بررسی تأثیر استقلال شغلی کارکنان بر ارتقای عملکرد فردی و سازمانی با میانجیگری یادگیری فردی و یادگیری سازمانی
الموضوعات :سیروس قنبری 1 , اصغر اسکندری 2 , مهران فرهادی 3
1 - دانشگاه بوعلی سینا
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: استقلال شغلی, یادگیری فردی, یادگیری سازمانی, عملکرد فردی, عملکرد ,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش شناسایی رابطه بین استقلال شغلی کارکنان با عملکرد فردی و سازمانی با توجه به نقش میانجی یادگیری فردی و سازمانی است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان امور اقتصادی و دارایی استان همدان و اداره کل امور مالیاتی استان همدان به تعداد 605 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 235 آزمودنی تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از پنج پرسش نامه استقلال شغلی، یادگیری فردی، یادگیری سازمانی، عملکرد فردی و عملکرد سازمانی استفاده شد. براي تعیین روایی پرسش نامه ها از تحلیل عاملی تأییدی و جهت سنجش ميزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، كه به ترتیب 89/0، 92/0، 93/0، 87/0 و 91/0 برآورد گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که: اثر مستقیم استقلال شغلی بر یادگیری فردی، یادگیری سازمانی، عملکرد فردی و عملکرد سازمانی مثبت و معنادار می باشد. به علاوه، اثر غیرمستقیم استقلال شغلی بر عملکرد فردی و سازمانی با میانجی گری یادگیری فردی مثبت و معنادار است. افزون بر این، اثر غیرمستقیم استقلال شغلی بر عملکرد فردی و سازمانی با میانجی گری یادگیری سازمانی مثبت و معنادار می باشد. بر اساس یافته های تحقیق، مدیران سازمان ها می توانند در فرایند حمایت از استقلال شغلی کارکنان بر مکانیسم های یادگیری فردی و سازمانی تمرکز نمایند و از این طریق عملکردهای فردی و سازمانی را ارتقاء دهند.
اعرابی، سیدمحمد و مقدم، علیرضا. (1386). هماهنگ کردن استراتژی منابع انسانی با استراتژی تجاری و فرهنگ سازمانی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره دوم، شماره 8، صص 103-135.
تقینژاد، حمید؛ سهرابی، زینب و کیخاونی، ستار. (1391). تحلیل مفهوم استقلال در پرستاری: مطالعه مروری. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دوره بیست و دوم، شماره 2، صص 37-43.
رابینز، استیفن پی. (1390). تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی. ترجمه: سیدمهدی الوانی و حسن داناییفرد، تهران: صفار.
رابینز، استیفن پی و جاج، تیموتی. (1390). رفتار سازمانی. جلد دوم، ترجمه: مهدی زارع، تهران: انتشارات نص.
سعادت، اسفندیار. (1390). مدیریت منابع انسانی. تهران: سمت.
سلاجقه، سنجر؛ پور رشیدی، رستم و موسایی، محمود. (1392). تحلیل توانمندسازی روان¬شناختی کارکنان و رابطه آن با مدیریت دانش. مطالعات مدیریت، بهبود و تحول، 72، 99-118.
سنگه، پيتر و همكاران. (1388). پنجمين فرمان در ميدان عمل، استراتژي¬ها و ابزارهاي ايجاد سازمان يادگيرنده. ترجمه: مهدي خادمي؛ مسعود سلطاني و عباسعلي رستگار، تهران: آسيا.
ماركواد، م. جي. (1388). مباني سازمان يادگيرنده. ترجمه: مهدي ايراننژاد پاريزي، تهران: مديران.
ملکی، محمدرضا و قربانیان، عظیمه. (1393). رابطه توانمندسازی ساختاری با عملکرد حرفه¬ای پرستاران در بیمارستان. فصلنامه طب کار، دوره ششم، شماره 3، صص 32-40.
میرکمالی، سیدمحمد. (1389). رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: یسطرون.
نصر اصفهانی، علی؛ غضنفری، احمد و عامرینسب، سیامک. (1392). رابطه بین رهبری اخلاقی با توانمندسازی کارکنان. مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، دوره پنجم، شماره 1، صص 107-128.
هچ، ماری جو. (1391). تئوری سازمان، مدرن، نمادین، تفسیری و پست مدرن. ترجمه: حسن داناییفرد، تهران: مهربان نشر.
Abbasi, E., & Zamani-Miandashti, N. (2013). The role of transformational leadership, organizational culture and organizational learning in improving the performance of Iranian agricultural faculties. Higher Education, 1-15.
Braun, F. C., Avital, M., & Martz, B. (2012). Action-centered team leadership influences more than performance. Team Performance Management: An International Journal, 18 (3/4), 176 – 195.
Chang, S-C., Lee, M-S. (2007). A study on relationship among leadership, organizational culture, the operation of learning organization and employees' job satisfaction. The Learning Organization, 14 (2), 155-185.
