طراحی سیستم نوآوری و جذب ایده در شبکه هوشمند انرژی الکتریکی براساس رویکرد فریمینگ و تحلیل معادلات ساختاری
الموضوعات :فاطمه ثقفي 1 , حمید لسانی 2 , روح الله حسینی 3 , مصطفی عابدینی پاریزی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - استاد، پردیس دانشگاه تهران، تهران، ايران.
3 - دانشگاه پیام نور
4 - ، دانشگاه تهران، تهران، ايران.
الکلمات المفتاحية: نوآوری باز, مدیریت دانش, فریمینگ, معادلات ساختاری.,
ملخص المقالة :
بیشک، یکی از پیشرانها و عوامل اصلی توسعه اقتصادي هر کشوري، گسترش نوآوریهای فناورانه است. از زمانی که شومپیتر، در کتاب معروف خود در سال 1912 ، بر نقش نوآوري به عنوان عامل رشد اقتصادي ملل تأکید نمود، اندیشمندان بسیاري در این زمینه سعی در تبیین مفهوم نوآوري و علل شکل گیري آن و پیامدهاي آن در بسترهاي مختلف اقتصادي، اجتماعی و مدیریتی داشته اند. در این تحقیق با درک جامع از فناوری و سیستم مدیریت دانش سعی بر استخراج عوامل کلیدی در موفقیت یک سیستم مدیریت دانش به منظور بهبود عملکرد فناورانه و به تبع آن ایجاد یک سیستم جذب ایده در شبکه های هوشمند انرژی الکتریکی شده است. هدف اين مقاله، طراحي يك سيستم نوآوری و جذب ایده در شبکه هوشمند انرژی الکتریکی براساس رویکرد فریمینگ و تحلیل معادلات ساختاری است. به این منظور ابتدا مدل نظری باتوجه به پیشینه پژوهش و همچنین مفهوم حسابداری ذهنی و اثر فریمینگ توسعه داده شده و پس از آن براساس نظرات یک حجم نمونه از جامعه آماری متخصصین دانشگاهی و صاحب نظران، مدل در قالب معادلات ساختاری طراحی و بهینه سازی شد.
Soto-Acosta, P., Cegarra-Navarro, J.G.,(2016). New ICTs for knowledge management in organizations. J. Knowl. Manag. 20 (3).
López-Nicolás, C., Meroño-Cerdán, Á.L., (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. Int. J. Inf. Manag. 31 (6), 502–509.
Wang, C.H., Chang, C.H., Shen, G.C., (2015). The effect of inbound open innovation on firm performance: evidence from high-tech industry. Technol. Forecast. Soc. Chang. 99, 222–230.
Bogers, M Zobel, A K Afuah, A. Almirall, E Brunswicker, S Dahlander, L Hagedoorn, J, (2016). The open innovation research landscape: established perspectives and emerging themes across different levels of analysis. Ind. Innov. 1–33.
Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A., & Dezi, L. (2017). The Internet of Things: Building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity. Technological Forecasting and Social Change.
M. Bogers, H. Chesbrough, and C. (2018). Moedas, "Open Innovation: Research, Practices, and Policies," California Management Review, vol. 60, pp. 5-16.
2 Bouhafs, F., Mackay, M. and Merabti, M. (2012). Links to the future: Communication requirements and challenges in the smart grid, Power and Energy Magazine, IEEE, Vol. 10, No. 1, pp. 24-32, Jan.-Feb.
Arritt, R. F. and Dugan, R. C. (2011). Distribution system analysis and the future smart grid, IEEE Transactions on Industry Applications, Vol. 47, No. 6, pp. 2343- 2350, Nov.-Dec.
Kim, S., Kim, S., (2016). A multi-criteria approach toward discovering killer IoT application in Korea. Technol. Forecast. Soc. Chang. 102, 143–155
Scuotto, V., Ferraris, A., Bresciani, S., ( 2016). Internet of Things: Applications and challenges in smart cities: a case study of IBM smart city projects. Bus. Process. Manag. J. 22 (2), 357–367.
Malhotra, Y., (2000). Knowledge management for e-business performance: advancing information strategy to “internet time”. Inf. Strateg. 16 (4), 5–16.
Vrontis, D., Thrassou, A., Chebbi, H., Yahiaoui, D., (2012). Transcending innovativeness towards strategic reflexivity. Qual. Mark. Res. Int. J. 15 (4):420–437.
بوشهري، عليرضا، الياسي، مهدي، نظر يزاده، فرهاد(1382). ارزيابي نوآور يهاي فناورانه در سازما نهاي صنعتي، اولين کنفرانس بين المللي مديريت، تهران.
Tidd, J., Bessant, J., & Pavitt, K. (2005). Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. 3rd edition. John Wiley, transition management in public policy. Foresight, 3(1), 15–31.
Freeman, C. (2008). Part I - Conceptual Architecture, in Conceptualizing Innovation Systems: The implication to developing economics. www.business.aau.dklike/upcoming/Pun-arj/P AC _Part _I_Chapter _1.
Martins, E.C. & Terblanche, F. (2003). Building Organizational Culture that Stimulates Creativity and Innovation. European Journal of Innovation Management, 6(1), pp. 64-74.
Tversky, A., Kahneman, D., (1981). "The framing of Decisions and the Psychology of Choice," Science, New Series, Vol. 211, No. 4481, pp, 453-458.
Cumming, Brian S. (1998). Innovation overview and future challenges. European Journal of Innovation Management, 1(1), pp. 21-29.
ناندان، اچ (1386). مبانی کارآفرینی. ترجمه اعظم شجاع صفت و عاطفه واثقی. مشهد: جهان فردا، نما.
Taatila, Vesa P. et al (2006). Framework to study the social innovation network. European Journal of Innovation Management, 9(3), pp. 312-326.
سام خانیان، محمد ربیع (1387). خلاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی، انتشارات رسانه ی تخصصی، تهران.
Hafkesbrink, J., & Schroll, M. (2010). Organizational Competences for open innovation in small and medium sized enterprises of the digital economy. Competence Management for Open Innovation: Tools and IT Support to Unlock the Innovation Potential Beyond Company Boundaries. Cologne, Germany: Josef Eul Verlag, Lohmar Köln, 21-52.
ترکمان، امین (1389). ارائه الگوی نظام نوآوری بخشی مناسب در صنایع هوایی ایران، چهارمین کنفرانس مدیریت تکنولوژی، تهران، انجمن مدیریت تکنولوژی ایران.
حیرانی، حسین؛ قدسی پور، حسن ؛ باقری مقدم، ناصر و حسن کریمیان (1393). تحلیل پویای کارکردی ساختاری توسعه فناوری در چارچوب نظام نوآوری فناورانه؛ مورد مطالعه: فناوری تولید همزمان برق و حرارت ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت توسعه فناوری، دوره2، شماره2، ص 49-80.
Ipakchi, A. and Albuyeh, F. (2009). Grid of the future, IEEE Power Energy, Vol. 7,No. 4, pp. 52-62, Mar./ Apr.
McDonald, J. D. (2009). The Next-Generation Grid Energy Infrastructure of the Future, IEEE Power and Energy Mag., Mar/ Apr.
Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139–151.
