رابطهی آموزش مدیریت استرس با خودکارآمدی كاركنان
الموضوعات :نسرین اسدی 1 , امینه احمدی 2 , اسداله عباسی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامي تهران جنوب (مجتمع ولیعصر (عج))
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش مدیریت استرس, خودکارآمدی, کارکنان سازمانهای دولتی, شهر تهران, سال ۱۳۹۹,
ملخص المقالة :
هدف كلي اين پژوهش ارائه الگوی آموزش مدیریت استرس و رابطه آن با خودکارآمدی کارکنان است . جامعه آماري اين پژوهش، شامل مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی در سال 1399است. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 220نفر به عنوان حجم نمونه استفاده شد به نحوی که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس ملاک ورود (متخصصان و صاحب نظران با حداقل5 سال سابقه کارکه دوره آموزش مدیریت استرس را گذرانده اند) انتخاب شده اند.ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش دو پرسشنامه استانداردوهنجاریابی شده شامل پرسشنامه استانداردمقابله باشرایط پراسترس توسط اندلروپارکر(1990)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شوارترز و جروسالم (1992) بوده است.بعد از جمع آوري دادههاي پژوهش،اطلاعات و نتايج به دست آمده بااستفاده ازآمار توصيفي(ميانگين وانحراف معیار)و آمار استنباطي( تحليل رگرسیون) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان دادكه راهبردهای مقابله با شرایط پر استرس بر خودکارآمدی افراد تاثیر متفاوتی دارند به نحوی که راهبرد مقابله مسئله مدار با خودکارآمدی رابطه مثبت معناداری دارد و اثر راهبرد مقابله مسئله مدار بر خودکارآمدی افزایشی است (05/0< p ) .به معنای دیگر هرچه برراهبرد مقابله مسئله مدار تاکید شود، خودکارآمدی افراد هم افزایش مییابد و در مقابل راهبرد مقابله هیجان مدار و راهبرد مقابله اجتناب مدار با خودکارآمدی رابطه منفی و کاهشی دارد (05/0< p ) به نحوی که هرچه برراهبرد هیجان مدار و راهبرد مقابله اجتناب مدار تاکید شود، خودکارآمدی افراد هم کاهش مییابد.
References:
[1]Amir Ahmadi ahang, Mehdi, Keramati, Razieh, Tanhaye Rashvanloo, Farhad. Structural model of the relationship between stress, self-efficacy and burnout in primary school teachers. Sociology of Education Association,2018; 9 (9): 97-106.[Persian].#
[2] Fang, V. . The Impact of Stress Management and Flexibility on Quality of Life in Individuals. Behaviour Research and Therapy 2015; (52)254–263 .#
[3] Grifisha, F & Classification, R. . Cognitive-Behavioral Stress Management Training on Improving the Quality of Work Life. 2015.#
[4] Gyasi-Gyamerah, K . Dealing with Acculturative Stress Among International Students in Ghana: Influences Of Assertiveness, Self-Efficacy and Social Support (Doctoral dissertation, University of Ghana 2017. #
[5] Adavi A, Fathi Marghmalaki R, Madmoli Y. The effect of cognitive-behavioral stress management training on perceived stress in women with hypertension. 3 JNE. 2017; 6 (1) :56-62. [Persian].#
[6] Amini, M. T., & Noroozi, R. Relationship between self-management strategy and self-efficacy among staff of Ardabil disaster and emergency medical management centers. Health in Emergencies and Disasters 2018; 3( 2) . [Persian].#
[7] Jex, S. M., Bliese, P. D., Buzzell, S., & Primeau, J. . The impact of self-efficacy on stressor–strain relations: Coping style as an explanatory mechanism.. Journal of applied psychology 2001; 86(3) .#
[8] Endler, N. S., & Parker, J. D. . Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation, ed. : Journal of personality and social psychology; 1990.#
[9] Schwarzer, R., & Jerusalem, M.. The general self-efficacy scale (GSE).. Anxiety, Stress, and Coping 2010; 12 (1 ) .#
[10] Vaezfar S S, Azadi M M, Akbari Balootbangan A, Rahimi M. The Role of Coping styles and Self-efficacy in Nurses Job Stress in Hospital. IJPN. 2014; 2 (2) :22-32. [Persian].#
[11] Shams, J., & Madani, F. . Mediating Role of Self-Efficacy in Relation with Job Stress and Life Satisfaction in Nurses of Imam Hossein Hospital. International Journal of Applied Behavioral Sciences 2017; 4( 4).#
[12] Pérez-Fuentes, M. D. C., Molero Jurado, M. D. M., Barragán Martín, A. B., Márquez, S., del Mar, M., Martos Martínez, Á., & Gázquez Linares, J. J. The mediating role of perceived stress in the relationship of self-efficacy and work engagement in nurses. Journal of clinical medicine 2019; 8(1) .#
[13] Sarwar, A., Abdullah, M. I., Sarfraz, M., & Imran, M. K. Collaborative effect of workplace ostracism and self-efficacy versus job stress. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation 2019; 15 ( 4) .#
[14] Makara-Studzińska, M., Golonka, K., & Izydorczyk, . Self-efficacy as a moderator between stress and professional burnout in firefighters. International journal of environmental research and public health 2019; 16(2 ) .#
[15] Brown, M. J. Relationship Between Stress Management Self-Efficacy, Stress Mindset, and Vocational Student Success. Walden University,phd Dissertation.2019.#
[16] Ngui, G.K., & Lay, Y.F. The Effect of Emotional Intelligence, Self-Efficacy, Subjective Well-Being and Resilience on Student Teachers’ Perceived Practicum Stress: A Malaysian Case Study. European Journal of Educational Research 2020 ; 9(1 ) .#
[17] Ashteh K, Heidari S P, Parvin s. The relationship between self-efficacy, occupational stress and resilience of teachers with emotional intelligence in Kermanshah students. Rooyesh 2019; 7(12 ) .[Persian].#
[18] Yao, Y., Zhao, S., Gao, X., An, Z., Wang, S., Li, H., ... & Dong, Z. . General self-efficacy modifies the effect of stress on burnout in nurses with different personality types. BMC health services research 2018; 18( 1) .#
[19] Singh, S. K., Pradhan, R. K., Panigrahy, N. P., & Jena, L. K. Self-efficacy and workplace well-being: moderating role of sustainability practices. Benchmarking: An International Journal 2019; 26( 6) .#
[20] Hayes, R., Titheradge, D., Allen, K., Allwood, M., Byford, S., Edwards, V., ... & Ford, T.. The Incredible Years® Teacher Classroom Management programme and its impact on teachers’ professional self‐efficacy, work‐related stress, and general well‐being: Results from the STARS randomized controlled trial. British Journal of Educational Psychology 2020; 90( 2) .#