طراحی الگوی سرزمین فرصتها برای شکل گیری بنگاههای کوچک و متوسط: با تأکید بر عوامل علی و پدیدهمحوری
الموضوعات :محمدرضا رخیده 1 , اسماعیل ملک اخلاق 2
1 - ادبیات و علوم انسانی
2 - دانشیار گروه مدیریت
الکلمات المفتاحية: سرزمین فرصتها, سرزمین بازار, سرزمین استعداد, سرزمین مدیریت حرفهای, سرزمین مالی و سرمایهگذاری,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر، فهم ماهیت و عوامل شکلدهندة سرزمین فرصتها در شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. روش: روش به کار رفته در پژوهش، روش آمیخته و ترکیبی از دو بخش کمی و کیفی است. بخش کیفی با استفاده از «نظریۀ داده بنیاد» و بخش کمی با استفاده از «مدلسازی معادلات ساختاری» انجام شده است. دادههای لازم از طریق مصاحبه با خبرگان دانشگاهی، مدیران و مشاوران صنایع کوچک و متوسط در شهر رشت جمعآوری گردیده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبههای نیمهساختاریافته میباشد که تحلیل متن مصاحبهها در سه مرحلۀ کدگذاريِ باز، محوری و گزینشی انجام شد و در بخش کمی، با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته، روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: با استفاده از کدهای احصا شده از متن مصاحبهها و استحصال کدها با استفاده از نرمافزار max qda 18، تعداد 353 کدگذاری باز، 28 کدگذاری محوری و در نهایت 9 کدگذاری گزینشی استخراج شدند. از این میان، ابعاد سرزمین استعداد، سرزمین بازار، سرزمین مدیریت حرفهای، سرزمین مالی و سرمایهگذاری (پدیدهمحوری)، سرزمین نوآوری، سرزمین سیاستگذاری حرفهای، سرزمین دموکراسی، سرزمین توسعۀ اجتماعی و سرزمین انتظارات، بهعنوان عوامل علی تأثیرگذار بر پدیدهمحوری شناخته شدند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش در بخش کیفی (کدهای احصا شده)، با تأیید ارتباط ابعاد با متغیرهای «سرزمین فرصتها» و «مدل معادلات ساختاری» که با استفاده از نرمافزار smart pls3 انجام گرفت، مشخص شد که عوامل علی با ضریب اثر و معناداری قابل قبول، بر پدیدۀ سرزمین فرصتها تأثیر میگذارند.
فهرست منابع
اسفيداني، محمد رحيم؛ محسنين، شهريار(1396). معادلات ساختاري مبتني بر رويكرد حداقل مربعات جزئی. تهران: مهربان نشر.
بابایی فارسانی، میثم؛ امین دوست، عاطفه؛ علیدادی، ابوذر (1397). طراحی الگوی نوآوری باز در شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: صنایع غذایی استان چهارمحال و بختیاری). مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 3 (2) ، 95-136.
حاجی زاده، ابراهیم؛ اصغری، محمد (1390). روشهای تحلیلهای آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی، جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
فری، فرد ال؛ استونر، چارلز آر؛ وینزیمر (1397). برنامه ریزی راهبردی برای بنگاه های کوچک. (وحید ناصحی فر، محمدرضا سعادت، ابوالقاسم ابراهیمی، مترجمان)، (چاپ اول)، تهران: موسسه مطالعات پژوهش های بازرگانی.
سليماني، غلامرضا؛ عزيزمحمدلو، حميد؛ وحـدت، سـياوش؛ انوشـه، مرتضـي؛ موسـوي نقـابي، سـيد مجتبـي(1394). رويكردهـا و مدلهاي توسعه صنايع كوچك در ايران. قم، انتشارات آيين محمود.
سبحاني فرد، ياسر(1395). مبانی و كاربرد تحليل عاملي و مدلسازي معادلات ساختاري. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
داوري، علي؛ رضازاده، آرش (1393). مدلسازي معادلات ساختاري با نرم افزار انتشارات جهاد دانشگاهي (چاپ اول). تهـران: جهـاد دانشگاهي.
موسوي نقابي، سيد مجتبي؛ انوشه، مرتضي (1399). تدوين الگوي توسعه شبكهاي بنگاههاي كوچك و متوسط: ارائه نظريـه داده بنياد. مديريت بازرگاني، 12 (4)، 1030-1049.
معظمی، منصور (1393). برزیل؛ سرزمین فرصتهای ناشناخته (چاپ اول). تهران: موسسه مطالعات بین المللی انرژی.
معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (1399). صنعت، معدن و تجارت به روايت آمار: گزارش مقدماتي عملكرد سال 1399، www.mimt.gov.ir .
كرسول، جان دبليو (1391). روش و طرح تحقيق كيفي: انتخاب از ميان پنج رويكرد تحقيق كيفی. (حسنقلي پور، طهمورث، اشكان الهياري، مجتبي براري، مترجمان)، تهران : انتشارات نگاه دانش.