Moss, S., Prosser, H., Costello, H., Simpson, N., Patel, P., Rowe, S & Hatton, C, (1998). Reliability and validity of the PAS-ADD checklist for detecting psychiatric disorders in adults with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 42(2), 173-183.
Vinzi, V. E., Trinchera, L., & Amato, S. (2010). PLS path modeling: from foundations to recent developments and open issues for model assessment and improvement. In Handbook of partial least squares (pp. 47-82). Springer Berlin Heidelberg.
MODIRIAT-E-FRDA JOURNAL ISSN 2228-6047 |
Designing an Innovation System and Attraction Idea in an Intelligent Electric Energy Network Based on Framing and Structural Equation Analysis
Fatemeh Saghafi1 | Roholah Hosseini2* | Mostafa Abediniparizi3 | Hamid Lesani4
1.Associate Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2.*Corresponding Author: Assistant Professor, Department of Management,, Payame Noor University, Tehran, Iran r.hosseini59@pnu.ac.ir 09127186194
3 MSc., Technical Faculties Campus, Faculty of Electrical and Computer Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran.
4. Professor, Technical Faculties Campus, Faculty of Electrical and Computer Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran.
Article Info | ABSTRACT |
Article type: Research Article
Article history: Received: 18 March 2021 Revised: 10 June 2021 Accepted: 16 June 2021
Keywords: Open Innovation, Knowledge Management, Framing, Structural Equations.
| Objective: The aim of the current research is to design an innovation system and attract ideas in the electric energy smart network based on the framing approach and analysis of structural equations. Necessity: Undoubtedly, one of the drivers and main factors of the economic development of any country is the expansion of technological innovations. Since Schumpeter, in his famous book in 1912, emphasized the role of innovation as a factor in the economic growth of nations, Many thinkers in this field have tried to explain the concept of innovation and the causes of its formation and its consequences in different economic, social and management contexts. In this research, with a comprehensive understanding of technology and knowledge management system, an attempt was made to extract key factors in the success of a knowledge management system in order to improve technological performance and, accordingly, to create an idea absorption system in smart energy networks. Electrified. Methodology: In terms of the purpose of the present research, it is applied, and based on the nature of the method, it is descriptive, and in terms of the method of data collection, it is a field research. A questionnaire was used to collect data. The sample size is 50 academic experts and experts related to the subject of smart electric energy networks. Conclusion: In this research, to design an innovation system and attract ideas in electric energy smart networks. A theoretical model was expressed according to the background and connection of this research. The opinions of experts and experts in the considered field were obtained with the help of a questionnaire And by analyzing structural equations and Smart-PLS software, the validity of the proposed model was analyzed and optimized. Originality: All the confirmed indicators in the model show that the obtained model has a very good fit. This means that the position of the model components and the type of relationships of the proposed components in this specialized field and statistical community have been defined, correctly assumed and confirmed.
|
Cite this article: Saghafi, F., Hossein, R., Abediniparizi, M., & Lesani, H. (2021). Evaluation Quality Structural Model of Innovation and the Absorption of Ideas in the Intelligent Network. |
طراحی سیستم نوآوری و جذب ایده در شبکه هوشمند انرژی الکتریکی براساس رویکرد فریمینگ و تحلیل معادلات ساختاری
فاطمه ثقفی1| روح اله حسینی*2| مصطفی عابدینی پاریزی3| حمید لسانی4|
چکیده
هدف:هدف پژوهش حاضر طراحي يك سيستم نوآوری و جذب ایده در شبکه هوشمند انرژی الکتریکی براساس رویکرد فریمینگ و تحلیل معادلات ساختاری است. ضرورت: بیشک، یکی از پیشرانها و عوامل اصلی توسعه اقتصادي هر کشوري، گسترش نوآوریهای فناورانه است. از زمانی که شومپیتر، در کتاب معروف خود در سال 1912، بر نقش نوآوري به عنوان عامل رشد اقتصادي ملل تأکید نمود، اندیشمندان بسیاري در این زمینه سعی در تبیین مفهوم نوآوري و علل شکل گیري آن و پیامدهاي آن در بسترهاي مختلف اقتصادي، اجتماعی و مدیریتی داشتهاند. در این تحقیق با درک جامع از فناوری و سیستم مدیریت دانش سعی بر استخراج عوامل کلیدی در موفقیت یک سیستم مدیریت دانش به منظور بهبود عملکرد فناورانه و به تبع آن ایجاد یک سیستم جذب ایده در شبکه های هوشمند انرژی الکتریکی شده است.
روش شناسی: از نظر هدف پژوهش حاضر، کاربردی و بر اساس ماهیت روش، توصیفی و از نظر شیوه گردآوری دادهها یک تحقیق میدانی است. برای گرداوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. حجم نمونه 50 نفر از متخصصین دانشگاهی و صاحب نظران مرتبط با موضوع یعنی شبکههای هوشمند انرژی الکتریکی است.
یافتهها: در این پژوهش برای طراحی یک سیستم نوآوری و جذب ایده در شبکههای هوشمند انرژی الکتریکی یک مدل نظری با توجه به پیشینه و پیوند این تحقیقات بیان گردید، با ابزار پرسشنامه نظرات متخصصین و صاحب نظران حوزه مدنظر، اخذ شد و به وسیله تحلیل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart-PLS اعتبار مدل پیشنهادی مورد واکاوی و بهینه سازی شد.
نتیجهگیری: تمامی شاخصهای تایید شده در مدل مبین این نکته است که مدل بدست آمده دارای برازش خیلی مناسبی است. این بداین معنی است که جایگاه اجزای مدل و نوع ارتباطات اجزای مطرح شده در این حوزه تخصصی و جامعه آماری تعریف شده، به درستی فرض و تایید شده است.
کلیدواژهها: نوآوری باز، مدیریت دانش، فریمینگ، معادلات ساختاری.
استناد: ثقفی، فاطمه؛ حسینی، روحاله؛ عابدینی پاریزی، مصطفی؛ لسانی، حمید. (1402). طراحی سیستم نوآوری و جذب ایده در شبکه هوشمند انرژی الکتریکی براساس رویکرد فریمینگ و تحلیل معادلات ساختاری.
دریافت مقاله: ..13/02/1400. پذیرش مقاله: ..15/10/1400........
