هیجانهای معرفتی در طی فعالیتهای حل مسأله ریاضی در میان کودکان با ناتوانی یادگیری در ریاضی
الموضوعات :آزاده پوررزاق 1 , حمیدرضا حسن آبادی 2 , مهدی عربزاده 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: هیجانات معرفتی, حل مسئله ریاضی, ناتوانی ریاضی, کودکان ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر سطح دشواری سوال ریاضی بر روی هیجانات معرفتی (سردرگمی، تعجب، کنجکاوی، لذت، اضطراب، ناامیدی و بی حوصلگی) و مقایسه آن در بین کودکان دختر و پسر پایه پنجم، و ششم با ناتوانی ریاضی (MLD) در مقابل کودکان بدون ناتوانی در طی فعالیت حل مسئله ریاضی بود. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش کليه دانش آموزان دختر و پسر مدارس مقاطع ابتدایی و مراکز اختلالات شهر شيراز که با توجه به هدف پژوهش ۱۵ نفر دانش آموز دارای ناتوانی ریاضی (۵ دختر و ۱۰ پسر) و ۱۵ نفر دانش آموز قوی (۸ دختر و ۹ پسر) انتخاب شدند. روش آماری این پژوهش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و تحلیل واریانس چند متغیری بود. نتایج نشان داد که دشواری سوالات هیجان های اضطراب، ناامیدی، بی حوصلگی را در گروه ناتوانی یادگیری نسبت به گروه قوی افزایش داده است. هیجان تعجب با افزایش دشواری سوال در این کودکان افزایش یافته است اما در هیجان کنجکاوی و لذت بین این دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد. این یافته ها در مجموع نشان می دهد که دشواری سوالات نقش بسزایی دارد، اما آنچه که از یافته های این پژوهش قابل توجه است نقش پررنگی است که علاوه بر دشواری، ناتوانی ریاضی در شدت بروز این هیجانات از خود نشان داد.
بارانی، حمید؛ خزمائی، فرهاد؛ شیخالاسلامی، راضیه و فولادچنگ، محبوبه (1398). رابطه هیجان تحصیلی امید و بیصداقتی تحصیلی: بررسی نقش واسطهای کمکطلبی تحصیلی. مجله روانشناسی، 23(4)، 388-406.
رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس و عباسی، مسلم (1391). نقش عزتنفس و اضطراب امتحان در پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان پسر دارای اختلال ریاضی. ناتوانیهای یادگیری، 1(3)، 62-46.
زاهد، سعیده و چراغی، زهرا (1402). تأثیر هیجانهای معرفتی بر صحت نظارت، صحت تنظیم و عملکرد دانشآموزان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 14(54)، 115-137.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه، (1398). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
محمدی، لیلا؛ بشارت، محمدعلّی؛ رضازاده، محمدرضا و غلامعلّی لواسانی، مسعود (1397). نقش واسطهای عواطف مثبت و منفی در رابطه بین معنای زندگی و سلامت روانیی. مجله روانشناسی، 22(2)، 157-171.
Andersson, U. (2010). Skill development in different components of arithmetic and basic cognitive functions: Finding from a 3-year longitudinal study of children with different types of learning difficulties. Journal of Educational Psychology, 102(1), 115–134. http://dx.doi.org/10.1037/a0016838.
Ashcraft, M. H., & Krause, J. A. (2007). Working memory, math performance, and math anxiety. Psychonomic Bulletin & Review, 14, 243–248.
Brun, G., Doğuoğlu, U., & Kuenzle, D. (Eds.). (2008). Epistemology and emotions. Aldershot, UK: Ashgate.
Chevrier, M., Muis, K. R., Terovers, G. J., Pekrun, R., Sinatra, G. M. (2019). Exploring the antecedents and consequences of epistemic emotions. Learning and Instruction, 63, 1-18.
Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34–43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
D’Mello, S. K., Lehman, B., Pekrun, R., & Graesser, A. C. (2014). Confusion can be beneficial for learning. Journal of Learning and Instruction,29, 153–170.
Dettmers, S., Trautwein, U., Lüdtke, O., Goetz, T., Frenzel, A. C., Pekrun, R. (2011). Students’ emotions during homework in mathematics: Testing a theoretical model of antecedents and achievement outcomes. Journal of Contemporary Educational Psychology, 36, 25-35.
Devine, A., Fawcett, K., Szűcsl, D., Dowker, A. (2012). Gender differences in mathematics anxiety and the relation to mathematics performance while controlling for test anxiety. Journal of Behavioral and Brain Functions, 8, 1-9.
Foster, M. I., & Keane, M. T. (2015). Why some surprises are more surprising than others: Surprise as a metacognitive sense of explanatory difficulty. Cognitive Psychology, 81, 74–116. https://doi.org/10.1016/j.cogpsych.2015.08.004
Frenzel, A. C., Pekrun, R., & Goetz, T. (2007). Girls and mathematics – A “hopeless” issue? A control-value approach to gender differences in emotions towards mathematics. European Journal of Psychology of Education, 22, 497–514.
