بررسی میزان رضایت ذینفعان از فرایند آموزش ضمنخدمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
الموضوعات :سیدمحمد میرکمالی 1 , فهیمه سعادتی تبار 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: فرایند آموزش آموزش ضمنخدمت رضایت ذینفعان,
ملخص المقالة :
تحقيق حاضر با هدف «بررسی میزان رضایت ذینفعان از فرایند آموزش ضمنخدمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» به روش توصيفي- تحليلي صورت گرفته است. جامعه آماری شامل ذینفعان فرایند آموزش ضمنخدمت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران میباشد که در 9 ماهه اول سال 93 در دورههای آموزشی کوتاهمدت سازمان شرکت کرده و شامل کارکنان سازمان، مدیران و معاونان سازمان و مدیران شرکتهای تابعه میباشد که در مجموع 1249 نفرند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی و تصادفی ساده 143 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و پس از تأیید خبرگان و اساتید دانشگاهی به صورت مقدماتی اجرا و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ برآورد شد (89/.=α ). برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، میانگین، نمودار و ...) و آمار استنباطی (آزمون تی تکنمونهای، تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه) استفاده شد. همچنین برای رتبهبندی نظرات شرکتکنندگان در دورههای آموزشی در خصوص سنجش میزان رضایت از فرایند آموزش از آزمون فریدمن استفاده گردید. یافتهها نشان داد که رضایت ذینفعان از تمامی مراحل فرایند آموزش ضمنخدمت (نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و بازخورد) در حد متوسط میباشد و بیشترین میزان رضایت به ترتیب از مرحله بازخورد از دورههای آموزشی، اجرای دورههای آموزشی، ارزشیابی از دورههای آموزشی، طراحی دورههای آموزشی و نیازسنجی دورههای آموزشی است. همچنین در این پژوهش مشخص شد که بین میزان رضایت ذینفعان از فرایند آموزش بر حسب متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت، سمت سازمانی، میزان تحصیلات و سابقه خدمت) تفاوت معنیداری وجود ندارد
ابطحی، سیدحسین. (1383). آموزش و بهسازی سرمایههای انسانی. تهران: پویند.
ابیلی، خدایار. (1377). آموزش و بهسازی نیروی انسانی. مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 17
اسدالهی، زهرا و دانهکار، افشین. (1389). روشهای تحلیل ذینفعان در مدیریت مشارکتی اکوسیستمهای طبیعی، اولین همایش ملی دانشجویی اکولوژی حفاظت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
بابااکبریساری، امیر. (1389). اثربخشی استقرار 10015 (استاندارد بینالمللی مدیریت آموزشی) در بهبود فرایند آموزش و بهسازی منابع انسانی در شرکتهای ایرانی. پایاننامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
بزاز جزایری، سیداحمد. (1384). بررسی و ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده در شرکت ملی فولاد ایران. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
بزرگی، مهدی. (1381). بررسی عوامل مؤثر بر رشد دورههای کوتاهمدت مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی خراسان. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو.
پروند، محمدحسین. (1385). مقدمات برنامهریزی آموزشی و درسی. تهران: شیوه.
پیرز، جانای و رابینسون، ریچاردبی. (1383). مدیریت راهبردی. ترجمه: سیدمحمود حسینی. تهران: سمت.
توسلی، بهاره. (1385). اثربخشی دورههای آموزشی کارشناسان کشاورزی بانکهای کشاورزی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس.
توکلی، ثامنه. (1386). ارزيابي واكنش فراگيران از دورههاي آموزشي كوتاهمدت كتابداران كتابخانههاي آستان قدس رضوي شهر مشهد در طي سالهاي 1386 الي 1387 بر اساس مدل كرك پاتريك. پایاننامه كارشناسي ارشد علوم كتابداري و اطلاعرساني، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران.
جباري، لطفعلي. (1381). سنجش اثربخشي برنامههاي آموزشي. تدبير، شماره 127.
حاجیکریمی، عباسعلی و رنگریز، حسن. (1379). مدیریت منابع انسانی. تهران: چاپ و نشر بازرگانی.
