سلبریتیزه شدن سیاست: نیروهای شکلدهنده و شاخصها
الموضوعات :احمد نقیب زاده 1 , محمد تقی شریعتی شیری 2
1 - استاد تمام گروه علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سلبریتیزه شدن سیاست, نیروهای شکلدهنده, سیاستگرمی, غیررسمی شدن سیاست و روزمره¬سازان. ,
ملخص المقالة :
چند دهه از ورود سلبریتیها به ساحت سیاست میگذرد؛ ورودی که تحولات متعددی را، چه خوب و چه بد، بر این حوزه تحمیل کرده است. فزونی گرفتن شخص گرایی، پوپولیسم و نمایشی شدن سیاست تنها گوشهای از پیامدهای این حضور سلبریتیها در سیاست هستند. باوجود این این پدیده، خواسته یا ناخواسته و به هر علّت، از مباحث جدی دانشگاهی کنار گذاشتهشده و یا بهطورکلی نادیده گرفته شده است و ازاینرو خلأ نظری درباره آن به شدّت احساس میشود. هرچند برخی متفکران از مفهوم جدیدی ذیل عنوان سلبریتیزهشدن جامعه صحبت میکنند، این مفهوم بیشتردر سطح جامعهشناسی باقیمانده است و پایش به علم سیاست کشیده نشده است. اینجاست که پژوهش پیش رو برای پر کردن این فقدان نظری در حوزۀ سیاست و هموارسازی راه پژوهشهای بعدی پیرامون چنین پدیدۀ شایعی در سیاست روز، میکوشد تا نیروهای شکلدهنده به سلبریتیزهشدن سیاست را شناسایی کند و شاخصهای آن را نشان دهد. برای نیل به این هدف و با بهرهگیری از نظریه سلبریتیزهشدن جامعه، نویسندگان این فرضیه را مطرح میکنند که نیروهای شکلدهنده به سلبریتیزهشدن مشتمل بر حکمرانی شبکهای، رسانهای شدن و ریاستی شدن سیاستند که به شاخصهای زیر منتهی میشوند: سیاستگرمی، غیررسمی شدن سیاست، زوال احزاب سیاسی و ظهور شهروندان جدید یا روزمره سازان. روش جمعآوری اطلاعات نیزاسنادی و کتابخانهای و روش داوری دادهها مبتنی بر رجوع به منابع دسته اول و تحلیل آنها جهت فراهم آوردنِ مستندهای موردنیاز برای آزمودن فرضیّه است.
خواجه نائینی، علی (1394) «درآمدی تحلیلی بر نقش شبکههای سیاستی در سیاستگذاری عمومی»، دولت¬پژوهی، سال اول، شماره 3، پاییز، صص 147-175.
DOI: 10. 22054/tssq. 2016. 2455.
غلام¬پور آهنگر، ابراهیم (1395) «مروری بر مفهوم حکمرانی شبکهای»، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل: https: //rc. majlis. ir/fa/report/show/981213.14930.
کروتی، دیوید و ویلیام هوینس (1391) رسانه و جامعه: صنایع، تصاویر و مخاطبان، تهران، دانشگاه امام صادق.
کوهن، کارل، اف (1385) سیاست: انیمیشن سیاسی در دوران جنگ سرد، مجله فارابی، زمستان شماره 62، صص 393-412.
نش، کیت (1399) جامعهشناسی سیاسی معاصر: جهانیشدن، سیاست و قدرت، ترجمه محمدتقی دلفروز، چاپ سیزدهم، تهران، کویر.
وحدانی¬نیا، ولی¬الهm و مسعود درودی (1398) «سیاستگذاری عمومی متأخّر؛ گذار از حکومتمحور به حکمرانی»، دولت¬پژوهی، سال پنجم، شماره 18، صص131-170.
.
DOI: 10. 22054/tssq. 2019. 32329. 499 Bang, Henrik P (2009) “Yes we can’: identity politics and project politics for a late-modern world”, Urban Research & Practice, 2: 2, 117-137, DOI: 10. 1080/17535060902979022.
Beer D, Penfold-Mounce R (2009) “Celebrity gossip and the new melodramatic imagination”Sociological Research Online. doi: 10. 5153/sro. 1878.
Bevir, Mark (2017) Encyclopedia of Political Theory, London: SAGE Publications, Inc; 1st edition.
