گزینش مطلوبترین روش یادگیری توسعه مدیران با بهرهگیری از تکنیک TOPSIS (مورد مطالعه: شرکت ملّی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران)
الموضوعات :یاسمین جوادی 1 , مهدیه اسدی 2 , حمیدرضا یزدانی 3
1 - دانشکده مدیریت مهرالبرز
2 - پردیس فارابی دانشگاه تهران
3 - دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری, روش¬, های یادگیری, ابعاد یادگیری, توسعه¬, ی مدیران, تكنيك TOPSIS,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور گزينش روشهاي مطلوب يادگيري توسعه ي مديران براساس معيارها و ابعادِ اثرگذار با بهرهگيري از تكنيك TOPSIS انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. شرکت ملّي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به عنوان جامعه آماري انتخاب گرديده و با استفاده از روش نمونه گيري هدف مند قضاوتی 15 نفر از مدیران و خبرگان در حوزه های مرتبط با یادگیری و توسعه مدیران برای مصاحبه برگزیده شدند. گردآوری دادهها با استفاده از دو روش کتابخانه ای یا اسنادی به منظور مرور ادبیات پژوهش و روش میدانی مشتمل بر مصاحبه های ساختاریافته، توزیع و جمعآوری پرسشنامه انجام گرفت. روایی پرسش نامه از سوی خبرگان سنجیده و از طریق تطبیق با ادبیات پژوهش مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن توسط تکرار دوباره آزمون تأیید شد. جهت تجزيه وتحليل داده ها و شناسايي وزن معيارهاي اثرگذار بر روش هاي يادگيري و تعيين اولويت آن ها از روش BWM و شناسايي ضريب نزديكي و اولويت هر يك از روش هاي يادگيري از تكنيك TOPSIS و نرم افزار Excel استفاده شد. يافته هاي پژوهش حاکی از آن است که روش بازي و شبيه سازي، مطلوب ترين روش يادگيري براي اجراي برنامه هاي توسعه ای مدیران در شرکت می باشد.
1. اصغرپور، محمّدجواد (1385)، تصمیم¬گیری¬های چندمعیاره، چاپ چهارم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.#
2. بابایی زکلیکی، محمدعلی (1388)،"طراحی نظام جامع توسعه مدیران مجموعه مقالات سوّمین کنفرانس توسعه منابع انسانی"، تهران، مؤسسه مطالعات و بهره¬وری و منابع انسانی.#
3. حسینیان، شهامت و ربیع¬النجات، مجید (1392)، "بررسى روش¬هاى توسعه مدیران عملیاتى ناجا (رؤساى کلانترى¬هاى تهران بزرگ)، فصل¬نامه مطالعات مدیریت انتظامى، صص .156 – 174#
4. دراکر، پیتر (1391)، "چالش¬های مدیریت در سده بیست¬و¬یکم". تهران: خدمات فرهنگی رسا.#
5. زراعت¬کار، سمیه و همکاران (1395)، "شناسایی روش¬های یادگیری غیررسمی برای پرورش مدیران منابع انسانی در سازمان های بزرگ کشور"، مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 2، صفحات 343 – 323.#
6. فتحی واجارگاه، کوروش و نوری، فیروز (1395)، "کتاب مدیریت یادگیری در سازمان¬ها"، انتشارات علم استادان.#
7. فرهی بوزنجانی، برزو (1386)،"معرفی اجمالی فرایندها و زمینه¬های یادگیری مدیریتی و روش¬های توسعه مدیران" مجله علوم انسانی، سال شانزدهم، شماره 69 ، صفحه 86-73. #
8. Alonderienė R. Enhancing informal learning to improve job satisfaction: Perspective of SMEs managers in Lithuania. baltic journal of management. 2010 May 18.#
9. Becker K, Bish A. Management development experiences and expectations: informal vs formal learning. Education+ Training. 2017 Jul 10.#
10. Carriger MS. What is the best way to develop new managers? Problem-based learning vs. lecture-based instruction. The International Journal of Management Education. 2016 Jul 1;14(2):92-101.#
11. Chivers G. Supporting informal learning by traders in investment banks. Journal of European Industrial Training. 2011 Mar 1.#
.12 CIPD. Learning and Talent Development Survey.#
13. Cullen J, Turnbull S. A meta-review of the management development literature. Human Resource Development Review. 2005 Sep;4(3):335-55.#
14. Cunningham J, Hillier E. Informal learning in the workplace: key activities and processes. Education+ Training. 2013 Feb 8.#
15. Dellana SA, Collins WH, West D. Cyber Dimensions: On-Line Education in a Management Science Course—Effectiveness and Performance Factors. Journal of Education for Business. 2000 Sep 1;76(1):43-7.#
16. Dreyfus SE. The five-stage model of adult skill acquisition. Bulletin of science, technology & society. 2004 Jun;24(3):177-81.#
17. Dunn DG. An analysis of informal learning in the 21 st century workplace (Doctoral dissertation, Capella University).#
18. Espedal B. Management development: Using internal or external resources in developing core competence. Human Resource Development Review. 2005 Jun;4(2):136-58.#
19. Gandelman RT, Santoro FM. Group Storytelling in Organizational Training. InIADIS International Conference on Information System 2010 Mar 18 (pp. 315-322).#
20. Kayes DC. Experiential learning and its critics: Preserving the role of experience in management learning and education. Academy of Management Learning & Education. 2002 Dec 1;1(2):137-49.#
21. Khan N, Tayal S, Khalique F. Understanding Management Development Techniques for Organization and Employee Growth: A Conceptual Study.#
22. Kolb DA. Experience as the source of learning and development prentice-hall. Englewood Cliffs. 1984:31-61.#
23. Lord RG, Hall RJ. Identity, deep structure and the development of leadership skill. The leadership quarterly. 2005 Aug 1;16(4):591-615.#
24. Meilin Y, Duo X. Research on the Human Resource Management Mode based on Competency Model. In2015 Conference on Informatization in Education, Management and Business (IEMB-15) 2015 Sep. Atlantis Press.#
25. Mezirow J. Learning to think like an adult. Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress. 2000:3-3.#
26. Nwokah NG, Ahiauzu AI. Managerial competencies and marketing effectiveness in corporate organizations in Nigeria. Journal of management development. 2008 Aug 15.#
27. Pillania RK. State of organizational culture for knowledge management in Indian industry. Global Business Review. 2006 Feb;7(1):119-35.#
28. Rezaei J. Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega. 2015 Jun 1;53:49-57.#
29. Wang J, Wang GG. Exploring national human resource development: A case of China management development in a transitioning context. Human Resource Development Review. 2006 Jun;5(2):176-201.#
30. Warhurst R. Role modelling in manager development: Learning that which cannot be taught. Journal of European Industrial Training. 2011 Nov 1.#
31. Yamazaki Y, Toyama M, Putranto AJ. Comparing managers’ and non-managers’ learning and competencies. Journal of Workplace Learning. 2018 May 14.#