سرایی، حسن. (1391). مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق. تهران: سمت.
سعادتمند، زهره؛ احمدی، غلامرضا؛ احتشامی، طیبه؛ رجاییان، محمدحسین و ابراهیمپور، علیرضا. (1389). عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از دیدگاه مدیران و کارکنان. اولین کنفرانس ملی مدیران آموزش و پژوهش ایران.
سلطانی، ایرج. (1385). اثربخشی آموزش در سازمانهای صنعتی و تولیدی، ماهنامه تدبیر، شماره 119
شریعتمداری، مهدی. (1383). ضرورت و نقش آموزش در بهسازی منابع انسانی و توسعه در هزاره سوم. فصلنامه علمیخرد، شماره 9، صص 52-43
علوی، سیدهشهره و شریعتی، محمد. (1389). رضایت کارکنان علوم پزشکی تهران از دورههای آموزش ضمنخدمت الکترونیکی. مجلهایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 3، صص 210-200
علیخانی، بهرام. (1381). بررسی عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت آموزشی دورههای ضمن خدمت (کوتاهمدت) فرهنگیان از دیدگاه شرکتکنندگان و مدرسان منطقه آموزش و پرورش مهردشت. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
فتحیواجارگاه، کوروش. (1377). طراحی الگوی نیازسنجی در برنامه درسی. رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
فتحیواجارگاه، کوروش. (1393). برنامهریزی آموزش ضمنخدمت کارکنان. تهران: سمت.
قهرمانی، محمد و آتشک، محمد. (1388). همبینی فرایندهای آموزش سازمانی، اولین کنفرانس بین المللی مدیران آموزش، تهران.
محمدیان، علی و خانبابازاده، مژگان. (1388). بررسی میزان رضایت دانشجویان از عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله علمیپژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دوره نهم، شماره اول.
میرکمالی، سیدمحمد. (1385). فرهنگ مدیریت آموزشی. تهران: یسطرون.
میرکمالی، سیدمحمد. (1393). رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: یسطرون.
نوریحسینآبادی، عبدالحمید. (1385). مدیریت آموزش اثربخش در سازمانها (با تکیه بر تجربهای نوین و کاربردی). تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
Acton, T., & Golden, W. (2003). Training the knowledge worker: a descriptive study of training practices in Irish software companies. Journal of European Industrial Training, 27(2), 137-146.
Alvarez, K., Salas, E., & Garofano, C. M. (2004). An integrated model of training evaluation and effectiveness. Human Resource Development Review, 3(4), 385-416.
Arthur Jr, W., Bennett Jr, W., Edens, P. S., & Bell, S. T. (2003). Effectiveness of training in organizations: a meta-analysis of design and evaluation features. Journal of Applied psychology, 88(2), 234.
Berge, Z. L. (2008). Why it is so hard to evaluate training in the workplace. Industrial and Commercial Training, 40(7), 390-395.
Conklin, N. L., Hook, L. L., Kelbaugh, B. J., & Nieto, R. D. (2002). Examining a professional development system: A comprehensive needs assessment approach. Journal of Extension, 40(5), 1-9.
Gill, Derek (2002). A frame work for measuring training and development in the state, sector, document asp.
Knox. A. (2002). Evaluation for Continuing Education: A Comprehensive Guide to Success. San Francisco.
Koletlen, n. (2003). Developing a comprehensive needs assessment model for implementation in contriving education. South Texas, Scat University
Moskowitz, M. (2008). A practical guide to training and development: Assess, design, deliver, and evaluate. John Wiley & Sons.
Ripley, T. R. (2010). Organizational training and accountability: examination of the effects of stakeholders on knowledge gained in a hospital setting. Master of Industrial and Organizational Psychology. Northern Kentucky University.
Shermer, H. (2002). The co – worker training mode. Journal of intellectual & development, Diability, 26, 143 – 159
Solonia, M. (2010). Training and development process of BHELL, posted in dissertation by skyline business.
Wilson, John P. (2012). Human Resource Development (learning &Training for individuals & organizations). Kogan page.