مدل تکامل قابلیتهای سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی ایران: رویکرد سلسلهمراتب پدیدهها
الموضوعات :مهدی هدائی 1 , سید مهدی الوانی 2 , حمید رضا یزدانی 3 , حسن زارعی متین 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه علامه طباطبائی
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: سرمایه انسانی تکامل قابلیتها سازمانهای دولتی سلسلهمراتب پدیدهها,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این مقاله چگونگی تکامل قابلیتهای سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی ایران است. از جمله مسائل این سازمانها میتوان به نگاه تکبعدی مدیران به فرایندها و کارکردها اشاره کرد که مانعی برای تکامل محسوب میشود. روش: در این تحقیق جهت حل مسئله پیچیده تکامل قابلیتهای سرمایه انسانی از استراتژی هرمنوتیک انتقادی استفاده شده است؛ بر این اساس، ابتدا محورهای اصلی تفکر سیستمی بررسی گردیده، تفسیر و همفکری بین نظریهها ارائه شدهاند. سپس به بررسی ابعاد در پارادایم تفسیری پرداخته و گزارهها و امتزاج مفاهیم کلیدی بیان شدهاند. بر اساس روش تحقیق انتخابی جهت پاسخگوئی به پرسشهای متناسب با موضوع تکامل از نمونهگیری هدفمند و قضاوتی استفاده گردیده است. روش گردآوری دادهها کتابخانهای، جستجوهای اینترنتی و مراجعه به متون، اسناد و مدارک بوده، ابزار جمعآوری فیشبرداری است. یافتهها: قابلیتهای سرمایه انسانی در رویکرد سلسلهمراتب پدیدههای این ماتریس از ساده تا پیچیده طوری تکامل مییابند که سطح پیچیدهتر شامل قابلیتهای سطوح سادهتر است. مدل تکامل قابلیتهای سرمایه انسانی، سیستمی شامل اجزاء ساختار سازمانهای دولتی، فرایندهای مدیریت منابع انسانی و کارکردهای سرمایه انسانی است که جهت خلق ارزش مشترک و منفعت عامه در محیط اسلامی-ایرانی به صورت کلنگر، همافزا و چرخهای در ارتباط هستند. نتایج این نحقیق با ترکیب ابعاد، منظرها و سطوح چندلایه ارائه شدهاند.
1. قرآن.
2. Curtis B, Hefley B, Miller S. People Capability Maturity Model (P-CMM). Version 2.0, 2nd Edition. 2009. Carnegie Mellon University.
3. Swanson RA. Human Resource Development Definition. 1987. In RL Jacobs (Editor), Human Resource Development as an Interdisciplinary Body of Knowledge. Human Resource Development Quarterly. 1(1), Spring: 65-71.
4. McLean GN, McLean L. If We Can't Define HRD in one Country, How Can We Define it in an International Context? Human Resource Development International. 2001; 4(3): 313-326.
5. Bloom BS (Editor), Engelhart MD, Furst EJ, Hill WH, Krathwohl DR. Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook 1: Cognitive Domain. 1956. NY: David McKay.
6. Krathwohl DR. A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. Theory into Practice. 2002; 41(4), Autumn: 212-218.
7. Lee M. A Refusal to Define HRD. Human Resource Development International. 2001; 4(3): 327–341.
8. حافظ. غزلیات.
9. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. (1358).
10. سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴. (1382).
11. سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه. (1394).
12. سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه. (1387).
13. مطهری، مرتضی. (1383). انسان کامل. چاپ سیام. تهران: بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری.
14. مطهری، مرتضی. (۱۳۶۱). علل گرایش به مادیگری. تهران: دفتر انتشارات اسلامی.
15. ملاصدرا. (1981). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. بیروت: دار الاحیاء التراث.
16. الوانی، سید مهدی؛ هاشمیان، محمد حسین (1387). بازخوانی دانش سیاستگذاری در زمینه پستمدرنیسم: شکلگیری خطمشی در عصر پستمدرن. فصلنامه روششناسی علوم انسانی، 14(56)، 122-99.
17. شیرزادی، رضا. (1393). نوسازی، توسعه و جهانی شدن (مفاهیم، مکاتب و نظریهها). چاپ دوم. تهران: نشر آگه.
18. فروغی، محمد علی. سیر حکمت در اروپا، ج. 3. در مرتضی مطهری (ویرایشگر)، انسان کامل. چاپ سیام. بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری.
19. موثقی، سید احمد. (1390). صلح، امنیت و توسعه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
20. Paterson M, Higgs J. Using Hermeneutics as a Qualitative Research Approach in Professional Practice. The Qualitative Report. 2005; 10(2): 339-57.
21. Ajjawi R, Higgs J. Using Hermeneutic Phenomenology to Investigate How Experienced Practitioners Learn to Communicate Clinical Reasoning. The Qualitative Report. 2007; 12(4): 612-38.
22. Van Manen M. Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. 1990. New York, NY: State University of New York Press.