ارائه الگوی توانمند سازی کارکنان نظام اداری برمبنای مولفه های هوشمندی سازمانی و روابط میان فردی سازمانی ( مورد مطالعه صنعت برق استان سیستان و بلوچستان)
الموضوعات :فاطمه خوشحال 1 , علیرضا سرگلزایی 2 , زهرا وظیفه 3
1 - دانشجوي دکتري مدیریت دولتی، گروه مدیریت ، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
2 - استادیارگروه مدیریت،واحد زاهدان، دانشگاه آزاداسلامی، زاهدان، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: هوشمندی سازمانی, توانمندسازی کارکنان, روابط میان فردی سازمانی, مدلسازی ساختاری تفسیری.,
ملخص المقالة :
نیروی انسانی کانون اصلی رفتار و عملکرد در سازمان است وﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﺮاي دﺳﺖﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﯿﺶﺗﺮ و تحقق رسالت و اﻫﺪاف خود باید ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺎﻓﯽ را ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺧﻮد داشته باشند. در سازمان¬¬ های امروزی پارادایم های نوین، بر مبناي قدرت بخشیدن به سرمایه انسانی است تا از توانایی افراد براي مقابله با شرایط نامطمئن و پیچیده و تحقق طرح ها و مقاصد خود¬بهره¬گرفته¬وموجب بقا و موفقیت سازمان گردند.با توجه به اهمیت عملکرد صنعت برق، هدف ازانجام این پژوهش، ارائه الگوی توانمند¬سازی کارکنان نظام اداری برمبنای مولفه های هوشمندی سازمانی وروابط میان فردی سازمانی است¬. روش پژوهش از نظر ماهيت کاربردی¬و ازنظرگردآوری داده ها توصیفی و از جهت شيوه اجرا پيمايشي است ابزار تدوین¬اطلاعات¬پرسشنامه¬¬ است.ابتدا ابعادوشاخص¬های توانمندسازی، هوشمندی سازمانی وروابط میان فردی سازمانی براساس مطالعات کتابخانه¬ای¬¬ و -مصاحبه با خبرگان شناسایی و سپس با استفاده ¬¬از¬¬ متدولوژی مدلسازی¬ساختاری¬ تفسیری، روابط بین ابعادوشاخص¬هاتعیین¬و-تحلیل¬گردید. نتایج پژوهش نشان داد در سطح هفتم ، شاخص مدیریت¬¬ عملکرد ¬قرار¬داردکه¬ مهمترین شاخص¬می¬باشد¬. پایه¬¬و-اساس¬توانمند¬سازی¬کارکنان¬¬برمبنای¬مدیریت¬عملکرداست¬و بایددرهرگونه¬اقدام برای توانمندسازی کارکنان به تاثیرگذاری بالا این شاخص بر متغیر های¬کلان سازمان توجه کرد. همچنین در سطح اول، شاخص اثر گذاری نقش قرار گرفت که دارای بیشترین وابستگی می باشد.
1) Amrollahi Buiki N , Kafian Tafti F , Nik Anvar M. Investigating the effect of IT competencies and knowledge structured processes on company performance with respect to the role of organizational agility.Fourth International Conference on Industrial Management 2017.
2) JalaliJawaran¬M.Resultsof employee empowerment in the organization. Magazine: The Age of Management.Community Verified icon2010.
3) Zarei R.Themediatingrole of empowerment in relation to organizational intelligence and quality of life. Seminar on psychological methods and models, seventh year, number twenty-five, autumn 2016.
4) MatsudaT.OR/MS,itsInteractionWhit and Benefitfrom Japanese Organizational Intelligence1998.
5) Ali E. Akgun Science and Technology Studies. Gebze Institute of Technology, Turkey John Byrne Lubin School of Business, Pace University, New York, NY, USA 2007.
6) DamghanianH,RastegarA,YazdaniM.Designingandexplainingthecompetencymodelinorganizationalinterpersonalcommunication.QuarterlyJournalofImprovement and Transformation Management Studies of the Twenty-seventh Year ,Summer 2018 Pages 174.143.
7) Carter M. Strategicplanning in nonprofit or for profit organizations http://www. Strategic planning 2001.
8) Conger J, Kanungo R. Empowerment Process: ntegrating Theory and Practice.Academy of Management Review1988.
