شناسایی نتایج و کارکردهای ابزارهای وب 2.0 در توسعه حرفهای کارکنان (آموزش عالی و مداوم)
الموضوعات :سمیه رحیمی 1 , اباصلت خراسانی 2 , مرتضی رضائیزاده 3
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: کارکرد, ابزارهای وب 2.0, توسعه منابع انسانی, آموزش عالی, سازمان,
ملخص المقالة :
امروزه سازمانها از جمله مراکز دانشگاهی با تحولات و چالشهای بسیاری رو به رو هستند. از جمله این تحولات ظهور تکنولوژیهای در حال توسعه است. بنابراین عدم آگاهی نسبت به ظهور و جنبههای استراتژیک کاربردی تکنولوژیهای موجود میتواند سازمانها را با بحرانهای غیر قابل برگشتی روبه رو کند. از جمله این تکنولوژیها ابزارهای وب 2.0 هستند که مورد توجه پژوهش حاضر قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی کارکردهای ابزارهای وب 2.0 در توسعه حرفهای منابع انسانی بوده است. به همین جهت پژوهش حاضر با مرور نظاممند ادبیات و تکنیک تحلیل محتوای کیفی (تحلیل مضمون) در میان منابع گردآوری شده از پایگاه علمی اِسکوپوس، تعداد 22 مقاله را بررسی کرده است. یافتهها حاکی از این هستند که فناوری وب 2.0 دارای چهار کارکرد اصلی؛ تغییر استراتژیهای فرآیند یادگیری کارکنان، تغییر استراتژیهای مدیریت دانش منابع انسانی، تغییر استراتژیهای تعاملات و ارتباطات منابع انسانی و تغییر چشم انداز توسعه منابع انسانی در فرآیندهای توسعه حرفهای کارکنان در سازمانها بوده است. همچنین سازمانهای ارائه دهنده خدمات از جمله آموزشی، پزشکی و کتابداران در استفاده از چنین ابزارهایی جهت فرآیندهای توسعه حرفهای کارکنان خود پیشرو بودند. در نهایت ساختاری مفهومی در کارکرد ابزارهای وب 2.0 در توسعه حرفهای منابع انسانی در سازمانها ارائه شده است. در نهایت پژوهش حاضر بر تعامل پژوهشگران و کارشناسان توسعه منابع انسانی در دانشگاهها و سازمانها تاکید دارد. تا کارشناسان توسعه منابع انسانی از وجود چنین ابزارها و فناوریهایی در جریان یادگیری و توسعه حرفهای منابع انسانی آگاهی یابند و در جهت کاربرد آنها گام بردارند.
1. Kavanagh M J, Thite M. Human resource information systems: Basics, applications, and future directions. 2009. Sage Publications.
2. Hao Y, Lee K S. Teachers’ concern about integrating Web 2.0 technologies and its relationship with teacher characteristics. Computers in Human Behavior. 2015; 48: 1-8.
3. Magnuson M L. Web 2.0 and information literacy instruction: Aligning technology with ACRL standards. The Journal of Academic Librarianship. 2013; 39(3): 244-251.
4. Boateng R, Mbarika V, Thomas C. when web 2.0 becomes an organizational learning tool: Evaluating web 2.0 tools. Development and Learning in Organizations. 2010; 24: 17-20. http://dx.doi.org/10.1108/14777281011037254.
5. Cook John, Norbert Pachler. Online People Tagging: Social (Mobile) Network(ing) Services and Work-Based Learning. British Journal of Educational Technology. 2012; 43(5): 711–725.
6. Zhao Fang, Linzi J Kemp. Integrating Web 2.0- Based Informal Learning with Workplace Training. Educational Media International. 2012; 49 (3): 231–245.
7. Paily M U. Creating Constructivist Learning Environment: Role of “Web 2.0” Technology. International Forum of Teaching and Studies. 2013; 9(1): 39-50.
8. Azeem M. HR 2.0: Linking Web 2.0 and HRM Functions. Journal of organizational change Management. 2016; 29: 686-712.
9. Martin G, Reddington M, Kneafsey M B. Web 2.0 and Human Resource Management: ‘groundswell’ Or Hype? 2009. Chartered Institute of Personnel and Development London.
10. Fink A. Conducting Research Literature Reviews: From the Internet to Paper (2nd ed.). 2005. California: Sage Publications.
11. Wang Qi, Waltman Ludo. Large-scale analysis of the accuracy of the journal classification systems of Web of Science and Scopus. Journal of Informetrics, Elsevier. 2016; 10(2): 347-364. https://doi.org/10.1016/j.joi.2016.02.003.
