ارزشیابی اثربخشی برنامه های آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد
الموضوعات :کلثومه شجاع 1 , مرتضی کرمی 2 , محمدرضا آهنچیان 3 , مجتبی نادی 4
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
4 - دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: ارزشيابي, آموزش ضمن خدمت, اثربخشي برنامه¬, های آموزشي, مدل كرك پاتريک,
ملخص المقالة :
هدف تحقيق حاضر بررسي اثربخشي برنامه هاي آموزشی عمومي و تخصصي برگزار شده در دانشگاه فردوسی مشهد است. در این تحقیق برنامه هاي آموزشی عمومي و تخصصي برگزار شده در هشت ماه اول سال 1390 مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقيق، پژوهش ارزشیابی است که از رویکرد ارزشیابی هدف مدار و از مدل کرک پاتریک جهت انجام این مهم استفاده شده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد که تعداد آن ها 421 نفر میباشند. براي ارزشيابي سطح واكنش فراگیران از پرسشنامه كرمی (1386)، براي ارزشيابي ميزان يادگيري از پيش آزمون و پس آزمون و براي ارزشيابي ميزان تغيير رفتار فراگیران از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گرديد. نتايج به دست آمده نشان داد که فراگیران واكنش مطلوبی به دوره هاي عمومي و تخصصي از خود نشان داده اند. سطح يادگيري در دوره هاي تخصصي و عمومي اثربخش بود و فراگیران دانش لازم را کسب کردند. از نظر تغییرات ایجاد شده در رفتار فراگیران نتایج نشان داد که دوره های تخصصی در سطح اثربخشی معناداری قرار نداشتند. در خصوص ميزان تفاوت در تغییر رفتار فراگيران براساس نظر سه گروه (خود فراگيران، مافوق و همكارانشان) نتایج نشان داد كه به جز در یک مورد بین این سه گروه تفاوت معناداری وجود نداشت.
امیری¬مهر، مینا. (1386). بررسی اثربخشی دوره¬های آموزشی شرکت سایپا دیزل مطابق با الگوهای کرک پاتریک در تابستان 85. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
بانی¬راد، نادر. (1383). بررسی تأثیر دوره¬های کوتاه¬مدت آموزشی بر کارآئی کارکنان از دیدگاه مدیران در شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی، نهمین کنفرانس شبکه¬های توزیع نیروی برق، دانشگاه زنجان.
بخشنده، حسین؛ احمدی، حمیدرضا؛ بهنام، محسن و حمیدی، مهرزاد. (1392). ارزیابی اثربخشی دوره¬های داوری و مربیگری از دیدگاه دانشجویان بر اساس مدل کرک پاتریک. نشریه مدیریت ورزشی، سال پنجم، شماره 4، صص 178-161.
برزگر، نادر .(1383). ميزان اثربخشي دورههاي آموزشي در صنعت پالايش و پخش فراوردههاي نفتي با تاكيد بر مدل كرك پاتريک. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز.
بهمني، فاطمه. (1387). ارزشيابي اثربخشي دوره¬هاي آموزشي سازمان تربيت بدني جمهوري اسلامي ايران بر اساس مدل كرك پاتريک. پایان¬نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبایی.
پورصادق، ناصر. (1384). رویکردهای ارزشیابی اثربخشی آموزش. ماهنامه تدبیر، سال شانزدهم، شماره 160، صص 57-54.
جاجرمی، علی. (1383). ارزیابی اثربخشی دوره¬های کوتاه مدت مشاغل 20000 و ارائة پیشنهادات لازم جهت افزایش اثربخشی آن در محدوده استان خراسان. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد.
جعفرتاش، سارا. (1386). ارزشیابی اثربخشی دوره¬های آموزش شرکت ایران خودرو. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا.
خاک تاریک، مهدی و عظیمی، مهدی. (1386). ارزشیابی اثربخشی دوره¬های آموزشی در سازمان با تاکید بر مدل کرک پاتریک. فصلنامه صنعت لاستیک ایران، سال دوازدهم، شماره 48، صص 100-86.
رئیسی، لیلا. (1389). ارزشیابی اثربخشی دوره¬های عملی و نظری کنترل کیفیت. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
زواریان، سعید. (1385). تدوین دستورالعملهای ارزیابی اثربخشی دوره¬های آموزشی شرکت ایران خودرو بر اساس مدل کرک پاتریک. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
سیف، علی اکبر. (1386). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران.
