واکاوی اثر مؤلفههای یادگیری زدایی در سازمان بر توسعه منابع انسانی
الموضوعات :علیرضا رجبی پور میبدی 1 , الهه حسینی 2 , مهدیه صفی 3
1 - اقتصاد، مدیریت و حسابداری
2 - دانشگاه یزد
3 - یزد
الکلمات المفتاحية: یادگیری, یادگیری زدایی, توسعه منابع انسانی, دانش.,
ملخص المقالة :
در دنیای امروز همواره سازمانها با تغییرات مختلف محیطی و فنی روبرو هستند، براي انطباق با این تغییرات به یادگیري و بهکارگیری دانش و فناوري جدید نیازمند هستند اما باید دانشی را که به هر دلیلی منسوخ و کهنهشده و داراي اثرات منفی احتمالی است، به شکل آگاهانه شناسایی نموده و اقدامات مناسبی را جهت کاهش یا حذف میزان وابستگی به آن انجام دهند. هدف اصلی پژوهش تأثیر یادگیری زدایی بر توسعه کارکنان سازمان کار و رفاه اجتماعی استان البرز است. مؤلفههای یادگیری زدایی شامل آگاهی، توقف توسعه دانش منسوخ، ترک کردن، ایزوله کردن، یکپارچهسازی، ترغیب استفاده از دانش جدید است که در این پژوهش به بررسی اثر این مؤلفهها بر توسعه و توسعه کارکنان پرداختهشده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش توصیفی - همبستگی به شمار میآید. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل سرپرستان، مدیران و کارکنان در سازمان کار و تأمین اجتماعی استان البرز به تعداد 1230 نفر است. بهمنظور تعيين حجم نمونه در این پژوهش از جدول مورگان استفاده شد که بر اساس تعداد جامعه آماری، حجم نمونه موردنظر بر مبنای جدول مورگان 293 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است. جهت تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از نرمافزار مدلسازی معادلات ساختاری ایموس استفاده گردید. نتايج پژوهش نشان داد که یادگیری زدایی و ابعاد آن بر توسعه کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد.
1. Jiménez-Jiménez D, Sanz-Valle R. Innovation, organizational learning, and performance. Journal of business research. 2011;64(4):408-17.
2. Cepeda-Carrión I, Leal-Millán AG, Ortega-Gutierrez J, Leal-Rodriguez AL. Linking unlearning with service quality through learning processes in the Spanish banking industry. Journal of Business Research. 2015;68(7):1450-7.
3. Leal-Rodríguez AL, Eldridge S, Roldán JL, Leal-Millán AG, Ortega-Gutiérrez J. Organizational unlearning, innovation outcomes, and performance: The moderating effect of firm size. Journal of Business Research. 2015;68(4):803-9.
4. Hedberg B. How organizations learn and unlearn in Handbook of organizational design eds. PC Nystrom and WH Starbuck, 8-27. University Press, London; 1981.
5. Nystrom PC, Starbuck WH. To avoid organizational crises, unlearn. Organizational dynamics. 1984;12(4):53-65.
6. Yildiz HE, Fey CF. Compatibility and unlearning in knowledge transfer in mergers and acquisitions. Scandinavian Journal of Management. 2010;26(4):448-56.
7. Akgün AE, Byrne JC, Lynn GS, Keskin H. New product development in turbulent environments: Impact of improvisation and unlearning on new product performance. Journal of Engineering and technology Management. 2007;24(3):203-30.
8. Becker K. Unlearning as a driver of sustainable change and innovation: three Australian case studies. International Journal of Technology Management. 2008;42(1-2):89-106.
9. Sheng ML, Chien I. Rethinking organizational learning orientation on radical and incremental innovation in high-tech firms. Journal of Business Research. 2016;69(6):2302-8.
10. Özsahin M, Zehir C, Acar AZ. Linking leadership style to firm performance: the mediating effect of the learning orientation. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011;24:1546-59.
11. Lin HE, McDonough EF, Lin SJ, Lin CYY. Managing the exploitation/exploration paradox: The role of a learning capability and innovation ambidexterity. Journal of Product Innovation Management. 2013;30(2):262-78.
12. Kandemir D, Hult GTM. A conceptualization of an organizational learning culture in international joint ventures. Industrial marketing management. 2005;34(5):430-9.
13. Hult GTM, Ketchen DJ, Nichols EL. Organizational learning as a strategic resource in supply management. Journal of Operations Management. 2003;21(5):541-56.
14. Zahra SA, Abdelgawad SG, Tsang EW. Emerging multinationals venturing into developed economies: Implications for learning, unlearning, and entrepreneurial capability. Journal of Management Inquiry. 2011;20(3):323-30.
15. García-Morales VJ, Jiménez-Barrionuevo MM, Gutiérrez-Gutiérrez L. Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation. Journal of business research. 2012;65(7):1040-50.
16. Elliott C, Goh S, editors. Organizational learning and performance outcomes: a review of the empirical literature and measurement of the construct. ASAC Annual Conference; 2006.
17. Zhang D, Zhang Z, Yang B. Learning organization in mainland China: empirical research on its application to Chinese state‐owned enterprises. International Journal of Training and Development. 2004;8(4):258-73.
18. Lee I-C, Hsu Y-L, Lin M-JJ. Relationships among unlearning, knowledge application, and new product development performance: Exploring the moderating effect of the information processing mechanism. African Journal of Business Management. 2011;5(13):5297.
19. De Holan PM, Phillips N. Organizational forgetting. Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management John Wiley, Chichester. 2011:433-52.
20. Windeknecht K, Delahaye B, editors. A model of individual and organisational unlearning. Proceedings 18th annual Conference of the Australian and New Zealand Academy of Management, Dunedin, NZ; 2004.
21. Fernandez V, Sune A. Organizational forgetting and its causes: an empirical research. Journal of organizational change management. 2009;22(6):620-34.
22. Savitha R, Suresh S, Kim H. A meta-cognitive learning algorithm for an extreme learning machine classifier. Cognitive Computation. 2014;6(2):253-63.
23. Tsang EW. Transferring knowledge to acquisition joint ventures: an organizational unlearning perspective. Management Learning. 2008;39(1):5-20.
24. Pighin M, Marzona A. Unlearning/relearning in processes of business information systems innovation. Journal of Information and Organizational Sciences. 2011;35(1):59-72.
25. Narehan H, Hairunnisa M, Norfadzillah RA, Freziamella L. The effect of quality of work life (QWL) programs on quality of life (QOL) among employees at multinational companies in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;112:24-34.
26. Chua RY-J, Iyengar SS. Empowerment through choice? A critical analysis of the effects of choice in organizations. Research in organizational behavior. 2006;27:41-79.
27. Ross ME, Blackburn M, Forbes S. Reliability generalization of the patterns of adaptive learning survey goal orientation scales. Educational and Psychological Measurement. 2005;65(3):451-64.
28. Noor SM, Abdullah MA. Quality work life among factory workers in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012;35:739-45.
29. Adli F. Learning bleaching strategy to learn more. Education Strategies in Medical Sciences. 2010;3(1):7-8.