
الموضوعات :علی افشاری 1 , حمیدرضا سعیدنیا 2 , حسین وظیفه دوست 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: مصرف نمایشی, کالاهای لوکس, مادی گرایی, جامعه دینی, اخلاق اسلامی, تولید ملی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر مصرف نمایشی از نگاه بانوان با سبک زندگی متفاوت شامل دانشگاهیان و حوزویان و همچنین بررسی این مسئله است که مصرف نمایشی در افراد منجر به چه کنش هایی می شود. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی است و از نظر روش شناسی با استفاده از نظریه داده بنیاد به بررسی و تحلیل دیدگاه بانوان به مصرف نمایشی کالاهای لوکس می پردازد. روش گردآوری داده ها میدانی و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته در دو گروه از افراد جامعه آماری شامل 15 نفر از بانوان دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و 15 نفر از بانوان طلاب حوزه علمیه جامعه الزهرا قم می باشد. نتایج حاصل از مطالعه بیانگر تفاوت بین باور و دیدگاه گروه اول و دوم نسبت به مفهوم مصرف نمایشی بوده و نشان می دهد بانوان دانشجو تمایل بیشتری به مصرف نمایشی کالاهای لوکس داشته و بانوان طلاب تمایل کمتری به مصرف نمایشی دارند و به دنبال کنترل آن از طریق توجه به اخلاق اسلامی و زندگی دینی می باشند. این تفاوت در دیدگاه دانشجویان و طلاب براساس عوامل علی شامل عوامل ساختاری، رفتاری، روانشناسی و اجتماعی ایجاد می شود. این پژوهش برای اولین بار به مفهوم مصرف نمایشی از دو دیدگاه با رویکردهای فکری متفاوت و مقایسه آن ها در کشور ایران پرداخته است.
افتخاری، هلیا.، 1394. بررسی رابطه ارزش های فرهنگی و گرایش به مصرف متظاهرانه گوشی های همراه لوکس در ایران. پردیس البرز دانشگاه تهران.
تیمورپور، بهار.، 1391. تقسيم بندي رفتار مصرف تجملي بر مبناي ارزش تجملي ادارك شده توسط مصرف كنندگان. تهران: دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات.
خودکاری، لعیا.، 1390. بررسی مصرف تظاهری و عوامل موثر بر آن. تهران: دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا.
سولومون، مایکل.، 1392. رفتار مصرف کننده: خریدن، داشتن و بودن. ترجمه: کامبیز حیدرزاده. انتشارات بازاریابی
کاظمی، عباس.، 1388. پرسه زنی و زندگی روزمره ایرانی. انتشارات آشیان.
کوزر، لیوئیس.، 1388. زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی. ترجمه: محسن ثلاثی. انتشارات علمی.
منصوریان، یزدان.، 1393. نیاز به «بلوغ روششناختى» در مطالعات کیفى. فصلنامه نقد کتاب، سال دوم، شماره 5، بهار 94.
محمدپور، احمد.، 1390. تحلیل داده های کیفی: رویه ها و مدلها. مجله انسانشناسی، دورۀ دوم، سال یکم، شمارۀ پیاپی 10 ،صفحه127-160.
محمدپور، احمد.، صادقی، رسول.، رضایی، مهدی.، 1389. روش های تحقیق ترکیبی به عنوان سومین جنبش روش شناختی: مبانی نظری و اصول عملی. جامعه شناسی کاربردی، دوره 21، شماره 2، صفحه 77-100.
وبلن، تورستین.، 1396. نظریه طبقه تن آسا. ترجمه: فرهنگ ارشاد. نشر نی.
یحیایی، ملیحه.، 1391. پولی شدن جامعه و مصرف گرایی متظاهرانه علل و پیامدها. تهران: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
Bagwell, L.S., Bernheim, B.D., 1996. Veblen effects in a theory of conspicuous consumption. The American Economic Review, 86(3), 349-373.
Berthon, P.R., Pitt, L.F., McCarthy, L., Kates, S.M., 2007. When customers get clever: Managerial approaches to dealing with creative consumers. Business Horizons, 50(1), 39-47.
