تدوین استراتژی¬های مدیریت آموزش در جمعیت هلال احمر ج.ا.ا
الموضوعات :فاطمه نارنجی ثانی 1 , سعید روحانی 2 , محراب شریفی سده 3 , سید حمید جمال الدینی 4
1 - روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
4 - جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
الکلمات المفتاحية: تدوین استراتژی, نظام آموزش منابع انسانی, جمعیت هلال احمر, تحلیل SWOT, مدل QSPM,
ملخص المقالة :
با توجه به ضرورت و اهميت آموزش در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، تحقیق حاضر با هدف تدوین استراتژیهای نظام آموزش منابع انسانی در این سازمان طراحی شده است. در این تحقیق جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای پیش رو با تعدادی از خبرگان و صاحبنظران فعال در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، مصاحبه به عمل آمده و با استفاده از مدلSWOT از تلاقی این عوامل با هم استراتژیهای مناسب در چهار دسته SO، ST،WO ،WT تبیین گردیده است. در مرحله بعد برای انتخاب بهترین استراتژی جهت توسعه نظام آموزش در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی (QSPM) به کار گرفته شده است. جهت تعیین وزن های عوامل SWOT پرسشنامه ای بر اساس مقیاس لیکرت به صورت 5 گزینه ای طراحی و توسط تعدادي از کارشناسان و خبرگان سازمان تکمیل شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد استراتژی های محافظه کارانه مناسب ترین استراتژی ها برای توسعه نظام آموزش می باشند. استراتژی "استقرار نظام برنامهريزي و مديريت آموزشي در جمعيت" با نمره جذابیت 6.02 به عنوان بهترین استراتژی پیشنهاد شده است.
ابطحی، سید حسین؛ موسوی، سید محمد. (1388). تدوین استراتژی¬های منابع انسانی (مطالعه موردی: یکی از سازمان¬های معنوی کشور). فصلنامه پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامعه امام حسین (ع). دوره 1، شماره 3، صص 1-23.
الماسی، حسن؛ دورفرد، مرجان السادات. (1390). تدوین استراتژی گردشگری کشور بر اساس تحلیل ماتریس SWOT (مطالعه موردی: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران. فصلنامه گردشگری و توسعه، دوره 1، شماره 1، صص 97-121.
باقری، مصباح¬الهدی؛ دل¬پسند، جواد. (1387). طراحی و تدوین الگوی برنامه¬ریزی استراتژیک در دانشگاه¬های مأموریت محور (مورد مطالعه: حوزه اموزش دانشگاه امام صادق). اندیشه مدیریت، دوره 2، شماره 1، صص 125- 182.
پورکریمی، جواد؛ قاضئی، ابوذر. (1391). نظام جامع آموزش: الگویی برای آموزش¬های تخصصی جمعیت هلال احمر. فصلنامه علمی- پژوهشی امداد و نجات. دوره 4، شماره 4، صص 1-16.
سیدجوادین، سید رضا. (1387). مبانی و کاربردهای مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان. تهران: نگاه دانش.
فردآر. دیوید. (2009). مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. (1392). تهران: دفتر پژوهش¬های فرهنگی.
گلکار، کوروش. (1384). مناسب¬سازی تکنیک تحلیل SWOT. دوره 15، شماره 41، صص 44-65.
هریسون، جفری؛ کارون، جان. (1387). مدیریت استراتژیک، ترجمه بهروز قاسمی. تهران: هیأت.
Albon, S. P., Iqbal, I., & Pearson, M. L. (2016). Strategic Planning in an Educational Development Centre: Motivation, Management, and Messiness. Collected Essays on Learning and Teaching, 9, 207-226.
Arslan, Rıdvan, and N. Tufan Uzaslan. "Impact of competency-based and target-oriented training on employee performance: A case study." Industry and Higher Education (2017): 0950422217715199.
Crockett, J. (2015). Forces for Global Good: American Strategic Planning in the 21st Century. Political Analysis, 15(1), 2.
De Haan, H. H. (2014). Where is the gap between internationalisation strategic planning and its implementation? A study of 16 Dutch universities’ internationalisation plans. Tertiary Education and Management, 20(2), 135-150.
Do Paço, A., Ferreira, J. M., Raposo, M., Rodrigues, R. G., & Dinis, A. (2015). Entrepreneurial intentions: is education enough? International Entrepreneurship and Management Journal, 11(1), 57-75.
Garavan, T. N., Hogan, C., & Donnell, A. C. O. (2006). Handbook of Training and Development: A Best Practice Guide. Pentagon Press.
Hinton, G. E. (2012). A practical guide to training restricted boltzmann machines. In Neural Networks: Tricks of the Trade (pp. 599-619). Springer Berlin Heidelberg.
Hong, C. W., & Chan, N. W. (2010). Strength-weakness-opportunities-threats Analysis of Penang National Park for Strategic Ecotourism Management. World Applied Sciences Journal, 10(1), 136-145.
Hunger, J. D., & Wheelen, T. L. (2003). Essentials of strategic management (Vol. 4). New Jersey: Prentice Hall.
Iyewa, V. I., & Gberevbie, D. E. (2017). Staff Training and Organizational Goals Attainment: A Study of Airtel Nigeria Networks. Covenant University Journal of Politics and International Affairs, 5(1).
Izvercian, M., Radu, A., Ivascu, L., & Ardelean, B. O. (2014). The Impact of Human Resources and Total Quality Management on the Enterprise. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 124, 27-33.
Lussier, R. N., & Hendon, J. R. (2018). Human resource management: Functions, applications, and skill development. Sage publications.
Monika, M., & Parthasarathy, K. (2017). Effectiveness of The Training Programmes on ISO Certification Among Employees of the Central Railway Workshop, Tamil Nadu.
Noe, R. A. (2010). Employee training and development. McGraw-Hill/Irwin.
Padmasiri, M. D., Sandamali, J. G. P., Mahalekamge, W. G. S., & Mendis, M. V. S. (2018). The Relationship between Training and Development and Employee Performance of Executive Level Employees in Apparel Organizations. International Invention of Scientific Journal, 2(01).
Phelps, C., Madhavan, G., Rappuoli, R., Levin, S., Shortliffe, E., & Colwell, R. (2016). Strategic Planning in Population Health and Public Health Practice: A Call to Action for Higher Education. The Milbank Quarterly, 94(1), 109-125.
Sheal, P. R. (1989). How to develop and present staff training courses. Nichols Pub Co.
Shrestha, R. K., Alavalapati, J. R., & Kalmbacher, R. S. (2004). Exploring the potential for silvopasture adoption in south-central Florida: an application of SWOT–AHP method. Agricultural Systems, 81(3), 185-199.
Taleai, M., Mansourian, A., & Sharifi, A. (2009). Surveying general prospects and challenges of GIS implementation in developing countries: a SWOT–AHP approach. Journal of Geographical Systems, 11(3), 291-310.
Yawson, R. M. (2012). Systems Theory and Thinking as a Foundational Theory in Human Resource Development—A Myth or Reality? Human Resource Development Review, 1534484312461634