9) Khanalizadeh R,Kordanaij A,Fani A,Meshbaki A.TheRelationshipbetween Empowerment and Organizational Learning (Case Study: Tarbiat Modares University)".Journal of Transformation Management, Second Year 2010, pp. 20-44.
10) TabarsaG,AhangarA.EmployeeEmpowermentContent,Nature,ethods,Functions.Management Perspective 2008, pp 68-51.
11) Gangne M,Desi E. determination theory and work motivation. Journal of Organization Behavior2005, 26(4) , 331-362.
12) Abdullahi B. Empowering Employees The Golden Key to Human Resource Management. First Edition Tehran: Editing Publishing2006.
13) Simonsen A. Formes of participation: the development and applications ofaconceptualmodelofparticipationin work environments.SAGE 2018,1-24.
14) Halal W. Organizational intelligence: what is it, and how can manager Retrieved.1997.
15) Liebowitz J. Buildingorganizationalintelligenceknowledge anagement primer. CRC press, Boca Paton London New YorkWashington 2000.
16) HoseinzadehA,Naseri M. Organizational justice. Tadbir2007.
17) AlbrechtK.OrganizationalintelligenceandKnowledgemanagementtheexecutiveperspective Retrieved.2002.
18) AlbrechtK.OrganizationalIntelligence&KnowledgeManagement.ThinkingOutside the Silos, the Executive Perspective 2003.
19) KeytonJ.CommunicationResearch: Asking Questions, Finding Answers, 4th Edition. McGraw-Hill Higher Education2015.
20) Taylor CT, Berry TM.A pharmacy faculty academy to foster professional growth and long-term retention . junior faculty members. American journal of pharmaceutical education2008, 72(2).
21) Sorcinelli M ,Yun J. From mentor to mentoring networks: Mentoring in the new academy, Change.2007.
22) Sanai Rad M. Empowerment of employees based on succession breeding. Quarterly Journal of Public Management Education2020.
23) Demirchi M, Hosseini R, Oladian M. Designing a model for empowering Sepah Bank employees based on organizational learning. Journal of Human Resources Education and Development. 2019:1-25.
24) Saati Zarei A, Shabani G, Soleimani M. Designing an integrated model of empowerment process, talent management system and organizational intelligence capability in the general departments of sports and youth of the country. Sports Management Studies Course 2019, Volume 11, Number 5.
25) YarwisiR,FattahN.IdentifyingFactorsAffectingOrganizationalIntelligence Using the Basic Theory of Islamic Azad University of Kermanshah. Journal of Research in Spring Educational Systems 2018.
26) Safdel H, Nazari R. Presenting a model of the effect of interpersonal communication of employees on quality of work life and organizational commitment in sports organizations. Journal of New Approaches in Sports Management 2015.
27) Javadipour M,SafaeiMovahed S,Barati A. Investigating the effect of coaching method on psychological empowerment of teachers. Quarterly Journal of Human Resources Education and Development2015.
28) AllahTavakoliG,ShahamatN,NejadA.Therelationshipbetweenorganizationalintelligence and self-efficacy and job satisfaction of high school teachers in Jiroft. Journal of New Approach in Educational Management2015.
29) Baghi M, Shirvani A. analysis of the role of organizational intelligence dimensions in increasing the level of employee performance in Isfahan Electricity Distribution Company. Sird Regional Conference2012.
30) Draganidis F, Mentzas G. Competency Based Management: A Review of Systems and Approaches. In Information Management & Computer Security. 2006; 14 (1): 51–64. DOI: 10.1108/09685220610648373.
31) PrejmereanM,VasilacheS.universitiesorganizationalintelligence,Strategies,standardsanddebouches.Availablefrom 2007.
32) Seymour, S. Increase the value of your business with succession planning, International Journal of Human Resource Management 2008.
33) Simic,I.Organizationallearningascomponentoforganizationalintelligence.Information and Marketing Aspect of the EconomicallyDevelopment of the Balkan the Balkan Countries Journal,2005, 8 (3), 189-96.
34) Thomas, K.W. and Velthouse, B.A. Cognitive element of empowerment: An interpretive modle of intrinsic task motivation, Academy of Management Review1990 ,15, 666-681.
35) Soleimani E, Amin Beidakhti A, Najafi M, Karami M. Develop a model for the formation of learning transfer to the workplace in human resource development programs. Quarterly Journal of Research in Educational Systems. 2019; 13 (44): 37-51