پدیدارشناسی آموزشهای سازمانی: تجربه زیسته کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد
الموضوعات :سمیه ابراهیمی کوشک مهدی 1 , رقیه فاضل 2 , محمدرضا آهنچیان 3
1 - دانشگاه فردوسی
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشگاه فردوسی
الکلمات المفتاحية: آموزش کارکنان, پدیدارشناسی, بهسازی سازمان, دانشگاه فردوسی مشهد,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، فهم تجربه های زیسته کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد از آموزش های سازمانی است که با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه عمیق است که مشارکتکنندگان در مصاحبه، به صورت هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه با توجه به اشباع نظری تعیین شد که تعداد نهایی شرکتکنندگان در مصاحبه 9 نفر از کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بودند. یافته های پژوهش نشان می دهد که کارکنان، آموزش را به عنوان حقی انسانی و پدیده ای در هم تنیده با دیگر جوانب مدیریت منابع انسانی تجربه کرده اند. تجربه آموزش های غیرحرفه ای و ناظر به نیازهای فردی آنان نیز، نشان می دهد که آموزش ها در سازمان، لزوماً به آموزش های حرفه ای محدود نمی شود و آموزش های ناظر به نیازهای فردی و عمومی آنها موجب رضایت بیشتر آنان خواهد شد. در نهایت در این پژوهش، مدلی اکتشافی از آموزش سازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد به دست آمد.
استراس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1387). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها. ترجمه: بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اميري، مجتبي و شاهمحمدي، مرضيه. (1389). بررسي ميزان اثربخشي نظام آموزش كاركنان شهرداري كرج با رويكرد توانمندسازي. فصلنامه مديريت شهري، دوره هشتم، شماره 26، صص 106-93.
بیات، عبدالرسول. (1385). پدیدارشناسی. فصلنامه معارف، شماره 44.
چناری، مهین. (1386). مقایسه هوسرل، هایدگر و گادامر با محک روششناسی. فصلنامه پژوهشهای فلسفی کلامی، شماره 34.
عیدی، اکبر؛ عليپور، محمدرضا و عبدالهي، جواد. (1387). سنجش اثربخشی دوره¬های آموزشی. ماهنامه تدبیر، سال نوزدهم، شماره 200.
گال، مردیت و همکاران. (1383). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه: احمدرضا نصر و همکاران، تهران: سمت.
نوالی، محمود. (1380). پدیدارشناسی به عنوان شناخت مجدد از شناخت. مجله علامه، دوره اول، شماره 1.
Ary, D., Jacobs, L. C., & Razavieh, A. (1996). Introduction to research in education (Fifth Ed). Florida: Rinehart & Winston.
Cheng, M. I., Dainty, A., & Moore, D. (2007). Implementing a new performance management system within a project-based organization: A case study. International Journal of Productivity and Performance Management, 56(1), 60-75.
Kingsbury, N. (2011). Program Evaluation: Experienced Agencies Follow a Similar Model for Prioritizing Research. Report to the Subcommittee on Oversight of Government Management, the Federal Workforce, and the District of Columbia, Committee on Homeland Security and Governmental Affairs, US Senate. GAO-11-176. US Government Accountability Office.
Streubert Speziale, H. J., & Carpenter, D. R. (2003). Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic perspective.
Westley, C. R. (2005). Exploring the effectiveness of leadership training on adult learners: an evaluation of the leadership and communications workshop for natural resource professionals (Doctoral dissertation, The University of Alaska Anchorage).