1. مقدمه
با ظهور و افزایش اهمیت پدیده اینترنت اشیا، که خود به تنهایی ذات نوآوری5 را تغییر داده است، سازمانها قادر به ایجاد مزیت رقابتی خواهند بود Soto-Acosta,., Cegarra-Navarro, 2016)(. لازم به ذکر است که در برخی از ابعاد مدیریت دانش، پیشرفتهای خوبی انجام گرفته است. با این حال نتایج در مورد اینکه کدام متغیرها بر مدیریت دانش تاثیر گذار هستند، هم گیج کننده و هم ازهم گسیخته است López-Nicolás,. Meroño-Cerdán, 2011)(. با این تفسیر اگر سازمانها بخواهند در مسیر نوآوری باز گام بردارند، تمایل خواهند داشت فضای همکاری دوطرفه بین بازیگران اکوسیستم فعالیت خود ایجاد نموده و کسب دانش نمایند Wang,. et al, 2015., Bogers et al, 2016 )(. همچنین در تحقیقات انجام شده یکی از محدودیتها وجود عدم تمرکز بر یک صنعت و یا بخش خاص عنوان شده است Santoro,. et al, 2017)(. که پژوهش حاضر با الهام گرفتن از این مسئله انجام گردیده. همانطور که گفته شد، تحقیقات از دید محققان پیشین نیاز به افزایش تمرکز بر روی صنایع مختلف دارد. لذا ابتدایی ترین نوآوری و ارزش در این تحقیق تمرکز بر صاحبنظران حوزه شبکه هوشمند انرژی الکتریکی است. نوآوری دیگر این تحقیق پیوند یک تئوری رفتاری شناختی با مفهوم نوآوری است و گسترش مدل تحقیقات گذشته با توجه به پیوندهای موجود در ادبیات موضوعی. ايدهپردازي، پژوهش و نوآوري فناورانه، زماني ارزشمند است که منجر به خلق ثروت شود. تجاري سازي روشي است که مي توان به واسطه آن علم را به اقتصاد گره زده و به خلق ثروت از نوآوري پرداخت. موفقيت در توسعه و تجاري سازي فناوري، مستلزم کنار هم قرار گرفتن عوامل متعددي از جمله تفکر خلاق، دانش فني مناسب، تفکر و روحيه کارآفريني و منابع مالي است. همانطور که ذکر شد هدف پژوهش حاضر "طراحی سیستم نوآوری و جذب ایده در شبکه هوشمند انرژی الکتریکی با استفاده از فریمینگ و تحلیل معادلات ساختاری6" است. در این پژوهش با استفاده از ابزارهای فریمینگ و روش معادلات ساختاری مدلی ارائه شده است که صاحبان ایده و فکر که ایدههای آنها به نحوی با زیرسیستمها و یا اجزای مختلف در یک شبکهی هوشمند انرژی الکتریکی در ارتباط است، به طور دوسویه وارد و درگیر یک سیستم جذب و عملیاتی کردن ایدههای نوآورانه و فناورانه شوند. سیستم جذب ایده و نوآوری در این تحقیق با استفاده از کنکاش در ادبیات موضوعی استخراج شده است که مدلیست مفهومی از انعکاس دو کلید واژه نوآوری باز7 و مدیریت دانش8. تحلیل معادلات ساختاری به واسطه دریافت نظرات صاحب نظران و صاحبان ایده در شبکه هوشمند انرژی الکتریکی از یک طرف و مفاهیم دیگری به نام حسابداری ذهنی9 و فریمینگ10 از طرف دیگر انتخاب شده است.
2. مرور ادبیات و پیشینۀ پژوهش
بیشک، یکی از پیشرانها و عوامل اصلی توسعه اقتصادي هر کشوري، گسترش نوآوریهای فناورانه است Bogers . Chesbrough, 2018)(. فناوریهاي مختلفی در سالهاي اخیر ظهور یافته اند که دیدگاه صاحبان صنعت برق را در خصوص نحوه تولید، انتقال و تحویل انرژي الکتریکی به متقاضیان تغییر داده است، فناوریهایی که به کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش خودروهايِ الکتریکیِ هیبریدي قابل اتصال به شبکه پراکنده کمک میکنند و گزینههاي مناسب و پایداري براي انرژي به شمار میروند. همچنین، گسترش ابزاري و سیستمهاي مدیریت انرژيِ خانه امکان مدیریت بهینهتر همچون زیرساختهاي اندازه گیري پیشرفته انرژي را فراهم میآورد Bouhafs,. et al, 2012., Arritt, Dugan, 2011 )(. بر اساس تعریف سازمان انرژي ایالات متحده آمریکا شبکه هوشمند یک شبکه گسترده انرژي خودکار است که در آن انتقال توان الکتریکی و تبادل اطلاعات بهصورت دوطرفه صورت میگیرد . این شبکه قابلیت پایش و پاسخگویی به هر نوع تغییرات در شبکه، از منابع تولید تا مصرف کنندگان و حتی تک تک تجهیزات را دارد . به تمامی موارد بالا اینترنت اشیا11 نیز باید اضافه شود. اینترنت اشیا را میتوان یک سری از تکنولوژیهای انفجاری دیجیتالی دانست که زندگی روزانه افراد و همینطور کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است Kim, S., Kim, 2016., Scuotto,. et al, 2016)(. در مواجهه با این تغییرات، سازمانهای مختلف در جهت افزایش بهره وری و نوآوری، هوشمندانه عمل نموده و از این تکنولوژیها به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش و جمع آوری اطلاعات خود استفاده مینمایند Malhotra, 2000., Vrontis,. et al, 2012)(.ايدهپردازي، پژوهش، نوآوري و فناوري مبتني بر آن، زماني ارزشمند است که منجر به خلق ثروت شود(بوشهري و همکاران، 1382) سیر تکاملی مفهوم نوآوری و ادبیات تولید شده، به نوآوری به عنوان یک فرآیند پویا، یکپارچه، قابل مدیریت و انباشتی رسیده است که نوآوری را به عنوان محصول جدید تجاری شده (تبیین کل فرآیند از ایده تا محصول) می بیند Tidd,. et al, 2005., Freeman, 2008 )(. در ادبیات مفاهیم خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی به طور مترادف به کار می روند Martins& Terblanche, 2003)(. در حالیکه هریک از این مفاهیم دارای معنی مشخصی هستند. کاهن,. 1981)(. در بیان تفاوت بین خلاقیت و نوآوری چنین ابراز می کند که خلاقیت ساختن یک چیز از هیچ چیز است درحالیکه نوآوری: آن چیز را بصورت خدمات و تولیدات در می آورد. خلاقیت چیز جدیدی را بوجود می آورد در حالیکه نوآوری چیز جدیدی را بکار می گیرد Cumming, Brian , 1998)(. کارآفرینی فرآیندی است که افراد با نوآوری، فرصت های بی استفاده را تبدیل به موقعیت های رفع تقاضا می کنند(ناندان، 1386). از اینرو می توان گفت که نوآوری یکی از مولفه های اساسی و بنیادی کارآفرینی است. همانطوری که ملاحظه می گردد اصطلاح نوآوری بطور بارزی به « تازگی و جدید بودن » اشاره دارد. از دیگر مشخصه های کلیدی نوآوری، اجرا و پیاده سازی آن است Taatila, Vesa,. et al, 2006)(.اجرای ایده های جدید برای تجدید ساختار، صرفه جویی هزینه ها، بهبود ارتباطات، تکنولوژی های جدید برای فرآیند های تولیدی، ساختار های سازمانی جدید و برنامه های پرسنلی جدید نمونه هایی از نوآوری هستند. فرآیند نوآوری در سازمان دارای مراحل ١) نیاز ٢) نظر یا ایده ٣) پذیرفتن ٤) اجرا٥) منابع است(سام خانیان، 1387). نوآوری باز به عنوان يک پارادايم جديد در حوزه نوآوری برای اولین بار توسط هنری چسبرو پروفسور دانشگاه برکلی کالیفرنیا در سال 2003 مطرح گرديد. نوآوری باز در تعريف بنیادين، به این معناست که "ايده های با ارزش می توانند از درون يا بیرون شرکت سرچشمه بگیرند و تجاری سازی آنها نیز می تواند از درون يا بیرون شرکت ها باشد". Hafkesbrink, & Schroll, 2010)(.
