شناسایی عناصر الگوی نظامند آموزش مبتنی بر شایستگی با رویکرد داده بنیاد (مطالعه موردی: سازمان بنادر و دریانوردی، بندر شهید رجایی)
الموضوعات :هومن شفيقيان 1 , نادرقلی قورچیان 2 , مهدي باقري 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندرعباس
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات
3 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندرعباس
الکلمات المفتاحية: آموزش مبتنی بر شایستگیمحیط آموزشیویژگی های شایستگی محور یادگیرندگان زمینه سازی فرایند آموزش تمایل به خودتوسعه ای و دستیابی به شایستگی ها,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های الگوی نظامند آموزش مبتنی بر شایستگی کارکنان بندر شهید رجایی انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد و از نظر ماهیت اجرا، توصیفی است. جامعه آماری متشکل از افراد خبرگان و مطلعین کلیدی در حوزه قلمرو موضوعی تحقیق بودند که بر اساس رویکرد آگاهانه و به روش هدفمند و گلوله برفی تعداد 12 نفر برای مصاحبه انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای(سندکاوی) و روش میدانی(مصاحبه و دلفی) استفاده شد. به منظور تعیین اعتبار یافته ها از مصاحبه با افراد کانونی و تکنیک های اشباع نظری، رویه هاي ویژه کدگذاری و برای تعیین روايي از تکنیک های جمع آوری داده ها از منابع متعدد، تحلیل موارد منفی و انعطاف روش استفاده شد. در نهایت برای تحلیل داده ها از تکنیک کدگذاری نظری استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد الگوی نظامند آموزش مبتنی بر شایستگی کارکنان بندر شهید رجایی دارای 8 بعد، 27 مولفه و 83 شاخص است که اجزای مدل پارادایمی نهایی عبارتند از: شرایط علی(محیط آموزشی)؛ شرایط مداخله گر(ویژگیهای شایستگی محور یادگیرندگان)؛ بستر و زمینه حاکم(زمینه-سازی فرایند آموزش)؛ مقوله محوری(آموزش مبتنی بر شایستگی)؛ راهبردها(تدوین مدل شایستگی و...)؛پیامدها(آموزش های اثربخش، تمایل به خودتوسعه ای و ...).
1.Burnette, D. M. (2016). The renewal of competency-based education: a review of the literature. The Journal of Continuing Higher Education, 64(2), 84–93
. 2.Cunningham, J., Key, E., & Capron, R. (2016). An evaluation of competency-based education programs: a study of the development process of competency based programs. The Journal of Competency-Based Education, 1(3), 130–139
3.Koster, A., Schalekamp, T., & Meijerman, I. (2017). Implementation of competency based pharmacy education (CBPE). Pharmacy, 5(1), 10
4.Asheghi, Hassan. Ghahramani, Mohammad. Ghourchian, Nadergholi. (2017). present a conceptual model for designing managerial training programs based on managerial competence: Qualitative research. Journal of Modern Thoughts in Education, 12(3): 47-61
. 5.Safai Movahed, Saeed. Falahnia, Hussein. (2016). Developing a Professional Development Program for Experts and Managers in the National Iranian Oil Company: A Qualitative Research. Journal of Human Resource Education & Development, 8: 97-122
. 6.Masumi, Alireza. (2013). Competency-based training. Proceedings of the Management Conference
7.Frank JR, Mungroo R, Ahmad Y, Wang M, De Rossi S, Horsley T. (2010).
Toward a definition of competency-based education in medicine: a systematic review of published definitions. Med Teach, 32(8): 631
-7 8.Koenen, A. K., Dochy, F., & Berghmans, I. (2015). A phenomeno graphic analysis of the implementation of competence-based education in higher education. Teaching and Teacher Education, 50, 1-12
. 9.Mojab, F. Zaefarian, R. & Dazian Azizi, A.H. (2011). Applying competency based Approach for Entrepreneurship education. Procedia and Behavioral Seiences, 12, 436-447
10.Prabawati, I., & AOktariyanda, T. (2018). Competency-based training model for human resource management and development in public sector. Journal of Physics: Conference Series, 953(1), 012157 IOP Publishing
11.Khorshidi, Abbas. Ekrami, Mahmoud. (2011). Identifying the constituent factors of managerial competencies. Journal of Forensic Management Studies, 4: 580-592.
12.Gravina, E. W. (2017). Competency-based education and its effect on nursing education: a literature review. Teaching and Learning in Nursing, 12(2), 117–121.
13.Moon Y. (2007). Education reform and competency based education. Asia Pacific Education Review, 8(2): 337-41.
14.Ramazani, Emran. (2009). Competency-based HR training and competency development approach. Second Human Resources Empowerment Conference. Tehran, Iran Human Resources Empowerment Foundation
15.Arman, Mani. Khosravi, Mahboubeh. (2012). Validating Competency Based Approach to Human Resource Training. Management studies in development & evolution, 22(71): 49-73.
16.Soheili, A. Hemmati maslak, M. Mohammadpour, Y. Khalkhali, H. Rahmani, A. (2015). The effect of implementing competency based education model on nursing students’ Clinical Performance in Coronary Care Unit. J Urmia Nurs Midwifery Fac, 13(9): 728-738.
17.Mohseni, Kobra. Moradi Doliskani, Morad. (2013). Identification of professional qualifications of the staff of Tehran Technical and Vocational Center based on Borich model. The 5th National Conference and the Fourth International Conference on Skills and Employment
18.Naderi, A. Baghaei, R. Mohammad por, Y. Aliramaei, N. Ghorban zadeh, K. (2012). Comparison of the Effect of Competency-Based Education Model and Traditional Teaching on Cognitive and Clinical Skills Learning among ICU Nursing students. Iranian Journal of Medical Education, 12 (9): 698-708
19.Singla P, Rastogi K, Sunita KM. (2005). Developing competency based curriculum for technical programs. India; National Symposium on Engineering Education
20.(Balakrishnan, S. (2005). Competency Based Education System. India Institute of Science, Bangalore.
21.Evans, Matt H. (2011). Competency Model. January 2, 2011. Retrived form, http://www.exinfm.com/board/competency_models.htm
22.Nawaz, Muhammed & et al (2013). The Professional Development of Employees in Banks of Pakistan: A comparative study of public and private banks in Punjab Pakistan. International Journal of Learning & Development. ISSN 2164-4063, 3(5).
23.Oni, E.O. Mukaila, A. Ijaiya. & Musa, Mohammed. (2013). Assessing the Impact of Training and Management Development in the Nigerian Banking Industry. International Journal of Business and Social Science. 4(5): 41-49
24.Kadkhodaie, Mahboubeh Sadat. Akhavan Tafti, Mahnaz. Rezayat, Gholamhossein. Ahmadi, Parvin. (2017). Designing a Competency-Based University Teaching Model for the Humanities. Iranian Journal of Higher Education, 9 (1): 105-131.
25.Byham M. (2002). Competency-based human resource system. Dev Dimens, 16(2):11-46. Clark, J. & Armit, K. (2010). Leadership competency for doctors: a framework. Leadership in Health services, 23, 87-100.
26.Ellerbusch, M. Kellie, Calkins F. Carl, Sanddal Nels (2007). Designing Competency- Based Instruction. UMKC Institue for Human Development. http//:WWW.IHD.UMKC.edu.