تأثیر استفاده از بازی¬وارسازی بر انگیزش و یادگیری کارکنان در دوره آموزشی مدیریت مشارکتی شرکت نفت و گاز پارس استان تهران
الموضوعات :سعید صفایی موحد 1 , سید مرتضی ریخته گرزاده 2
1 - شرکت ملی نفت ایران
2 - دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: بازی¬, وارسازی, انگیزه, یادگیری, دوره آموزش, شرکت نفت و گاز پارس.,
ملخص المقالة :
حاضر با هدف تأثیر استفاده از بازی وارسازی بر انگیزش و یادگیری کارکنان در دوره آموزشی مدیریت مشارکتی شرکت نفت و گاز پارس استان تهران به روش شبه تجربی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت نفت و گاز پارس استان تهران به تعداد 700 نفر بود که بر مبنای نظر کرسول (2011) 36 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (18 نفر) و کنترل (18 نفر) گمارش شدند. ابزار مورد استفاده این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته سنجش انگیزش یادگیری دارای 20گویه با مقیاس 7 درجه ای و پرسشنامه میزان یادگیری به صورت پیش آزمون و پس آزمون با 9 سوال به صورت تشریحی بود که روایی صوری توسط تعدای از شرکت کنندگان پژوهش و محتوایی آن نیز توسط استاد راهنما و چند نفر از صاحبنظران تأیید شد. همچنین پایایی پرسشنامه، سنجش انگیزش یادگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای به مقدار 0.832 محاسبه شده که مقدار آن قابل قبول است. تجزیه و تحلیل یافته ها نیز با استفاده از آمار توصیفی شامل محاسبه میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی برای تحلیل کواریانس چند متغیره و تحلیل کواریانس یکراهه انجام گرفت. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد بکارگیری روش بازی وارسازی بر انگیزش و یادگیری کارکنان درآموزش دوره مدیریت مشارکتی در شرکت نفت و گاز پارس مؤثر بوده است.
1. Long L.K, Smith R.D. The role of Web-based distance learning in HR development. Journal of Management Development. 2004; 23: 270-284.
2. Jennings M.E. Key Factors Associated with the Development of Performance and Efficacy. Thesis for Doctor, University of Connecticut. 2007.
3. Huang Z. A compilation research of ERP implementation critical success factors. Issues in Information Systems. 2012; 11: 507-512.
4. FathiVajargah, C. Planning training of Staff development. Tehran: Publication samt; 2010.
5. Griffin R. Moorhead G. Organizational Behavior (New Edit). Translation by Mehdi Alvani and Gholamreza Memarzadeh, Tehran: Pearl Publications. 2012.
6. Brough J.E, Schwartz M, Gupta S.K, Anand D.K, Kavetsky R, Pettersen R. Towards the development of a virtual environment-based training system for mechanical assembly operations. Virtual Reality. 2007; 11: 189-206.
7. Orosco J.S. Examination of gamification: Understanding performance as it relates to motivation and engagement (Doctoral dissertation, colorado technical university). 2014.
8. Velayati E, Ramezani S. Guidelines for teachers' use of educational games. Journal of Educational Technology Development. 2011; 217(1): 7-9.
9. Werbach K, Hunter D. For the win: How game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press. 2012.
10. Kapp k.m. The Gamification or learning and Instruction. ISBN: 2014; 978.
11. Hamari J, Koivisto J, Sarsa H. Does gamification work? --a literature review of empirical studies on gamification. In System Sciences (HICSS), 47th Hawaii International Conference. IEEE. 2014: 3025-3034.
12. Creswell J. W. Educational Research Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 2012; 13: 978-0-13-136739-5.
13. AhmadiSiyahBomi A.K, Salehi K. The Effectiveness of Two Methods of playing and Traditional on Math Achievement in Third year old primary School Students. International Conference on Humanities, Psychology and Social Sciences, Tehran: Institute of Managers of Idea Capital, Ilya. 2015; 1: 7.
14. Azizi H, Norouzi D, Zavaraki E. The Effect of Teaching Method Busby on Students' Learning Academic Achievement Motivation. Two Quarterly Journal of Cognitive Learning Strategies in Learning. 2014; 5(5): 39-55.
15. Shakor M, Haqqani F, Shokri T, Bahramian H. Effect of game teaching method on student satisfaction and their academic achievement in anatomy lesson. Journal of Isfahan Medical Callege. 2013; 163: 1038-1047.
16. Salehpour M. A Comparison Study of the Effect of Two Teaching Me Methods Of playing and Traditional on Students' Motivation and Academic Achievement. Master's Degree, Tarbiat Modares University. 2011; 100.
17. Kheirkhahzadeh A.S, Sauer Ch, Fotaris P. Practice Makes Perfect-Gamification of a competitive Learning Experience. 2015; https://www.researchgate.net/
18. Poyamanesh J, Ramezani, R. (1390). Study the Effect of the Game on the amount of primary school math learning. Journal of Knowledge, 2011; 20(163): 174-167.
19. Clarke S, Lameras P, Arnab S. SimAULA: Creating Higher-level Gamification Though Adoption of a Learning-Objective to Game-Objective Mapping Approach. 2016.