12. O’Reilly T. What Is Web 2.0 Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. 2005. http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html.
13. Thomas K J, Akdere M. Social media as collaborative media in workplace learning. Human Resource Development Review. 2013; 12(3): 329-344.
14. Ouirdi Asma EL, Ouirdi EL Mariam, Segers Jesse, Henderickx Erik. Employees’ use of social media technologies: a methodological and thematic review. Behaviour & Information Technology. 2015; 34(5): 454-464. http://dx.doi.org/10.1080/0144929X.2015.1004647.
15. Loveless Avril. Technology, pedagogy and education: reflections on the accomplishment of what teachers know, do and believe in a digital age. Journal of Technology, pedagogy and education. 2011; 20(3): 301-316.
16. Sigala M. Social Media and Crisis Management in Tourism: Applications and Implications for Research. Information Technology & Tourism. 2011; 13: 1–000.
17. Tess P A. The role of social media in higher education classes (real and virtual)- A literature review. Computer in human behavior. 2013; 29(5): A60-A68. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2012.12.032.
18. Papastavrou Evridiki, Hamari Lotta, Fuster Pilar, Istomina Natalja, Salminen Leena. Using blogs for facilitating and connecting nurse educator candidates. Nurse Education Today. 2016; 45: 35-41. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.06.004.
19. Chen Y-H, Jang S-J, Chen P-J. Using wikis and collaborative learning for science teachers’ professional development. Journal of Computer Assisted Learning. 2015; 31: 330-344.
20. Hoyos Jorge Eduardo Pineda. Social Networking Sites in the Classroom: Unveiling New Roles for Teachers and New Approaches to Online Course Design. Medellín–Colombia. 2014; 19(3): 269-283.
21. Breunig Karl Joachim. Limitless learning: assessing social media use for global workplace learning. The Learning Organization. 2016; 23 (4): 249-270.
22. Mbatha B. Beyond Distance and Time Constrictions: Web 2.0 Approaches in Open Distance Learning, the Case of the University of South Africa (UNISA). Mediterranean Journal of Social Sciences. 2013; 4(14). 10.5901/mjss.2013.v4n14p543.
23. Peck Jessica L. Social Media in Nursing Education: Responsible Integration for Meaningful Use. Journal of Nursing Education. 2014; 53(3): 164-169. doi:10.3928/01484834-20140219-03.
24. Lin Xiao-fan, Liang Jyh-Chong, Tsai Chin-Chung, Hu Qintai. The moderating role of self-regulated learning in job characteristics and attitudes towards web-based continuing learning in the airlines workplace. Australasian Journal of Educational Technology. 2018; 34(1): 102-115.
25. Fırat Esra Açıkgül, Koksal Mustafa Serdar. The relationship between use of Web 2.0 tools by prospective science teachers and their biotechnology literacy. Computers in Human Behavior. 2017; 70: 44-50.
26. Schreurs Bieke, Laat Maarten de. The Network Awareness Tool: A web 2.0 tool to visualize informal networked learning in organizations. Computers in Human Behavior. 2014; 37, 385–394.
27. Dick L. Empowering academic librarians for effective e-services: an assessment of Web 2.0 competency levels. The Electronic Library. 2017; 35(2): http://dx.doi.org/10.1108/EL-10-2015-0200.
28. Scott Kimberly S, Sorokti Keeley H, Merrell Jeffrey D. Learning “beyond the classroom” within an enterprise social network system, The Internet and Higher Education. 2016; 29: 75-90. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.12.005.
29. Bharucha Jahangir. learning and social software: exploring the realities in India. Journal of Information, Communication and Ethics in Society. 2017; https://doi.org/10.1108/JICES-04-2017-0025.
30. Soomroa Kamal Ahmed, Kalea, Ugur, Zaib Sajid Yousuf. Pre-service teachers’ and teacher-educators’ experiences and attitudes toward using social networking sites for collaborative learning. Educational Media International. 2015; 51(4): 278-294.
31. Li Jessica. EDITORIAL Web-based technology and the changing landscape of HRD. Human Resource Development International. 2013; 16(3): 247-250.
32. Veletsianos George, Kimmons Royce. Scholar and faculty members’ lived experiences in online social networks. Internet and Higher Education. 2013; 16, 43-50.
33. Lee lina, Markey Alfred. A study of learners’ perceptions of online intercultural exchange through Web 2.0 technologies. ReCALL. 2014; 26 (3): 281-297. https://doi.org/10.1017/S0958344014000111.