شکل(1). مدل نوآوری باز چسبرگ
بانک ایده: با توجه با پیشرفتهای روز افزون هوش ماشین و تجهیزات دولت الکترونیک، هم اکنون رفته رفته امکان ایجاد یک بانک ایده برای جذب ایده های افراد ذینفع نخبه فراهم آمده است. ولی هنوز چنین سیستمی در حوزه شبکه های هوشمند برق وجود ندارد. نظریه فریمینگ اولین بار توسط کاهنمن و توراسکایی در سال ۱۹۷۹ مطرح شد و تا کنون نفوذ قابل توجهی در سایر رشته ها به خصوص در بازاریابی و ارتباط با مشتری داشته است. این نظریه مدل ذهنی افراد در شرایط تصمیم گیری را ترسیم مینماید. بر اساس این مدل در زمان تصمیم گیری سه نوع شرایط اطمینان، ریسک و عدم اطمینان برای افراد قابل تصور است(ترکمان، 1389).از اثرات فریمینگ که می تواند در بانک ایده نخبگان نیز بکار رود می توان به اثر اجتناب از ضرر اثر هزینه حاشیه و اثر اطمینان دروغین اشاره کرد. اثر اجتناب از ضرر12 : همگی افراد در زندگی خود به طور روزانه یا ماهانه به طور ناخودآگاه با قالب بندی مسائلی از نوع فریمینگ روبهرو هستند اما از شکلی و آثار آن بر تصمیمات خود غافلند. مطالعه روند تصمیمگیری متضاد در افراد در شرایط مختلف، سبب کشف پدیده فریمینگ شده است.
|
شکل(2). تابع امید یا تعیین حوزههای سود و ضرر در ذهن افراد |
پایه و اساس نظریه فریمینگ در تابع امید13 است(حیرانی و همکاران، 1393).این تابع دارای ۲ حوزه اصلی است: حوزه سود و حوزه ضرر، اگر قالب مساله ای که فرد با آن روبهرو میشود مثبت باشد (مثلاً به سود رسیدن، زنده ماندن و...). در این صورت فرد در ربع اول قرار میگیرد. در این شرایط برای تصمیمگیری بین دو گزینه قطعی و احتمالی، غالب افراد گزینه قطعی را انتخاب میکنند Fidel, 2012)(. شبکه هوشمند یک مسأله منفرد و محزا نیست بلکه مجموعهای کامل از فناوری هایی است که میتواند در ایجاد یا ارتقا شبکه برق مصرف شود. در نگاه کلی، شبکه هوشمند راهکاری را برای حل چالشهای شبکه کنونی، که در مثلث شکل(2) اشاره شده است، ارائه میکند، مانند چالشهای قابلیت اطمینان، چالشهای محیط زیستی و پالشهای اقتصادی و بازدهی انرژی Ipakchi, Albuyeh, 2009)(.
|
شکل(3). چالشهای پیشرو شبکه هوشمند(حیرانی و همکاران، 1393) |
از دیدگاه انتقال انرژی، در شبکه سنتی، انرژی الکتریکی را واحدهای بزرگ سنتی تولید و به مصرف کنندگان منتقل میکنند. اما در شبکه هوشمند منابع انرژی دیگری نیز در سمت تقاضا وجود دارد که نه تنها بخشی از تقاضای مشترکان را تولید میکنند، بلکه میتوانند قسمتی از آن را نیز به شبکه تزریق کنند. لذا در شبکه هوشمند جریان انرژی یک جریان دو سویه است McDonald, 2009)(. براساس چشمانداز دپارتمان انرژي و آزمايشگاه فناوري انرژي ملي، در شبكه مدرن آينده بايد سهم منابع تجديدپذير خود به ويژه مولدهاي بادي و خورشيدي افزايش يابد و به ميزان چشمگيري ميزان استفاده از خودروهاي الكتريكي زياد شود. براي دستيابي به اين اهداف بايد انعطافپذيري شبكه افزايش يابد و انتشار گازهاي گلخانهاي كاهش يابد. همچنين اطلاعات بههنگام قيمت و ميزان مصرف انرژي براي مصرفكنندگان و بهرهبردار شبكه فراهم شود و مشتركين بتوانند با انتخاب خود، الگوي مصرف انرژي خود را تغيير دهند. پس از پيادهسازي كامل شبكه هوشمند شغلهاي جديدي ايجاد خواهد شد و ميزان انتشار گازهاي گلخانهاي در بخش صنعت برق و حمل و نقل به ميزان چشمگيري كاهش خواهد يافت. پنج مبحث استراتژيك در شبكه هوشمند كه در شكل (6) نشان داده شده است.
|
شکل(6). الگوهاي چشم انداز شبكه ي هوشمند |
ماموه14( 2009) در پژوهش خود، بیان میکند که شبکه هوشمند نیاز شبکه فرسوده قدرت است. شبکه الکترومکانیکی موجود ظرفیت تأمین تقاضاهاي چندین برابر شده را ندارد. کاملاً طبیعی بهنظر میرسد شبکهاي که براي قرن پیش طراحی شده است، علاوه بر اینکه اجزاي کهنهاي دارد و از فناوري روز بیبهره است، قابلیت تأمین چنین باري را نداشته باشد. دیو15و همکاران (2010) در پژوهش خود استدلال کردند که تحقیقات درنظام نوآوري و در سطح ملی براي توسعه سیاستهاي مناسب ودرك رفتار بازیگران خاص ارزشمند وضروري است. امامی و همکاران (2011) در پژوهشی به بررسی رویکردهای مدیریتی مرتبط با تاثیر فریمینگ و حسابداری ذهنی در مشارکت شبکه ای پرداختند. هدف از اجرای این پژوهش نشان دادن برخی راه حل ها برای افازیش کارایی و اثر بخشی در سیستم بانک ایده بر اساس فریمینگ بود.این کار به یک دیدگاه خلاقانه تر در اثر فریمینگ و اثرات روانی آن بر اثربخشی تصمیم گیری کارشناس در بانک ایده کمک می کند. نتایج حاصل از این مطالعه می توان به طور مشابه در افزایش بهره وری از سیستم های پیشنهاد در سازمان و یا حتی در کمک از کارشناسان در شبکه های اجتماعی استفاده می شود. زارعی و همکاران (2011) در پژوهشی به بررسی تاثیر فریمینگ در موفقیت شبکه های اجتماعی بر اساس سیستم اطلاعاتی پرداختند. نتایج نشان می دهد که یک ارتباط مثبتی بین تجربیات گذشته متخصصین و زندگی شخصی آنها وجود دارد. همچنین کارشناسان انتظار دارند که بانک ایده می تواند با تامین انتظارات آنها و ارائه جوایز کمکهای آنها را جبران کند. جارسکی16(2015) در پژوهشی به تجزیه و تحلیل سیستم نوآوری بخشی در بخش جنگلداری جمهوری چک پرداخت. محقق جهت تجزیه و تحلیلی سه عنصر (صاحبان جنگل، اسناد و سیاست های جنگلداری، اقدامات حمایت کننده موسسات مربوطه) را در نظر گرفته است. نتیجه گیری این پژوهش نشان می دهد که نوآوری بخشی در حوزه جنگلداری جمهوری چک تشکیل شده است اما تمام سه اصل آن برآورده نشده و عملکرد ضعیفی در این قسمت مشاهده شده است. امامی و همکاران(1392) در پزوهشی به تاثیر قالب های مخاطره ای بر تصمیم گیری کارآفرینان پرداختند. در