Cho, H-J., Wehmeyer, M., & Kingston, N. (2013). Factors That Predict Elementary Educators’ Practice and Practice in Teaching self-determination. Psychology in the Schools, 50 (8), 770-780.
Cockrell, R. C., & Stone, D. N. (2010). Industry culture influences pseudo-knowledge sharing: a multiple mediation analysis. Journal of Knowledge Management, 14, 841–857.
DeChurch, L.A., & Mesmer-Magnus, J. R. (2010). The cognitive underpinnings of effective teamwork: a meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 95(1), 32-53.
Deci, E., & Ryan, R. (2000). The ‘‘What’’ and ‘‘Why’’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 4, 227–268.
Easterby-Smith, M., & Lyles, M. A. (2011). Handbook of organizational learning and knowledge management (Second edition). United kingdom. A john wiley and sons, ltd, publication.
Federici, R. A. (2013). Principals’ self-efficacy: relations with job autonomy, job satisfaction, and contextual constraints. European Journal of Psychology of Education, 28 (1), 73-86.
Fock, H., Chiang, F., Au, Y. K., & Hui, K. M. (2011). The Moderating Effect of Collectivistic Orientation in Psychological Empowerment and Job Satisfaction Relationship. International Journal of Hospitality Management, 30 (2), 319-328.
Guo, L. (2007). Self-determination theory of motivation and management control systems. Unpublished doctoral dissertation, Washington State University, College of Business.
Harrison, D. A., Newman, D. A., & Roth, P. L. (2006). How important are job attitudes? Meta-analytical comparisons of integrative behavioral outcomes and time sequences. Academy of Management Journal, 49, 305–325.
Ho, L. (2008). What Affects Organizational Performance?. Industrial Management & Data System, 108-118.
Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd Edition ed). New York: The Guliford Press.
Kline, R. B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (3nd Edition ed). New York: The Guliford Press.
Lin, H. F. (2008). Empirically testing innovation characteristics and organizational learning capabilities in e-business implementation success. Internet Research, 18 (1), 60-78.
Marsick, V. J., & Watkins, K. E. (2003). Demonstrating the Value of an Organization’s Learning Culture: The Dimensions of the Learning Organization Questionnaire. Advances in Developing Human Resources. 5 (2), 132-151.
Nahrgang, J. D., Morgeson, F. P., & Hofmann, D. A. (2011). Safety at work: A meta-analytical investigation of the link between job demands, job resources, burnout, engagement, and safety outcomes. Journal of Applied Psychology, 96, 71–94.
Neely, A. D., Adams, C., & Kennerley, M. (2002). The Performance Prism: The Scorecard for Measuring and Managing Stakeholder Relationships. Financial Times/Prentice Hall, London.
Ng, T. W. H., & Feldman, D. C. (2014). The Moderating Effects of Age in the Relationships of Job Autonomy to Work Outcomes. Work, Aging and Retirement, 1–15.
Noruzy, A., Majazi, D. V., Azhdari, B., Nazari-Shirkouhi, S., & Rezazadeh, A .(2013). Relations between transformational leadership, organizational learning, knowledge management, organizational innovation, and organizational performance. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 64 (5-8), 1073-1085.
Nukta, A., Haueis, M., Spitzer, M., & Hille, K. (2011). Designing Learning Environments In Assembly Lines Through Self-Determination. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 752 – 757.
Reeve, J., & Jang, H. (2006). What teachers say and do to support students' autonomy during a learning activity. Journal of Educational Psychology, 98 (1), 209 - 218.
Rodd, J. (2013). The Relationship between Self-Determination, Achievement Goal Orientation, and Satisfaction with the Learning Experience: Working with adult lifelong learners. Unpublished doctoral dissertation, the University of New York.
Saragih, S. (2011). The Effects of Job Autonomy on Work Outcomes: Self Efficacy as an Intervening Variable. International Research Journal of Business Studies, 4 (3), 203-215.
Smith, S., & Young, A. (2009). Adapting to Change: Becoming a Learning Organization as a Relief and Development Agency. IEEE Transactions on Professional Communication, 52 (4), 329-345.
Song, J. h., Jeong, C-w., & Cho, S. h. (2011). The impact of the learning organization environment on the organizational learning process in the Korean business context. The Learning Organization, 18 (3), 468-485.
Stone, D., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2009). Beyond talk: Creating autonomous motivation through self determination theory. Journal of General Management, 34, 75-91.
Volmer, J., Spurk, D., & Niessen, C. (2012). Leader–member exchange (LMX), job autonomy, and creative work involvement. The Leadership Quarterly, 23, 456–465
Wang, Wei-Tsong., & Hou, Ya-Pei. (2015). Motivations of employees’ knowledge sharing behaviors: A self-determination perspective. Information and Organization, 25, 1–26.
Wehmeyer, M. L. (2005). Self-determination and individuals with severe disabilities: Re-examining meanings and misinterpretations. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 30, 113 – 120.
Yang. Jen-te. (2007).The impact of knowledge sharing on organizational learning and effectiveness. Journal of Knowledge Management, 11(2), 83-90.