عباسیان، عبدالحسین؛ سلیمی، قاسم و آذین، رضا. (1387). ارزیابی کیفیت آموزش¬های مهندسی مطالعه موردی بررسی اثربخشی دوره¬های جوش مقاومتی براساس مدل کرک پاتریک. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال دهم، شماره 39، صص 62-37.
عباسیان، عبدالحسین. (1385). اثربخشی دوره¬های آموزشی. ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 170، صص 55-52.
عنایتی، سعیده. (1388 ). ارزشيابي دوره¬هاي آموزش ضمن خدمت کارکنان هواپيمايي ملي جمهوري اسلامي ايران (هما) بر مبنای مدل کرک پاتریک. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
قارلي، زهرا. (1388). ارزشيابي اثربخشي دوره¬هاي آموزشي شهرداري بر اساس مدل كرك پاتريك. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
قهرمانی، محمد. (1380). ارزشیابی اثربخشی دوره¬های کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و مدیریت عملیات و بهره-برداری. مجله مدیریت و توسعه، سال یازدهم، شماره 11، صص 74-54.
کرمی، مرتضی. (1386). طراحی الگوی مناسب آموزش صنعتی حین خدمت بر اساس رویکردهای سازنده گرایی و سیستمی و سنجش اثربخشی آنها در دو گروه کارگران و مدیران شرکت ایران خودرو خراسان. رساله دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
محبی امین، سکینه. (1387). ارزشیابی دوره¬های آموزشی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد در مسیر توانمندسازی آنان از طریق الگوی ارزشیابی سیپ. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
محمودي عمر آبادي، منیژه. (1388). اثر بخشي دوره¬هاي آموزشي ضمن خدمت کارکنان شهرداري شهرستان اراک با تاکيد بر مدل کرک پاتريک. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
مطلبي نژاد، علیرضا. (1389). ارزشيابي اثربخشي دوره¬هاي آموزشي کاربري کامپيوتر کارکنان شرکت ملي نفت تهران بر مبناي مدل کرک پاتريک. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
Baridi, T. T. (2005).Transfer of Training: A Review and Direction for future Research. Personnel psychology Journal, 1, 63-105.
Bates, R. (2004) .Critical analysis of evaluation practice: the Kirkpatrick model and the principle of beneficence. Evaluation and Program Planning. Louisiana State University. Baton Rouge, Elsevier Ltd.
Bucur, M. (2015). A Study on Business Communication on Corporate Social Responsibility in Romania. Procardia Technology, 19, 996-1003.
Buys, N. A. (2012). The role of management in effective knowledge and skills transfer. [Dissertation], South Africa: University of Johannesburg.
Cheng, M. I., Dainty, A., & Moore, D. (2007). Implementing a new performance management system within a project- based organization a case study. International journal performance management, 56(1), 60-75.
Cioca, M., Cioca, L. I., & Duta, L. (2011). Web technologies and multi-criterion analysis used in enterprise integration. Studies in Informatics and Control, 20(2), 129-134.
Climent, A., & Cabrillana, A. (2012). The role of educational quality and quantity in the process of economic development. Journal of Economics of Education Review, 31(4), 391-409.
Collins, M. E. (2008). Evaluating child welfare training in public agencies: Status and prospects. Elsevier in its journal Evaluation and Program Planning, 31(3), 241-246.
Comer, M. M. (2002). Food Safety for healthy Missouri families: evaluation of program effectiveness. Journal of Extension 40(4), Retrieved from: http://www.joe.org/joe/2002august/rb3.shtml, Accessed April 30 2007.
Damavandi, M. E., & Elzami, E. (2013). Analyze the relationship between in-service training, work experience and education of teacher empowerment of women, Journal of Technology Education (Technology and Education), 7(3), 29-38 (Persian).
Davise, C. J., & Hikment, N. (2008).Training as regulation and development: An exploration of the needs of enterprise systems users. Information & Management, 45(6), 341-348.
Dick, W., & Johnson, B. (2007). Evaluation in Instructional Design: The Impact of Kirkpatrick's Four Level Models. In R. A. Reiser, Trend and Issues in Instructional Design, New Jersey: Parson Prentice, 145-153.