محمدپور، احمد (1398). فرا روش : بنیان های فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری (چاپ اول). تهران : نشر لوگوس.
Ayyagari, M., Beck, T., & Demirguc-Kunt, A. (2007). Small and medium enterprises across the globe. Small business economics, 29(4), 415-434.
Barclay, D., Higgings, C., & Thompson, R. (1995). The partial least squares (PLS) approach to casual modeling: Personal computer adoption and use as an illustration. Technology Studies, 2: 285–309, 1995. Hypothesis Testing. View at.
Babalola-Emmanuel (2021), A. O. MICROFINANCING AND PERFORMANCE OF SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES.
Baron, R. A. (2006). Opportunity recognition as pattern recognition: How entrepreneurs “connect the dots” to identify new business opportunities. Academy of management perspectives, 20(1), 104-119.
Bhatt, R. K., Ubharadka, A., & Kiranbabu, N. C. (2020). Creative behaviour and entrepreneurial alertness among Indian students.
Clad, J. (2020). Behind the myth: Business, money and power in Southeast Asia. Routledge.
Chatterjee, S., & Kar, A. K. (2020). Why do small and medium enterprises use social media marketing and what is the impact: Empirical insights from India. International Journal of Information Management, 53, 102103.
Chetty, R., Hendren, N., Kline, P., & Saez, E. (2014). Where is the land of opportunity? The geography of intergenerational mobility in the United States. The Quarterly Journal of Economics, 129(4), 1553-1623.
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334.
Europäische Kommission, European Commission. Directorate-General for Employment, & Equal Opportunities. Unit E. (2005). The new SME definition: User guide and model declaration. Office for Official Publications of the European Communities.
Ezeagba, C. (2017). Financial reporting in small and medium enterprises (SMEs) in Nigeria. Challenges and options. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 7(1), 1-10.
Gerald, E., Obianuju, A., & Chukwunonso, N. (2020). Strategic agility and performance of small and medium enterprises in the phase of Covid-19 pandemic. International Journal of Financial, Accounting, and Management, 2(1), 41-50.
Govuzela, S., & Mafini, C. (2019). Organisational agility, business best practices and the performance of small to medium enterprises in South Africa. South African Journal of Business Management, 50(1), 1-13.
Holovko, N., Balashova, S., & Bakhmach, L. (2020). THEORETICAL APPROACHES TO FORMATION OF PEDAGOGICAL CREATIVITY OF FUTURE TEACHER. PROFESSIONAL COMPETENCIES AND EDUCATIONAL INNOVATIONS IN THE KNOWLEDGE ECONOMY, 7.
Hashim, K., & Fayyaz(2020), S. The Impact of Small and Medium Enterprises on Employment in Pakistan.
Hidayat, H., Herawati, S., Syahmaidi, E., & Hidayati, A. (2020). THE INFLUENCE OF TECHNOPRENEURSHIP SCIENTIFIC LEARNING, AND PRIOR KNOWLEDGE TOWARDS ABILITY TO IDENTIFY ENTREPRENEURIAL OPPORTUNITIES.
Holmes, Frank (2020). America Remains the Land of Opportunity. For Everything Else, There’s Gold. https://www.forbes.com/sites/greatspeculations.
Hudson, I. Z., & Schenck, S. (2001). America: Land of opportunity or exploitation. Hofstra Lab. & Emp. LJ, 19, 351.
Ilegbinosa, I. A., & Jumbo, E. (2015). Small and medium scale enterprises and economic growth in Nigeria: 1975-2012. International Journal of Business and Management, 10(3), 203.
International Finance Corporation. (2008). Financing Micro, Small, and Medium Enterprises: An Independent Evaluation of IFC's Experience with Financial Intermediaries in Frontier Countries. World Bank Publications.
Jian, J., Fan, X., Zhao, S., & Zhou, D. (2021). Business creation, innovation, and economic growth: Evidence from China’s economic transition, 1978–2017. Economic Modelling, 96, 371-378.
Kou, G., Xu, Y., Peng, Y., Shen, F., Chen, Y., Chang, K., & Kou, S. (2021). Bankruptcy prediction for SMEs using transactional data and two-stage multiobjective feature selection. Decision Support Systems, 140, 113429.
Lambro, D. (1986). Land of opportunity: The entrepreneurial spirit in America. Little, Brown.
Lee, J., Kim, C., & Choi, G. (2019). Exploring data envelopment analysis for measuring collaborated innovation efficiency of small and medium-sized enterprises in Korea. European Journal of Operational Research, 278(2), 533-545.
Margiansyah, D. (2020). Revisiting Indonesia’s Economic Diplomacy in the Age of Disruption: Towards Digital Economy and Innovation Diplomacy. Journal of ASEAN Studies, 8(1), 15-39.
Mashingaidze, M., Phiri, M., & Bomani, M. (2021). The influence of strategy formulation practices on the perceived financial performance of small and medium enterprises: The Zimbabwean experience. The Southern African Journal of Entrepreneurship and Small Business Management, 13(1), 11.
