واکاوی عوامل موثر بر عدم حضور فراگیران در برنامه های آموزش سازمانی و ارائه راه کارهای برون رفت
الموضوعات :محمد کریمی ثابت 1 , دکتر هومن دوستی 2 , میلاد جوانمردی 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: غیبت, میل به عدم حضور, نرخ مشارکت , دوره¬, های آموزشی, فراگیران,
ملخص المقالة :
مقدمه: علیرغم توجه، حساسیت و دغدغه های زیاد متولیان یادگیری و توسعه جهت شناسایی و همکاری با اساتید خبره و نیز صرف هزینه های زیاد برای برگزاری دوره های آموزشی، نرخ مشارکت در برنامه های آموزشی کلاس محور پایین می باشد از اینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی علل غیبت فراگیران در دوره های آموزشی و ارائه راهکارهای برون رفت بوده است. روش کار: روش پژوهش در این مطالعه، ترکیبی(آمیخته) از نوع اکتشافی (طرح تدوین ابزار گردآوری داده ها) می باشد توضیح اینکه در توالي گردآوري داده ها ابتدا داده هاي كيفي و سپس داده هاي كمي گردآوري گردید. در بخش کیفی از روش مصاحبه عمیق و گروه کانونی استفاده گردید. و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. روایی محتوا و صوری پرسشنامه با کمک پنج نفر از صاحبنظران و اساتید حوزه آموزش مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 81/0 محاسبه گردید. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی کارکنان یکی از شرکت های صنعتی استان اصفهان بودند که براساس جدول مورگان 196 نفر محاسبه شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر میزان تاثیر هر سه دسته عوامل فردی، آموزشی و سازمانی در غیبت فراگیران را بیش از حد متوسط نشان داد. همچنین، نتایج مصاحبه حاکی از آن بود که عدم ارائه تشویق، عدم پرداخت حق ماموریت و اضافه کار به ازای آموزش، عدم محاسبه امتیاز آموزشی، عدم ارتباط سوابق آموزش در دیگر نظامات منابع انسانی، حجم بالای کار، نبود مکانیزمهای انتقال یادگیری، حمایت محدود از انتقال یافته ها به واسطه نوع تفکر مدیران، مشکلات شخصی و خانوادگی از دیگر عوامل موثر بر افزایش نرخ غیبت و در نتیجه کاهش نرخ مشارکت در برنامه های آموزشی می باشند. نتیجه گیری: به زعم شرکت کنندگان در پژوهش عوامل سازمانی بیشترین تاثیر را بر غیبت از دوره های آموزشی داشته اند که برای رفع این مشکل لازم است در سیستم های حقوق و دستمزد اصلاح صورت بگیرد. همچنین، در بعد آموزشی بهبود طراحی و برنامه ریزی دوره ها ضروری می باشد که پیشنهاد می گردد از روش های تدریس نوین بهره گیری شود، کلاس ها با تعداد کمتر برگزار گردند و سیاست های نسبتا سختگیرانه در برابر عدم حضور در کلاس وضع شود. همچنین، در سطح فردی پیشنهاد می-شود حس تعلق به دوره های آموزشی در فراگیران از طریق مربیان همکار تقویت گردد.
ترابی، ملوک؛ امینی، پرویز؛ طاهری، شهرزاد؛ کریمی افشار، مرضیه؛ عباسلو، اعظم(1393). عوامل موثر بر حضور دانشجويان دانشکده دندان پزشکي دانشگاه علوم پزشکي کرمان در کلاس¬هاي درس. گام¬هاي توسعه در آموزش پزشكي، 11(3): 349-342.
خاكپور، عباس؛ اعتمادي¬زاده، هدايت¬الله(1396). تحليل سلسله مراتبي عوامل موثر بر دانشگاه گريزي دانشجويان علوم پزشکي با تمرکز بر سيستم دانشگاهي. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(1): 81-74.
دل¬آرام، معصومه؛ اصفی، فریبا؛ شمس، سهند(1396). بررسی راهکارهای کاهش غیبت، از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، 8(1): 47-39.
سليماني¬اصل، حسن؛ مهران¬نيا، كبري(1381). بررسي نظرات دانشجويان دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران در مورد انجام حضور و غياب و دلايل غيبت از كلاس. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 2(1).
کرمی، محمدیاسین؛ امانت، آیدا؛ راسخ جهرمی، اطهر؛ ستوده جهرمی، عبدالرضا(1391). عوامل موثر بر حضور در کلاس هاي درس نظري از ديدگاه دانشجويان پزشکي دانشگاه علوم¬پزشکي جهرم. فصلنامه دانشگاه علوم¬پزشکي جهرم، 11(1): 14-7.
مادرشاهیان، فرح؛ حسن¬آبادی، محسن؛ خزاعی، سهیلا(1392). مقایسه نگرش نسبت به حضور در کلاس درس و نمرات دروس دانشجویان دارا و فاقد غیبت. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 13(10): 850-840.
مسجدی، منصور؛ نشاط¬آور، راضيه؛ دشتي، شهلا؛ باقري لنكراني، علي رضا؛ سميعي، مهسا؛ ثقه الاسلام، عاطفه؛ رفعتي، علي؛ عزت زادگان، شاهرخ(1393). بررسي عوامل موثر بر عدم حضور در کلاس هاي تئوري از نظر فارغ التحصيلان رشته پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شيراز در سال 1393-1392. همايش كشوري آموزش علوم پزشكي.