این تحقیق با بکار گیری سناریوی تصمیم گیری قالب دهی ریسکی با موضوعات متنوع مرگ و زندگی، سرمایه گذاری، زمان، و فرصت، قضاوت و تصمیم گیری کارآفرینان را به چالش کشیده است. از مهمترین یافته های این تحقیق، کارآفرینان کمتر از غیر کارآفرینان تحت تاثیر اثرات قالب دهی در هر چهار موضوع قرار گرفته اند. آنها تصمیم گیری منطقی و سازگارتری نسبت به غیر کارآفرینان در حالت های مثبت و منفی داشته اند. پورمحمد شاهینی (1395) در پزوهشی با عنوان " شیوه های تصمیم گیری در رهبری سازمان، توفیق یا شکست (مطالعه موردی: مدیریت نظارت بر پروژه های عمرانی مناطق نفت خیز)، نتایج به دست آمده از این پژوهش با عنوان شیوه های تصمیم گیری کارشناسان مدیریت نظارت بر پروژه های عمرانی مناطق نفت خیز ارائه و مورد تحلیل قرار می گیرد و پس از دستیابی به این نتیجه که موثرترین و بهترین روش تصمیم گیری برای جامعه آماری این تحقیق روش مشارکتی است. محقق منتظری و همکاران(1395) در پژوهش خود با عنوان" اولویت بندی فناوریهای شبکه هوشمند توزیع برق با رویکرد شاخص های جذابیت (مطالعه موردی: شرکت توزیع برق مازندران)"، نتایج نشان میدهد صدرو صورتحساب لحظه ای، فناوری وایرلس، پیش بینی بار، محاسبه بهای انرژی و نرم افزارها و دانش های فنی مربوط به آن، به ترتیب پنج فناوری اول در نتایج اولویت بندی بر اساس شاخص های جذابیت در شرکت توزیع برق مازندران هستند.
3. روش شناسی
این تحقیق از نظر هدف پژوهش، کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها توصیفی است. در بخش اول تحقیق با انجام مطالعه کتابخانهای و بهرهگیری از پایگاههای علمی، پیشینه تحقیق بررسی خواهد شد. سپس با بررسی پیشینه تحقیق ، عوامل کلیدی موفقیت در سیستم جذب ایدههای نخبگان از طریق مدلهای مختلف و تحقیقات متعددی که در حوزه سیستمهای مدیریت دانش و نوآوری باز توسط متخصصان این حوزه صورت گرفته، استخراج میشود. پس از مشخص شدن میزان تاثیرگذاری مولفهها، با انتخاب مدل مبنا که از بین مدل های مختلف انتخاب خواهد شد و براساس مولفههایی که استخراج میشود، مدل نظری پژوهش شکل میگیرد. سپس از طریق تهیه پرسشنامه در نظر است تا با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر و از طریق روش معادلات ساختاری، روابط علی ومیزان همبستگی بین متغیرهای مدل نظری پژوهش را بررسی کنیم. در نهایت در نظر است تا براساس نتایج حاصل از روابط علی و میزان همبستگی بین متغیرها ،مناسب ترین مسیر برای پذیرش مدل مفهومی تحقیق را شناسایی کرده و برمبنای آن راهکارهای مناسب را ارائه دهیم. در ادامه پژوهش نیز به دنبال کسب اطلاع از وجود رابطه بین این عوامل تاثیرگذار بر یکدیگر در قالب مدلی مفهومی از طریق روش معادلات ساختاری و با ارائه فرضیه است.
شکل(7). مدل مفهومی پایه تحقیق برگرفته از پژوهش گاربرل سانتورو و همکاران
به طور کلی میتوان استدلال کرد که فریمینگ منجر به نوآوری شده و به تبع آن بر روی نوآوری باز دارای تاثیر است. با این تفسیر در این تحقیق دو متغیر قابل سنجش اثر هزینه حاشیه و اثر اجتناب از ضرر به عنوان متغیر آشکاری از متغیر پنهان فریمینگ مورد استفاده قرار گرفته است و مدل استخراج شده تحقیق به شکل زیر است.
شکل(8). مدل مفهومی تحقیق
در پژوهش حاضر، بررسی مدل ها و شناسایی عوامل موثر بر نوآوری و سیستم جذب ایده در شبکههای هوشمند انرژی الکتریکی مطالعه کتابخانهای و بررسی نظرات متخصصان در مورد اهمیت این عوامل در پذیرش مدل پیشنهادی توسعه یافته با اثر فریمینگ و همچنین بررسی همبستگی و روابط بین این عوامل به وسیله توزیع پرسشنامه و انجام مصاحبه و در واقع به صورت میدانی صورت گرفته است. ابزار اندازه گیري مورد استفاده در این پژوهش مبتنی بر پرسشنامه و مصاحبه بوده است. به منظور رتبهبندی و تعیین میزان تاثیرگذاری هریک از مولفههای پذیرش مدل نوآوری و جذب ایده پرسشنامهای در اختیار متخصصین و صاحب نظران صنایع مرتبط با شبکههای هوشمند انرژی الکتریکی قرار می گیرد و از آنها خواسته میشود تا نظر خود را در مورد میزان تاثیرگذاری هر یک از این مولفهها بیان کنند. از طریق تهیه پرسشنامه در نظر است تا با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر و از طریق روش معادلات ساختاری، روابط علی ومیزان همبستگی بین متغیرهای مدل نظری بررسی کنیم. برای این منظور پرسشنامه برای متغیرهای اشکار که گویههای پرسشنامه را تشکیل میدهند، تهیه شد. در این تحقیق، طیف لیکرت به عنوان مقیاس فاصلهای در نظرگرفته شده است. در این تحقیق براي تعیین روایی پرسشنامهها از روش روایی محتوا استفاده شد. دراین پژوهش نیز سؤالات از منظر خبرگان حوزه مدیریت دانش و شبکههای هوشمند انرژی الکتریکی بررسی گردیده و مورد تایید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش میزان تکبعدی بودن نگرشها، قضاوتها و سایرمواردی که اندازهگیری آنها آسان نیست به کار میرود و در این روش بر همسانی یا یکنواختی اجزاي تشکیل دهنده پرسشنامه تأکید می گردد. از بین اعضای جامعه آماری مورد نظر، محقق توانست به تعداد 62 نفر از جامعه دسترسی پیدا کند و از این تعداد 50 پرسشنامه سالم اخذ شد.
4. یافتههای پژوهش
در این قسمت، ابتدا براي تعيين صحت دسته بندي عوامل موثر بر هر متغير، تحلیل عاملی انجام شده و بعد مدل مفهومی پژوهش مورد تحليل قرار مي گيرد. در نهایت فرضیات و سوالات تحقیق آزمون میشوند. برای بررسي و تحلیل فرضیات وسوالات تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPLS بهره برده شده است. این روش اين امكان را فراهم میکند تا صحت فرضیات تحقیق را مورد آزمون قرار داده و معنادار بودن ضرایب بدست آمده را نشان داد.
