واکاوی اقدامات منتور و منتی در منتورینگ اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام دانشگاهها: رویکردی کیفی
الموضوعات :سمیه دانشمندی 1 , کورش فتحی واجارگاه 2 , اباصلت خراسانی 3 , بهروز قلیچ لی 4
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه شهید بهشتی
4 - دانشکده مدیریت و حسابداری
الکلمات المفتاحية: منتورینگ, اعضای هیئت علمی, منتور, منتی, اقدامات.,
ملخص المقالة :
هدف اصلي اين پژوهش، واکاوی اقدامات منتور و منتی در منتورینگ اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام دانشگاهها ميباشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. به اين منظور، تعداد 20 نفر از اساتید و مطلعین نسبت به منتورینگ اعضای هیئت علمی به صورت هدفمند و با راهبرد نمونهگيري نظری انتخاب شده و به صورت نيمهساختاريافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادههاي حاصل از مصاحبهها مورد تحليل مضمون قرار گرفته است. به منظور اعتباربخشي نتايج از راهبردهاي بازبيني اعضا و تحليل همگنان استفاده شده و نتايج طي چندين مرحله تعديل شدند. یافتهها حاکی از آن است که اقدامات منتور و منتی در منتورینگ اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام دانشگاهها شامل سه دسته اقدامات اولیه (مقدماتی)، اقدامات یاددهی-یادگیری (توسعهای) و اقدامات بازخوردگیری است.
بازرگان، عباس. (1395). روشهاي تحقيق كيفي و آميخته. تهران: نشر ديدار.
کریمیان، زهرا و ابوالقاسمی، محمود. (1391). آموزش و بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی، نگاهی به گذشته، چشماندازی از فردا، مجله نامه آموزش عالی، سال 5، شماره 17، صص 76-49.
عابدی، حیدرعلی (1385). تحقیقات کیفی، فصلنامه حوزه و دانشگاه، سال دوازدهم، شماره 47.
فراستخواه، مقصود. (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه برپایه (گراندد تئوری). تهران: نشر آگاه.
Aguirre, A. (2012). Women and minority faculty in the academic workplace: Recruitment, retention, and academic culture. IMDiversity, Eric Digest, 1-4.
Bartels, 2007. J.E. Bartels. Preparing nursing faculty for baccalaureatelevel and graduate level nursing programs: Role preparation for the academy. Journal of Nursing Education, 46 (2007), pp. 154–159.
Bland C, Taylor A, Shollen S, Weber-Main A, Mulcahy P. (2009). Faculty Success through Mentoring: A Guide for Mentors. Mentees, and Leaders (American Council on Education Series on Higher Education) Lanham, Md: Rowman & Littlefield Education. 14.
Boice R. (1992). Lessons learned about mentoring. New directions for teaching and learning, 50, 51-61.
Brent, R., & Felder, R.M. (2000). Helping new faculty get off to a good start. American Society for Engineering Education Annual Conference Proceedings, 2000. Washington, DC: American Society for Engineering Education.
Cook, M. (2011). Mentoring New Faculty at a Christian University in the Northeast: Developing a Framework for Programming, Ph.D. Dissertation in Education, the Alan Shawn Feinstein Graduate School Johnson & Wales University.
Charmaz, k. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. Sage Publication.
Darwin, A., & Palmer, E. (2009). Mentoring circles in higher education. Higher Education Research & Development, 28(2), 125–136.
Falzaran, M. (2011). Describing the Occurrence and Influence of Mentoring for Occupational Therapy Faculty Members Who are on the Tenure Track or Eligible Foe Reappointment, Ph.D. Dissertation in Philosophy in Health Sciences, Seton Hall University.
Feldman, M. D., Arean, P. A., Marshall, S. J., Lovett, M., & O’Sullivan, P. (2010). Does mentoring matter: Results from a survey of faculty mentees at a large health sciences university. Medical Education Online, 15(1), 1–8.
Fountain, J. & Newcomer, K. (2016). Developing and Sustaining Effective Faculty Mentoring Programs. Journal of Public Affairs Education, 22(4).
Gillespie, K.J., & Robertson, D.L. A Guide to Faculty Development (2nd edition). San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010.
Hansman, A. & McAtee, A. (2014). Faculty Development Opportunities: Peer Coaching, Learning Communities, and Mentoring. Journal of Education & Human Development, 3(1), 71-84.
Jarvis, Jessica. (2004). Coaching and buying coaching services. Chartered Institute of Personnel and Development.
Klasen, K, and Clutterbuck, D, (2002). Implementing Mentoring Schemes; A practical guide to successful programs, Elsevier Butterworth-Heinemann
Kanuka, H; Archer, Wr; Causgrove Dunn, J; Csorba, E; Luth, R & Marentette, P. (2012).
Katner, B. L. (2014). Anchoring a mentoring network in a new faculty development program. journal of mentoring & tutoring, 22(2). 91- 103.
Laverick, D. M. (2016). Mentoring processes in higher education. SpringedBriefs in education.
Rice, R. E. (2007). To improve the academy: Resources for faculty, instructional, and organizational development. Bolton, MA: Anker.
Morin, K.H. & Aston, K.C. (2004). Research on faculty orientation programs: Guidelines and directions for nurse educators. Journal of Professional Nursing, 20(4), 239-250.
Paul, S., Stein, F., Ottenbacher, K.J. & Liu, Y. (2002). The role of mentoring on research productivity among OT faculty. Occupational Therapy International, 9(1), 24-40.
Sorcinelli, M.D. & Yun, J. (2007). From mentor to mentoring networks: Mentoring in the new academy. Change, 39(6), 58-60.
Potter, R. & Tolson, D. (2014). A Mentoring Guide for Nursing Faculty in Higher Education. International Journal of Caring Sciences,7(3), 727-732.
Rousseau, M. (2008). Structured mentoring for sure success. Pennwell books.
Taylor, & Berry, T.M. (2008). A pharmacy faculty academy to foster professional growth and long-term retention of junior faculty members. American Journal of Pharmaceutical Education, 72(2), 1-10.
Searby, L., & Collins, L. (2010). Mentor and mother hen: Just what I needed as a first-year professor. Advancing Women in Leadership Journal, 30(20), 1–16.
Wasburn, M. H., & LaLopa, J. M. (2003). Mentoring faculty for success: Recommendations based on evaluations of a program. Planning and Changing, 34(3-4), 250–264.
Waddell, J; Martin, J; Schwind, J & lapum, J. (2016). A faculty-based mentorship circle: positioning new faculty for success. Canadian Journal of Higher Education, 46(4), 60-75.
Zellers, D. F., Howard, V. M., & Barcic, M. A. (2008). Faculty Mentoring Programs: Reenvisioning Rather Than Reinventing the Wheel. Review of Educational Research, 78(3), 552-588.