Eseryel, D. (2002). Approaches to Evaluation of Training: Theory & Practice Educational Technology & Society, 5(2), 93-98.
Fitzgerald, W. (1992). Training versus development. Training and development Journal, 46(5), 81-84.
Foulard, F. (2007). A model to evaluate the effectiveness of enterprise training programmed .entrepreneurship management journal, 3(4), 11-25.
Goldstein, I., & Ford, J. (2002). Training in organizations (4th Ed). Canada: Wadsworth.
Gotshall, L.S. (2005). Outcome engineering: status and effectiveness a cross parish nursing organizations. In partial fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of Education, The University of West Florida.
Hosseini, J., & Rivera, W. (2001). Effectiveness of Maryland nutrient management program in reducing crop nutrient use by livestock farmers in Maryland. Journal of extension systems, 17(2), 28-40.
Isiaka, S. B. (2011). Motives for Training and Management. Development Journal Asian Social Science, 7(3), 210-219.
Ivancevich, J. M. (2001). Human Resources Management. Companies. Inc.
Jessie Kong, M. A. (2009). A comparison of the practices used by human resource development .A professionals to evaluate web-based and classroom-based training programs within seven Korean companies' dissertation, The Ohio State University.
Kerzner, R. A. (2006). Are we training for success? Limra's Market facts quarterly. Retrieved from: http://proquest.umi.com/pqdweb.
Kirkpatrick, D. L., & Kirkpatrick, J. D. (2007). Impalement the four levels a practical guide for effective evaluation of training programs. Barrett-Koehler and the BK logo are registered trademarks of Barrett-Koehler Publishers. Inc.
Kirkpatrick, D. L. (2005). Transferring Learning to Behavior; San Francisco: Barrett.
Kirkpatrick, D.L., & Kirkpatrick, J. D. (2006). Evaluating Training Programs: the Four Levels; San Francisco: Barrett- Koehler Publishers. Inc.
Moica, S., & Radulescu, E. (2014). Statistical Controls have a Significant Influence on Non Quality Costs. Cases Study in a Company those Manufacturing Aluminum Castings Components, Procardia Technology, 12, 489-493.
Moldovan, L. (2015). Sustainability Assessment Framework for VET Organizations. Sustainability, 7(6), 7156-7174.
Moldovan, L. (2016). Training Outcome Evaluation Model. Procardia Technology. 22, 1184 – 1190.
Orangi, A., & Gholtash, A. (2012). Effectiveness of in-Service Education on staff and teachers in Shiraz. Quarterly journal of new approaches in educational Administration. Islamic Azad University Marvdasht, 2(5), 95-114.
Orlando, J.P. (2009). Impact study of a central lines simulation training usinh Kirkpatrick s four level evaluation model .University of Pennsylvania. January 1, Dissertations available from Proquest, Paper AAI3374183.
Zahra, P., Yusooff, F., & Hasim, M. S. (2013). Effectiveness of Training Creativity on Preschool Students Procardia - Social and Behavioral Sciences. 102, 643 – 647.
Reiser, A. R., & Dempsey, J .V. (2007). Trends and issues in instructional design and technology, person Education. New Jersey .Inc.
Rivera, R.J., & Paradise, a. (2006). State of the industry in leading enterprises, ASTD annual review of trends in workplace learning and performance. Alexandria, VA: ASTD press.
Praslova, L. (2010). Adaptation of Kirkpatrick’s four level model of training criteria to assessment of learning outcomes and program evaluation in higher education. Educ Assess Eval Account, 22(3), 215–225.
Sahinidis, A.G., & Bouriss, J. (2008). Employee perceived Training effectiveness relationship employee attitudes .journal of European Industrial training, 32(1), 63-76.
Westley, C. R. (2005). Exploring the effectiveness of leadership training on adult learners: an evaluation of the leadership and communications workshop for natural resource professionals, For the Degree of Master of education in adult Education. The University of Alaska Anchorage.
Winkel, R.V., Busler. S., Bowman, s., & Manooglan, M. (2002). Adult volunteer development: addressing the effectiveness of training new4-H leaders: Journal of Extension .40(6). Retrieved from: http: //www .joe.org /Joe/2002december/a4.shtml.