آزمون همگن بودن یا (تک بعدی بودن): در این آزمون بارهای عاملی زیر 0.7 حذف می شوند. اگر بار عاملی شاخصی نزدیک به 0.7 باشد و توسط بار عاملی دیگر شاخص های آن متغیر جبران شود می توان آن را در مدل نگه داشت Hair,. et al, 2011)(.این آزمون نشان می دهد که سوالات هر متغیر حول یک موضوع هستند. با توجه به شکل9 و سوالاتی که در مدل دارای بار عاملی کمتر از 0.7 هستند از مدل حذف میشوند. شاخصهایی که دارای بارهای عاملی حداقل 0.6 بودند را هم به شرط همپوشانی با شاخصهای دیگر متغیر مربوطه پذیرفتیم(2011 Hair et al,) . با استفاده از نرم افزار معادلات ساختاری SmartPLS مشخص گردید که از 42 شاخص مربوط به پژوهش 15 شاخص دارای بار عاملی کمتر از 0.6 می باشند(شکل9).مدل نهایی با حذف این شاخص ها در نظر گرفته می شود(شکل11).
شکل (9). مدل اندازه گیری اولیه در حالت تخمین ضرائب استاندارد (بار عاملی)
به منظور پایایی بهتر پژوهش و در نظر داشتن روایی واگرا در مدل، شاخصهای دارای بارعاملی زیر 0.6 حذف شد که مدل تاییدی بدون در نظرگرفتن شاخصهای مورد نظر، مشخص شده است در شکل 11 در بخش نتیجه گیری مطرح شده است. به منظور بررسی روايي همگرا در اندازه گیری انعکاسی سه شرط زیر باید برقرار باشد OECD, 1997)(. میزان AVE(میانگین واریانس استخراجی) عددی بزرگتر از 0.5 باشد. میانگین واریانس استخراجشده(AVE)، یعنی میانگین واریانس مشترک بین سازهها و نشانگرهای انعکاسی آنها. در این معیار که نشاندهنده روایی ابزار اندازهگیری است، فرض بر این است که متغیر پنهان موردنظر واریانس مشترک بیشتری با نشانگرهای تعیینشده نسبت به هر متغیر پنهان دیگری دارد. همانطور که در(جدول1) مشاهده میکنید مقادیرAVE هر 5 سازه بیشتر از 0.5 میباشد. این امر نشانگر این است که این شرط برای تایید روایی همگرا مورد قبول است.
جدول 1. خروجی نرم افزار اسمارت پی ال اس برای میزان AVE
براي بررسي ميزان پايايي پرسشنامه از معيارهاي روش آلفاي كرونباخ استفاده شد. بيانگر ميزان توانايي سؤالات در تبيين مناسب ابعاد تركيبي مربوط به خود است. ضريب پايايي تركيبي نيز ميزان همبستگي سؤالات يك بعد به يك ديگر را براي برازش كافي مدل هاي اندازه گيري مشخص ميكند Sushil, 2008)(. با وجود اينكه مقدار آلفاي كرونباخ و ضريب پايايي تركيبي بايد بالاتر از 0.7 باشد، اما در صورت كم بودن تعداد سؤالات و همچنين افراد نمونهي آماري، مقدار 0.6 نیز قابل قبول میباشدTaatila Vesa,. et al, 2006)(. همانطور که در(جدول2) مشاهده میشود مقادیر آلفای کرونباخ برای همه متغیرها بیش از 0.6است که این مطلب نشاندهندهی پایایی مناسب سازههای انعکاسی پژوهش است.
جدول(2). مقادیر آلفای کرونباخ برای هر سازه از مدل مفهومی پژوهش
GOF0.6365=
این میزان نشاندهنده برازش بسیار مناسب مدل مفهومی پژوهش است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از فرمان Bootstraping در نرم افزارSmartpls2.3 استفاده شد که خروجي به دست آمده از اجراي مدل توسط نرم افزار، حاوي ضرایب معناداری T-value میباشد. خروجی نرم افزار اسمارت پی ال اس در ارتباط با ضرایب معناداری(Tvalue) برای هر یک از مسیر های اصلی مدل مفهومی پژوهش اعدادی بیش از 1.96 را نشان می دهد که این حاکی از تایید فرضیه های پژوهش است.
ارتباط پیش بین(Q2)
آزمون ارتباط پیش بین کیفیت مدل ساختاری را مورد سنجش قرار میدهد.کیفیت مدل ساختاری توسط شاخص افزونگی (CV red) محاسبه می شود. معروف ترین و شناخته شده ترین معیار اندازه گیری این توانایی، شاخص Q2 استون –گایسلر است که براساس این ملاک ، مدل باید قادر باشد نشانگرهای متغیرهای مکنون درون زا را پیش بینی کند.
جدول(3). مقادیر Q2 برای متغیرهای مکنون مدل مفهومی پژوهش
همان طور که در جدول(3) ملاحظه می کنید برای سه متغیر دورن زا نوآوری باز (opn) ، ظرفیت مدیریت دانش (kmc) و ظرفیت نوآوری(inc)) میزان Q2 بالاتر از صفر میباشد که این نمایانگر آن است که مدل ساختاری از کیفیت مناسبی برخوردار است.
آزمون فرضیهها و میزان قدرت تاثیرگذاری هر یک از مسیرها
به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از فرمان Bootstraping در نرم افزارSmartpls2.3 استفاده شد که خروجي به دست آمده از اجراي مدل توسط نرم افزار، حاوي ضرایب معناداری T-value میباشد. براساس خروجیهای حاصل شده ، زمانیکه مقدار T-value برای یک مسیر در بازه بیشتر از 1.96+ و کمتر از 1.96- باشد، بیانگر معنادار بودن تاثیر متغیرهای مشخص در آن مسیر و متعاقبا تایید فرضیه مربوطه است Johnnessen,. et al, 2001)(. خروجی نرم افزار اسمارت پی ال اس در ارتباط با ضرایب معناداری(Tvalue) برای هر یک از مسیر های اصلی مدل مفهومی پژوهش اعدادی بیش از 1.96 را نشان می دهد که این حاکی از تایید فرضیه های پژوهش است(شکل 10). در ادامه مقادیرT-value در قالب جدولی ارائه شده است(جدول3).
جدول(4). مقادیر TValue به تفکیک هر مسیر
مسیرها | مقدار Tvalue | وضعیت فرضیه ها |
سیستممدیریتدانش(KMC) نوآوری باز (Opn) | 13.085 | تایید فرضیه |
نوآوری باز (opn) ظرفیت مدیریت دانش(Kmc) | 16.201 | تایید فرضیه |
نوآوری باز (Opn) ظرفیت نوآوری(Inc) | 22.252 | تایید فرضیه |
سیستم فریمینگ (Frm) نوآوری باز (Opn) | 4.809 | تایید فرضیه |
ظرفیت مدیریت دانش ظرفیت نوآوری (Inc) | 3.499 | تایید فرضیه |
میزان ضرایب مسیر (قدرت تاثیرگذاری هر یک از مسیرها)
براساس مدل مفهومی پژوهش، تاثیر و نوع رابطه 5 متغیر در قالب فرضیههایی مورد بررسی قرار گرفت. براساس میزان ضرایب مسیر که نشان دهنده قدرت روابط بین هریک از متغیرها است (شکل11) ، ميتوان قدرت تاثير گذاري هر مسیر را بدست آورد (جدول 4).