Fuchs, L. S., Fuchs, D. (2002). Profiles of Students with Mathematics Disabilities with and Without Comorbid Reading Disabilities. JOURNAL OF LEARNING DISABILITIES 35(6), 563-573.
Fung, W. W., Swanson, H. L., Orosco, M. J. (2014). Influence of reading and calculation on children at risk and not at risk for word problem solving: Is math motivation a mediator? Learning and Individual Differences, 36, 84-91. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2014.10.011.
Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130–133. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2009.10.008.
Holm, M. E., Hannula, M. S., & Björn, P.M. (2016). Mathematics-related emotions among Finnish adolescents across different performance levels. An International Journal of Experimental Educational Psychology, 36, 1-14.
Kang, M. J., Hsu, M., Krajbich, I. M., Loewenstein, G., McClure, S. M., Wang, J. T., et al. (2009). The wick in the candle of learning: Epistemic curiosity activates reward circuitry and enhances memory. Psychological Science, 20, 963–973.
Linnenbrink-Garcia, L., & Pekrun, R. (2011). Students’ emotions and academic engagement: Introduction to the special issue. Contemporary Educational Psychology, 36, 1–3.
Lufi, D., Darliuk, L. (2005). The interactive effect of test anxiety and learning disabilities among adolescents. International Journal of Educational research, 43, 215-249.
Meyer, D. K. & Turner, J. (2006). Re-conceptualizing Emotion and Motivation to Learn in Classroom Contexts. Educational Psychology Review 18(4), 377-390. DOI: 10.1007/s10648-006-9032-1.
Morton, A. (2010). Epistemic emotions. In P. Goldie (Ed.), The Oxford handbook of philosophy of emotion (pp. 385–399). Oxford: Oxford University Press.
Muis, K. R., Chevrier, M., Singh, C. A. (2018). The role of epistemic emotions in personal epistemology and self-regulated learning. Educational Psychologist, 1-20
Muis, K. R., Pekrun, R., Azevedo, R., Sinatra, G., Trevors, G., Meier, E., & Heddy, B. C. (2015). The curious case of climate change: Epistemic emotions mediate relations between epistemic beliefs, learning strategies and learning outcomes. Learning and Instruction, 39, 168–183.
Muis, K. R., Psaradellis, C., Lajoie, S. P., Di Leo, I., Chevrier, M. (2015). The role of epistemic emotions in mathematics problem solving. Journal of Contemporary Educational Psychology, 42, 172-185.
O'Shea, A. Booth, J. L., Barbieri, C., McGinn, K. M., Young, L. K., & Oyer M. H. (2016). Algebra performance and motivation differences for students with learning disabilities and students of varying achievement levels. Contemporary Educational Psycholog, 50, 80–96. doi: 10.1016/j.cedpsych.2016.03.003
Pekrun, R. (2000). A social-cognitive, control-value theory of achievement emotions. In J. Heckhausen (Ed.), Motivational psychology of human development (pp.143–163). Amsterdam: Elsevier.
Pekrun, R. (2006). The Control-Value Theory of Achievement Emotions: Assumptions, Corollaries, and Implications for Educational Research and Practice. Journal of Educational Psychology Review, 18, 315- 341.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91–105. doi:10.1207/S15326985EP3702_4.
Pekrun, R., Vogl, E., Muis, K. R., & Sinatra G.M. (2016). Measuring emotions during epistemic activities: the Epistemically-Related Emotion Scales. Journal of cognition and emotion, 30,1-9.
Schutz, P. A., & Lanehart, S. L. (Eds.) (2002). Emotions in education [Special issue]. Educational Psychologist, 37, 67–135.
Sideridis, G. D., Morgan, P. L., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Predicting learning disabilities based on motivation metacognition, and psychopathology. Journal of Learning Disabilities, 39, 215–229.
Tornare, E., Czajkowski, N. O., Pons, F. (2015). Children's emotions in math problem solving situations: Contributions of self-concept, metacognitive experiences, and performance. Learning and Instruction, 39, 88-96.
Vogl, E., Pekrun, R., Murayama, K. & Loderer, K. (2020). Surprised-curious-confused: Epistemic emotions and knowledge exploration. American Psychological Association, 20(4), 625-641.
Willcutt, E. G., & Pennington, B. F. (2000). Psychiatric comorbidity in children and adolescents with reading disability. Journal of Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines, 41, 1039–1048.
Wu, S. S., Willcutt, E. G., Escovar, E., & Menon, V. (2014). Mathematics achievement and anxiety and their relation to internalizing and externalizing behaviors. Journal of Learning Disabilities, 47, 503–514.