طراحی و تبیین مدل شایستگی مدیران با هدف ایجاد مزیت رقابتی در سازمان
الموضوعات :اسماعیل عبدالعلی 1 , اوژن کریمی 2 , سعید عبدالمنافی 3 , بهروز لاری سمنانی 4
1 - دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
2 - دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
3 - دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
4 - دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
الکلمات المفتاحية: شایستگی های مدیران مزیت رقابتیشرکتهای صنعتی و تولیدی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل شایستگی های مدیران جهت ایجاد مزیت رقابتی در سازمان بوده و این تحقیق ترکیبی انجام شده و بخش کیفی بصورت اکتشافی و بخش کمی بصورت توصیفی-پیمایشی بوده و داده های کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته از 20 نفر مدیران، افراد خبره و اعضای هیات علمی به روش نمونه گیری هدفمند و قضاوتی تا اشباع نظری جمع آوری شده و برای بررسی پایایی داده های کیفی، نمونه ای از متون برای کدگذاری به فرد خبره دیگر داده شد و نتایج کدگذاری وی با کدگذاری محقق مقایسه شد. حدود 86% توافق بین دو کدگذاری وجود داشته است. در بخش کمی داده های پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته از تعداد 322 نمونه که براساس روش کوکران تعیین شده از جامعه آماری پژوهش که شامل مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی استان قزوین بوده، جمع آوری شده است. نتایج حاصل از بررسی پایایی پرسشنامه نشان می دهد که میزان ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شده در تمامی موارد بزرگتر از 7/0 است. مدل پژوهش براساس یافته های کیفی شامل مقوله های شایستگی فردی با 30 مفهوم، شایستگی میان فردی با 15 مفهوم، شایستگی مدیریتی با 18 مفهوم، شایستگی تخصصی مدیران 18 مفهوم، و مقوله مزیت رقابتی با 15 مفهوم شناسایی و تعیین شده و با استفاده از معادلات ساختاری برازش و آزمون شده است و بر مبنای نتایج بدست آمده از پژوهش، شایستگی های مدیران در مقوله های شایستگی های فردی و میان فردی، مدیریتی و تخصصی مدیران با مفاهیم و زیر مجموعه خاص هر مقوله شناسایی و تاثیرات آنها بر روی مقوله مزیت رقابتی به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته که نتایج پژوهش نشان می دهد بر مزیت رقابتی در سازمان تاثیر معناداری دارند.
Kandula, S. Competency-based human resource management: Acomplete text with case studies on competency mapping, modeling, assessing and applying. Published by Asoke K. Ghosh. 2013
. Babaei Zakliki, M, Basiji, A, Shahri, M, and Khadivar, Amina. Designing and validating the competency model of international marketing managers . Scientific Journal of Human Resource Management Research.1399;Volume 12, Number 2: 35-62.
Bharwani, S, Talib. PCompetencies of hotel general managers: a conceptual framework International Journal of Contemporary Hospitality Management . 2017 .
McCelland, D. Testing for competence rather than for intelligence. The American Journal of Psychology. 1973; 28 (1): 1–14.
Parry, S. Just what is a competency? And why should you care? Training. 1998; 35(6): 58-64.
Boyatzis, R. Managerial and leadership competencies: A behavioral approach to emotional, social and cognitive intelligence. 2011;15(2): 91-100.
Spencer, L, Spencer, S. Competence at Work: Models for Superior Performance, 1st ed. John Wiley & Sons, New York. 1993.
Religion, M, Seyed Javadin, R. Shah Hosseini, M. Designing a competency model for project managers in the oil industry, Scientific-Research Quarterly of Human Resources Management in Oil Industry, Ninth Year. 1397; No. 36.
UNIDO. UNIDO Competencies. .2002
Weatherly, L. (2005). Competency models series part I: competency models- an overview. Available from society for human resource management: nhttp:// shrm.org. Klemp, G, Jr. (Ed.). The Assessment of Occupational Competence. Report to the National Institute of Education. Washington, DC: National Institute of Education.1980.
Hoffmann, T. The meanings of competency. Journal of European Industrial Training. 1999;3(6): 275-285
Taheri, S, Farrokhi, N, Borjali, A, Abbaspour, A. Explain the role of individual and organizational components of employees in order to develop a model for promotion and appointment to middle management with emphasis on competency(Case Study: National Iranian Oil Company) Allameh Tabatabai University Educational Measurement Quarterly. 7th year. 1396; No. 27: 21-43.
Quinn, E, Faerman, R, Thompson, P, McGrath, R. Becoming a master manager: A competency framework. New York: John Wiley & Sons. 1990.
Tarcisio,J.Professional competencies in supply chain management in the mid-sized supermarket sector in Brazil", Supply Chain Management: An International Journal.2019.
Qolipour, A.Human Resource Management (Concepts, Theories and Applications) Fourth Edition. Tehran: Samat Publishing . 1399 p. 253.
Caldwell, R. Are HR Business Partner Competency Models Effective? Applied H.R.M Research. 2010; Vol. 12, No. 1: 40 – 58.
Krajcovicova, K., caganova, D., Cambal, M. Proceedings of the 23rd International DAAAM Symposium, Vienna, Austria, EU. 2012; Volume 23, No.1.
Briere, S, Proulx, D., Navaro Flores, O., Laporte, M. Competencies of project managers in international NGOs: Perceptions of practitioners International Journal of Project Management. 2014; Available online at www.sciencedirect.com
Haj Karimi, A, Rezaian, A, Hadizadeh, A, and Naeini, A. Designing a competency model for public sector human resource managers in Iran, Public Management Perspectives. 1390; No. 8 : 23-43.
Darvish, H, Kermani, B, and Sarlak, M. Designing a competency model for hospital managers, Journal of Health Promotion. 1396; No. 4, Volume 6.
Rangriz, H. Grandson of Ibrahim, A, and Arasteh, H. Designing a Strategic Competencies Model for Executive Managers Using Content Analysis Method, Management on Organizational Education.1396; 6 No. 1: 1-49
Omondi-Ochieng, P. Gold Cup: human resources as sources of competitive advantage and superior performance Department of Kinesiology, University of Louisiana at Lafayette, Lafayette Louisiana, USA available on Emerald Insight at . 2018.
Askari, N Designing a competency selection model and developing the competencies of sales managers in the broadcasting industry, Scientific and research journal of the Faculty of Management, University of Tehran. 1398; year 11, number 3: 485-504.
Prikshat,V, Biswas, K, Nankervis, A. Bangladesh HR professionals’ competencies: Impact on firm performance and moderating effects of organisation life cycle, Evidence-based HRM: a Global Forum for Empirical Scholarship. 2018.