Melo, M. F. S., Sproesser, R. L., Campos-Silva, W. L., & Souza, R. (2018). Business strategy and environmental practices: Evidence in the sugarcane energy sector in Brazil. African Journal of Business Management, 12(2), 44-57.
Nunnaly, J. (1978). Psychometric theory, New York: McGraw-Hill.
Olatoye, A. O., Dosunmu, M. M., & Bukki, A. O. (2020). Prior Knowledge, Creativity and Entrepreneurial Alertness of Undergraduate Students in Ogun State-Owned Universities. KIU Journal of Social Sciences, 6(2), 245-251.
Ouma-Mugabe, J., Chan, K. Y., & Marais, H. C. (2021). A critical review of policy instruments for promoting innovation in manufacturing small and medium enterprises (SMEs) in South Africa. Entrepreneurship, Technology Commercialisation, and Innovation Policy in Africa, 237-258.
Panagiotakopoulos, A. (2020). Exploring the link between management training and organizational performance in the small business context. Journal of Workplace Learning.
Petersen, W. (1953). Is America still the land of opportunity?. Commentary, 15, 477.
Poon, O. (2014). " The land of opportunity doesn't apply to everyone": The immigrant experience, race, and Asian American career choices. Journal of College Student Development, 55(6), 499-514.
Potjanajaruwit, P. (2021). Operational strategies influencing small and medium enterprises (SMEs) into creative economy businesses. In E3S Web of Conferences (Vol. 244, p. 10017). EDP Sciences.
Raharja, S. U. J., Muhyi, H. A., & Herawaty, T. (2020). Digital Payment as an Enabler for Business Opportunities: A Go-Pay Case Study. Review of Integrative Business and Economics Research, 9, 319-329.
Radlović, I., Hunjet, A., & Kozina, G. (2020). Development of Small and Medium Entrepreneurship in the Republic Of Croatia. In Proceedings of the ENTRENOVA-ENTerprise REsearch InNOVAtion Conference (Vol. 6, No. 1, pp. 333-340).
Robinson, J., & Kengatharan, N. (2020). Exploring the effect of Covid-19 on small and medium enterprises: Early evidence from Sri Lanka. Journal of Applied Economics & Business Research, 10(2), 115-124.
Sawhill, I. V. (1999). Still the land of opportunity?. Public Interest, (135), 3.
Shane, S. (2000). Prior knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities. Organization science, 11(4), 448-469.
Sharma, L. (2019). A systematic review of the concept of entrepreneurial alertness. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies.
Shultz, K. S., Whitney, D. J., & Zickar, M. J. (2013). Measurement theory in action: Case studies and exercises. Routledge.
Sidek, S., Rosli, M. M., Hasbolah, H., & Khadri, N. A. M. (2020). An overview on criteria of Small and Medium Enterprises (SMEs) across the economies: a random selection of countries.
Smith, A. I. (2012). Land of opportunity?. In America Imagined (pp. 19-49). Palgrave Macmillan, New York.
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage.
Sugito, P., Kamaludin, M. N. S., Pramaditya, H., & Putri, W. S. (2020). Linkages of Entrepreneurial Experiences & Critical Thinking With Ability to Identify Business Opportunities Through Active Information Search. Solid State Technology, 63(6), 7646-7653.
Svystun, L., & Popova, Y. (2020). Innovation-Investment Aspects of Small Business Enterprise Development. Professional competencies and educational innovations in the knowledge economy, 235-247.
Tayibnapis, A. Z., Wuryaningsih, L. E., & Gora, R. (2021). Medium, Small and Medium Enterprises and Digital Platforms. South Asian Journal of Social Studies and Economics, 10-19.
The World Bank (2020), Small and Medium Enterprises (SMES) Finance. Retrieved from: https://www.worldbank.org/en/topic/smefinance.
Turaev, I., & Ganiev, F. (2021). Management Strategy of Small and Medium Enterprises during the Pandemic Covid-19. Journal La Bisecoman, 2(1), 7-12.
Werts, C.E., Linn, R.L., Jöreskog, K.G. (1974). Intraclass Reliability Estimates: Testing Structural Assumptions. Journal of Educational and Psychological Measurement, 34(1).
Wuen, C. H., Ibrahim, F., & Ringim, K. J. (2021). Mediating effect of competitive strategy in the relationship between strategic human resource management and performance of small and medium enterprises in Brunei Darussalam. Middle East Journal of Management, 8(2-3), 254-277.
Zakaria, N.S., Hashim, M.K. and Ahmad, S.A. (2016) ‘Business strategy and performance of SMEs in the manufacturing sector’, International Journal in Management & Social Science, Vol. 4, No. 5, pp.254–261.
Zou, Z., Liu, Y., Ahmad, N., Sial, M. S., Badulescu, A., Zia-Ud-Din, M., & Badulescu, D. (2021). What Prompts Small and Medium Enterprises to Implement CSR? A Qualitative Insight from an Emerging Economy. Sustainability, 13(2), 952.