طراحی و تبیین مدل ارتقای بالندگی حرفه ای مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران (مورد مطالعه: شرکت های همراه اول، ایرانسل و رایتل)
الموضوعات :سعید هداوند 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , علی تقی پور ظهیر 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بالندگی حرفهای بالندگی مدیران مدل ارتقای بالندگی حرفه ای مدیران صنعت مخابرات ایران,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل ارتقای بالندگی حرفه ای مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران انجام گرفت. بدین منظور از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شد. بدین صورت که در بخش کیفی به منظور آگاهی از مؤلفه های اصلی تحقیق، مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته با 17 نفر از مدیران ارشد صنعت مخابرات و اعضای هیأت علمی دانشگاه که به طور بالقوه بیشتریت اطلاعات را در خصوص بالندگی حرفه ای مدیران داشتند صورت گرفت و با تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش کدگذاری سیستماتیک، یافته های به دست آمده به صورت 5 مؤلفه اصلی شامل «بالندگی فردی، بالندگی سازمانی، بالندگی آموزشی، بالندگی پژوهشی و بالندگی حرفه ای» و 25 عامل فرعی مشخص گردید. در بخش کمّی پژوهش و بر مبنای یافته های کیفی، پرسشنامه ای محقق ساخته، طراحی و بر روی نمونه ای متشکل از 172 نفر از مدیران ارشد که با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی انتخاب گردیده اند اجرا شد. روایی پرسشنامه توسط چهار نفر از خبرگان موضوع تأیید و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد که ضریب 876/. بیانگر انسجام سؤالات و عدم پراکندگی معنادار بین آنها است. داده ها به روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار AMOS بررسی گردید که نتایج به دست آمده تأیید کننده ابعاد مدل استخراج شده بود. در پایان، وضع موجود بالندگی حرفه ای مدیران ارشد در هریک از ابعاد مدل مورد مطالعه قرار گرفت که با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که بین همه میانگین های محاسبه شده و میانگین فرضی تفاوت معنادار وجود دارد. محاسبه تفاوت میانگین ها نیز بیانگر این موضوع بود که بالندگی پژوهشی و بالندگی حرفه ای از مقدار تفاوت منفی برخوردار هستند و مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران به طور معناداری از میزان بالندگی پایین -تر از سطح متوسط برخوردار هستند که باید در برنامه های آموزشی لحاظ گردد.
1. Abbas pour, Abbas; Rahimian, Hamid; Delavar, Ali; Ghiasi Nodooshan, Saeed; Hashemian, Fakhrossadat. Development of Managers of National Iranian Gas Company Based on Competency Pattern. Educational Psychology. 2017; 13 (43): 60
. 2. Torraco, R.J. Early history of the fields of practice of training and development and organization development. Advances in Developing Human Resources. 2016; 18 (4): 63-66
. 3. Centra B. Balanced leadership: What 30 years of research tells us about the effect of leadership on student achievement. Aurora. CO: Mid-continent Research for Education and Learning (McREL). 2018
. 4. Bell A. Handbook of Leadership Development. Published by Jossey-Bas. 2017
. 5.
Deci F and Ryan M. Exploring high performers required competencies. Expert System with Applications. 2019. 6.
Skeff, B. The Personal Development Planning Cycle. Journal of Development First. 2019; 1(4): 12-13. 7. Dreyfus R. C. Identifying competencies that predict effectiveness of R&D managers. Journal of Management Development. 2008; 27 (1): 63-69
. 8.
Francois, F. Creating a Strategy Implementation Environment. Business Horizons. 2014; 46 (2): 677. 9. Snell, SA. Strategy Process Research: Focusing on Corporate Self Renewal. Strategic Management Journal. 2015; 13 (5): 110-112
. 10. Kanokorn, S., Pongtorn P., & Ngang T. Professional development of school principals. Social and Behavioral Sciences. 2017; 11(3): 25-31
. 11. Ginsburg, L., Berta, W., Baum Busch, J., Dass, A. R., Laporte, A., Reid, R. C.,Taylor, D. Measuring Work Engagement, Psychological Empowerment, and Organizational Citizenship Behavior among Health Care Aides. The Gerontologist, Innovation Education. 2017; 26 (1): 63
. 12. Poorkarimi, Javad. Developing a model for the development of academic jihad faculty members, PhD thesis. Teacher training university: faculty of educational sciences and psychology. 2009
. 13. Shafizadeh, Hamid. Presenting a model for improvement of faculty members of Islamic Azad University, doctoral dissertation of educational administration, Islamic Azad University. 2011
. 14. Mohebzadegan, Yousef. the development of the development pattern of faculty at universities in Tehran. The doctoral thesis of educational management, Shahid Beheshti University: Faculty of Educational and Psychology. 2013
. 15. Hossini, Seyed Mahmoud. the principles and methods of enhancing and developing faculty and skills of faculty members in Iranian universities, the series of articles of the first supreme training seminar in Iran .Allameh Tabatabaei university 1997
16. Jamshidi, Mina and Miraee, Hamidreza. Advanced management theory, Tehran: Islamic Azad university press, Tehran branch 2007
. 17.
Cheng, Y., & Ming Tam, W. Multi-models of quality in education, Quality assurance in Education. 1997; 5 (1): 26. 18. Barratt, G., Moyer, D. Connecting competence and performance in competency management: modeling. Assessment. Validation and use, Idea Group publishing. 2001
. 19. Galavzi, P. Principals’ Perceptions of Their Own Professional Development, Presented to the faculty of the Graduate School of the University of Texas at austain. In partial fulfillment of requirement for degree of doctor of education. 2012
. 20. Ng. S, Tsan-ming & Chan C. Continuing professional development for middle leaders in primary schools in Hong Kong. Journal of Educational Administration. 2014; 52 (6): 50
. 21. Nawaz, Mohammed. The Professional Development of Employees in Banks of Pakistan: A comparative study of public and private banks in Punjab Pakistan. International Journal of Learning & Development. 2013; 3 (5): 238-259
. 22. Reston, V. A. National Policy Board for Educational Administration, Professional Standards for Educational Leaders. American Association of Colleges of Teacher Education. 2017
. 23. Seyed Naghavi, M., Sehhat, S., Dehghanan, H., Farhadi, A. Evaluating the Performance of Military Universities Based on the Excellence Framework and Organizational Development (A Case study). Educational Measurement and Evaluation Studies. 2016; 6 (15): 39-63
. 24. Nikoofar, M., Mazaheri, M. The role of Dimensions of 0rganization Development in the Organization Commitment of Faculty Members of Physical Education of Universities of the Country. Management Researches. 2017; 10 (36): 211-232. Doi: 10.22111/jmr.2017.3515
.