مرور نظام مند مفهوم و نظریات توسعه منابع انسانی انتقادی
الموضوعات :
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه منابع انسانی مفهوم نظریات مرور نظام مند,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله مطالعه و بررسی ادبیات موجود در حوزه توسعه منابع انسانی انتقادی می باشد که منجر به ایجاد چارچوبی شامل مفاهیم، نظریات و تئوری های مربوط به این حوزه شود. به این منظور، این پژوهش مبتنی بر روش مرور نظام مند یا سیستماتیک بر روی تحقیقات موجود در این حوزه نگاشته شده است. ابتدا تعداد انبوهی از مقالات با عنوان Human Resource Development (HRD) از پایگاههای اطلاعاتی معتبر نظیر SAGE، Emerald insight، Google Scholar، ScienceDirect انتخاب و سپس از میان آنها مقالات دارای کلید واژه Critical یا perspectives انتخاب و مابقی کنار گذاشته شدند. پس از مطالعه مقالات باقیمانده، ۶ مقاله دارای ادبیات غنی تر جهت بررسی انتخاب شدند. نتایج نشان داد که رویکرد توسعه منابع انسانی انتقادی به این معناست که فعالیت های مربوط به یادگیری و توسعه با آگاهی کافی از روابط قدرت، عواطف و سیاست سازمانی در قالب مفهوم یادگیری انتقادی دنبال شود. همچنین تئوری های مربوط به این رویکرد شامل تئوری های خود و کار، یادگیری در کار و احساسی می باشند. در انتها جهت اجرای توسعه منابع انسانی انتقادی بایستی زمینه های سازمانی، ذینفعان، روش ها و فرآیندها در هر یک از چهار حوزه درگیر در توسعه منابع انسانی انتقادی شامل ایجاد رابطه، یادگیری، تغییر و سازماندهی مورد بررسی قرار گیرد.
Sambrook, S. Critical HRD: a concept analysis. Personnel Review, (2008). Vol. 38 Iss 1 pp. 61 – 73.
Bohonos, J W. Including Critical Whiteness Studies in the Critical Human Resource Development Family: A Proposed Theoretical Framework. Adult Education Quarterly, (2019). Vol. 69(4), 315–337.
Bierema, L. & Callahan, J L. Transforming HRD: A Framework for Critical HRD Practice. Advances in Developing Human Resources, (2014). 1–16.
Trehan, K. and Rigg, C. “Working with experiential learning: a critical perspective in practice”, in Reynolds, M. and Vince, R. (Eds), The Handbook of Experiential and Management Education, Oxford University Press, Oxford. (2007).
Sambrook, S. ‘A critical time for HRD?’, Critical Management Studies 3 International Conference, Lancaster University, July, (2004).
Trehan, K. & Rigg,. Theorising critical HRD: a paradox of intricacy and discrepancy. Journal of European Industrial Training, (2011). Vol. 35 No. 3, pp. 276-290.
Mosavizadeh, N, Atashzadeh Shorideh, F & Shabani, F. The Impact of New Leadership Styles on Employee Creativity: A Systematic Review. Journal of Shahid Beheshti University (2016). Vol 26 (92), 59-77.
Elliott, C . and Turnbull, S. Critical Thinking in Human Resource Development, First published by Routledge. (2005).
Palmer, I. and Hardy, C. Thinking about Management, London: Sage. (2000).
Kolb, D. Experiential Learning, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. (1984).
Candy, P.C. Self-Direction for Lifelong Learning: A Comprehensive Guide to Theory and Practice, San Francisco, CA: Jossey-Bass. (1991).
Marsick, V.J. & Watkins, K.E. Informal and Incidental Learning in the Workplace, London: Routledge, (1990).
Romiszowski, A.J. Designing Instructional Systems: Decision Making in Course Planning and Curriculum Design, London: Kogan Page, (1982).
Robinson, D.G. & Robinson, J.C. Training For Impact, San Francisco, CA: Jossey-Bass, (1989).
Martin, J. Cultures in Organizations: Three Perspectives, Oxford: Oxford University, (1992).
Walton, J. “How shall a thing be called? An argumentation on the efficacy of the term HRD,” Human Resource Development Review, (2003). 2, 3: 310–26.
Britzman, D.B. Lost Subjects, Contested Objects: Toward a Psychoanalytic Inquiry of Learning, Albany, NY: SUNY Press, (1998).
West, L. Doctors On The Edge: General Practitioners, Health and Learning In the Inner-City, London: Free Association Press, (2001).
Fenwick, T. “Putting meaning into workplace learning,” in A.L. Wilson and E.R. Hayes (eds) Handbook of Adult and Continuing Education (New Edition), San Francisco, CA: Jossey-Bass, (2000). 294–311.
Bierema, L.L. “Development of the individual leads to more productive workplaces,” in R.W. Rowden (ed.) Workplace Learning: Debating Five Critical Questions of Theory and Practice, New Directions for Adult and Continuing Education, No. 72 (Winter), San Francisco, CA: Jossey-Bass, (1996). 21–8.
Fenwick, T.J. “Transgressive possibilities in post-corporate enterprise culture,” in R.O. Smith, J.M. Dirkx, P.L. Eddy, P.L. Farrell, and M. Polzin (eds) AERC 2001: Proceedings of the 42nd Annual Adult Education Research Conference, East Lansing, MI: Michigan State University, (2001). 131–7.
Wenger, E. Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity, New York: Cambridge University Press, (1998).
Deems, T.A. “Vital work: Adult development within the natural workplace,” 39th Annual Adult Education Research Conference Proceedings, San Antonio, TX: University of the Incarnate Word, (1998).
Daley, B. “Learning and professional practice: A study of four professions,” Adult Education Quarterly, (2001). 52, 1: 39–54.
Lepak, D. P., & Snell, S. A. Managing the human resource architecture for knowledge-based competition. In S. Jackson, M. Hitt, & A. Denisi (Eds.), Managing knowledge for sustained competitive advantage: Designing strategies for effective human resource management (pp. 127-154). San Francisco: Jossey-Bass, (2003).
McGuire, D., Garavan, T.N., O’Donnell, D. &Watson, S. “Metaperspectives and HRD: Lessons for Research and Practice”, Advances in Developing Human Resources, (2007). Vol. 9, No. 1, p. 120-140.
Hatcher, T. & Lee, M. “Ethics and HRD: a new approach to leading responsible organizations”, Proceedings of the Annual AHRD Conference, Academy of Human Resource Development, Minneapolis, MN, (2003).
Vince, R. “Ideas for critical practitioners”, in Elliott, C. and Turnbull, S. (Eds), Critical Thinking in Human Resource Development, Routledge Studies in Human Resource Development, Routledge, London, (2005). pp. 26-36.
Burrell, G. “Critical dialogues on organization”, Ephemera, (2001). Vol. 1 No. 1, pp. 11-29.
Ruona, W. E. A. Core beliefs in human resource development: A journey for the profession and its professionals. Advances in Developing Human Resources, (2000). 7, 1-27.
Lewin, K. Field theory in social science. New York, NY: Harper & Brothers, (1951).
Rigg, C., Trehan, K. and Stewart, J. (Eds) Beyond Critical Human Resource Development, Pearsons, London, (2006).