جدول(5). رتبه بندی میزان تاثیرگذاری عوامل موثر براساس ضریب مسیر
مسیر | ضریب مسیر | رتبه بندی میزان تاثیرگذاری |
سیستممدیریتدانش(KMS) نوآوری باز (Opn) | 0.682 | 3 |
نوآوری باز (opn) ظرفیت مدیریت دانش(Kmc) | 0.644 | 4 |
نوآوری باز (Opn) ظرفیت نوآوری(Inc) | 0.852 | 1 |
سیستم فریمینگ (Frm) نوآوری باز (Opn) | 0.754 | 2 |
ظرفیت مدیریت دانش ظرفیت نوآوری (Inc) | 0.238 | 5 |
شکل(10). مقادیر Tvalue سازه های مدل به منظور تایید فرضیه ها
نتیجهگیری
پس از معرفی شبکههای برق هوشمند در سال 2008، این نوع شبکه به شدت مورد توجه و علاقهی خبرگان صنعت برق قرار گرفت چرا که مزایا و منافع بسیاری را برای صنعت برق نوید میداد. از این دست مزایا میتوان به برنامههای پاسخگویی بار مؤثرتر، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، استفاده بهینه از تجهیزات و حذف و یا تأخیر در سرمایهگذاریها، کاهش تلفات، راه افتادن بازار خردهفروشی، خودترمیمی، استفاده از تولیدات پراکنده و ... را نام برد. در یک شبکه هوشمند، اینکه همیشه مصرف کننده را مشتاق نگه داریم امری ضروری و حیاتی است، چرا که وجود نهایی یک شبکه هوشمند بستگی به رضایت و پذیرش کاربران نهایی محصولات و خدمات آن شبکه هوشمند دارد. لازم است که همواره عوامل جذابیت، عدم جذابیت و پذیرش یک شبکه هوشمند بررسی شده، و بر اساس آن سیاست های ترویجی و تبلیغی به جهت جذب مشارکت های مصرف کننده ها به کار گرفته شود. یکی از مهمترین عوامل عدم جذابیت یک شبکه خطر پذیری شبکه بوده، و یکی از مهمترین عوامل جذابیت شبکه که منجر به پذیرش شبکه توسط مصرف کننده و در نتیجه کمک به استقرار هرچه بیشتر شبکه های هوشمند میشود، استفاده از فناوری های پیشرفته و نوین میباشد. در این تحقیق برای طراحی یک سیستم نوآوری و جذب ایده در شبکههای هوشمند انرژی الکتریکی یک مدل نظری با توجه به پیشینه تحقیق و پیوند این تحقیقات بیان گردید، با ابزار پرسشنامه نظرات 50 نفر از متخصصین و صاحب نظران حوزه مد نظر تحقیق، یعنی شبکههای هوشمند انرژی الکتریکی اخذ شد و به وسیله تحلیل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart-PLS اعتبار مدل پیشنهادی مورد واکاوی قرار گرفت. همانطور که پیشتر نیز ذکر شد نوآوری تحقیق در اضافه کردن یک متغیر مکنون تاثیر گذار بر نوآوری باز است که قبل از این در مدلهای پیشنهادی وجود نداشته است. متغیر مستقل فریمینگ که بعد از تحلیل آماری با دو متغیر آشکار بر روی متغیر نوآوری باز تاثیر مثبت معناداری را نشان میدهد.
شکل(11). مدل اندازه گیری اصلاحی(مدل تایید شده) در حالت تخمین ضرائب استاندارد(بار عاملی)
تمامی شاخصهای تایید شده در مدل مبین این نکته است که مدل بدست آمده دارای برازش خیلی مناسبی است. این بداین معنی است که جایگاه اجزای مدل و نوع ارتباطات اجزای مطرح شده در این حوزه تخصصی و جامعه آماری تعریف شده، به درستی فرض و تایید شده است. همچنین با نیم نگاهی به شاخص Q2 استون –گایسلر، میتوان دید که متغیرهای مکنون درون زا قابلیت پیشبینی شاخصهای سازههای درونزای مدل را داراست و در نهایت به مدل با کیفیتی دست یافته شد. با توجه به ضریب مسیر بدست آمده و شاخص R Squares، متغیر مکنون نوآوری باز میتوان گفت که دو متغیر مستقل فریمینگ و سیستم مدیریت دانش حدود 84 درصد از متغیر وابسته نوآوری باز را تشکیل داده اند که باتوجه به چارچوب معادلات ساختاری مقدار بسیار قابل توجه و مناسبی است. نکته مهمتر در مورد فریمینگ به ضرایب مسیر منتهی به ظرفیت نوآوری است که از فریمینگ به نوآوری باز و از نوآوری باز به ظرفیت نوآوری میرسد. در صورت ضرب این دو مسیر و مقایسه آن با دیگر مسیرها دیده میشود که مقدار بیشتری را به خود اختصاص داده است. تمام بحثهای این تحقیق حول نوآوری میچرخد. چراکه هدف غایی محقق، جذب افراد و ایدههای محققین و متخصصین و صاحبنظران حوزه شبکه هوشمند انرژی الکتریکی است و مهمتر از آن تبدیل ایدهها به نوآوری. پس میتوان دید که استفاده درست و کاربردی از فریمینگ و حسابداری ذهنی در سازمان میتواند در جذب، حفظ ذینفعان کلیدی سازمان و ایجاد ارزش افزوده نقش به سزایی ایفا نموده و به تبع آن به نوآوری در سازمان بیانجامد. تمامی فرضیههای مطرح شده تایید شده است. درعین حال دو فرضیه برجسته تر از بقیه به چشم میآیند. پیوند بین نوآوری باز و ظرفیت نوآوری که رتبه اول ضرایب مسیر است، نشان میدهد که در حوزه شبکههای هوشمند نیز همانند دیگر حوزهها و دیگر پژوهشها قابل درک و مشابه است. و پیوند بین فریمینگ و نوآوری باز را نیز شاید بتوان از دیدگاه جذب حداکثری منابع و به کارگیری آنها از منظر نوآوری باز وارد و معتبر دانست. چرا که با استفاده از اثر فریمینگ به دنبال جذل حداکثری و بهینه منابع دانشی(ایدهها) هستیم. پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی متغیر مکنون فریمینگ مشتمل بر چندین متغیر آشکار انعکاسی است که در این تحقیق دو مورد از آنها را به عنوان فاکتورهای موثر در نظر گرفته شد. پیشنهاد میشود در تحقیقات آتی متغیرهای دیگر نیز وارد مدل تحلیلی پژوهش شوند. پیشنهاد میشود در تحقیقات آتی از روشهای دیگر برای ارزیابی کیفیت مدل ساختاری نوآوری و جذب ایده در شبکه هوشمند انرژی الکتریکی استفاده شود.