مسجدی، منصور؛ نشاط¬آور، راضيه؛ معینی، لیلا؛ ثقه الاسلام، عاطفه؛ رفعتي، علي؛ عزت¬زادگان، شاهرخ(1396). ديدگاه دانشجويان پزشكي در مورد علل غيبت از كلاس هاي تئوري. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 17(79): 391-384.
میرزازاده، عظیم؛ امینیان، مهدی؛ علیزاده، مریم؛ صاحب¬الزمانی، عرفان؛ سبزی علی¬آبادی، شیما(1397). عوامل مؤثر بر غیبت از کلاس درس از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 18(1): 256-243.
نبوی، سید جمال¬الدین؛ صفوی، محبوبه(1390). علل غیبت از کلاس و عدم توجه به درس در بین دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 21(3): 232-227.
نظری وانانی، راضیه؛ آیین، فرشته(1394). بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص عوامل مؤثر بر غیبت دانشجویان در کلاس درس. دوفصلنامه آموزش پزشکی، 4(1): 55-50.
نظری وانانی، راضیه؛ نادری، زهره؛ آیین، فرشته(1393). عوامل مؤثر بر حضوردر کلاس درس ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد سال 1392. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 14(3): 194-189.
وکیلی، عابدین؛ تیموری، مریم؛ قربانی، راهب(1391). علل غيبت در کلاس هاي دروس تخصصي از ديد دانشجويان دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي سمنان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد، 8(1): 73-65.
Aryal, S., Singh, R., Sood, A., & Thapa, G. (2019). Automatic Attendance System Using Deep Learning. Available at SSRN 3352376.
Barbour, R. (2008). Doing focus groups. Sage.
Bati, A. H., Mandiracioglu, A., Orgun, F., & Govsa, F. (2013). Why do students miss lectures? A study of lecture attendance amongst students of health science. Nurse education today, 33(6), 596-601.
Campbell, A. M., Ikonne, U. S., Whelihan, K. E., & Lewis, J. H. (2019). Faculty Perspectives on Student Attendance. The FASEB Journal, 33(1_supplement), 606-4.
Devadoss, S., & Foltz, J. (1996). Evaluation of factors influencing student class attendance and performance. American Journal of Agricultural Economics, 78(3), 499-507.
Dolnicar, S., Kaiser, S., Matus, K., & Vialle, W. (2009). Can Australian universities take measures to increase the lecture attendance of marketing students?. Journal of Marketing Education, 31(3), 203-211.
Fryer, L. K., Ginns, P., Howarth, M., Anderson, C., & Ozono, S. (2018). Individual differences and course attendance: why do students skip class?. Educational Psychology, 38(4), 470-486.
James, T., & Seary, K. (2019). Why aren’t they attending class like they are supposed to? A review into students’ perception of the value of class attendance. Student Success, 10(1), 115-129.
Landin, M., & Pérez, J. (2015). Class attendance and academic achievement of pharmacy students in a European University. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 7(1), 78-83.
Longhurst, R. J. (1999). Why aren't they here? Student absenteeism in a further education college. Journal of Further and Higher Education, 23(1), 61-80.
Massingham, P., & Herrington, T. (2006). Does attendance matter? An examination of student attitudes, participation, performance and attendance. Journal of university teaching & learning practice, 3(2), 3.
Mearman, A., Pacheco, G., Webber, D., Ivlevs, A., & Rahman, T. (2014). Understanding student attendance in business schools: An exploratory study. International Review of Economics Education, 17, 120-136.
Mery, D., Mackenney, I., & Villalobos, E. (2019, January). Student Attendance System in Crowded Classrooms Using a Smartphone Camera. In 2019 IEEE Winter Conference on Applications of Computer Vision (WACV) (pp. 857-866). IEEE.
Muir, J. (2009). Student attendance: is it important, and what do students think. CEBE Transactions, 6(2), 50-69.
Naber, L., & Köhle, M. (2002). If e-learning is the answer, what was the problem?. na.
Oldfield, J., Rodwell, J., Curry, L., & Marks, G. (2018). Psychological and demographic predictors of undergraduate non-attendance at university lectures and seminars. Journal of Further and Higher Education, 42(4), 509-523.
Oldfield, J., Rodwell, J., Curry, L., & Marks, G. (2019). A face in a sea of faces: exploring university students’ reasons for non-attendance to teaching sessions. Journal of Further and Higher Education, 43(4), 443-452.
Paisey*, C., & Paisey, N. J. (2004). Student attendance in an accounting module–reasons for non-attendance and the effect on academic performance at a Scottish University. Accounting education, 13(sup1), 39-53.
Petrunich-Rutherford, M. L., & Daniel, F. (2019). Collaborative Quizzes: Impact on Student Performance and Attendance. Teaching of Psychology, 0098628319834172.
Romer, D. (1993). Do students go to class? Should they?. Journal of Economic Perspectives, 7(3), 167-174.
Seary, K., James, T., & Conradie, H. (2014). Designing practical strategies to increase STEPS students’ attendance at face-to-face, on campus classes Preliminary findings.
Stewart, D. W., & Shamdasani, P. N. (2014). Focus groups: Theory and practice (Vol. 20). Sage publications.
Stewart, M., Stott, T., & Nuttall, A. M. (2011). Student engagement patterns over the duration of level 1 and level 3 geography modules: Influences on student attendance, performance and use of online resources. Journal of Geography in Higher Education, 35(01), 47-65.
Wadesango, N., & Machingambi, S. (2011). Causes and structural effects of student absenteeism: a case study of three South African Universities. Journal of Social Sciences, 26(2), 89-97.
Zhu, L., Huang, E., Defazio, J., & Hook, S. A. (2019). Impact of the Stringency of Attendance Policies on Class Attendance/Participation and Course Grades. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 19(2).