Blais A, Rubenson D (2013) “The Source of Turnout Decline: New Values or New Contexts?”Comparative Political Studies 46 (1): 95-117. Doi: 10. 1177/0010414012453032.
Braudy, Leo (1986) The Frenzy of Renown: Fame and Its History. Oxford: Oxford University Press.
Donsbach, Wolfgang (2008) The International Encyclopedia ofCommunication, Blackwell Publishing Ltd.
Driessens, Oliver (2013) “Celebrity capital: redefining celebrity using field theory”Theory and Society, 42 (5), pp. 543-560. DOI: 10. 1007/s11186-013-9202-3.
----------------------- (2012) “The Celebritization of Society And Culture: Understanding The Structural Dynamics Of Celebrity Culture”. International Journal of Cultural Studies, 16 (6), 641-657. DOI: 10. 1177/1367877912459140.
Dyer, Richard (2007 [1979]) Stars, 2nd edn. London: BFI.
Esser, Frank &Strömbäck, Jesper (2014) Mediatization of Politics. Understanding the Transformation of Western Democracies Publisher: Palgrave Macmillan.
Ferreira da Silva F (2019) “Party organizational change and leader effects on voting behavior: Linking the electoral and party faces of presidentialization. ”Party Politics. 27 (4): 803-813. doi. org/10. 1177/1354068819893511.
Gunter, B (2014) Celebrity Capital: Assessing the Value of Fame. London: Bloomsbury.
Hooghe, M. and J. Oser ( 2015). “The Rise of Engaged Citizenship: The Evolution of Citizenship Norms among Adolescents in 21 Countries between 1999 and 2009. ” International Journal of Comparative Sociology, 56 (1): 29–52. doi. org/10. 1177/0020715215578488.
Manning, Nathan & Penfold-Mounce, Ruth & Loader, Brian & Vromen, Ariadne & Xenos, Michael (2016) “Politicians, Celebrities and Social Media: A case of informalization?”Journal of Youth Studies. doi. : 10. 1080/13676261. 2016. 1206867.
Marche, Stephen (2017), Celebrity Warfare: Image and Politics in the Age of Trump, Los Angeles Review of Books: Available at: https: //lareviewofbooks. org/article/celebrity-warfare-image-politics-age-trump.
Marsh, David. (2011) “Late Modernity and the Changing Nature of Politics: Two Cheers for Henrik Bang”. Critical Policy Studies. 5. 73-89. DOI : 10. 1080/19460171. 2011. 555684.
Marsh D, Hart P ‘t, Tindall K (2010) “Celebrity Politics: The Politics of the Late Modernity?” Political Studies Review;8 (3): 322-340. DOI: 10. 1111/j. 1478-9302. 2010. 00215. X.
Poguntke, T, Webb, P (2005) The Presidentialization of Politics: A Comparative Study of Modern Democracies. Published to Oxford Scholarship Online: April 2005. DOI: 10. 1093/0199252017. 001. 0001.
Ribke, Nahuel (2015)A genre approach to celebrity politics: global patterns of passage from media to politics, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Street, John (2003) “The celebrity politician: political style and popular culture”. In J. Corner and J. Pels (eds), The Media and the Restyling of Politics. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications.
-------------- (2012) “Do Celebrity Politics and Celebrity Politicians Matter?”The British Journal of Politics and International Relations. 14 (3): 346-356. doi: 10. 1111/j. 1467-856X. 2011. 00480. X.
Turner, Graeme (2006) “The Mass Production of Celebrity: ‘Celetoids, ’ Reality TV and the ‘Demotic Turn”. International Journal of Cultural Studies. 9. 153-165. doi: 153-165. doi: 10. 1177/1367877906064028.
West, D. and Orman, J. (2003) Celebrity Politics. Upper Saddle River: Prentice Hall. Wheeler, Mark (2013) Celebrity Politics, Cambridge, England: Polity Press. Wood M, Corbett J, Flinders M (2016) “Just like us: Everyday celebrity politicians and the pursuit of popularity in an age of anti-politics”. The British Journal of Politics and International Relations. 18 (3): 581-598. doi. org/10. 1177/1369148116632182.
Wouters, Cas (2007) Informalization: Manners & Emotions since 1890. London: Sage.