محدودیت های پژوهش
یکی محدودیتهای پژوهش را شاید بتوان در کمبود دسترسی به متخصصان در حوزه های خاص و استفاده از نظر آنها دانست. در واقع حتی در صورت دسترسی به متخصصین اختصاص زمان کافی برای ثبت نظرات و اخذ پرسشنامه از نخبگان، از سمت نخبگان امریست چالش برانگیز و در مقابل آن، گستردگی جامعه آماری و افراز آن برای انجام تحقیق بر روی یک جامعه تخصصی نیز امریست ظریف و چالش برانگیز.
منابع
1- بوشهري، عليرضا، الياسي، مهدي، نظر يزاده، فرهاد.(1382). ارزيابي نوآور يهاي فناورانه در سازما نهاي صنعتي، اولين کنفرانس بين المللي مديريت، تهران.
2- ترکمان، امین. (1389). ارائه الگوی نظام نوآوری بخشی مناسب در صنایع هوایی ایران، چهارمین کنفرانس مدیریت تکنولوژی، تهران، انجمن مدیریت تکنولوژی ایران.
3- حیرانی، حسین؛ قدسی پور، حسن ؛ باقری مقدم، ناصر و حسن کریمیان.(1393). تحلیل پویای کارکردی ساختاری توسعه فناوری در چارچوب نظام نوآوری فناورانه؛ مورد مطالعه: فناوری تولید همزمان برق و حرارت ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت توسعه فناوری، 2(3)، 49-80.
4- سام خانیان، محمد ربیع. (1387). خلاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی، انتشارات رسانه ی تخصصی، تهران.
5- ناندان، اچ. (1386). مبانی کارآفرینی. ترجمه اعظم شجاع صفت و عاطفه واثقی. مشهد: جهان فردا، نما.
1- Arritt, R. F. and Dugan, R. C. (2011). Distribution system analysis and the future smart grid, IEEE Transactions on Industry Applications,. 47(6), 2343- 2350, Nov.-Dec.
2- Bogers M., H. Chesbrough, and C. (2018). Moedas, "Open Innovation: Research, Practices, and Policies," California Management Review, 60,. 5-16.
3- Bogers, M Zobel, A K Afuah, A. Almirall, E Brunswicker, S Dahlander, L Hagedoorn, J, (2016). The open innovation research landscape: established perspectives and emerging themes across different levels of analysis. Ind. Innov. 1–33.
4- Bouhafs, F., Mackay, M. and Merabti, M. (2012). Links to the future: Communication requirements and challenges in the smart grid, Power and Energy Magazine, IEEE, Vol. 10(1),. 24-32, Jan.-Feb.
5- Cumming, Brian S. (1998). Innovation overview and future challenges. European Journal of Innovation Management, 1(1), pp. 21-29.
6- Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139–151.
7- Fidel, R. (2012). Human information interaction: an ecological approach to information behavior. MIT Press.
8- Johnnessen, Jon-Arild; Olsen, Bjorn& Lumpkin, G.T. (2001). Innovation newness: what is new, how new, and new to whom? European Journal of Innovation Management, 4(1),. 20-31.
9- Freeman, C. (2008). Part I - Conceptual Architecture, in Conceptualizing Innovation Systems: The implication to developing economics. www.business.aau.dklike/upcoming/Pun-arj/P AC _Part _I_Chapter _1.
10- López-Nicolás, C., Meroño-Cerdán, Á.L., (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. Int. J. Inf. Manag. 31 (6), 502–509.
11- Ipakchi, A. and Albuyeh, F. (2009). Grid of the future, IEEE Power Energy,. 7,(4),. 52-62, Mar./ Apr.
12- Kim, S., Kim, S., (2016). A multi-criteria approach toward discovering killer IoT application in Korea. Technol. Forecast. Soc. Chang. 102, 143–155
13- Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139–151.
14- Hafkesbrink, J., & Schroll, M. (2010). Organizational Competences for open innovation in small and medium sized enterprises of the digital economy. Competence Management for Open Innovation: Tools and IT Support to Unlock the Innovation Potential Beyond Company Boundaries. Cologne, Germany: Josef Eul Verlag, Lohmar Köln, 21-52.
15- Malhotra, Y., (2000). Knowledge management for e-business performance: advancing information strategy to “internet time”. Inf. Strateg. 16 (4), 5–16.
16- McDonald, J. D. (2009). The Next-Generation Grid Energy Infrastructure of the Future, IEEE Power and Energy Mag., Mar/ Apr.
17- Martins, E.C. & Terblanche, F. (2003). Building Organizational Culture that Stimulates Creativity and Innovation. European Journal of Innovation Management, 6(1),64-74.
18- OECD. (1997). National Innovation Systems. Accessed date: [28th Feb, 2008], URL address:[http://www.oecd.org/dataoecd/35/56/2101733.pdf]
19- Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A., & Dezi, L. (2017). The Internet of Things: Building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity. Technological Forecasting and Social Change.
20- Soto-Acosta, P., Cegarra-Navarro, J.G.,(2016). New ICTs for knowledge management in organization.
21- Scuotto, V., Ferraris, A., Bresciani, S., ( 2016). Internet of Things: Applications and challenges in smart cities: a case study of IBM smart city projects. Bus. Process. Manag. J. 22 (2), 357–367.
22- Sushil, 2008. System Dynamics: A Practical Approach for Managerial Problems, Translatedby Teymouri, E., Nourali, A. and Valizadeh, N., Iran University of Science & Technology, Tehran.
23- Taatila, Vesa P. et al (2006). Framework to study the social innovation network. European Journal of Innovation Management, 9(3),. 312-326.
24- Taatila, Vesa P. et al (2006). Framework to study the social innovation network. European Journal of Innovation Management, 9(3), 312-326.
25- Tidd, J., Bessant, J., & Pavitt, K. (2005). Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. 3rd edition. John Wiley, transition management in public policy. Foresight, 3(1), 15–31.
26- Tversky, A., Kahneman, D., (1981). "The framing of Decisions and the Psychology of Choice," Science, New Series,. 211,. (4481), 453-458.
27- Wang, C.H., Chang, C.H., Shen, G.C., (2015). The effect of inbound open innovation on firm performance: evidence from high-tech industry. Technol. Forecast. Soc. Chang. 99, 222–230.
28- Vrontis, D., Thrassou, A., Chebbi, H., Yahiaoui, D., (2012). Transcending innovativeness towards strategic reflexivity. Qual. Mark. Res. Int. J. 15 (4):420–437.
[1] دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ايران fsaghafi@ut.ac.ir
[2] نویسنده مسؤول: استادیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ايران. r.hosseini59@pnu.ac.ir . 09127186194
[3] کارشناسی ارشد، پردیس دانشکده های فنی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ايران. M.abediniparizi@ut.ac.ir
[4] استاد، پردیس دانشکده های فنی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ايران. Lesani@ut.ac.ir
[5] Innovation
[6] Structural Equations Model(SEM)
[7] Open Innovation
[8] Knowledge Management
[9] Mental Accounting
[10] Framing Effect
[11] IOT(Internet of Things)
[12] Loss aversion
[13] Prospect theory
[14] Momoh
[15] Deyoe
[16] Jarský