Clark, R.A., Zboja, J.J., Goldsmith, R.E., 2007. Status consumption and role-relaxed consumption: A tale of two retail consumers. Journal of Retailing and Consumer Services, 14(1), 45-59.
Giovannini, S., Xu, Y., Thomas, J., 2015. Luxury fashion consumption and Generation Y consumers: self, brand consciousness, and consumption. Journal of Fashion Marketing, 19 (1), 22-40.
Lewis, A., Moital, M., 2016. Young professionals’ conspicuous consumption of clothing. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 20(2), 138-156.
Lin, A.C., 2008. Virtual consumption: A second life for earth. BRIGHAM Young University Law Review, 49-113.
Marcoux, J.S., Filiatrault, P., Cheron, E., 1997. The attitudes underlying preferences of young urban educated Polish consumers towards products made in western countries. Journal of International Consumer Marketing, 9(4), 5-29.
O’cass, A., Frost, H., 2002. Status brands: examining the effects of non-product-related brand associations on status and conspicuous consumption. Journal of Product and Brand Management, 11(2), 67-88.
O’Cass, A., McEwen, H., 2004. Exploring consumer status and conspicuous consumption. Journal of Consumer Behaviour, 4 (1), 25–39
Ranjbarian, B., Rojuee, M., Mirzaei, A., 2010. Consumer Ethnocentrism and Buying Intentions: An Empirical Analysis of Iranian Consumers. European Journal of Social Sciences, 13(3), 371-386.
Shukla, P., 2008. Conspicuous consumption among middle age consumers: psychological and brand antecedents. Journal of Product & Brand Management, 17 (1), 25-36.
Vohra, A.V., 2016. Materialism, Impulse Buying and Conspicuous Consumption: A Qualitative Research. Global Business Review, 17(1), 51–67.
61 |
نوع مقاله: پژوهشی
تبیین رویکردهای اخلاقی متفاوت در پیشایندها
و پیامدهای خرید نمایشی بانوان
علی افشاری 1
حمیدرضا سعیدنیا 2
حسین وظیفه دوست 3
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر مصرف نمایشی از نگاه بانوان با سبک زندگی متفاوت شامل دانشگاهیان و حوزویان و همچنین بررسی این مسئله است که مصرف نمایشی در افراد منجر به چه کنش هایی می شود. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی است و از نظر روش شناسی با استفاده از نظریه داده بنیاد به بررسی و تحلیل دیدگاه بانوان به مصرف نمایشی کالاهای لوکس می پردازد. روش گردآوری داده ها میدانی و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته در دو گروه از افراد جامعه آماری شامل 15 نفر از بانوان دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و 15 نفر از بانوان طلاب حوزه علمیه جامعه الزهرا قم می باشد. نتایج حاصل از مطالعه بیانگر تفاوت بین باور و دیدگاه گروه اول و دوم نسبت به مفهوم مصرف نمایشی بوده و نشان می دهد بانوان دانشجو تمایل بیشتری به مصرف نمایشی کالاهای لوکس داشته و بانوان طلاب تمایل کمتری به مصرف نمایشی دارند و به دنبال کنترل آن از طریق توجه به اخلاق اسلامی و زندگی دینی می باشند. این تفاوت در دیدگاه دانشجویان و طلاب براساس عوامل علی شامل عوامل ساختاری، رفتاری، روانشناسی و اجتماعی ایجاد می شود. این پژوهش برای اولین بار به مفهوم مصرف نمایشی از دو دیدگاه با رویکردهای فکری متفاوت و مقایسه آن ها در کشور ایران پرداخته است.
واژگان کلیدی
مصرف نمایشی، کالاهای لوکس، مادی گرایی، جامعه دینی، اخلاق اسلامی، تولید ملی.
[1] . دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Email: afshariali105@gmail.com
[2] . دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) Email: dr.saeednia1@gmail.com
[3] . استاد گروهمدیریتبازرگانی،دانشکدهمدیریتو اقتصاد، واحد علومو تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Email: h-vazifehdoust@srbiau.ac.ir
تاریخ دریافت: 29/5/1399 پذیرش نهایی: 15/8/1399